april 20, 2024, 01:20:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Berger`s raser bil, "Rabalder"  (Lest 232925 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #690 på: mars 11, 2016, 08:38:22 am »

Ser veldig bra ut!
Det var Trond som fikk meg til å handle stage 4 med BM til min.
Han opplevde ingen problem på ovalen under kjøring, men den slurte under bremsing.

Dette fordi det blir mindre belastning på cluthcen når bilen "gir seg"(flytter seg) enn når bilen sitter fast.

Så jeg har kjøpt og balansert både stage 3 og stage 4, bruker samme CMS som Kalle.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #691 på: mars 11, 2016, 11:37:13 am »

Ser veldig bra ut!
Det var Trond som fikk meg til å handle stage 4 med BM til min.
Han opplevde ingen problem på ovalen under kjøring, men den slurte under bremsing.

Dette fordi det blir mindre belastning på cluthcen når bilen "gir seg"(flytter seg) enn når bilen sitter fast.

Så jeg har kjøpt og balansert både stage 3 og stage 4, bruker samme CMS som Kalle.

Takk Glad
Er nok bra med mer clutch ja. Nå operer dere med litt mer nm enn det jeg gjør, og har ikke hatt slur til nå, så krysser fingre for at det går bra i år Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #692 på: mars 11, 2016, 11:41:14 am »

Siden det stadig er endringer i girkasseplanene (mer om det siden..) bygger jeg nå tilbake til girshifter inni tunellen. Vikers Bildeler i Spydeberg fant frem en strøken giroverføring som var riktig til min modell, her er den på vei inn.


* image.jpg (85.2 KB. 800x600 - vist 299 ganger.)


...og på plass i tunellen


* IMG_4208.jpg (46.21 KB. 450x600 - vist 322 ganger.)

« Siste redigering: mars 11, 2016, 11:47:52 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #693 på: mars 11, 2016, 16:52:10 pm »

Her har girspak kommet på plass.
Har valgt å bruke denne Scat Dragfast spaken av flere grunner. Først og fremst fordi jeg allerde hadde den i hylla, men også fordi den har en reverslås jeg liker (ikke lett å aktivere ved en feil) og en "åpen" fot som gjør det lett å sette på en triggerbryter til clutchforsinkelsen på første gir. Så får vi se hvor god den er å gire med... Den er i alle fall ganske "fast i fisken" siden den beveger seg på en slags pom-kule.

Triggerbryteren er på plass på høyresiden foran og jeg måtte lage en ny brakett til gassvaieren som sitter på venstre side i selve foten av girspaken.
På bildene synes også styreenheten til vannpumpen og kjøleviftene som fikk en snedig brakett festet på varmepotteregulatorrøret  Gliser


* IMG_4210.jpg (37.8 KB, 450x600 - vist 341 ganger.)

* IMG_4209.jpg (37.91 KB, 450x600 - vist 323 ganger.)
« Siste redigering: mars 11, 2016, 22:41:36 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #694 på: mars 11, 2016, 21:25:42 pm »

Kjøpte meg samme girspak i fjor. Veldig fornøyd med den og så er revers sperren dritkul. med T-hendel og kroma stag.
Rabalder blir helt rå nå....   Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #695 på: mars 11, 2016, 22:54:27 pm »

Kjøpte meg samme girspak i fjor. Veldig fornøyd med den og så er revers sperren dritkul. med T-hendel og kroma stag.
Rabalder blir helt rå nå....   Gliser

Takk, godt å høre at den fungerer Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #696 på: mars 13, 2016, 20:45:35 pm »

Nye fester til "benstroppene" på 6-punkt beltet. Det festet jeg hadde foran setet er feil plassert, stroppene skal gå 20 grader bakover fra hullet i setebunnen, og 20 grader ut til hver side. Målt ut og sveiset inn nye braketter. Laget også en forsterkning som gjør at gulvet ikke skal flekse Glad


* image.jpg (53.04 KB, 450x600 - vist 314 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #697 på: mars 16, 2016, 21:02:21 pm »

Sete montert inn og nye belter tilpasset HANS på plass.


* StolMontert.jpg (45.52 KB. 450x600 - vist 285 ganger.)


Testet belter sammen med HANS og hjelm. Syntes det var mye bevegelse fremover (ser sikkert rart ut at jeg sitter med solbriller, men tester de også..)....


* TestHANS.jpg (37.26 KB. 450x600 - vist 315 ganger.)


...helt til jeg så denne filmen og skjønte hvordan den er designet for å fungere Glad


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #698 på: mars 16, 2016, 21:06:20 pm »

Innsugene er endelig ferdige hos Tor Øyvind og hentet hjem.
Her holder jeg på med tilpassing av de nye trykkboksene og rørene. Bruker litt pvc rør i mock-up, billigere å kappe noe sånne rør feil Blunker

Poenget med de nye innsugene, trykkboksene og turborøret er å forbedre flow`n. Turborøret har en Y i stedet for en T, trykkboksene får fuel/luft blandingen inn i fremkant i stedet for midt på, noe som i følge Tor Øyvind skal gi en bedre fordeling til sylinderne. Han så på sylinderslitasjen at de bakre fikk mye mer enn de fremre.
Innsugene er portet og selvsagt tilpasset portingen i toppene.
Og det fine med disse innsugene og trykkboksene er at den dagen jeg skal ha EFI, er det bare å sette inn spjelhusene imellom  Gliser


*  (57.64 KB, 450x600 - vist 416 ganger.)
« Siste redigering: mars 16, 2016, 21:19:16 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #699 på: mars 18, 2016, 21:25:32 pm »

Sete montert inn og nye belter tilpasset HANS på plass.

[ Vedlegg ]

Testet belter sammen med HANS og hjelm. Syntes det var mye bevegelse fremover (ser sikkert rart ut at jeg sitter med solbriller, men tester de også..)....

[ Vedlegg ]

...helt til jeg så denne filmen og skjønte hvordan den er designet for å fungere Glad



Så ut som HANS redder nakken din ved bråstopp ja.
Smart
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #700 på: mars 19, 2016, 08:56:27 am »

H.A.N.S = Head And Neck Support.

Burde være ett krav.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #701 på: mars 19, 2016, 16:52:31 pm »

H.A.N.S = Head And Neck Support.

Burde være ett krav.

-BB-

Husker Dale Earnhardt kjørte i veggen og blei drept på Daytona i 2001(var i Salt Lake city) etter den ulykken blei det påbudt/standard i NASCAR og annen motorsport. Han hadde trolig overlevd med H.A.N.S., og kunne antagelig gått ut av vraket.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #702 på: mars 20, 2016, 15:53:58 pm »

Nå for tiden anbefales hybrid systemet, siden man alltid går på skrå inn i vantet i dragracing. Men Hans er mye bedre enn ingenting, se motorsoffan #163. Blir bra med mer rabalder på banene i år!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #703 på: mars 20, 2016, 22:06:06 pm »

Ja, motorsofan er vel årsaken til noen av oppgraderingene jeg har gjort nå Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #704 på: april 19, 2016, 09:16:50 am »

Har kommet litt videre med trykkbokser og rør. Røret mellom boksene og turbo er ferdig tilpasset og til helsveising hos bror for øyeblikket.
Var litt jobb å få tilpasset trykkboksene. Benytter 45 grader alu bend, disse skal stå 45 grader inn på boksen og være vinklet 35,5 grader mot turboen for å treffe mellomrøret.
Klødde meg litt i hodet for å finne en måte å borre hullet i boksen riktig, en har jo bare et forsøk, så det bør være rett med en gang!  Osteaktig
Har ikke all verdens utstyr tilgjengelig heller, så fikk mekket til noe med det jeg har..

Her er resultatet, nå mangler bare å kappe lengden på bendene og få de sveiset i boksene, men det får jeg ikke gjort før mellomrøret er tilbake.


* IMG_4536.jpg (52.11 KB, 450x600 - vist 282 ganger.)

* IMG_4539.jpg (45.83 KB, 450x600 - vist 269 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #705 på: april 19, 2016, 09:26:39 am »

Venter også spent på girkassen. Etter mye frem og tilbake ble det bestilt en ny girkasse fra KCR i USA.
Det ble en 091/002/113 "hybrid" med REM polerte Weddle drev, spole, pro ringer og type 1 nesekon. Dreving er omtrent det samme som jeg hadde fra før.
Skal bli spennende å se om det blir lettere å treffe girene nå!

Kassen er nå kommet til landet og blir levert denne uken, da kan jeg for alvor begynne å skru sammen bilen igjen Glad

Gamle kassen er fortsatt hos Jussi i Finland, blir overhalt til samme spec som den hadde fra før med nye syncro ringer bla. Kommer antagelig for salg mot høsten hvis jeg er fornøyd med KCR kassen (har forøvrig pro ringer liggende til den, samt vertigate shifter for 091 om noen vil vurdere et kjøp)



* 20160405_164044.jpg (34.22 KB, 450x600 - vist 220 ganger.)

* 20160405_182235.jpg (45.9 KB, 450x600 - vist 226 ganger.)

* 12933134_1097773750279948_8788044733122885569_n.jpg (40.12 KB, 450x600 - vist 237 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #706 på: april 19, 2016, 10:46:40 am »

Bor jiggen fungerte bra den ser det ut til. Smart  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #707 på: april 19, 2016, 11:04:38 am »

Bor jiggen fungerte bra den ser det ut til. Smart  Glad


Ja, takk, fungerte som tenkt. Så lenge alt sitter dønn fast går det fint. Har vel markedets dårligste søylebormaskin så litt tålmodighet måtte til Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #708 på: april 19, 2016, 12:51:20 pm »

Så du har ikke fått kassen du heller?
Jeg er skuffa over Fedex gitt.. Håper du var heldigere med Jetcarrier.
Skar seg allerede i Frankrike.
Girkassen ble ikke med i forsendelsen, som består av to kolli.
Fikk det ene kollo i går (Heter kollo når entall) men måtte kvittere for begge posten! Sto lenge å funderte før jeg skrev under..
Det andre(girkassen) ble lovet levert i ettermiddag, med kontrabeskjed om at de kommer mellom 08 og 15 i morgen når det ikke er folk hjemme...
Men det skal bli godt å få det i hus. Lang kamp gitt for å skaffe seg girkasse gitt!  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #709 på: april 19, 2016, 13:11:30 pm »

Så du har ikke fått kassen du heller?
Jeg er skuffa over Fedex gitt.. Håper du var heldigere med Jetcarrier.
Skar seg allerede i Frankrike.
Girkassen ble ikke med i forsendelsen, som består av to kolli.
Fikk det ene kollo i går (Heter kollo når entall) men måtte kvittere for begge posten! Sto lenge å funderte før jeg skrev under..
Det andre(girkassen) ble lovet levert i ettermiddag, med kontrabeskjed om at de kommer mellom 08 og 15 i morgen når det ikke er folk hjemme...
Men det skal bli godt å få det i hus. Lang kamp gitt for å skaffe seg girkasse gitt!  Gliser

Ja, kjipt med sånne skjær i sjøen.. Min kasse ligger hos Postnord på Ski, kunne fått den i morgen jeg også, men ingen hjemme da. Har ikke veldig lyst til å la den ligge på trappa i timesvis heller.. Så den blir levert torsdag hos meg. Jetcarrier var raske og flinke Glad
Håper alt er som forventet nå da, både for deg og meg!  Øyerulling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #710 på: april 19, 2016, 13:56:13 pm »

Ja, jeg tror detta blir bra  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #711 på: april 22, 2016, 17:54:47 pm »

Girkassen kom i går og alt i skjønneste orden. Tilpassningene for å få den på plass i bilen er i gang. Laget nytt fremre girkassefeste. Ikke alt er å få kjøpt når en mikser så mye rart..



* image.jpg (64.29 KB, 450x600 - vist 261 ganger.)

* image.jpg (47.76 KB, 450x600 - vist 267 ganger.)

* image.jpg (57.45 KB, 450x600 - vist 248 ganger.)

* image.jpg (59.8 KB, 450x600 - vist 288 ganger.)
« Siste redigering: april 22, 2016, 18:00:00 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #712 på: april 22, 2016, 21:04:20 pm »

 Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #713 på: april 22, 2016, 21:13:44 pm »

 Gliser
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #714 på: april 23, 2016, 11:03:35 am »

Jaja, så langt kom jeg denne gangen før det ble "rykk to plasser tilbake"...
Kassen er montert, akslinger skrudd på, så skal starter inn, men den mangler 1cm på å bunne..
Aner ugler i mosen og måler clutch-huset, og joda..det er feil hus. Det er den korte typen, ergo ikke plass til mitt wbx svinghjul og clutch.. Om KCR burde skjønt hva jeg skulle ha når jeg skrev at jeg hadde wbx motor, om jeg selv burde spesifisert typen hus eller om det rett og slett er en lite kjent forskjell på disse husene er ikke godt å si...
Begynner å bli vant til at det går trått i år, så smører meg inn med mer tolmodighet og gyver på igjen.
Løsningen ligger i å bytte clutch hus med det som sitter på den gamle kassen, den er på vei hjem fra Finland nå, så litt venting igjen da altså... Øyerulling



* image.jpg (46.95 KB, 450x600 - vist 270 ganger.)

* image.jpg (60.85 KB, 450x600 - vist 285 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #715 på: april 25, 2016, 08:51:30 am »

Så da fikk du og krøll med clutch huset..
Lurte litt på å foreslå og bytte, men nå har jeg kontroll på mitt mener jeg.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #716 på: april 25, 2016, 09:36:26 am »

Så da fikk du og krøll med clutch huset..
Lurte litt på å foreslå og bytte, men nå har jeg kontroll på mitt mener jeg.

Ja synd det skal bli krøll stadig vekk, men begynner å bli vant til det nå..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #717 på: april 29, 2016, 21:22:15 pm »

Endelig kom den gamle kassen tilbake fra Finland, det positive er at denne nå også er frisk med nytt mellomhus og nye syncro ringer. I gang med å swappe clutch hus her

* image.jpg (53.59 KB. 450x600 - vist 250 ganger.)


Og så er alle turborørene og trykkboksene ferdig sveiset. Nå tror jeg at alle deler er i hus, bare masse skruing nå da  Glad

* image.jpg (62.64 KB. 450x600 - vist 286 ganger.)

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #718 på: april 30, 2016, 06:18:48 am »

Ble fine trykkbokser.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #719 på: mai 01, 2016, 20:37:00 pm »

Ble fine trykkbokser.

Ja, takk, fornøyd selv også  Glad

Nå går det endelig rette veien her, kassa er på plass, motor er på plass, radiator, vannpumpe, tanker og slanger er koblet opp. Clutch ser ut til å funke som den skal også. Driver nå å bandasjerer eksosen.
Begynner å bli lei av å legge ut bilder av brun bil på grønt gulv, håper jeg snart kan poste et av den i friluft  Kult


* image.jpg (57.78 KB, 450x600 - vist 233 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!