april 27, 2024, 15:09:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Berger`s raser bil, "Rabalder"  (Lest 233745 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #210 på: januar 08, 2012, 18:52:51 pm »

bare pass på å ha av standen mellom røra på ett minimum da vacumet i motoren er overaskende kraftig og vil suge inn silicon slangene
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #211 på: januar 08, 2012, 19:33:16 pm »

bare pass på å ha av standen mellom røra på ett minimum da vacumet i motoren er overaskende kraftig og vil suge inn silicon slangene

Takk for bra tips Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Herbie
Supermedlem
*****
Innlegg: 976
Bosted: Lyngdal


::DKL::


Vis profil
« Svar #212 på: januar 08, 2012, 19:45:10 pm »

Ser bra ut:)
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #213 på: januar 08, 2012, 20:47:55 pm »

Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:

"All flat tappet cams 100-120 seat pressure,  no more than 300-320 open pressure at max lift.  Call for more info (310) 450-0806"

Mvh
Tom R


De har samme lengde som wbx fjørene.
Målte de i går, wbx fjøra hadde 76,5 kg rett før coil bind, Berg fjøra 113,5 kg.

Har ikke funnet noen spec ang fjørtrykk på FK87 kammen enda, må vel sende en mail til Engle. Så jeg vet egentlig ikke om Berg fjøra er god nok...

Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #214 på: januar 08, 2012, 22:28:00 pm »

Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:

"All flat tappet cams 100-120 seat pressure,  no more than 300-320 open pressure at max lift.  Call for more info (310) 450-0806"

Mvh
Tom R



disse tallene er vel ikke i kg fra engle?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #215 på: januar 08, 2012, 23:10:27 pm »

Detta blir sykt fett Berger!!!

Spør du meg så virker fjærtrykksangivelsene fra Engle helt på viddene. Kom ikke her og fortell meg at en W100 og en FK47 skal ha likt fjærtrykk!!! Hvis jeg var deg ville jeg heller ringt Johannes og spurt han hvilket fjærtrykk han bruker på fk 87 i turbokonfigurasjon. Sitter vel blant annet fk87 i CSP ghiaen?? Og husker jeg ikke helt feil så har han brukt sånne store v8 ventilfjærer i den. men det er vel mest for å hjelpe å holde styr på ventilene når antilagen står og slår og hamrer på "feil" side av ventilen (i eksosen)

Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:

"All flat tappet cams 100-120 seat pressure,  no more than 300-320 open pressure at max lift.  Call for more info (310) 450-0806"

Mvh
Tom R


De har samme lengde som wbx fjørene.
Målte de i går, wbx fjøra hadde 76,5 kg rett før coil bind, Berg fjøra 113,5 kg.

Har ikke funnet noen spec ang fjørtrykk på FK87 kammen enda, må vel sende en mail til Engle. Så jeg vet egentlig ikke om Berg fjøra er god nok...

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #216 på: januar 08, 2012, 23:37:06 pm »

Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:

"All flat tappet cams 100-120 seat pressure,  no more than 300-320 open pressure at max lift.  Call for more info (310) 450-0806"

Mvh
Tom R



disse tallene er vel ikke i kg fra engle?

Må vel være lbs det er snakk om ?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #217 på: januar 08, 2012, 23:39:22 pm »

Takk for det Glad

Og takk for tips, er nok bedre å spørre Johannes ja Blunker

Detta blir sykt fett Berger!!!

Spør du meg så virker fjærtrykksangivelsene fra Engle helt på viddene. Kom ikke her og fortell meg at en W100 og en FK47 skal ha likt fjærtrykk!!! Hvis jeg var deg ville jeg heller ringt Johannes og spurt han hvilket fjærtrykk han bruker på fk 87 i turbokonfigurasjon. Sitter vel blant annet fk87 i CSP ghiaen?? Og husker jeg ikke helt feil så har han brukt sånne store v8 ventilfjærer i den. men det er vel mest for å hjelpe å holde styr på ventilene når antilagen står og slår og hamrer på "feil" side av ventilen (i eksosen)

Mark Engle svarte meg engang når jeg sendte dem en mail og en oversikt over anbefalte fjærtrykk på Engle kammer:

"All flat tappet cams 100-120 seat pressure,  no more than 300-320 open pressure at max lift.  Call for more info (310) 450-0806"

Mvh
Tom R


De har samme lengde som wbx fjørene.
Målte de i går, wbx fjøra hadde 76,5 kg rett før coil bind, Berg fjøra 113,5 kg.

Har ikke funnet noen spec ang fjørtrykk på FK87 kammen enda, må vel sende en mail til Engle. Så jeg vet egentlig ikke om Berg fjøra er god nok...

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #218 på: januar 09, 2012, 00:23:01 am »

Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ...
Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!)
Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...

Lykke til videre med racerbilen ...
Mvh
Erich
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #219 på: februar 02, 2012, 22:23:58 pm »

Noe nytt på denna fronten eller? Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #220 på: februar 02, 2012, 22:37:05 pm »

Nei, ikke så mye. Bestilt endel deler, og så er blokka sendt til Jee for å få foringer til T1 løftere og sliping av svinghjul.
Planlegger et røsk nå om noen dager, så da blir det litt oppdateringer tenker jeg Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #221 på: februar 02, 2012, 22:49:45 pm »

Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ...
Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!)
Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...

Lykke til videre med racerbilen ...
Mvh
Erich

Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87.
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #222 på: februar 02, 2012, 23:19:46 pm »

FK 87 er en kam jeg aldri kommer til å bruke igjen ... ga på samme motoren en utrolig dårlig opplevelse..(2007 ccm , 44x38)
(har ikke bedre ord på den kammen )..
Har lyst til å slå et slag for Eagle kammene til CB , utrolig respons i det området du trenger ,.. bestill
en med 256-278 grader ... snaks ...


Mvh
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #223 på: februar 03, 2012, 07:24:19 am »

145 psi i setet på min FK87. Alu støtstenger. Blitt anbefalt 70 psi på nykammen men vet ikke om jeg tørr.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #224 på: februar 03, 2012, 07:30:47 am »

Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ...
Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!)
Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...

Lykke til videre med racerbilen ...
Mvh
Erich

Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87.

Når man snakker om pound i setet så er det PSI man snakker om...  er vel ikke alt for mange som bryr seg om hva fjæra veier.
Loggført

Speed is no substitute for direction
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #225 på: februar 03, 2012, 18:41:05 pm »

Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ...
Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!)
Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...

Lykke til videre med racerbilen ...
Mvh
Erich

Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87.

Hvordan vet du om du har ventilflyt?
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #226 på: februar 03, 2012, 21:42:45 pm »

Ventilflyt kan du merke på forskjellige måter..
alt fra slitasje i toppen til fullt havari som følge at ventilene slår i stempelet. Hvis du drar motoren høyt opp hører du til slutt at den begynner å gå ureint å at den virkelig ikke har det bra. det høres ikke bra ut i det hele tatt =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #227 på: februar 03, 2012, 21:57:51 pm »

Med øre under bruk, og med øynene når motoren er åpnet er et godt triks  Glad

Flott prosjekt Øyvind .. angående ventilfjærer holder nok ikke stive enkle fra GB ...
Måtte opp i Chevy fjærer på min 2,0 med FK 89 , altså CE fjærer , varva da 8000 o/min.(andre ting ga seg da !!!!)
Skal du ha turbo så skal du ikke så langt , men dobble Berg er min. på den kammen ...

Lykke til videre med racerbilen ...
Mvh
Erich

Kommer nok mye ann på ventiler, støtstenger osv. Men min erfaring fra FK-89 er at den er snill som et lam i forhold til W-120 og oppover. Nå kan ikke mine målinger overføres til Kilo eller Lbs da jeg måler i PSI. Men ett sett utslitte orginale wedgeportfjærer på 110 PSI i sete klarte å åpne å lukke 48-38 ventiler i god tid uten flyt sammen med en FK-89. Men ble byttet ut i ett normalt sett Oteva/JPM fjærer rett etterpå. Som jeg mener lå på 180 PSI rett ut av esken. Bare for å være på den sikre siden. Selv kjørte jeg 220 PSI i sete på mine Superflow når de var nye. Er nå nede i 160 PSI, sammen med FK-87.

Hvordan vet du om du har ventilflyt?
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #228 på: februar 03, 2012, 22:53:12 pm »

Jeg har forstått det slik at en kan ha flyt lenge før motoren begynner å gå hørbasrt dårligigere. En stund kan den vel faktisk gå enda bedre som følge av at ventilene "kastes opp"? Jeg lurte på om en på noen måte kan oppdage dette?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #229 på: februar 06, 2012, 22:04:27 pm »

Kommet i gang med resten av buret.
Tverrstag under rattstammen og tverrstag bak setet på plass i dag. Punktet fast foreløpig. Tiggsveises til slutt Glad


* Tverr1_web.jpg (120.67 KB, 800x598 - vist 343 ganger.)

* tverr2_web.jpg (126.29 KB, 800x598 - vist 348 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #230 på: februar 08, 2012, 22:41:46 pm »

Mer jobbing på buret i dag.
Laget festebrakett til øvre feste på girkassen. Dette skal knyttes sammen med bakoverstreverne og to strevere som går til midt på bøylen på hver sin side. Disse skal igjen stives av mot rammegafflene og de skal holde øvre innfestning for støtdempere.


* Bakrebur_web.jpg (131.15 KB, 800x598 - vist 313 ganger.)

* Bakrebur2_web.jpg (111.24 KB, 800x598 - vist 285 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #231 på: februar 09, 2012, 09:42:03 am »

Blir bra detta, Øyvind!
Bare rør Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #232 på: februar 10, 2012, 20:53:06 pm »

Mer rør Anders!

Regner med at dere hungerer etter å se enda flere ræva mobilbilder av mikroskopisk progresjon  Øyerulling

Så her er de:


* Bakrebur3_web.jpg (128.4 KB, 800x598 - vist 248 ganger.)

* Bakrebur4_web.jpg (121.77 KB, 800x598 - vist 248 ganger.)

* Bakrebur5_web.jpg (105.38 KB, 800x598 - vist 290 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #233 på: februar 10, 2012, 20:56:39 pm »

Blir tøft detta, dårlige bilder sier uansett mere en ingen bilder Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #234 på: februar 10, 2012, 21:04:51 pm »

bra jobb , har du kjøp deg rør-notcher eller er det dassrullpapp og Dremel?  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #235 på: februar 10, 2012, 21:06:06 pm »

Mer rør Anders!

Regner med at dere hungerer etter å se enda flere ræva mobilbilder av mikroskopisk progresjon  Øyerulling
Vi lever av sånne Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #236 på: februar 10, 2012, 21:15:13 pm »

Takk Glad
Har kjøpt rør notcher ja. Funker fint. Sliti ut et 40mm hullborr alt  Gliser

Slik en:



http://www.eastwood.com/pipe-notcher-and-hole-saw-kit.html
« Siste redigering: februar 10, 2012, 21:23:57 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #237 på: februar 12, 2012, 19:03:55 pm »

Ble en liten time i verkstedet i dag også. Laget fester for et par strekkfisker. Man kan spørre seg hva disse er godt for, og de er vel ikke så veldig nødvendige, men i mitt hode vil de avlaste girkassehuset noe, så da ble det sånn  Glad



* strekkfisk_web.jpg (117.97 KB, 800x598 - vist 374 ganger.)
« Siste redigering: februar 12, 2012, 19:05:28 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #238 på: februar 14, 2012, 22:45:30 pm »

Ser bra ut dette,blir morro å kjøre med deg på stripa i Mai  Kult.Tenkte på bakstreverne/støtterørene dine som går ifra hovedbøylen og bak til gearkassen.Tror du skal ha skråstiver/kryss hvis rørene er over 762mm/30" lange.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #239 på: februar 15, 2012, 14:08:38 pm »

Ser bra ut dette,blir morro å kjøre med deg på stripa i Mai  Kult.Tenkte på bakstreverne/støtterørene dine som går ifra hovedbøylen og bak til gearkassen.Tror du skal ha skråstiver/kryss hvis rørene er over 762mm/30" lange.

Takk Stian. Hehe, hvis jeg stiller på stripa i Mai, da har det skjedd et mirakel, men jeg håper jo Blunker
Ang det med skråstiver/kryss, er det noe som bare er anbefalt eller står det i noe regelverk? Har hørt snakk om dette før, og lett i FIA reglene, men ikke funnet noe. Vet du noe om hvor det står i så fall?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!