april 28, 2024, 16:56:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bergers Bay / SCC Bussen  (Lest 41252 ganger)
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #90 på: januar 03, 2009, 23:58:18 pm »


Er det et stellebord du har satt inn Hæ    Gliser
« Siste redigering: januar 04, 2009, 00:02:16 am av T2-15w » Loggført

Shift Happens !
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #91 på: februar 10, 2009, 08:25:13 am »


Er det et stellebord du har satt inn Hæ    Gliser

Jepp, alt er tilrettelagt for at familien Ulstad skal få vært med på treff i år Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #92 på: februar 10, 2009, 08:37:03 am »

Har skjedd litt med bussen i det siste også.
Foreløpig sitter det en 1950ccm motor i den, slik at den er kjørbar frem til den nye motoren er klar (blir egen prosjekttråd på den motoren). Det er denne motoren som sitter der nå: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.90.html (I Ghia`n sitter det nå en frisk 1500 Blunker )

Laget en ny lyddemper til bussen også.
Har hatt bussen ute på en liten testtur en dag det var bart på veien og motor og girkasse fungerte fint. Utvekslingen i girkassen kommer til å fungere superbra tror jeg, 4. gir ga 5. gir følelse og det blir flott på motorveien.

Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre.





* P2090363_web.jpg (102.73 KB, 600x450 - vist 357 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #93 på: februar 10, 2009, 09:01:59 am »

Har skjedd litt med bussen i det siste også.
Foreløpig sitter det en 1950ccm motor i den, slik at den er kjørbar frem til den nye motoren er klar (blir egen prosjekttråd på den motoren). Det er denne motoren som sitter der nå: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.90.html (I Ghia`n sitter det nå en frisk 1500 Blunker )

Laget en ny lyddemper til bussen også.
Har hatt bussen ute på en liten testtur en dag det var bart på veien og motor og girkasse fungerte fint. Utvekslingen i girkassen kommer til å fungere superbra tror jeg, 4. gir ga 5. gir følelse og det blir flott på motorveien.

Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre.





nei og nei, stakkars ghia...
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #94 på: februar 15, 2009, 11:49:54 am »

Stemningsbilde Glad


* P2140370_web.jpg (119.41 KB, 800x600 - vist 369 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #95 på: februar 15, 2009, 12:14:44 pm »

Har skjedd litt med bussen i det siste også..........

Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre.


Blir man desperat nok, og er klar for tuuung forsendelse så kan man kjøpe nytt fra UK  (se på side 24 i prislista) http://www.watling-towbars.co.uk/docs/pricelist.pdf
Loggført

Shift Happens !
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #96 på: april 07, 2009, 21:02:46 pm »

Byttet ratt  Gliser

Og prøvemontert litt instrumenter...


* DSC00589_web.jpg (146.22 KB, 800x536 - vist 320 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #97 på: april 10, 2009, 08:25:24 am »

KJøpte et av settene med senkespindler fra Wagenswest som Jøran tok inn til landet.
Målet for min del var ikke å få bussen lavere forran, men samme høyde og bedre kjørekomfort.
Her kommer en kort beskrivelse av hvordan man monterer senkespindler på en bay Blunker


* P4080044.jpg (149.03 KB, 800x600 - vist 256 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #98 på: april 10, 2009, 08:32:13 am »

Sett bilen forsvarlig på bukker, en bay er tung og ikke god å få i hodet...
Ta av hjulene og vi er klare til å begynne Glad

Begynner med å fjerne klipsen som holder bremserøret til kalipperen.


* P4080046.jpg (122.82 KB, 800x600 - vist 232 ganger.)

* P4080045.jpg (176.82 KB, 800x600 - vist 218 ganger.)

* P4080048.jpg (100.93 KB, 800x600 - vist 217 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #99 på: april 10, 2009, 08:36:45 am »

Demonterer så kalipperen ved å skru ut de to store boltene som holder den.
Plasserer så kalipperen på trygt underlag uten at bremseslanger og rør belastes.
Fjerner så koppen som sitter i senter av trommelen med litt lett banking.


* P4080047.jpg (94.72 KB, 800x600 - vist 214 ganger.)

* P4080049.jpg (180.29 KB, 800x600 - vist 216 ganger.)

* P4080050.jpg (101.26 KB, 800x600 - vist 204 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #100 på: april 10, 2009, 08:41:17 am »

Husker du line lock i samme slengen også  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #101 på: april 10, 2009, 08:42:03 am »

Så av med låsemutteren som holder skiven. Denne er låst med en umbraco skrue.
Deretter er det bare å dra av bremseskiven fra spindelen. Pass på at ikke lagrene faller ut og havner i møkka på gulvet  Blunker
Demonterer så bremseskjoldet som sitter med tre bolter.


* P4080051.jpg (188.51 KB, 800x600 - vist 208 ganger.)

* P4080052.jpg (185.33 KB, 800x600 - vist 188 ganger.)

* P4080053.jpg (177.06 KB, 800x600 - vist 235 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #102 på: april 10, 2009, 08:43:26 am »

Husker du line lock i samme slengen også  Blunker

Hehe, ja burde vel montert det samtidig ja  Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #103 på: april 10, 2009, 08:46:11 am »

Så demontering av styrestaget fra spindelen.
Veldig kjekt med rett avdrager, for disse sitter som regel godt.


* P4080055.jpg (164.79 KB, 800x600 - vist 234 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #104 på: april 10, 2009, 08:52:14 am »

Så skrur jeg av de to store mutterene som holder spindelen til bærearmene.
Etter det var det bare noen vellrettede slag med hammeren på spindelen som skulle til for å få den av kuleleddene.


* P4080056.jpg (183.28 KB, 800x600 - vist 233 ganger.)

* P4080057.jpg (105.62 KB, 800x600 - vist 217 ganger.)

* P4080058.jpg (164.47 KB, 800x600 - vist 254 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #105 på: april 10, 2009, 08:55:44 am »

Innererst på spindelen sitter det en ring som må av og flyttes til den nye spindelen. Denne er det to spor i slik at man kan banke den av med en skrutrekker og hammer.


* P4080060.jpg (99.98 KB, 800x600 - vist 234 ganger.)

* P4080062.jpg (162.39 KB, 800x600 - vist 216 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #106 på: april 10, 2009, 09:11:42 am »

Kan vel nevnes at denne ringen er den indre lagerbanen på det innerste lageret. Toppers med en "how too" gjenomgang med masse bilder!
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #107 på: april 10, 2009, 09:25:00 am »

Så er det bare å huke på den nye spindelen. Flytter over gummiproppen til speedometervaieren og trer i vaieren med det samme så det ikke blir glemt.
På med begge de store mutterene og skivene, pluss holderen til bremseslangen.


* P4080063.jpg (109.69 KB, 800x600 - vist 210 ganger.)

* P4080064.jpg (106.19 KB, 800x600 - vist 222 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #108 på: april 10, 2009, 09:31:50 am »

Når mutterene til spindelene skal strammes er det fint å bruke jekken for å lage spenn i opphenget. Jekker opp spindelen og armene litt slik at alt presses sammen. Så er det bare å skru til.
Den øvre kula har justering. Jeg pleier å sette denne slik at spindelen står loddrett. Resten tas på forstillingskontrollen etterpå Glad


* P4080067.jpg (184.02 KB, 800x600 - vist 219 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #109 på: april 10, 2009, 09:33:20 am »

Så på med denne ringen som skal sitte innerst på spindelen. Banker den forsiktig på plass.


* P4080068.jpg (140.84 KB, 800x600 - vist 251 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #110 på: april 10, 2009, 09:36:49 am »

Bremsekjoldet må tilpasses ørlittegran. Første bildet her viser at det ikke passer helt nederst på spindlene. Mine skjold er ikke vakkre fra før av, så jeg tar den enkle løsningen og banker de til rett passform "on site"  Gliser


* P4080070.jpg (163.71 KB, 800x600 - vist 236 ganger.)

* P4080071.jpg (119.55 KB, 800x600 - vist 209 ganger.)
« Siste redigering: april 10, 2009, 09:53:38 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #111 på: april 10, 2009, 09:41:29 am »

Så er det montering av bremseskive (hvis du ikke har byttet hjullager på bilen din før, er dette en fin anledning å gjøre det også nå), styrestag og kalipper. Tok ikke bilder av dette, siden det er stort sett motsatt av å ta det av..
Og vips er en side ferdig  Blunker
Dette tok meg ca 1 og en halv time, så på tre timer kan jobben være gjort.


* P4080072.jpg (160.96 KB, 800x600 - vist 260 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #112 på: april 10, 2009, 09:44:10 am »

Justerte "puma" justeringene en god del opp og kjørt ut for en testtur. Det ble i laveste laget for mine dekk. De subbet i hjulkassene titt og ofte  Tvilende

Men det så unektelig tøfft ut da  Kult



* P4080074.jpg (143.01 KB, 800x600 - vist 362 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #113 på: april 10, 2009, 09:49:38 am »

Etter ytterligere et par timers kamp med super harde "puma" justeringer, fikk jeg justert den opp til den høyden den var før jeg monterte senkespindlene.
Er meget fornøyd etter å ha kjørt noen testturer! Fin kjørekomfort! Har også fått hjulene litt lenger ut i hjulhusene, så nå synes jeg det ser sånn akuratt passe ut  Osteaktig

Eneste minuset med senkespindlene som jeg har oppdaget så langt, er at hjulet kommer litt lenger bak i hjulhuset enn ved tradisjonell senking. Dette gjør at dekket subber litt i hjulkassen ved fullt rattutslag, men det kan jeg leve med  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #114 på: april 10, 2009, 15:37:27 pm »

Takk for detaljert gjennomgang Berger, da kan jeg begynne med mine.  Glad
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #115 på: april 14, 2009, 19:11:26 pm »

Her er et bilde etter siste justering av høyde. Støtfanger forran har fått seg en lite makeover også  Glad


* DSC00598_web.jpg (151.55 KB, 800x536 - vist 325 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #116 på: april 14, 2009, 21:09:44 pm »

tommel opp altså! Glad
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #117 på: april 14, 2009, 21:54:41 pm »

Eneste minuset med senkespindlene som jeg har oppdaget så langt, er at hjulet kommer litt lenger bak i hjulhuset enn ved tradisjonell senking. Dette gjør at dekket subber litt i hjulkassen ved fullt rattutslag, men det kan jeg leve med  Blunker

står ikke hjul lager tappen på spindelen på samme plass som på de origianle spindlene ?? siden hjulet kommer lenger bakover.??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #118 på: april 14, 2009, 22:03:31 pm »

Vil ikke tro hjulet kommer lenger bak enn originalt (usenket), men at man ved å senke mye med bare senkesatser flytter hjulet fremover siden bærearmene blir pekende skrått oppover, noe man unngår med senkespindler.   
Ved nærmere ettertanke så kanskje hjulet kommer litt lenger bak enn originalt her som det brukes både senkesatser og spindler hvis bærearmene står rett bakover..  Tvilende
« Siste redigering: april 14, 2009, 22:05:13 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #119 på: april 14, 2009, 22:09:30 pm »

ja det jeg mener er att hvis man bare bytter spindler, slik att armene står i samme posisjon, skal vel ikke hjulet komme lenger bakover i hjulkassa
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!