king.oslo
Seniormedlem
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
|
« på: februar 05, 2011, 00:45:49 am » |
|
Heisann, Tmbryhn og jeg har snakket litt om å konvertere motorene våre til å bruke E85. Operasjonen i seg selv vil nok være triviell, men tmbryhn hørte fra en eller annen at det ble nødvendig med dramatisk frekvete oljeskift (av en eller annen grunn føler jeg at det var Jee som skulle ha sakt dette, og som kjent har Jee mye kunnskap) som et resultat av konverteringen. Dette kunne jeg ikke fatte logikken bak, men det er sikkert korrekt. Noen som kan forklare meg? Og er det noen som kjenner andre praktiske problemer med E85 enn overnevt spm? Annet enn at det er et fåtall bensinstasjoner som selger det, naturligvis Takk. Mvh, Marius
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 00:50:27 am av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1 på: februar 05, 2011, 01:20:23 am » |
|
Man trenger et høyere blandingsforhold "fetere blanding". Hvorfor man skal skifte olje oftere er jeg litt usikker på, E85 brenner jo renere enn bensin. Fordelen er jo en kjøligere forbrenning. Det er vel også enkelte pakninger og slikt som ikke er glade i E85? Kul idé er det hvertfall! Dette funker helt sikkert like godt på en gammel boble som mange andre biler som kjører på dette. Kult om noen kan noe om dette ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #2 på: februar 05, 2011, 01:29:15 am » |
|
Altså, jeg kan gjette at det er ganske få pakninger som får problemer (tatt i betraktning, at det ikke er noen pakninger inne i sylinderen eller mellom sylinder og topper). Det eneste som er av pakninger er papir mellom innsuget og innsugsporten, og eksosporten og eksosen. Jeg kan heller ikke tro at blow-by gassene som akumuleres i bokka på vei til åndingen vil skade noen pakninger. Og det er jo minimalt med olje inne i sylinderen, så jeg kan heller ikke se hvordan den mister sin smøreevne. Men håper på å bli mer belyst av noen M
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 01:30:52 am av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #3 på: februar 05, 2011, 10:56:37 am » |
|
er ikke vw som blir brukt som eksempel her i denne filmsnutten, men man får et inntrykk av for og imot denne konverteringen http://www.myspace.com/video/vid/28274672
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #4 på: februar 05, 2011, 11:34:49 am » |
|
Min erfaring med E85 strekker seg til en motor. Og den er litt utenom det vanlige med sine ca 250 hester på 86x94. Motoren i Berserken til Jøran.
Men det vi ser der er er mye "vann"-skum i blokka. På et oljereservoar på 6 liter synes gråshimmeret allerede etter to drag. Motoren var likedan både før og etter overgang til nye stempler, ringer og sylindre.
Aluminiumen i Berg gasserene reagerer også på E85, og E85'n blir gele allerede etter en ukes tid. Men usikker hvordan "normale" gassere vil oppføre seg.
Utover dette har det ikke vært noen form for problemer. Fuel systemet består av Holley pumpe, stål omspunnede slanger fra Earl og Summit koblinger.
Ellers går ryktet i dragrace miljøet hvor methanol har blitt brukt i en årekke. At syntesisk olje rett og slett ikke tåler å bli blandet. Mens mineralolje er mye mer tilgivelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #5 på: februar 05, 2011, 11:58:34 am » |
|
Hvorfor endre en vinner?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #6 på: februar 05, 2011, 17:13:13 pm » |
|
Sikkert for det er moro å prøve noe nytt!!
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #7 på: februar 05, 2011, 18:08:22 pm » |
|
Her er mine erfaringer etter en sesong med E85:
E85 har en evne til å suge til seg vann/kondens og du ser det veldig godt når du starter ved at det drypper/spruter fuktighet ut av eksosen. Denne fuktigheten bidrar ikke positivt i forgassere, tank, eksos, dyser osv osv. Får du E85 i oljen så har du andre problem du heller burde fokusere på en å skylde på det du har i tanken, men er uhellet først ute så er det godt å vite at E85 fordamper ved 85 gr. Kjør motoren skikkelig varm og eller monter en motorvarmer fra feks Defa i sumpen din. En annen ting er at det finnes tilsatser som så godt som fjerner problemene med fuktighet og selv benytter jeg SH Alkohol fra Redline.
Når det gjelder oljer og hvorvidt dem er kompatible med E85 så finnes det mye info på www. Jeg kjører med syntetisk olje og kommer til å fortsette å gjøre det. Ingen problemer overhodet sålangt og ikke noe skimmer i oljen.
Konklusjonen er klar: fordelene med E85 overveier ulempene. Økt effekt, økt komp, kaldere topper, kaldere eksos, mer trykk.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #8 på: februar 05, 2011, 21:20:34 pm » |
|
Motoren jeg nevner blir aldri varm dessverre. Sikkert også derfor problemene er gjenntagende. Hadde vært artig å høre Knastens erfaringer. Som har prøvd dette på litt mer enn en motor Det blir ihvertfall to luftkjølte vw's til med E85 på tanken i løpet av sommeren. Så denne typen drivstoff lokker stadig flere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #9 på: februar 06, 2011, 09:04:05 am » |
|
Og en til :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #10 på: februar 06, 2011, 12:56:02 pm » |
|
Så hva er dette jeg har hørt om oljeskift da? Ikke noe?M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #11 på: februar 06, 2011, 21:26:14 pm » |
|
Planene er å benytte E85 sammen med innsprut, naturligvis. Jeg hadde ikke orket å kjøre dette med forgassere mht. at det er få stasjoner som selger E85 og at det er mye jobb å dyse om fortløpende etter behov. To forskjellige "programmer" (map?) og problemet er løst - særlig hvis du har PC i bilen og kan laste om ECU etter at tanken er full Såvidt jeg kan se utifra postene sålangt så ligger noe av problematikken i motorer som ikke blir varme nok over lang nok tid til at en oppnår fordampning av guffa, ref. dragracing. Basert på Eriks erfaringer, er det vel trolig at en gatemotor i jevnlig bruk ikke vil ha de samme problemene? Mtp. at moderne bilen blir produsert for å kjøre med dette på heltid, så må det vel være mulig å kjøre med dette på en godt ventilert VW-motor også? Ref. det initielle innlegget til Kongen av Tigerstaden.
|
|
« Siste redigering: februar 06, 2011, 21:34:54 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #12 på: februar 06, 2011, 23:10:40 pm » |
|
trenger ikke laste nytt map via pc. en del sprut kan du ha flere MAPer som du switcher mellom med en bryter, eller du kan legge inn en fuel sensor som "føler" hva slags bensin du bruker, og velger map deretter.
Jeg har planer om å mappe opp Ghian til E85 til våren, så da blir vi fler. Men generelt er det vel en forutsetning at du har sprut, så du kan switche over til bensin dersom du er ute på tur og ikke E85 er å oppdrive. Er ikke så mange stasjoner som fører det enda.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #13 på: februar 06, 2011, 23:25:51 pm » |
|
trenger ikke laste nytt map via pc. en del sprut kan du ha flere MAPer som du switcher mellom med en bryter, eller du kan legge inn en fuel sensor som "føler" hva slags bensin du bruker, og velger map deretter.
Har ikke det fulle og hele bildet på hvilke egenskaper MS har ennå, men lar dette seg gjøre i vårt tilfelle som bruker MS? Greit å ha et "all-out"-map, og et "shit!-purken-sniffer-oppi-stingeren-min"-map som en raskt kan bytte mellom ved behov.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #14 på: februar 06, 2011, 23:29:06 pm » |
|
ja ikke noe problem på MS
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #15 på: februar 23, 2011, 12:22:39 pm » |
|
Jeg forstår at jeg trenger komponenter som er ratet til etanol. Hvilke bensinpumper, regulatorer bruker dere? Og bensinrør av syrefast stål eller?
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #16 på: februar 23, 2011, 17:45:16 pm » |
|
standard pumpe, slanger ,dyser etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #17 på: februar 23, 2011, 19:21:06 pm » |
|
Her er mine erfaringer etter en sesong med E85:
E85 har en evne til å suge til seg vann/kondens og du ser det veldig godt når du starter ved at det drypper/spruter fuktighet ut av eksosen. Denne fuktigheten bidrar ikke positivt i forgassere, tank, eksos, dyser osv osv.
Tror heller dette er pga vann er ett av produktene ved forbrenning av E85... Edit: Her har du vannet ditt. C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 + 3 H2O + heat
|
|
« Siste redigering: februar 24, 2011, 10:46:15 am av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
pungar
Medlem
Innlegg: 247
Bosted:
Er du i tvil, GI GASS!
|
|
« Svar #18 på: februar 24, 2011, 15:00:13 pm » |
|
Jeg har benyttet E85 en sesong på Ladaen min. Jeg byttet til en totrins weberforgasser, men beholdt resten orginalt. Min erfaring er at dette ikke har satt spor i hverken bensintank, bensinslanger, forgasser eller motor/olje. Men det bør nevnes at bilen ble litt tungstartet i kaldt vær.
Min oppfatning er at det er noen som prøver å lage et marked for oppgraderingsdeler som de påstår du trenger for å konvertere bilen til å gå på E85.
Men det kan jo være russiske biler takler etanol bedre enn tyske? Kan de være laget for å gå på vodka?
|
|
|
Loggført
|
vw T2 pickup 1600, 75mod Lada 1500s 76mod Ford Cortina 1600 70mod Audi 80 1,8 16vt, 90mod
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #19 på: februar 24, 2011, 15:08:24 pm » |
|
Her er mine erfaringer etter en sesong med E85:
E85 har en evne til å suge til seg vann/kondens og du ser det veldig godt når du starter ved at det drypper/spruter fuktighet ut av eksosen. Denne fuktigheten bidrar ikke positivt i forgassere, tank, eksos, dyser osv osv.
Tror heller dette er pga vann er ett av produktene ved forbrenning av E85... Edit: Her har du vannet ditt. C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 + 3 H2O + heat Same shit, different wrapping: There have been many rumors going around that E85, which is biodegradable in water, can corrode a vehicle's fuel gas tank and fuel system. Although E85 is corrosive, it is not much more corrosive than regular gasoline. The chemical properties of E85 is not what causes the corrosion; it is the water in E85 that may cause rust and block up the fuel system. In fact, gasoline also contains water, which is why vehicles' fuel systems are built to resist and prevent corrosion
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #20 på: februar 24, 2011, 16:52:34 pm » |
|
Men det kan jo være russiske biler takler etanol bedre enn tyske? Kan de være laget for å gå på vodka?
Fantastisk!M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #21 på: februar 25, 2011, 13:55:07 pm » |
|
I Russland er det vel bilføreren og ikke bilen som er laget for å gå på vodka..
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #22 på: februar 25, 2011, 21:33:03 pm » |
|
Tror nok ikke det er noen biler i Russland som går på E85, mest sannsynlig bare sjåførene som fyller sprit på bensinstasjonene der borte...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #23 på: februar 26, 2011, 15:00:00 pm » |
|
Men hva skjer om jeg tar å tømmer tanken på bobla helt tom for bensin,fyller på E85 og kjører glad og fornøyd avgårde? Hvor lenge er jeg glad og fornøyd? Til tanken er tom eller får jeg problemer etterhvert. Må jeg i det helle tatt gjøre noe som helst "ombygging" på en org 1600 motor? Jeg har motorer stående så "lyst-til-å-prøve-får-å-se" faktoren er høy Kan nevne at nye biler som blir levert som E85 drevn, kommer med motorvarmer ferdig montert fra fabrikk. Iallefall hos SAAb som jeg er kjent med....
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #24 på: februar 26, 2011, 15:49:23 pm » |
|
Kan nevne at nye biler som blir levert som E85 drevn, kommer med motorvarmer ferdig montert fra fabrikk. Iallefall hos SAAb som jeg er kjent med....
Reiel - SAAB eksperten!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
SSRT
Seniormedlem
Innlegg: 381
Bosted:
|
|
« Svar #25 på: februar 26, 2011, 23:15:43 pm » |
|
Tømmer du tanken på en std 1600 & fyller opp med e85 kommer du ca 599 meter før du får en del problemer...sjøl klarte jeg å halte resterand km heim med ekstrem bruk av akspumpe. Borret org. 1.25 dysa først til 1,5 mm,-litt bedre, deretter til 2 mm i mangel på mellomting, men vart då ganske bra. Smekka på et sett med 1,4 vipper, og std motoren vart etterkvart relativt frisk...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
|
« Svar #26 på: februar 27, 2011, 00:30:57 am » |
|
Fylte fra feil pumpe på en Type 3 1600 på en sverigetur, fikk humpa og hoppa oss bort til ett verksted og tømte tanken.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #27 på: februar 27, 2011, 00:39:51 am » |
|
Cluet er at du må feite opp blandiga for at den skal gå porno på e85.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #28 på: februar 27, 2011, 10:26:35 am » |
|
Men er til eksempel Megasquirt veien å gå for at konvertere til E85?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #29 på: februar 27, 2011, 11:19:44 am » |
|
Men er til eksempel Megasquirt veien å gå for at konvertere til E85?
ikke nødvendigvis. cluet er som nevnt å fete opp blandinga fra ca 35-50% avhengig av oppsett NA-turbo. E85 er mere tolerant på feit blaning uten å miste effekt.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|