april 30, 2024, 03:08:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer Wannabe  (Lest 58849 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mars 31, 2008, 23:28:42 pm »

Knotenblech er våryr og han har tenkt en stund på å lage Oxyboxer (Wasserboxer/WBX  konvertert til luft)
Den største utfordringe for med dette  har vært å gjøre om pinneboltsirkelen på pinneboltene.(hvisman skal bruke std type 1 topper)
Da må det freses eksentrisk hull og lage adapter gjenge inserts greier..som ikke har fristet.måtte satt bort dette i allefall.Med de org WBX toppene slipper man jo det.  Rekker tunge
Dessuten så har jeg altid syntes att wbx toppene ser veldig bra ut  i kanaler etc.Og blokka er skuddsikker , har "innebygget" fullflow med filter og sump.WBX veiva er jo også snadder.
SÅ da har jeg begynnt på en Oxyboxer , men som får org WBx vannkjølte topper og  luftkjøling i tilleg og luftkjølte sylindere
Startet med å kappe av  vannkappene og begynnt prøvemontering og tilpassing av kjøleblekk i kveld.Det blir en 76x94 (2109cc) med bla fk89 kam, dobbelt innsprut fra WBX med garasje mekka innsug.
Mål 150-170hk... Rekker tunge
Kjølingen av toppene blir via 1 eller 2 små sirkulasjonspumper fra transporter TD og en radiator satt i plasseringen der oljkjøleren vanligvis står. kommer også til å kople inn den vannkjølte oljekjøler/varmeren som sitter på 2,1 WBX
ALt av deler (foruten kam og gasstag) har jeg liggendes i haugen og dette blir ett typisk Knotenblech prosjekt  Glad
Kommer tilå strekke opp delene etterhvert og det første er å få gjort blokk/topper grundig rent.
DEt trengs. 

Kapping av vannkapper...





Mokk-up med noe gammelt viftehus/dynamo kjøleblekk etc liggendes:




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: mars 31, 2008, 23:30:34 pm »

Kult prosjekt, u got PM!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 31, 2008, 23:31:24 pm »

her hadde jeg tenkt å sette radiatoren til toppene
Fordelen med dette blir eget system kun på motor og ingen slanger/rør inn i bilen etc.
Lager en liten tank til dette bak viftehuset


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 31, 2008, 23:33:59 pm »

var inne på tanken med å TIG'e på kjøleribber i nedkant av toppene og kun bruke de som luft kjølte...men det utgikk.

HEr ett bilde av topp/syl.




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 31, 2008, 23:35:14 pm »

her ser man sumpen og oljefilter/kjøler  tilkopling
Eksosen fikk jeg med ett WBX prosjekt jeg kjøpte for noen år sidenOpprinelig ett type 1 anlegg med snudde flenser for å passe på wbx toppene


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: mars 31, 2008, 23:54:15 pm »

tøft Gliser a little bit cuntntry a little bit rock and roll
Loggført

1 up
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 01, 2008, 00:13:14 am »

toppene må blindes i underkant da det er masse høl til vannet som opprinnelig sirkulere inni vannkappa på blokka.
De urunde høla TIG'er jeg igjen og i de runde setter jeg inn "blindskruer" . tenkte jeg dA
minst mulig TIG'ing nærem anlegsflater tenker jeg da.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 01, 2008, 06:38:20 am »

Tøfft prosjekt Knoten Glad

Blir spennende å se om du får nok kjøling på toppene. Luften som naturlig blåser over toppene vil vel alikevell kjøle litt også. Hva har du gjort med boltsirklen for sylinderene, borret opp?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: april 01, 2008, 08:02:13 am »

glimrende prosjekt, likte ideen med å vannkjøle bare toppene, blir spennende å se hvordan det funker
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: april 01, 2008, 08:03:47 am »

Kjempemorsomt prosjekt! Kanskje enda mere spennende enn en ren oxyboxer, for dette er vel mindre opptråkkede stier?

Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: april 01, 2008, 08:32:28 am »

Var det bevisst at du ventet til etter midnatt med å lage prosjekttråden, eller?  Blunker
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 01, 2008, 08:58:10 am »

Tøfft prosjekt Knoten Glad

Blir spennende å se om du får nok kjøling på toppene. Luften som naturlig blåser over toppene vil vel alikevell kjøle litt også. Hva har du gjort med boltsirklen for sylinderene, borret opp?

Trenger ikke gjøre noe med boltsirkelen da blokk og topper er std.
Må bare kappe litt i sylinder kjølefinnene.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 01, 2008, 08:58:41 am »

Var det bevisst at du ventet til etter midnatt med å lage prosjekttråden, eller?  Blunker

Hehe neida. kan kanskje høres ut som en ....?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 01, 2008, 09:26:49 am »

Tøfft prosjekt Knoten Glad

Blir spennende å se om du får nok kjøling på toppene. Luften som naturlig blåser over toppene vil vel alikevell kjøle litt også. Hva har du gjort med boltsirklen for sylinderene, borret opp?

Trenger ikke gjøre noe med boltsirkelen da blokk og topper er std.
Må bare kappe litt i sylinder kjølefinnene.

Skjønner. Kommer du til å benytte termostat i kjølingen til toppene?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #14 på: april 01, 2008, 14:10:55 pm »

wow detta blir et meget spenende motor prosjekt KnastenradUndKnot. håper at du klarer å få nok kjøling til toppene. ellers kan du jo bruke en mini radiator fra mc med el vife på,med termostat styring.
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: april 01, 2008, 17:28:39 pm »

her får du topper http://www.sauer-flugmotorenbau.de/
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #16 på: april 01, 2008, 18:10:40 pm »

Intressant prosjekt dette Knasten. Woxyboxer kalles det vel, etter hva jeg har fått med meg.

Det var akkurat slik jeg hadde planer om å gjøre for noen år siden, men da med litt større sylindre enn 94mm. Snakket forresten med deg om dette på SCC i 2006. Var også inne på tanken om å kjøre olje gjennom toppene for å komme meg unna "vannkjølt" stempelet, men la det også på hylla.

Etter mye om og men, kom jeg frem til at da det måtte større radiatoropplegg enn håpet for å klare å kjøle toppene tilstrekkelig, og hadde da liten tro på å klare det med en mindre radiator kun ved doghouset. Da var liksom litt av poenget mitt borte, da jeg ikke ville ha "vannkjølt motor".

Det er flere slike Woxyboxer prosjekter som har klart seg bra rundt om i verden, men alle jeg har vært i kontakt med eller lest om har endt opp med vesentlig mer kjøling av toppene enn først planlagt. Det er ikke sikkert du får problemer med det, men det kan være verdt å nevne som tips. Bygg det først som planlagt, og evt. modifiser det etter behov etterpå  Gliser

Men du MÅ ikke flytte pinnboltene i blokka ved den metoden du nevnte eller med offset gjengeinnsatser i de eksisterende hulla for å bruke T1 topper.

Ved bruk av 8mm pinnbolter i "case savers", har flere med hell fått det til å funke ved å ha filet litt utover i de noe større enn 10mm bolthulla i T1 toppene ( blir da ovale hull ) for å spare noen mm der, i tillegg til de mm du sparer inn på å bruke 8mm bolter ( wbx boltene er ca 7mm tjukke, men gjengepartiene oppe er som kjent 10mm ). Har ikke prøvd selv, men har blitt rimelig overbevist om at det går.

Andre har tilogmed bare presset på T1 toppene med bøyde pinnbolter som resultet som ikke er særlig gunstig, men det har funka  Osteaktig.

Dette med flytting av gjengepartiene i blokka eller ikke er bare ett spørsmål om hvor høyt en vil legge lista ser det ut til.
Lykke til med Woxyen uansett. Kjenner jeg deg rett, blir nok dette ett low budget prosjekt med resultater som tilsvarer en mye høyere byggekostnad enn det som er tilfellet.

Thumbs up!


Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 01, 2008, 18:30:39 pm »

det med kjøling må bare prøves.
SomBErger også nevner så blir jo også toppene kjølt av luftstrømmen fra vifta.
Den praktiske grunne til kjølribber er vel å skape mere oveflate/areal  for kjøling
Vet ikke hvor mye mere kjøleoverflate det det er på en luftkjølt topp kontra en vankjølt , men antar det dobbelte/tredobbelte kjølearealet.
Diskuterte også litt i går med oljekjøling i går her.
vann leder varme ca 25 ganger bedre enn luft og ca 3 ganger bedre enn olje etter det jeg har lest.SÅ vann er overlegent   Osteaktig
Cluet blir da og transportere den varmen som ikke oveflaten på toppene klarer å fjerne , til radiatoren som står i kraftig luft strøm fra vifta. Håper ikke det er alt for mye...   Tvilende
Hvilken materiale er std type topper laget av er det samme som WBX topper tro?
DEt med pinnebolt plassering er IKKE tema , når man bruker org blokk/topper. så det tenker jeg ikke så mye på nå.  Rekker tunge
dessuten er WBX toppene i flertall i garasjen her kontra type1 .spesielt med samme str på kanaler etc.
men som du nevner snuste jeg litt på å frese ovalehull i type 1 topper og lage noen store skiver  til bruk på toppene.
et gikk ogsåå ut....Har ikke FRES! argh..


bilde av wbx innsugskanal:


« Siste redigering: april 01, 2008, 23:18:46 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 01, 2008, 18:31:36 pm »


Skjønner. Kommer du til å benytte termostat i kjølingen til toppene?


Ikke i 1. omgang.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 01, 2008, 23:21:57 pm »

la inn veiv i kveld og prøvde med noen stempler.
Må stikke av stemplene litt her for å få "0" i vendehøyde som WBX har/liker
(bruker pakning mellomsyl/topp) havner nok på ca 11:1 i komp.

*EDIT* blir en litt mildere kam en FK.87 en engle 130.. den har jeg liggendes!  Rekker tunge

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: april 02, 2008, 07:18:12 am »

hvordan gjør du det med løftere med en såpass u-standard kam?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: april 02, 2008, 08:32:10 am »

"Big-foot" løftere. 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: april 02, 2008, 09:32:32 am »

T4?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 02, 2008, 17:03:07 pm »

yepp!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: april 03, 2008, 23:01:38 pm »

noentimer til på detta prosjektet har bestått i å slipe ned vannkappene slik att de ikke treffer kjølefinnene.
Vil beholde litt av kanten av vannkappa  pga stivhet i blokka , så den nederste kjølefinna måtte bort
også vasket blokka. Står igjen littebitt vask, men ser vesentelig bedre ut og litt triveligere å jobbe med

Før:




Etter:




« Siste redigering: april 03, 2008, 23:04:22 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #25 på: april 03, 2008, 23:17:06 pm »

Dette så "nogot snyggare" ut ja  Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: april 03, 2008, 23:21:50 pm »

yo bytzel. har du noen linker tilde andre "Woxy'ene" som er bygget??
 har ikke sett noen enda.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #27 på: april 04, 2008, 12:26:57 pm »

yo bytzel. har du noen linker tilde andre "Woxy'ene" som er bygget??
 har ikke sett noen enda.

Dårlig med linker desverre, da slikt forsvinner i pc ras Gliser men skal ha noen bilder på en harddisc ett sted. Skal se hva jeg finner. Er jo tross alt 2-3 år siden jeg samla info om Woxyboxere, så ikke ha for store forhåpninger til hva jeg finner igjen Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #28 på: april 04, 2008, 12:55:18 pm »

Hvem selger "Big-foot" løftere til t 4.
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #29 på: april 04, 2008, 16:14:32 pm »

yo bytzel. har du noen linker tilde andre "Woxy'ene" som er bygget??
 har ikke sett noen enda.

Dårlig med linker desverre, da slikt forsvinner i pc ras Gliser men skal ha noen bilder på en harddisc ett sted. Skal se hva jeg finner. Er jo tross alt 2-3 år siden jeg samla info om Woxyboxere, så ikke ha for store forhåpninger til hva jeg finner igjen Blunker


Etter ca. to timers leting på div. harddiscer ( gidder ikke mer  Blunker ) så fant jeg bare noen få usle bilder,  Flau.

Første bilde er av det kansje minst imponerende Woxybygget, uten å trå byggherren på tærne, for så bilder av den kansje mest imponerende gateregga Woxyen fra Finnland. Litt stilig egentlig, når en tanker over at det er brukt ei vannkjølt blokk som er ombygd til luftkjøling, og luftkjølte topper ( Auto Craft 910 ?? ) som er ombygd for vannkjøling.

Sitat" STREET LEGAL WBX TURBO FROM FINLAND
Engine: WBX Engine size: 2699cm, Compression: 8:1
600hp @ 1.5 bar
480hp & 580nm torque @ 1.0 bar" sitat slutt

Det finnes mer info om denne på ett forum ett sted. Shoptalks eller noe der det står forklart mer hva motoren består av.

Link til stripekjøring her:

Den siste er en ettermarkedsblokk ( Auto Craft? Scat? ) med ca. 4" sylindre og topper modifisert for vannkjøling, som da blir en slags type Woxyboxer:

Håper dette var til litt hjelp Jørn, eller ihvertfall inspirasjon, hvis du ikke har sett alt før da seffølgelig.







* 100567.jpg (74.94 KB, 640x480 - vist 528 ganger.)

* Kuva%20069.jpg (255.48 KB, 800x596 - vist 609 ganger.)

* vwopen0039.jpg (163.9 KB, 800x600 - vist 506 ganger.)

* 59867.jpg (56.03 KB, 576x432 - vist 1188 ganger.)
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!