KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #90 på: september 16, 2010, 09:15:21 am » |
|
det var tanken bak siste forslag, men på den andre kretsen på autostick pumpa . kanalene i toppene er jo store , samme er åpningene, så trykket her blir jo veldig lavt (på egen krets), men mengden/flow blir sikkert høy nok.trenger jo ikke noe spesielt trykk på toppene siden det ikke er noe lager etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #91 på: september 16, 2010, 20:58:09 pm » |
|
noen som sitter på info anng pljepumpa fra Autostick / halvautomat oljepumpa? det jeg har googlet så ser det ut som der 2 separat kretser. evt noen sprengskisser av pumpa. ser ut som det sitter en ventil eller noe i ytre kretsen  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #92 på: september 16, 2010, 21:09:09 pm » |
|
Synes det er flott at noen faktisk prøver seg på oljekjølte wbx topper. Har selv fablet om å prøve meg på det i flere år for å unngå "vannkjølt" stempelet ved bruk av disse flotte toppene på en Oxyboxer, men aldri fått ræva i gir til å gjøre det (heller) ferdig. Utfordringen blir nok å få flyttet nok volum olje, og i tillegg få kjølt den tilstrekkelig ned. Muligens tørrsump opplegg er tingen, med tanke på mye olje i kretsløpet, med oljekjølere både før og etter toppene osv. Go for it!
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #93 på: september 16, 2010, 21:12:04 pm » |
|
Knut Andersen har vel fremdeles ei slik halv-automat-pumpe for salg?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #94 på: november 02, 2010, 16:30:21 pm » |
|
da har jeg begynnt litt på denne i gjen tettet hullene i toppen inn mot blokka og sveist på -AN koplinger for olje inn-ut. nå gjenstår en tur til Jee machine shop for planfresinge av anlegsflater.  tenkt litt mere på olejsystemet og planen foreløpig er å ha en std 1600 oljekjøler i doghouse på motorens vanlige oljekrets og en extern kjøler på kretsen til toppene. for jeg lurer litt på om det er blir for lite med bare doghouse kjøler når den må ta seg av extra varmen som OLJA tar til seg i toppene. den andre kretsen skal suge fra bunnpanna --> gjennom kjøler--> gjennom topper tilbake i bunnpanna. tempen i toppene vil mest sannsynlig være en del høyere enn i sumpen håper att den externe kjøleren da skal senke olje tempen ned på vanlig bunnpanne nivå. eller er det noen andre forslag?? ? ellers dreid til vende høyde og satt komp til ca 10,9 ,hvis volumet teoretisk i toppene stemmer med virkeligheten vil fores i N/A version med E85 suppe og sprut .
|
|
« Siste redigering: november 02, 2010, 16:36:50 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #95 på: november 02, 2010, 16:30:47 pm » |
|
øyy er det blitt kjipings på bilde str??? max 150kb*??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #96 på: november 02, 2010, 16:35:02 pm » |
|
.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Volkswagen
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted: Maura
|
 |
« Svar #97 på: november 02, 2010, 18:48:00 pm » |
|
Artig prosjekt! Bruker du wbx stempler? Passer 94mm t-1 sylindere rett i blokka?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #98 på: november 02, 2010, 18:56:48 pm » |
|
nei type1 trenger adapter ringer. til dette prosjektet er det type4 sylindere. som passer nedi.det er bittelitt slakk 0.2mm ca (hvis jeg husker riktig)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #99 på: november 02, 2010, 20:03:59 pm » |
|
stilig  ang oljekjølinga, hvis du legger opp til to separate systemer, hvordan styrer du da tempen på toppe-kretsen? er det ikke et poeng å fordele varmen ut i hele motoren for å minske evt temperaturforskjeller? Hva slags ventilstr og hvor bra fløder disse wbx toppene? har fått litt å tenke på her...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #100 på: november 03, 2010, 01:23:37 am » |
|
tja si det du . utgangs tempen på olja til kretsen for toppene vil jo være den som er i motorblokka til en hver tid. toppene vil jo ha høyere temp enn motor ellers, slik som på en rein luft kjølt motor, men forhåpenligvis litt lavere topptemp. enten om jeg setter kjøler etter topper slik att tempen kanskje blir lik mulig? det er fort gjort å bytte om på plassering av kjøler til toppene. har gjenget opp tl ett par temp sensorer i toppene for å sjekke litt + i motor  kanalene i toppene er store å fine. så de kan fløde en del , ventil str er 34/40 .i std utgaven er det jo 112hk@4800 og 174nm@2800 i 2,1 WBX , med andre innsug/eksos og kam håper jeg på å øke fyllingsgraden noe + å flytte det oppover så tipper forsiktig 140-160hk er godt innenfor rekkevidde. (håper på litt mere  )men kam valg er ike tatt enda. jeg har begynnt på å mekke innsuga til å ha ett spjeldhus med plenum. samtidig å beholde relativt korte innsug . tanken er å beholde "resonansen" i de korte innsuga ved å bryte opp med disse boskene og plenum. REIN alu er koz og jobbe med. klemz til han som fant opp det . ellers blir innsugs oppleget greit med turbo ..... 
|
|
« Siste redigering: november 03, 2010, 01:29:10 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #101 på: november 03, 2010, 01:27:26 am » |
|
de dyseholderene er jo bare elegante...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #102 på: november 03, 2010, 01:30:30 am » |
|
ja de er smoothe  slipper å mekke til fuelrail etc. og kan sveises inn "overalt" fåes også med stål bunndel. -AN kopling inn i en sprede boks
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #103 på: november 03, 2010, 08:45:24 am » |
|
Bilde av dyseholder please 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #104 på: november 03, 2010, 11:57:22 am » |
|
Så bra Jørn. Dette er artig. Vært planen min i lengre tid å kjøre WB topper på 4" motor med luftkjølte sylindre. Men det å bruke olje som kjølemedie har ikke streifet meg. Stå på videre.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #105 på: november 03, 2010, 22:14:24 pm » |
|
ja geir blir spennende å se på temperaturer. trur ikke WBX toppene vil overleve uten noen form for væske igjennom for kjøling.
her er ett bilde av dyse holderne.
har foresten 4 stk med stål bunn til salgs. passer Bosch style dyser.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #106 på: november 03, 2010, 22:15:41 pm » |
|
tips til steder man får billige ALu rør 1,5mm++ tykkelse og bend mottaes.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #107 på: november 03, 2010, 22:39:50 pm » |
|
ja geir blir spennende å se på temperaturer. trur ikke WBX toppene vil overleve uten noen form for væske igjennom for kjøling.
Hadd no tænkt å bruk litt vatten da, og noen "nusselige" radiatorer.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #109 på: november 03, 2010, 22:57:56 pm » |
|
Håpte på noe i Drammens området , helst på Åssiden , hehe 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #110 på: november 03, 2010, 22:58:49 pm » |
|
Hadd no tænkt å bruk litt vatten da, og noen "nusselige" radiatorer.
å skjønne !
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #111 på: november 03, 2010, 23:01:38 pm » |
|
Håpte på noe i Drammens området , helst på Åssiden , hehe  tar bare et par dager, fikk noe fuel rail og rør derfra i våres, under en uke så har du det på døra. Eller jeg har 2 fot liggende, skal til Oslo i morgen, så jeg kan droppe av i Drammen hvis du vil, husker ikke diameter, kan måle nå hvis du vil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #112 på: november 03, 2010, 23:04:04 pm » |
|
fint om du sjekker diameter!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #114 på: november 03, 2010, 23:08:39 pm » |
|
ca 51mm utvendig, 44 innvendig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #115 på: november 03, 2010, 23:10:26 pm » |
|
ca 51mm utvendig, 44 innvendig
ok tak for sjekk men er på jakt etter ca 76mm 3"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #116 på: november 06, 2010, 20:08:50 pm » |
|
leita litt i haugen og fant noe alurør + silicone bend fikk da gjort ferdig mesteparten av innsugsopplegget i det ene innsuge var jeg jeg litt for kjapp med å borre og herje...kom ikke til med tig'et appartet..så da måtte det kappes bort og fylles opp med sveis. 2 stk nye dyseholdere er på vei  mangler ett greit spjeldhus....har ett stk liggendes ,litt usikker på størrelsen.så bestiller ett nytt universal. men heller litt for stort enn lite.  ellers har jeg tenkt litt på oljepumpe oppleget . har slått fra meg Autostick pumpa. pumpa skal jo passe 3 bolt trimkam, og den kommer jo fra 4 bolt kam. så jeg hadde en på begynt tørrsump pumpe egentelig tiltenkt bussen , så jeg tok og borret og plugget litt og byttet om indre og ytre kretsen. får da 26mm til motor og 21mm til toppene leste litt i denne olje tråden på thesamba att oljepumpa flytter ca 3 Gallons i minuttet ved 3000 O/min?? det er vel ca 12liter. høres mye ut og det er bra så da blir det vel grei flow gjennom toppene selv med 21mm drev
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #117 på: november 06, 2010, 20:27:38 pm » |
|
Wow  Hvor skal du ha spjellhuset? Under det svææære plenumet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #118 på: november 06, 2010, 20:32:58 pm » |
|
 ja under her ett sted.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #119 på: november 06, 2010, 20:36:45 pm » |
|
Kult.
Hvor tjukk alu har du brukt til disse plenuma? med litt overtrykk bør de jo ikke ende opp som ballonger. Eller har du stivet de av?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|