april 28, 2024, 00:22:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor-hopping  (Lest 1812 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« på: mars 17, 2011, 23:04:54 pm »

Har restaurert ei boble frå 1969. Motoren hadde stått i ro for mange år uten å bli starta, og då vi starta den etter 7 år, var selvfølgelig pakningane uttørka og begynte å lekke olje. Vi bytta like godt motoren og sette inn ein 1600-motor frå ei boble 1300s 1973 modell. Etter dette begynte motoren å hoppe/riste når eg tok ut clutchen og skulle køyre. Dette er no snart 10 år sidan..... og har no pussa opp heile bilen på nytt......men kunne godt tenkt meg å fått vekk denne ristinga.....

Er det nokon som har erfaring med dette og veit kva eg bør gjere?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: mars 18, 2011, 01:18:08 am »

Sjekk motorfester på girkassen. Høres ut som om de mangler, løse eller utslitt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 18, 2011, 07:34:18 am »

kunne høres ut som du har fått "fett/olje" på lamellen.

Ellers så kan det være at clutsvaieren ikke ligger i den bøyen den skal på girkassa Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mars 18, 2011, 18:04:15 pm »

Takk for gode råd  Glad Skal motorfester byttast når ein byter motor? Har høyrt at det er noko ein alltid skal bytte når ein byter motor, ett eller anna mellom motor og girkassa......stemmer det?? Evt andre ting?

Loggført
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #4 på: mars 18, 2011, 18:11:38 pm »

...legg i mellom flere skiver , slik at du chimser en større bøy på clutchstrømpa di Glad
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mars 20, 2011, 15:36:46 pm »

Okey....her var det mange gode forslag......då er det berre å begynne i ein ende å sjå på saken!

Takk skal dokke ha  Blunker
« Siste redigering: mars 20, 2011, 15:42:27 pm av VWGunnar » Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: mars 20, 2011, 17:20:57 pm »

bytta du clutch på motoren når du satte den inn ?

1300s  har clutch uten '' ring '' dvs 8/70->

1969 1300 skal ha clutch med '' ring '' -> 8/70
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: mars 20, 2011, 17:41:07 pm »

Vi bytta clutchen ja. Utløyserlageret bytta vi og......

Veit det var litt spesielt sidan det var 1300 girkasse og 1300s (1600ccm) motor. Men trur du det kan vere noko her som vi kan ha montert feil? Eller kjøpt feil? 
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: mars 20, 2011, 18:19:10 pm »

Det er forskjell på motorfestene til 1300 og 1300S kasse, men så lenge kassa har stått i bilen, er ikke det et problem.
Hopper den når clucthen griper tak, eller når du kjører?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mars 20, 2011, 23:47:03 pm »

Det hoppar når clutchen grip tak......kunn då det er eit problem.....men VELDIG irriterande.......
« Siste redigering: mars 21, 2011, 18:51:58 pm av VWGunnar » Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #10 på: mars 21, 2011, 19:50:17 pm »

Kan det være snakk om justering av vaier/utløsermekanismen?
Hadde selv en slags hopping i bobla mi før jeg bytta til ny clutch men problemet forsvant etter at jeg hadde bytta.
Loggført

1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #11 på: mars 21, 2011, 20:04:05 pm »

...legg i mellom flere skiver , slik at du chimser en større bøy på clutchstrømpa di Glad
GUNNAR!!! gjør som jeg sier Blunker(skal være ca. 5cm nedbøyning i fra innfesting til innfesting på strømpa)
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mars 21, 2011, 20:08:20 pm »

Hehe......takk igjen for råd.....dette skal vi til bunns i  Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!