mars 28, 2024, 22:04:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tidlig norsk Cal-Look-historie - samletråd  (Lest 41856 ganger)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #30 på: mai 14, 2011, 12:24:54 pm »

Da tråden er strekt frem til rundt 80-tall og uten cal-look, så vil jeg nevne en bil som jeg synes var ekstremt morsom og da SÆRLIG på den tida.

En bay-buss med Porsche-sekser rundt 1980!  Husker spesiellt en ganske så morsom opplevelse da i et lyskryss ved siden av en trans-am der fyren hadde tatt av targa-taket og var ute på tur for å imponere kjæresten. Tror nok fyen ble noe flau/overrasket da Bay´en med camping-innredning og gardiner i vinduet dro fra han i lyskrysset i tigerstaden Osteaktig Osteaktig Gliser  
Denne var forøvrig mørk-grønn med gullfargede støtfangere  Øyerulling

Samtidig hadde faren min også en 73 hvit/gul bay med trimma 2,0 liter. Effekten i den vet jeg ikke helt men ihvertfall nok til at den gikk bedre enn flere vanlige biler på den tida.
« Siste redigering: mai 14, 2011, 12:48:15 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #31 på: mai 14, 2011, 18:49:18 pm »

Ang Fyresdal 1978. Hva med å høre med R.Krabberød? Han var der og er/var interessert nok i VW til at han burde huske..

Bladde igjennom "alle" seks Rigt On fra -78.

Et av stevnene ble avlyst, ingen ting nevnt om bobler fra Fyresdal.

Per.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #32 på: mai 14, 2011, 22:20:53 pm »

Ang Fyresdal 1978. Hva med å høre med R.Krabberød? Han var der og er/var interessert nok i VW til at han burde huske..

Har endel gamle blader fra 80-tallet pakket ned:  "Right On" blader som R.K. bestyrte samt diverse "Norsk Motor Revy" hvor Kjell Aaen skrev mye artikler.

Bør jo være mye info å få fra disse karene samt Nordlien fra Norsk Motor Revy som tok mye bilder den gang. Men dette er jo 30 år siden snart...

Var det ikke noe som kaltes "Bug Jam" - Treff på Gardermoen. Men kun 1 gang og det var vel ca 1980?

« Siste redigering: mai 14, 2011, 22:32:29 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #33 på: mai 14, 2011, 23:25:22 pm »

Var det ikke noe som kaltes "Bug Jam" - Treff på Gardermoen. Men kun 1 gang og det var vel ca 1980?



Det var nok senere enn det. 53'n min har klistremerke i sideruta fra BugJam 2 og det var i 1986.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #34 på: mai 15, 2011, 07:26:41 am »

Ok....I ca 1983 og utover var det ekstremt mye artikler om Callook og modifisering i de nevnte blader samt Wheels og Bilsport. Mange ble "hektet" da. Før denne tiden vet vel Splitman det meste. Gutta på Hotshop og miljøet i Trøgstad (og Mysen) var tidlig ute. Gründerne i fd. Oslo VW Club likeså. (Jøran & co)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #35 på: mai 15, 2011, 09:39:43 am »

Jan Nordeng- Nordeng Auto på Hamar/Ådalsbruk er nok også en kar som har vært innom mye boble og Porsche på 70 og 80 tallet. Er vel over 70 år og kjører fortsatt Formel den dag i dag. Vet at han har hatt mye Vw og bygget mange motorer. Kan høre med han neste gang jeg ser han.

Det ble bygget en rød 1303s med Porsche styling, telefonfelger og 6er som stod i gata der jeg passerte hver dag til ungdomskolen. Dette var i 80-82 og det var nok denne som vekket interessen min for boble. Bilen var nesten godkjent og manglet bare bremsetest på Gardermoen.
Kjenner broren til han som bygget den. Bilen ble stående der i mangel av interesse og solgt videre på slutten av 80 tallet. Bilen står i en garasje i nærheten av Kongsvinger i dag fortsatt i samme bra stand som den var da jeg så den på 80 tallet Blunker.
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #36 på: mai 15, 2011, 10:12:39 am »

Angående blåmotor, med IDA.
Denne ble bygget på deler fra Comfort Racing i sverige, på dette bildet fra 1973 ser man jo at det var ikke så lange reisen for å skaffe seg alt det råeste til boble på 70tallet.

Motoren er nok litt overkilled med IDA ene da det antagelig er er 90mm NPR stempler og antagelig standard veiv i motoren, eieren har liggende ett sett gamle IDF også. De passer nok motoren litt bedre. Byggherrene bygde den visstnok i ca 1980. Satt i en boble med samme farge som kjøleblekkene, klar blå metallic. Han som eier motoren nå har boble men har ikke motoren i bobla si. Og vil ikke selge da det er faren som bygde motoren. Bilen ble hugget pga rust, etter det jeg har hørt. Tipper at det ikke var veldig mye cal-look over den bilen. Mer orginalt utseende men med tidstypiske norske add-ons. Men det vet jeg altså ikke.
De som bygde motoren kjørte rallycross med boble, og hadde nok noen deler til overs fra den tiden når de bygde motoren.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #37 på: mai 15, 2011, 10:13:48 am »

Ta uansett en titt på http://www.comfortracing.se/ mye artig der.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #38 på: mai 30, 2011, 21:02:09 pm »

Fant ett Amcar nr 4 fra 1978 i bladbunken ved rydding i dag. Ikke skrevet eller noen bobler og skimte på bildene fra Fyresdal.
Loggført
Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #39 på: mai 31, 2011, 16:09:29 pm »

Angående blåmotor, med IDA.
Denne ble bygget på deler fra Comfort Racing i sverige, på dette bildet fra 1973 ser man jo at det var ikke så lange reisen for å skaffe seg alt det råeste til boble på 70tallet.

Motoren er nok litt overkilled med IDA ene da det antagelig er er 90mm NPR stempler og antagelig standard veiv i motoren, eieren har liggende ett sett gamle IDF også. De passer nok motoren litt bedre. Byggherrene bygde den visstnok i ca 1980. Satt i en boble med samme farge som kjøleblekkene, klar blå metallic. Han som eier motoren nå har boble men har ikke motoren i bobla si. Og vil ikke selge da det er faren som bygde motoren. Bilen ble hugget pga rust, etter det jeg har hørt. Tipper at det ikke var veldig mye cal-look over den bilen. Mer orginalt utseende men med tidstypiske norske add-ons. Men det vet jeg altså ikke.
De som bygde motoren kjørte rallycross med boble, og hadde nok noen deler til overs fra den tiden når de bygde motoren.

Litt off topic, men jeg kjørte IDA med 37mm halsringer på min 1835. Den bremset da 18hk mer enn med 40mm DelLorto...

Tilbake til topic: Jeg har en gammel video fra det som nå er TV-media (husker ikke hva de kalte seg da) og der er det ett innslag fra et VW-treff som jeg lurer på om kan ha vært fra Gardermoen. Egil Nordlien er kommentator husker jeg. Forsåvidt ikke tidlig cal-look historie, men er vel fra midten av 80-tallet en gang. Skal prøve å finne den frem og se om jeg kanskje kan få spilt den inn digitalt Glad
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #40 på: september 23, 2011, 18:31:31 pm »

Jeg har hørt at faren til Knut-Tore Sylte her på forumet begynte ganske tidlig med "stor" motor i folkevogn!
Han var en trivelig kar og en ihuga vwmann som desverre døde alt for ung for noen år siden...... Flau

Jeg vet igrunn fint lite om dette, men jeg regner med Knut Tore vet mer! Glad
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #41 på: september 24, 2011, 11:26:10 am »

Fant ett Amcar nr 4 fra 1978 i bladbunken ved rydding i dag. Ikke skrevet eller noen bobler og skimte på bildene fra Fyresdal.

Her er en video fra Autofil som bekrefter min info (som jeg fikk vite et annet sted forøvrig) . Han som har 356´en i denne videoen vet sikkert hvem som hadde motoren i bobla si...

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/12457/
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #42 på: oktober 21, 2011, 22:24:49 pm »

Jan Nordeng- Nordeng Auto på Hamar/Ådalsbruk er nok også en kar som har vært innom mye boble og Porsche på 70 og 80 tallet. Er vel over 70 år og kjører fortsatt Formel den dag i dag. Vet at han har hatt mye Vw og bygget mange motorer. Kan høre med han neste gang jeg ser han.

Det ble bygget en rød 1303s med Porsche styling, telefonfelger og 6er som stod i gata der jeg passerte hver dag til ungdomskolen. Dette var i 80-82 og det var nok denne som vekket interessen min for boble. Bilen var nesten godkjent og manglet bare bremsetest på Gardermoen.
Kjenner broren til han som bygget den. Bilen ble stående der i mangel av interesse og solgt videre på slutten av 80 tallet. Bilen står i en garasje i nærheten av Kongsvinger i dag fortsatt i samme bra stand som den var da jeg så den på 80 tallet Blunker.
kjenner han som bygde den....ville aldri selge den ,var noe med at sønnen skulle ha den, sluttet å mase jeg. men litt usikker på hva som har skjedd med bilen. Kunne vært fint om den hadde dukket opp.
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #43 på: oktober 21, 2011, 22:44:08 pm »

Vi har selv en 55 oval som skal ha vært ferdig tidlig 80 uten lister osv, lys blå fra tønsberg området? var visst 13 tom ombygde org felg foran 14 tom bak. lav som f. flere som har eid den opp igjennom. Men har ikke samlet noe info om den . Veit det er noen her på Hamar som sikkert kan fylle på med noe info, som kan få noen til å huske. Men kan jo være den ikke ble bygd om tidlig åtti. kan være seint. W 11955... er nr nå. Dvs har nok hatt et anna nr før. Når felger og sånn kom på er og usikkert. Hadde vært konge om noen veit noe..
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #44 på: november 02, 2011, 11:25:21 am »

Jeg hadde en "cal looker" som jeg kjøpte ferdig stylet i 1986, mener den ble bygget i 1984/-85. Den var en 1969 mod. som hadde 1600 med effektanlegg + masse stasj. Noe EMPI decaler, utvendig bredda skjermer, gangster cap ++++. Var vel den første "ombygde" bobla på Sørlandet den gang.
Har ikke peiling på hvem som bygde den og hvor. Har noen gamle bilder av bilen tatt i 1986/-87. Vi hadde den gang en butikk i byen vår som het Willspeed, hadde masse stasj til bobler.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #45 på: november 05, 2011, 13:14:22 pm »

Splitten min ble bygget om i trøndelag i Cal Look stil tidlig på 80-tallet. Svart, uten lister og blått plysj interiør Gliser
Siste bildet er slik den var før pappa solgte den tidlig på 90-tallet.


* DSC_0303.JPG (108.03 KB, 929x622 - vist 897 ganger.)

* DSC_0308.JPG (86.52 KB, 557x710 - vist 845 ganger.)

* DSC_0314.JPG (71.43 KB, 929x622 - vist 955 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Bertone
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #46 på: februar 11, 2014, 23:01:15 pm »

Dette bildet er fra Norge i 1971. Tenker kanskje det kan være noe for denne tråden..


* Hot-lemon4.jpg (106.51 KB, 567x583 - vist 878 ganger.)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #47 på: februar 12, 2014, 07:20:30 am »

Jøss, hvem har info om denne?
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #48 på: februar 12, 2014, 08:25:40 am »


"Vi" har forsket ganske mye på dette bildet fra utstillingen i Njårdhallen - en av de første "AMCAR-utstillingene" i Norge. Dette bildet er fra rekken med "trekkplaster-biler" som liksom var rosinen i pølsa. ACSN (arrangør) tok hjem en liten håndfull biler fra Sverige (som hadde vært på Hot Rod Show i Stockholm).....for å være trekkplaster. T-hotten nærmest kamera er tydelig svensk - og de aller fleste som var med på dette, mener at også bobla var en av de svenske trekkplasterne på låns til nettopp denne utstillingen. Men - det er ikke 100% bekreftet. "Wild Thing" ..... man burde kanskje prøve en tråd på Boxerville om den?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Bertone
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #49 på: februar 12, 2014, 11:18:42 am »

Den gule bilen "Hot lemmon" er norsk, og er visst under restaurering. http://www.kustomrama.com/index.php?title=Hot_Lemon
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #50 på: februar 12, 2014, 11:42:49 am »

Wild Thing står det artikel i start speed magazinet
men jeg veit ikke hvor det ligger nå
fra 73/74
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #51 på: juni 05, 2014, 22:23:31 pm »


Her er litt mer om Wild Thing:



* IMG_6007b.jpg (76.76 KB, 800x596 - vist 832 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!