mars 29, 2024, 12:06:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 61' T1 resto prosjekt  (Lest 18409 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« på: desember 05, 2007, 00:29:40 am »

Jeg har da, i savnet av min tidligere 55', gått til innkjøp av en dønn orginal og uskrudd 61' T1 med svært lite rust.


Litt info om bilen
Volkswagen 113
Førstegang reg.: 22.09.60
Chassisnr.: 3302001
Regnr.: Z-10453
Lakk farge: Jade Green L 349
Interiør farge: Olive/soft beige
Felg farge: L382 Olive / Opal white
Rattstamme, Håndbrekk og Girspak farge: Nepal green
Seteunderstell: Silver beige L466

Bilen har hatt èn eier frem til 99, da ble bilen kjøpt av nevøen til damen som kjøpte bilen ny.
Han har brukt bilen jevnlig frem til 04, da ble skiltene levert inn og bilen satt til lagring hos Unneberg Bil.


Hvordan skal dette bli?
Planene i vinter, om jeg kommer igang, er å løfte karosseriet, sveise inn IRS bakstilling, sandblåse og få pulverlakkert plata. Men der stopper planen forløpig, da det er noen år siden jeg sist bygde boble og er litt rusten i gamet. Så jeg trenger litt tips og forslag til hva jeg skal gjøre med denne bilen hva gjelder understell og hjuloppheng.

Jeg er ute etter så gode kjøreegenskaper som overhode mulig (uten å bruke astronomiske summer).
Skivebremser på alle fire er ønskelig, så får vi se hva mer som kommer til etterhvert.
Karosseriet får vente enn så lenge, men begynner å samle litt goodies så lenge Glad

Takknemmelig for alle gode forslag og tips!




Ønskelisten til understellet så langt:
- Droppa spindler (kjøpt og montert)
- CSP korta puma (kjøpt og selges)
- 2" smala CSP puma (kjøpt og montert)
- Ny hovedpumpe for 2-krets (kjøpt og montert)
- Koni rød (kjøpt og montert)

Kosmetisk:
- NOS Delswift mirrors (kjøpt og montert)
- Rader kopier med nye dekk og dekksider
« Siste redigering: mai 15, 2009, 19:15:43 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: desember 05, 2007, 16:29:05 pm »

Hey takk for sist.  RESTO ja. hmm da snakkær vi.  Kult
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: desember 05, 2007, 18:25:33 pm »

Ja, må ha en resto igjen, men litt usikker på hva og hvordan. Mye nytt som har kommet siden sist jeg var aktiv. Har jo lyst på gromt understell og sprek motor. Karosseri kommer i 2.rekke:)
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #3 på: desember 15, 2007, 03:08:08 am »

må si tipsene til modifikasjon av understellet strømmer på her, blir jo helt overhvelmet av all entusiasmen  Tvilende
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: desember 15, 2007, 11:15:34 am »

Har du lest denne?
http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 15, 2007, 12:30:18 pm »

bilder bilder bilder! Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: desember 17, 2007, 00:04:49 am »


Nice, der stod det mye bra. Takk for tipset:)

Er det noen som har tips til bra skivebremssett for 205 boltsirkel? Bør helst kunne godkjennes.
« Siste redigering: desember 17, 2007, 00:06:20 am av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: desember 17, 2007, 00:08:27 am »

bilder bilder bilder! Glad

Bilen står nedfrosset utenfor garasjen:( Har litt for mye å gjøre med nytt hus om dagen, men håper å få startet å ribbe bilen for innsveising av IRS og balljoint iløpet av vinteren.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 17, 2007, 21:37:25 pm »

Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: desember 17, 2007, 21:48:31 pm »

Jeg har bilde :-)


* 60vw-paal.jpg (24.36 KB, 314x186 - vist 258 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: desember 17, 2007, 21:55:28 pm »

Mener CSP har 5 bolt bremser med tuv-papirer.

Ellers er vel mye gjort med IRS, justerbare dempere og balljoint forstilling.

Skal du ta den noe lenger enn det, begynner det å bli trøbbel med godkjenninger etc... Jeg har en link et eller annet sted til en dobbel a-arms forstilling til å bolte på rammehodet, men hvordan det da er med tuv, er vel heller uklart. Skal se om jeg finner linken.

Ellers er det jo noen som har bygget om forstillinga på en Ghia bl.a til Porsche 993, men da snakker vi major ombygging, siden innerskjermer etc plutselig blir bærende konstruksjon...

Balljoint, korta forstilling, droppa spindler og et bra skivebremsekit, er vel kanskje det mest realistiske.

Just my $0.02...

Roy
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: desember 17, 2007, 23:04:48 pm »

Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne

Syns jeg hørte de hadde stor nok ovn hos et firma her i byen, men har ikke skjekke dette noe mer.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: desember 17, 2007, 23:23:40 pm »

Mener CSP har 5 bolt bremser med tuv-papirer.

Ellers er vel mye gjort med IRS, justerbare dempere og balljoint forstilling.

Skal du ta den noe lenger enn det, begynner det å bli trøbbel med godkjenninger etc... Jeg har en link et eller annet sted til en dobbel a-arms forstilling til å bolte på rammehodet, men hvordan det da er med tuv, er vel heller uklart. Skal se om jeg finner linken.

Ellers er det jo noen som har bygget om forstillinga på en Ghia bl.a til Porsche 993, men da snakker vi major ombygging, siden innerskjermer etc plutselig blir bærende konstruksjon...

Balljoint, korta forstilling, droppa spindler og et bra skivebremsekit, er vel kanskje det mest realistiske.

Just my $0.02...

Roy

Ja, det blir nok å følge noen av tipsene til Mr. Ward + korta forstilling og noen gode bremser. Gjerne med noen 17" Fuchs eller Rader felger som prikken over i'en
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: desember 18, 2007, 00:59:28 am »

Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne

Syns jeg hørte de hadde stor nok ovn hos et firma her i byen, men har ikke skjekke dette noe mer.

Hvis ikke har vi stor nok ovn i Sandefjord.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: desember 18, 2007, 01:07:04 am »

Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne

Syns jeg hørte de hadde stor nok ovn hos et firma her i byen, men har ikke skjekke dette noe mer.

Hvis ikke har vi stor nok ovn i Sandefjord.

Vet du hva de tar for å sandblåse og pulverlakke en plate?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: desember 18, 2007, 11:22:19 am »

pm pål
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: desember 18, 2007, 13:27:55 pm »

Vet du hva de tar for å sandblåse og pulverlakke en plate?

Jeg kan spørre han jeg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: desember 18, 2007, 13:40:41 pm »

hvem er han, kanskje j kjenner han jeg å. på fokserød eller?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 18, 2007, 23:36:43 pm »

.......
Takknemmelig for alle gode forslag og gjerne linker til nettbutikker/produsenter er supert.

En annen god skjematisk oversikt over forbedringer til kjøreegenskaper: http://www.clubvw.org.au/Handle%20with%20care.htm

Vet ikke om du har god kontroll på IRS konverteringen, men her er i allefall en link: http://www.blindchickenracing.com/How_to/IRSconversion/IRSconversion.htm

Her er en kjekk link som inspirasjon til prosjektet ditt: http://www.vwbughead.com/bug_index.html
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #19 på: desember 19, 2007, 22:56:32 pm »

Genial IRS jig, takker for linker!!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #20 på: desember 19, 2007, 23:56:45 pm »

Er det noen som har vært borti Randar RDW felgene? De syns jeg var kule

Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 20, 2007, 10:30:31 am »

robristyle gravelguards sier jeg bare...lokke lokke Osteaktig

Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #22 på: desember 21, 2007, 00:29:43 am »

Ja, da var det de første delene jeg kjøper til bilen Glad Takker for handelen Lasse!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 21, 2007, 00:36:27 am »

Glad

L
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #24 på: desember 21, 2007, 00:44:13 am »

Er det noen som har vært borti Randar RDW felgene? De syns jeg var kule



Kjøp slike da! Er svært få som har de. Drit fett med stålkant!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 21, 2007, 00:54:38 am »

Disse felgene er kanskje både "kule" og "sjeldne", men det er vel ganske ugne copyrightforhold knyttet til designrettighetene... Så lenge den saken står som den gjør tror jeg ikke det blir mange av disse her til lands, med mindre det har skjedd noe siden sist? Kan sikkert utdypes av involverte, evt. søker du litt på vw2you.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #26 på: desember 21, 2007, 01:04:27 am »

ja, hører gjerne mer om dette, men hva skal jeg søke på?? Copyright reglene gjelder ikke om produktet er mer enn 20% endret i forhold til orginalen. Men hvordan måle det, det er jo spørsmålet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #27 på: desember 21, 2007, 03:14:30 am »

Er det noen som har vært borti Randar RDW felgene? De syns jeg var kule



Dette er absolutt drit fete felger!
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #28 på: desember 21, 2007, 17:09:47 pm »

litt ironcross inspirert. å det er jo ikke negativt, bare cambern blir det så. hehe nice rims
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #29 på: desember 21, 2007, 22:50:49 pm »

Søk litt om disse på nettet. Jeg hadde ikke kjøpt.
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!