april 24, 2024, 15:26:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 90's Gone Bad  (Lest 22963 ganger)
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« på: juli 29, 2011, 06:49:50 am »

Hei,

Da har det endelig blitt boble på meg igjen! Osteaktig

Noen som har forslag på hvordan jeg kan få oppp Rat-look faktoren!?

Denne er jo lakkert opp på sikkert 90tallet en gang, å har jo en helt herlig farge!
Men ser for meg å prøve å matte ned lakken, hva er beste måten å gå frem på da!?
Snakker vi sandpapir og pusse ned? Eller er det noe ulumskheter jeg kan smøre inn bilen med sånn at lakken blir matt/sliten? Rekker tunge


« Siste redigering: august 06, 2011, 17:39:37 pm av 2mmelit1 » Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: juli 29, 2011, 08:26:40 am »

Hvis du absolutt må så er nok våtslipepapir det beste. 1200 korning f.eks.

Men denne bilen så jo så pass fin ut (på bilder i alle fall) at jeg ikke forstår hvorfor. Skal du ha rotte så ville jeg nok startet med et litt mer råttent utgangspunkt.

En fin 67 er vel noe man lager Cal looker av, ikke rotte. Men det er nå min mening.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: juli 29, 2011, 09:13:17 am »

Jeg tror nok at med den fargen blir det vanskelig å få til en overbevisende rotte...
Det vil nok heller se ut som en åttitals bil halvveis gjennom en bakgårdsrestaurering.. men det som er så fint er at det er din bil Glad
Om du vil følge den looken fult ut bør du sandblåse den i nedkant av skjermer, og opp langs kederlistene... bare sporadisk så det blir realistisk.
Håper du kommer på bedre tanker.
Loggført

Speed is no substitute for direction
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: juli 29, 2011, 09:41:08 am »

Jeg tror nok at med den fargen blir det vanskelig å få til en overbevisende rotte...
Det vil nok heller se ut som en åttitals bil halvveis gjennom en bakgårdsrestaurering.. men det som er så fint er at det er din bil Glad
Om du vil følge den looken fult ut bør du sandblåse den i nedkant av skjermer, og opp langs kederlistene... bare sporadisk så det blir realistisk.
Håper du kommer på bedre tanker.


Altså.. jeg vill jo ikke fjerne lakken så det blir mer rust.. Er jo ikke helt dum i hodet heller.. Men vill gjøre sånn at den ser hva skal vi si.. solbrent ut.. som om at den hadde stått ute i sola siden dagen den ble lakket og frem til nå! Rekker tunge
Loggført

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: juli 29, 2011, 09:44:05 am »

Hvis du absolutt må så er nok våtslipepapir det beste. 1200 korning f.eks.

Men denne bilen så jo så pass fin ut (på bilder i alle fall) at jeg ikke forstår hvorfor. Skal du ha rotte så ville jeg nok startet med et litt mer råttent utgangspunkt.

En fin 67 er vel noe man lager Cal looker av, ikke rotte. Men det er nå min mening.

er bobler i lakken, litt rust, generelt ikke veldig fint gjort da!  Kult så om den skal bli fin må alt pusses ned og lakkes opp igjen..

Men jeg tror den hadde blitt kul hvis den hadde vært litt mer matt i lakken, å jævli lav! Rekker tunge å kanskje med noen andre hjul! Blunker
Loggført

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #5 på: juli 29, 2011, 09:58:06 am »

Uhh, blir uvel når jeg hører ordet ratlook, bare en måte å ødelegge en bil raskere på.

Hvorfor ikke gå for en 80tallslooker, senk foran og noen flotte scallops på sidene. Klesknagger foran og bak og litt annet snop  Osteaktig
JHU er ekspert på slike biler så han kan sikkert lede deg inn på det rette sporet (ikke smalsporet) Blunker
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #6 på: juli 29, 2011, 10:02:18 am »

Bare å gå på med 400 pussepapir på di rette stedene  Glad og kanskje 800 papir på resten av bilen
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juli 29, 2011, 11:20:58 am »

Folk velger ratlook fordi de ikke har råd til lakk....
 Blunker

Husk at en hellakkering fort koster 20.000,- , noe du hiver i dass ved å lage ratlook av den.

Selg den, og kjøp en som har den rette patina'en, hvis du synes ratlook er så inmari fint. Fins nok objekter å velge i.
Denne bilen så for fin ut.

For min del ville litt senk i fronten vært fint, og allerede i mål for stuket til en bra bil.
Fargen er som i en tidsmaskin fra seint 80- begynnelsen av 90-tallet, skikkelig nostalgisk!
« Siste redigering: juli 29, 2011, 11:41:51 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #8 på: juli 29, 2011, 11:22:23 am »

jeg er selv fan av rat-looken...men denne bilen er vel litt for fin til å bli omgjort til en rat...
henger meg på den att du heller skal gjøre den om til en cal looker...
  Glad
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: juli 29, 2011, 11:24:28 am »

bingo....

80 talls looker i min garasje også

Men senk både fremme og bak hører med til en 80 tall looker  Blunker
Loggført

1961 T1 - Custom
2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: juli 29, 2011, 12:18:06 pm »

Liker at jeg er uenig med 90% av folka her inne <3

Men vi får se.. noen rein 80-talls looker blir det vel ikke.. tross fargen! Rekker tunge litt mix and match tenker jeg!:P Så får vi se om dere er like negative når det er ferdig! Rekker tunge

Men hvor fint papir burde jeg pusse med for å bare matte ned klarlakken da!? =)
Loggført

2mmelit1
Seniormedlem
****
Innlegg: 251
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: juli 29, 2011, 12:22:25 pm »

jeg er selv fan av rat-looken...men denne bilen er vel litt for fin til å bli omgjort til en rat...
henger meg på den att du heller skal gjøre den om til en cal looker...
  Glad

Som sagt.. Den er ikke så fin som det ser ut til på bildene.. Men den er vel teknisk god og det er relativt lite rust på den! Rekker tunge
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 29, 2011, 12:42:03 pm »

lag gjerne cal-looker! men behold for all del fangerne!! Drit i det dere slepekrok opplegget. Bare no tøys!  Blunker
Litt senk foran nå, så har du tøff bil  Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juli 29, 2011, 12:55:20 pm »

Start med å slam den, bestem deg så.
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: juli 29, 2011, 13:22:32 pm »

lag gjerne cal-looker! men behold for all del fangerne!! Drit i det dere slepekrok opplegget. Bare no tøys!  Blunker
Litt senk foran nå, så har du tøff bil  Gliser

Slepekrok ?
Loggført

1961 T1 - Custom
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #15 på: juli 29, 2011, 13:39:48 pm »

lag gjerne cal-looker! men behold for all del fangerne!! Drit i det dere slepekrok opplegget. Bare no tøys!  Blunker
Litt senk foran nå, så har du tøff bil  Gliser

Slepekrok ?

De til å hekte gamle damer med
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #16 på: juli 29, 2011, 13:47:26 pm »

jeg er selv fan av rat-looken...men denne bilen er vel litt for fin til å bli omgjort til en rat...
henger meg på den att du heller skal gjøre den om til en cal looker...
  Glad

Som sagt.. Den er ikke så fin som det ser ut til på bildene.. Men den er vel teknisk god og det er relativt lite rust på den! Rekker tunge

hmm..virker som du er bestemt på å lage den til rat Blunker
men selv om det er rat-look så skal den være teknisk god..den skal bare fremstå utad som "ikke teknisk god" Blunker

men hadde hvertfall fått tak i noen fangere som er dårligere i krommen enn dine... sikkert noen her inne som bytter villig vekk  Gliser
ellers hadde jeg kjørt på med grovt sandpapir inntil bart stål for å så la regnet gjøre resten så du får frem litt rust... så kan du smøre owatrol over rusta etterpå Blunker

sjekk ut denne delen av VW-norge...diverse trix & tips angående rat look... Glad

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,235.0.html
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juli 29, 2011, 14:21:57 pm »

Liker at jeg er uenig med 90% av folka her inne <3

Sikkert noen i tråden som ikke setter pris på rat-look, men det er nok ikke det kommentarene går på.

Jeg kan bare prate for meg selv, men jeg vet at når jeg kommer inn i tråd med en for meg ukjent bli så bedømmer jeg potensialet av bilen basert på hva jeg ser på bildene.

Denne har stort potensiale for å fortsette å være en åtti-looker... den er bare noen få grep fra å være der...stort sett trenger den bare breddede original felger, fangere UTEN horn og supersenking UTEN senkespindler. 5% igjen til 100% fullverdig åtti-looker

For rat-looken sin del mangler den absolutt alt... eneste den har i den retning er karosseriformen... den mangler 95% for å bli en fullverdig rat-looker.

For den saks skyld så ELSKER jeg rat-looken, men jeg orker ikke for mye av mint farge... hehe

Loggført

Speed is no substitute for direction
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 29, 2011, 15:00:31 pm »

lag gjerne cal-looker! men behold for all del fangerne!! Drit i det dere slepekrok opplegget. Bare no tøys!  Blunker
Litt senk foran nå, så har du tøff bil  Gliser

Slepekrok ?

på fagspråket kaller dem det T-bars Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #19 på: juli 29, 2011, 15:31:05 pm »

Enig med JHU her. Jeg er en Ratlook mann med ratbussen min og Ratbruksbil. Så jeg liker å tro jeg har litt peil på stilen. Dette er en 80 talls look og ikke noe ratlook potensiale. Den mangler masse for at det skal bli overbevisende. Sliten lakk, rust, slitene fangere. Takstativ med div slitene deler. Desverre er fargen feil for å få å få en overbevissende ratlooker selv etter at du har "rat"et den til. Men jeg mener en ordentlig rat skal ha orginal slitt lakk eller bare grunnet men for guds skyld slå deg løs. Puss ned få frem rusta og handle inn en bråtta rustent og slitene eksteriør deler.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #20 på: juli 29, 2011, 16:56:16 pm »

Bytt bil hvis du vil ha rat-look! Det er mitt råd.
Alternativet slik jeg ser det er å lakkere bilen i en farge som minner mer om en orginal kulør og spray på enkelte med denne klarlakken som inneholder nok metall til at den ruster. Må selvfølgelig gjøres på nøye utvalgte steder på bilen. Dette kombinert med litt matting "her" og litt skraping "der" så burde det være håp. Men erfaringsmessig vet jeg at det ikke finnes noen enkel eller skånsom vei til rat-look. slike biler VIL forfalle og man må på et tidspunkt vurdere om bilen skal reddes eller dø.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #21 på: juli 29, 2011, 19:08:49 pm »

leste en plass at noen hadde brukt scotch brite pads for å matte lakken. Funka vist bra det. Sikkert mer skånsomt enn sandpapir også.

Ps. Din bil, din stil! Kjør på med det du vil!  Kult
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #22 på: juli 29, 2011, 20:15:59 pm »

Jeg lugter popcorn  Osteaktig

Men tilbage til emnet, start med at få bilen ned foran og se så hvad du vil med den derefter Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #23 på: juli 29, 2011, 21:45:40 pm »

http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=333.0

Her ville bilen din passe rett inn med små modifikasjoner  Blunker
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #24 på: juli 30, 2011, 09:17:37 am »

Folk velger ratlook fordi de ikke har råd til lakk....
 Blunker

Det stemmer vel ikke helt. Det kan fort bli like dyrt og minst like tidkrevende å imitere patina på en troverdig måte. Og hva koster mest? Ei blank nylakkert splittboble i god stand, eller ei i tilsvarende toppstand med solbrent orginallakk? Blunker

Når det gjelder den turkise bobla her hadde jeg mer enn gjerne lagd en rat ut av den, men hadde lakkert den i en annen farge først. Noe mer skittent.
« Siste redigering: juli 30, 2011, 09:20:18 am av LOBO » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #25 på: juli 30, 2011, 18:00:35 pm »

Enig Lobo, Kan bli en fin rat men det koster penget og du må lskkere den
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #26 på: juli 30, 2011, 23:24:58 pm »

Folk velger ratlook fordi de ikke har råd til lakk....

Det er nok en myte det utsagnet der Glad For min egen del har jeg råd til å sette bort bilen min til lakkering, men der jeg er i livet for øyeblikket (hus, barn, hytte.....) har jeg ikke tid til å gjøre all jobben som må gjøres FØR en eventuell lakkering. Derfor blir det Rat-look eller langtids pappeske-look. Jeg har valgt det første alternativet for å ikke miste interessen Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #27 på: juli 30, 2011, 23:53:28 pm »

Folk velger ratlook fordi de ikke har råd til lakk....

Derfor blir det Rat-look eller langtids pappeske-look. Jeg har valgt det første alternativet for å ikke miste interessen Glad

Godt sagt. Der er vi vel ved kjernen av hva rat-look går ut på... Man kan ha det minst like morsomt med en bil som ikke er strøken Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #28 på: juli 31, 2011, 07:38:47 am »

Mtp. den ustabile sommaren - og ønsket om solbleika lakk - ta 'an med på Brun & Blid. Og evt. la bestemor di lukeparkere med den i rushtida sånn innimellom.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #29 på: juli 31, 2011, 12:33:42 pm »

Først av alt, gratulerer med bil.  
Senk den først - så ser du på resten senere Blunker  




* zenk.jpg (134.78 KB. 720x404 - vist 374 ganger.)



Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!