mars 28, 2024, 18:21:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '77 Bay "Werner"  (Lest 40941 ganger)
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #60 på: januar 08, 2012, 01:18:06 am »

Takk, takk. Selv om denne bilen egentlig ikke er min. Den tilhører min kvinne  Glad Men jeg klager ikke på å være mekaniker  Gliser

Jeg ser at Unneberg har "carb repair kit". Og jeg mener det er Solex 34 PICT 3 som står i, hvis jeg husker rett.
Tror jeg styrer unna Biltema på kritiske deler. De har mye kjekt og mye drit. Jeg har veldig god erfaring med slanger fra Tess.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #61 på: januar 08, 2012, 12:38:53 pm »

unneberg har pakningsett http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html 
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #62 på: januar 08, 2012, 19:00:31 pm »

Nyttig tråd!

Jeg fant fram det jeg har av drivstoffslanger, og fant ut at jeg har to størrelser. En som passer til vakuumgreiene, og en som passer fra bensinpumpa til forgasseren. Så da satser jeg på å bruke av det jeg har så langt det rekker. Og den ene har jeg en hel rull av.

Så da fikk fordeleren nye vakuumslanger.


Det var snakk om at det ikke var montert bensinfilter på denne her. Så da gikk jeg på leit, og jeg fant  Glad


Men jeg syns det ser litt ut som "gjør klar for bensin over alt" hvis det skal skiftes. Og jeg har tenkt å skifte det, for det er et og annet rødt fremmedlegeme inni der.
Haynes er ganske sparsommelige i sin omtale av dette. Finner ingen ting om filteret, og finner ikke en gang oversiktstegning av drivstoffsystemet. Men jeg syns saftklemme eller gribbtang virker nærliggende her. Eller full drenering og skifte av alle slanger. Eller, tror kanskje det får vente til været er bedre og det er triveligere ute på bukken.

Jeg har en liten neve med ymse filter, der to av dem ligner veldig på det som står på i dag. Men det er ingen skriverier på dem, så jeg er ikke sikker.


Er det så mange varianter av dette filteret? Jeg opplever det som at det jevnt over er størrelsen som endres etter gjennomstrømningsmengde, og at selve filterduken er mer eller mindre den samme på alt. Jeg har også fundert litt på å ha grovfilter på sugesiden og finfilter på trykksiden av bensinpumpa. Men så spørs det jo om det har noe for seg.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #63 på: januar 08, 2012, 23:03:28 pm »

Lurer på om jeg skal bestille dette her fra Just Kampers:

Carburettor Rebuild Kit for Beetle, T2 Split and 1600cc T2 Bay

Choke Element for Beetle and 1600cc T2
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #64 på: januar 08, 2012, 23:04:06 pm »

Og så sitter jeg og kikker litt på bensinpumpegreir, men er usikker på om jeg har motor med dynamo eller ikke.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #65 på: januar 09, 2012, 00:21:45 am »

Mitt besta tips e å ta kontakt me unneberg og få tilsendt ein bay katalog. der har du alt av sprengskisser og delenr og gode bilder. den er til god hjelp. delane du har funnet i england er jo og lagervare hjå unneberg;)

bilen din har dynamo ja, ellers er da vansklig å lada batteriet Gliser ikkje la deg lura av da engelska systemet!

UK:               NRG:
Dynamo - Likestraumsdynamo
Alternator/Generator - Vekselstraumsdynamo

Du har vekselstraum. og skal då ha den typen bensinpumpe som er meir vinkla for å gå klar dynamoen. mål pinnen under om du er i tvil, på likestraum skal den ha ein lengde på 108mm mens på vekselstraum skal den vera 100mm.
gassaroverhaling er godt dukumentert i ein sticky i teknisk og praktisk avdelingen. men byt kun det som er dårlig i gassaren din, for kvaliteten på diverse i rep.setta er so som so, men det ser du jo sjølv når du driv på. chokelementet skal ikkje vera laust nei

og eg ville ha drenert tanken og bytta alt av bensinslangar. ikkje mykje arbeid igrunn, ivertfall ikkje om du har lite på tanken:)  filteret er typen universal, so da får du på alle bensinstasjonar som sel bensin. men eg ville og ha skrudd av stussen under, for da e jo ein sil inni tanken der, greitt å få rensa den opp etter gammalt og skylt ut tanken utan silen for å fjerna mest mulig gammal fogladrit og anna morro som har samla seg..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #66 på: januar 09, 2012, 05:31:23 am »

Etter å ha lese innlegga dine, tykjer er det er mest høveleg å berre halde seg til nynorsken  Osteaktig

Dei hadde det meste av det eg ville ha hjå Unneberg, men fleire ting var i restordre osb. Og bestiller er hjå Just Kampers, så kjem det nok ein og anna ting til T3-ane og.
Men då skal eg nok få tinga ein bay-katalog, og sjå om eg ikkje får heim Bentley-boka også. For Haynes er eg ikkje så nøgd med for denne bilen.

Sticky-tråden har eg lese ein gong og to nå. Nyttig sak. Mest for instilling, som eg ikkje har litt peiling på. Men eg lyt berre freista. Eit auga på forgassaren og eit på arket, så skal det nok gå seg til.

I innsovninga i går, innsåg eg at den eine slangetypen eg har er for liten allikevel. Eg sette han på feil stuss på forgassaren. Eg trur eg får ta med meg den rette stussen til Tess i dag, og sjå kva de har liggande.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #67 på: januar 09, 2012, 13:15:42 pm »

Ja nynorsk e mykje betre enn dan dansk-norsken Glad

Bentley boka må du få deg ja, haynes e ikkje i nerheiten av so detaljert som bentley. og forgassarøverhaling er ikkje so veldig avansert igrunn, er berre til å vera litt nøyen på kva du driv med so går da fint. men huks å sjekka at du kjøper rett rep.sett då, lurar på om da ikkje kan befinna seg 31 pict 4 i nokon av desse bussane?? du ser jo kva som står på sido av gassaren.
justkampers (og dei fleiste andre forhandlarane) har desse slangane du skal ha. då får du rette dimensjonen og rette typen. orginalt er jo mangen av desse i typen fletta stoff på utsido, medan nye berre er gommi(veit ikkje om tess får tak i sånne stoffslangar?) unneberg sel ivertfall alle desse slangane i metervare til ein billeg penge og då får du "orginal looken" med stoffslangar. isofall burde du jo og ha bytt ut dei fansy alu slangane dine med orginale alu-papp slangar, ser mykje betre ut me ein gong:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #68 på: januar 09, 2012, 17:45:33 pm »

Eg har Bentley til T3, og nyt tidvis godt av det. Der har eg og diverse Hayes-bøker, og dei er mykje betre for T3 enn for T2 tykjer eg.

Forgassaren er ein 34 PICT-3, som eg å skjøner er ei ganske vanleg utgåve. Etter kva eg les litt rundt om, trur eg ikkje det er vanskeleg med demontering, rens og montering. Utfordringa for meg vert nok å stille han inn. Men då skal eg nok lese sticky-tråden ein gong og to til.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #69 på: januar 09, 2012, 17:51:30 pm »

Jeg stakk innom Tess på tur hjem, for å se hva de hadde av drivstoffslanger. Og der fant jeg 4,5mm og 5,5mm stålomspunnet slange. Passer som fot i hose.
Så da har jeg det jeg trenger av størrelser skulle jeg tro, men kun stålomspunnet til 5,5mm og 4,5mm.
Stålduken er ikke rustfri, så det spørs vel litt hvordan den blir seende ut etter en stund.
Og så fikk jeg grunn til å kjøpe en god kabelkutter  Glad

Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #70 på: januar 09, 2012, 21:21:50 pm »

Det er egentlig bare dilling med diverse VW-busser som foregår i heimen for tiden...   Øyerulling

Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #71 på: januar 11, 2012, 21:19:56 pm »

I dag plukket vi litt i forgasseren. Jeg leste om noen som la delene i lampeolje og var fornøyd med det. Så da var det hendig at det sto en 5-liter klar for hogg.

Tidlig og velvillig krøkes  Osteaktig


Sånn endte det til slutt opp:


Her er det jeg ikke våget å legge i lampeolja:


Og her er det jeg våget:


Denne her saken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre. Regner med det er litt viktig hvordan de to mutrene står plassert, så jeg vet ikke om jeg er så sugen på å løsne på det. Hvertfall ikke før jeg har litt mer snøring på forgasserjustering.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #72 på: januar 11, 2012, 21:20:30 pm »

Overhalingssett og litt diverse er i bestilling hos Unneberg. Deriblant Bentley-boka. Selve overhalingssettet sto i restbestilling hos dem, så jeg håper det ikke tar så lang tid.
Jeg slo fra meg å bestille fra JustKampers, da jeg hadde så liten bestilling at frakten ble en irrasjonelt stor del av prisen.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #73 på: januar 12, 2012, 00:09:17 am »

Lampeolja? løyser vel opp skiten men da vert nok ikkje reint. stikk på butikken og hent ein påse med sitronsyra. fyr igang ei panna med vatn og ha oppi syro og evt røyr da litt rundt. so legg du deler oppi når da begynner å koka, og med ei pylseklypa(i tre) eller feks ei vannpumpe tong, plukker du opp delane og børstar over dei med ein messingbørste innimellom(biltema europris etc har børstar) då vert ting gullande reint. smådeler kokar du på samme måte men har da oppi ein sil eller noko. etterpå bles du gjennom alt med trykkluft og monterar. skal du evt ha skikklig shinings på gassaren so bruker du svint stålull og polerar utsida der du kjem til.

den membran saken er vel turtalsperra vist eg ikkje tek heilt feil? treng ikkje gjera meir med den enn å vaska og børsta den rein.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #74 på: januar 18, 2012, 21:32:29 pm »

Parafinen er nok kanskje ikke verdens mest effektive på rengjøring, men jeg tror nok den løser opp skiten. Så får jeg bare ta rengjøringen manuelt.
Sitronsyretrikset har jeg i bakhånd, hvis jeg trenger mer futt.
Og det ser ut til at delene kan ligge en stund å godgjøre seg i parafinen. Ingen ting fra Unneberg enda, og repair kit står i restordre på nettbutikken. Tålamod, tålamod.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #75 på: januar 18, 2012, 21:33:38 pm »

Resten av forgasseren er nå behøring skrudd i biter. Jeg har tatt ei røys med bilder mens jeg har plukket den fra hverandre. Så jeg er rimelig trygg på at jeg får den sammen igjen. Justering er det nok heller så som så med, så der får jeg lese meg opp som best jeg kan.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #76 på: januar 18, 2012, 23:31:06 pm »

Parafinen er nok kanskje ikke verdens mest effektive på rengjøring, men jeg tror nok den løser opp skiten. Så får jeg bare ta rengjøringen manuelt.
Sitronsyretrikset har jeg i bakhånd, hvis jeg trenger mer futt.

Spørsmålet e vel heller om du vil ha jobben gjort på 10min eller 10 timar Glad
og da e ein viss fare fø at du treng den "ekstra futten" i sitronsyro.

men detta går nok heilt fint ivertfall. er ikkje so mangen deler å halda styr på, og i rep settet får du dessutan med sprengskissa og framgangsmåte, sjølv om den kanskje ikkje er heilt lika fullgod som i how to tråden her inne.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #77 på: januar 18, 2012, 23:37:09 pm »

Ser ikke vekk fra at jeg går for den 10-minutteren...
Og ingen problemer med tæring på alu fra sitronsyre?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #78 på: januar 18, 2012, 23:44:41 pm »

Alle mine forgassarar som e vaska heng fortsatt isaman:)
da e snakk om max 10min ja, mens du samtidig tek den opp(med ei klypa) og børstar reint delar med messingbørste rundtom.
sovnar du ifrå alt so vill du oppleva ei utruleg sur lukt i heile huset , dagen derpå og i tilleg so er muligens heile gassaren vekke,eller oppeten. men vatnet kokar nok vekk før den tid, så gassaren har gjedna smelta...

og alle smådeler tek du då i ein sil (sånn so du finn nedi kjøkkenskoffo) og har oppi i maks 5min (utan so fer overflatebehandlingen frå dysene)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #79 på: januar 19, 2012, 08:47:23 am »

Ser ikke vekk fra at jeg går for den 10-minutteren...
Og ingen problemer med tæring på alu fra sitronsyre?

Jeg kokte to gassere i sitron og zalo gryte på primusen. I ca 10-15 min og de ble gullende rene. Bare få vasket bort det aller verste med parafin/diesel, og kok de etterpå.

2 poser sitronsyre og en skvett zalo. Det var min oppskrift Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #80 på: januar 19, 2012, 09:33:53 am »

eg oopplevde att sitronsyresuppo ekspanderte ut over heile kjøkkenet 2sek etter at eg tilsatte zalo.. skum over alt. så det droppa eg
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #81 på: januar 19, 2012, 09:50:19 am »

Av rein nysjerighet... Hvor kjøper dere denne syren?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #82 på: januar 19, 2012, 09:52:38 am »

Av rein nysjerighet... Hvor kjøper dere denne syren?

Kommer i pakker, tørt, Rimi, Ica, Kiwi, Bunnpris, Meny, Coop, Joker,

nå husker jeg ikke fler matbutikker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2391
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #83 på: januar 19, 2012, 09:58:35 am »

Av rein nysjerighet... Hvor kjøper dere denne syren?

Kommer i pakker, tørt, Rimi, Ica, Kiwi, Bunnpris, Meny, Coop, Joker,

nå husker jeg ikke fler matbutikker
Spar...
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #84 på: januar 21, 2012, 01:35:53 am »

Og så ble det endelig helg, og tid for fredagskos. Ingen forgassergreier fra Unneberg, så da ble det andre ting å ta seg til.

Koblet først fra slangen inn i motorrommet.


Waste not, want not.


En runde med kabelsaksa for å få alt ut. T-stykket som deler til mottorrom og Eber er forsåvidt helt greit.


Klar for motering mellom tank og motorrom. Litt usikker på dette med stålomspunnet slange, men det var nå det de hadde tilgjengelig på Tess. Og slangen virker skikkelig nok.


Gjennomføring til motorrom.


T-stykke.


Utløp fra tank og nytt filter. Det hadde nok ikke skadet å klamre den lille stumpen mellom tank og filter bedre fast. Slik den ligger nå, skal det kanskje ikke mye til før den ligger og gnager mot den øverste røde ledningen. Jeg får nok se litt etter innimellom.


På vei frem mot Eberen, trakk jeg den hjennom disse hullene i stedet for å klamre den til den ene bjelken på samme måte som den gamle hang. Kanskje det er en fare for at den kan gnage litt mer når den ligger gjennom hullene, men den ligger bedre ute av veien syns jeg.


Og inn på noe jeg ikke vet hva er, men som hvertfall ligger før Eberen. Kanskje en liten bensinpumpe, eller noe?


Til slutt ble det nye slanger inn og ut av bensinpumpa.


Alt i alt godt fornøyd med nye slanger. Rimelig greit å montere, selv om jeg bannet en del for å få på plass de små grønne klipsene som henger slangen opp under bensintanken.
Loggført
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #85 på: januar 21, 2012, 01:36:47 am »

Men det var mer enn nye bensinslanger på agendaen i dag.

Denne innredninga ble dømt til døden. Den var bygget med ett formål, at folk skulle kunne sitte i den å spille under lanseringen av Skate 3. Fint lite brukende til annet. Ikke veldig pen heller. Men, bygget i mdf, og forsåvidt forseggjort på enkelte områder.


Klar, ferdig gå!


Sofaryggen var festet med to terassebordskruer på hver side.


Etter litt romstering, skruing og brekking, satt vi igjen med bunnplata. Vi fant ingen skruer, og måtte til slutt banke kiler inn under den for å få lettet på den. Under fant vil PL400 eller maxibond eller noe lignende. Kos  :roll:


Gulvbelegget måtte også til pers, og det første vi fant, var et rusthull  Trist


Men vi fant ingen flere  Osteaktig


Etter støvsuging, ble det rimelig rent og pent inni der  Glad


Hvis noen har tips til hvordan vi kan fjerne limen etter plata uten å gjøre unødig skade, så tas det imot med takk!
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #86 på: januar 21, 2012, 08:29:43 am »

Varmluft pistol og sparkelspade, til slutt sitrusrens Osteaktig

Eller, sånn gummirondell på drillen som brukes til å fjerne klistermerke på biler Blunker
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #87 på: januar 21, 2012, 10:52:25 am »

Hey, ekko   Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #88 på: januar 21, 2012, 11:06:27 am »

steike ko flott strøken den er inni då
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VonZu
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: Hå kommune



Vis profil
« Svar #89 på: januar 21, 2012, 11:22:55 am »

Ja, den er slett ikkje verst. Må vel kanskje væra litt kjedeleg for ein übersveisar som deg   Osteaktig
Her i huset er me ikkje übersveisarar, men me vil ta alt som er å ta på denne bilen. Bilen vil me ha til evig tid.
Me diskuterte faktisk i går kor mykje pengar me må ut med for å leia f.eks. "han der rustfetishisten Tistlo" ei helg for å sveisa alt som sveisas trengs på denne bilen  Gliser
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!