april 28, 2024, 22:03:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rustfjerning på deler!  (Lest 10707 ganger)
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« på: november 16, 2011, 11:46:39 am »

http://www.videojug.com/film/how-to-remove-rust

Leste om dette på et annet forum, skal visst virke greit Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 21, 2011, 01:35:50 am »

Elektrolysebad er overaskande effektive greier!

eg driv å restaurera ein 53/54 gråtass og fant ut at eg ville testa detta pga å spara kostnad med sandblåsing.. det resulerte ganske enkelt i att alle deler vert kjøyrd i "heksegryto" i eit døgn på nermast mulig 10ampere(kjøyrer 24volt ladar på flat pedal) etter eit døgn(ca) tar eg opp delen, og tar den ut for å stema den. då forsvinner det mesta av gammal maling(resten tar eg med duxola) og ikkje minst rusta. delane ser faktisk nesten sandblåst ut etterpå Glad det som er veldig rusta har godt av å ligga lenger. som  på filmen so vert rusta svart, dette kan steamast vekk eindel av, men med ein overgang med stålkosten so vert ting voldtsomt flott igjen.

eg brukar ein 200liters dunk med vatn(for å få plass til store deler til traktoren) + heile 3boksar med bakepulver(ca 75kroner!) i tilleg til eit flattjern som må ligga nermast mulig rustklumpen UTAN kontakt(brukar eit kostaskaft imellom for sikkerheiten sin del)

når delane er stema og rusta og restar er børsta reint, er dei temmelig "rue" i overflata(mykje likt sandblåsing) derfor malar eg over med ein maling som liker den type overflate - jotun jotamastic. håpar at traktoren skal halda seg presantabel i minst 60 år til:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #2 på: november 22, 2011, 20:55:36 pm »

Jeg bruker StripAll i en gammel vamtvannsbereder med element som virker (60gr.) og toppen kuttet bort. Får plass til både felger og viftehus mm. StripAll er tingen!!
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #3 på: november 22, 2011, 21:11:41 pm »

Hva koster dette da? er det noe som kan brukes flere ganger?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: november 22, 2011, 21:46:53 pm »

Hva koster dette da? er det noe som kan brukes flere ganger?

Ta en tur til hop på Kranken en tirsdag så kan du se stripall i levende live.
Fungerer utrolig bra og raskt, varer også en stund.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: november 22, 2011, 22:23:30 pm »

http://www.strip-all.com/no/?page_id=2
Veiledende prisliste sier:
10kg- kr 814,-
20kg- kr 1281,-
30kg- kr 1748,-
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: november 22, 2011, 22:29:59 pm »

er ikkje stipall berre da samma som kaustisk soda??  isofall får du kjøpt da via feks felleskjøpet til ein rimligare pris

men rustfjerning med elektrolysebad er laangt billigare:) treng berre ein plast donk + ein batteriladar, ein rein jernbete og ein rusta jernbete
+ein skvett bakepulver evt krystall soda, eller enkelte vaskemiddel kan og brukast.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: november 22, 2011, 22:42:01 pm »

er ikkje stipall berre da samma som kaustisk soda??  isofall får du kjøpt da via feks felleskjøpet til ein rimligare pris

men rustfjerning med elektrolysebad er laangt billigare:) treng berre ein plast donk + ein batteriladar, ein rein jernbete og ein rusta jernbete
+ein skvett bakepulver evt krystall soda, eller enkelte vaskemiddel kan og brukast.

Hvorfor bruker ikke du kaustisk soda?
Har holdt på med litt det sammen men av andre grunner.
Har forsket og lagt noen hydrogen generatorer, og da bruker man metall plater som anode og katode, og bruker gjerne bakepulver eller kaustisk soda til å fremskynde prosessen, handler jo om å ha frie na+ ioner som rusten/jern ionene kan feste seg på. Øyerulling
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: november 22, 2011, 22:45:23 pm »

eg har ikkje prøvd med kaustisk soda endå, men kjem nok til å gjera da, men ikkje som elektrolysebad, las einplass at da ikkje var hms venlig å setta straum på ei suppa med kaustisk soda.. men tenkte å prøva som eit reint "bad" . MEN eg har ein misstanke om at da vil gje meir effekt i elektrolysen om eg hadde bytta ut bakepulvere med krystall soda, har du ein formel på da og dalland? Glad
skal prøva å få tatt nokon bilder før etter osv når neste del går i gryto
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: november 22, 2011, 23:10:12 pm »

eg har ikkje prøvd med kaustisk soda endå, men kjem nok til å gjera da, men ikkje som elektrolysebad, las einplass at da ikkje var hms venlig å setta straum på ei suppa med kaustisk soda.. men tenkte å prøva som eit reint "bad" . MEN eg har ein misstanke om at da vil gje meir effekt i elektrolysen om eg hadde bytta ut bakepulvere med krystall soda, har du ein formel på da og dalland? Glad
skal prøva å få tatt nokon bilder før etter osv når neste del går i gryto

Hadde engang i tiden, men gidder ikke å friske opp i kjemien nå.
Eneste uheldige er at du får hydrogen gass, og ved kaustisk soda får du enda mer, bare å finne frem lighteren når du ser boblene Glad
Loggført

Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #10 på: november 22, 2011, 23:14:23 pm »

StripAll og kaustisk soda er begge natriumhydroksyd sammen med komplexbindere.
Gjør samme nytta .
Skulle jeg bruke noe slikt , ville jeg valgt bort begge deler til fordel for flytende natriumhydroksyd .
Da slipper du å måtte blande/røre ut , og får ikke problemer med at det krystaliserer seg igjen og legger seg i bunn.
Flytende natriumhydroksyd-basert ville jeg ha valgt Lilleborg eller Ecolab's såper for storhusholdning(oppvaskmiddel).
Selv har jeg brukt Lilleborgs L46 , som er meget sterk (Ph14) - eller ved rens av alu-/lettmetall-deler har jeg brukt L8(som inneholder alu-beskyttelse).Begge deler etsende for hud , øyekontakt nærmest garantert ødelagt syn .......

StripAll,kaustisk soda og feks L46 tærer på alu/lettmetall , og det kan utvikles giftige og eksplosive gasser .
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: november 23, 2011, 11:22:50 am »

Den L46 høyrdes fin ut, kor får ein tak i sånt??

hydrogengassen er ikkje noko problem om du er i ei stort rom, helst utan gnistar i nerområdet
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #12 på: november 23, 2011, 17:37:56 pm »

L46 selges hos alle grossister , feks Maske , Gustav Pedersen , Felleskjøpet ol.

Husk , kobber skal IKKE i berøring av dette . DET blir det giftgasser av !
Loggført
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #13 på: november 23, 2011, 17:44:28 pm »

Glemte en ting ..... når en først nevner Felleskjøpet.
Lilleborg har et produkt som heter Addi Rustvask , fosforsyre-basert .
Mye mer effektiv på rust Glad , men brukes det ikke med omhu kan det gå litt gale .....
Satte leddene fra Unimog-akslene mine(løpsbilen) i dette go'stoffet , men glemte det helt vekk - stående oppå varmekabelene - i over ett døgn Tvilende
De polerte flatene på indre- og ytre aksel , flatene som tetningene skulle ligge mot, var spist vekk ! Sint
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 23, 2011, 19:47:19 pm »

Dette vil jeg vite mer om, noen som har bilder å by på Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #15 på: november 23, 2011, 21:00:34 pm »

Jeg har forsøkt med krystallsoda og elektrolyse bad, og det funka iallefall. Utvikler en knallgass, så sveising foregår med fordel et annet sted enn i nærheten av dette badet . 
Utfordringen min var at jeg på den tiden forsøket pågikk ikke hadde stor nok beholder til de delene jeg hadde mest lyst til å få gjort rustfrie. Med strot nok kar under , ser jeg for meg at dette må være medisin på eksempelvis dører. De er jo som oftest litt lurvete i bunnen Blunker
Loggført

Seaside VW Klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: november 23, 2011, 22:41:40 pm »

korleis ligg prisen på L46 framfor å kjøpa feks krystall soda i butikk hyllo?

det fina med elektrolysebad er vel da at da KUN er korrosjonen som går frå rustdelen og over på flattjernet. ikkje som eit reint syrebad som gneger vekk rosta, og fortsetter innover i godset??

eg har fått tilbudet om å få ein gammal møsetank, type stoor(5x3x3m ca) hadde vert litt stilig å laga seg karosseribad nedi skogen her Gliser med elektrolysebad kan da jo verta ganske rimlig, treng berre vatn og nokon boksar med soda,eit eller anna. + ein batteriladar type hest. minuset er vel at tanken ikkje kan leda straum, so då må karosseriet antan henga fritt, eller so må tanken pakkast inn med noko gommi,plast eller noko.

eg skal få lødd inn nokon bilder her på fredag, før og etter bilder etc
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #17 på: november 23, 2011, 23:29:42 pm »

En 10L kanne (11,5kg) ligger på ca 6-800kr .
Men siden det skal brukes som et elektrolysebad kan det kjøres med vanlig blandeforhold 1:500 , dvs 2gr pr liter vann.
Og denne blandingen i seg selv er sterk nok til å fjerne alt smuss,olje,fett og dårlig maling/lakk hvis du varmer den opp til feks 60gr og lar den virke en stund. I vanlig bruk har den jo bare en kontakttid på 1,5-3min .....
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: november 24, 2011, 00:26:59 am »

hmm intresangt! då er den jo alvorlig økonomisk i bruk! knappe 400 gram på eit 200liters fat..

men dersom du bruker den til vanlig syre/base-bad, har du den då utspedd eller brukar du den ufortynna?

ang varme, eg merkar at med elektrolyseopplegget med vatn og bakepulver so vert vatnet varma temmlig mykje opp, ikkje direkte varmt  , men veldig god lunk. og dette utan noko meir oppvarming enn sin eigen kjemiske. , men reknar med da har mykje med tilføring av straum å gjera..har uansett ein varmekolbe til å varma kalvamjelk med, den bør funka:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #19 på: november 24, 2011, 02:57:20 am »

Jeg har bare brukt den som bad på smådeler .
Når jeg har gått over hele bilen , har det vært på pumpekanne .
50/50 vann/L46 , latt det virke til det nesten er tørt og sprayet på igjen .Gjenntatt dnne prosessen til pumpekanna er tom , og steamet alt veldig godt av.
Da er bilen helt fri for alt gjørme,fett og olje samt gammel lakk. Vi bulker og riper opp bilene våre slik at bengalakk er mest praktisk for oss å bruke , og denne blandingen fjerner det meste av gml bengalakk også.
Men husk , sprøytes dette på må alt bar hud tildekkes. Det blir så sterkt at selv aeorosolene som svever i luften får det til å svi på utildekket hud . Tynn hud etses sår i ganske raskt , og selv på tykk hud får du sår om det ikke skylles godt av . Øyne MÅ beskyttes.
Eksempelvis hadde vi en mann inne på et sykehus for å utføre en jobb på et doseringsanlegg for L46 på kantina der.han var uheldig å få en-1-dråpe i øyet , og satte umiddelbart igang med øyeskylling siden kantina hadde utstyr for slikt.Direkte derfra og opp på øyeavdelingen for videre behandling i 6 timer . Det gikk bra med han heldigvis , men det randt blod av øyet i to dager etter dette og gikk sykmeldt i flere uker .
Dagens skremselpropaganda , men viktig å påpeke hvor farlig dette stoffet er i ukyndige hender. Kjøkken på fengsler har dette i låste systemer de fleste plasser , da dette kan brukes som våpen av de innsatte .
Selv har jeg endel småarr på armene etter etseskader av dette siden jeg ikke alltid har være forsiktig nok .......

Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #20 på: november 27, 2011, 23:33:52 pm »

StripAll har ikke etseskadet meg i allefall. Jeg brukte stoffet inne, men med avtrekk rett over den gamle vvberederen som var stilt på 60 gr. C . Bruke syrefaste gummihansker for å plukke opp delene fra badet. Delene lå ca. 12 timer nedi, deretter vasket jeg godt med rent varmt vann. Hadde kunn problemer med dyp gravrust, da ble det et par ekstra omganger i badet.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #21 på: november 28, 2011, 00:57:48 am »

Skal vel godt gjøres å få etseskader av bruksløsningen  Glad Det er vel helst konsentratet en må være mest forsiktig med ......

Brukte du bare blandingen og varme , eller tilførte du spenning i tillegg ?
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #22 på: november 28, 2011, 07:28:47 am »

Bare blandingen og varme. Ingen spenning, hvis du ser bort fra min spenning da jeg tok opp delene av badet Osteaktig
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 28, 2011, 08:38:39 am »

Alle spareløsningene her høres vel og bra ut.
Men det går ikke frem at det virker like godt som stripall.
Jeg for min del har ikke handlet inn noe enda men karet står klart, rustfritt med innebygd varme og termostat. Og jeg ser for med å bruke stripall, men hvordan kan det påståes at det er det samme som kaustisksoda, hvis det er helt sikkert kan jeg jo like godt handle det. Dette er først og fremst for å fjerne rust.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: november 28, 2011, 10:43:51 am »

stripall er vel eit produkt laga for å selga og osa inn pengar. om folk ikkje er klar over alternativa so vert da seldt mykje..

ser du på databladet til stripall står da vel kun natriumhydroksid i innholdslisto. 50-100%. og går du på wikipedia finn du ut at natriumhydroksid er gresk for kaustisk soda

sjølv utan å ha prøvd begge deler so vil eg påstå at stripp all og kaustisk soda har samme virkninga, til to heilt forskjellige prisklassar.
men da billegaste alternativet er uansett elektrolysebad, som i mine auger fungerar veldig bra
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #25 på: november 28, 2011, 13:36:44 pm »

L46 12kg ca 600-800kr ref Ove A
Stripall 11,5 kg ca 800 kr

Tja blei visst samme prisen omtrent gitt...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: november 28, 2011, 17:47:33 pm »

men om L46 krever eit blandingsforhold på kun 1:500 ved elektrolysebad so vil jo dei 12kg vara laaaangt lengre enn 11.5kg med stripall Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #27 på: november 28, 2011, 18:13:27 pm »

Ja, men om man kan bruke l46 til elektrolyse så kan man det med stripall også. Det er jo samme stoffet påståes det.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 28, 2011, 18:14:52 pm »

Fint om noen prøver å kjøpe l46 på FK. På Elverum pleier dem ikke akkurat å være velvilligheten selv til å ta inn ting.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: november 28, 2011, 21:23:15 pm »

ps kaustisk soda på fk kostar 680kr for 10kg og stripall 800 for 10kg

og det er samme greiene.
Ove skriver jo ein plass her at L46 ikkje krystalliserar seg som vanlig kaustisk soda/stripall. og dermed so vil det vel ha ein langt lengre virkning = mindre forbruk = meir valuta for pengane.

vist eg huksar på da so skal eg spørra etter pris på l46 på fk imorgo.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!