mars 29, 2024, 01:42:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Biltema oljefilter til t4  (Lest 5811 ganger)
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« på: november 28, 2011, 06:10:47 am »

Jeg har hatt vann i oljen på motoren så den trenger endel olje og filterskift for og renses opp innvendig. Har sett noen kjøre med biltema oljefilter på t4, men vet ikke hvilket som passer og de gjemmer de på lageret så jeg kan heller ikke åpne og se. Noen som bruker disse og har et delenummer evt hvilken andre biler som passer?
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: november 28, 2011, 09:46:58 am »

Dette mener jeg heter 50131,ta med det gamle og sammenlign mål.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 28, 2011, 10:01:40 am »

Fram HP1 passer T4.
Evt passer Mahle OC28 delenr 15-OC28 Hos mekonomen
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #3 på: november 28, 2011, 17:59:18 pm »

Takker, det blir nok biltema frem til oljen er fri for vann ihvertfall  Glad
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 28, 2011, 18:23:57 pm »

Kjør den skikkelig varm så blir vannet dampet bort.
Er oljefilter virkelig stedet å spare penger?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #5 på: november 28, 2011, 18:34:44 pm »

Ser ikke for meg at jeg trenger et mahle eller fram filter for og kjøre den med noe renselurium i oljen kun for en time eller to. Når jeg har skiftet olje og filter noen ganger skal den selvsagt få et kvalitetsfilter.
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: november 28, 2011, 20:28:00 pm »

Hvis du mener Biltema filteret er for dårlig bør du heller ikke bruke det når du kjører rens,er jo da det er viktig at det fanger opp driten.(jeg ville alldri brukt noe sånt i motoren ettersom man ikke har peiling på hva guffa gjør med den)
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: november 28, 2011, 21:20:55 pm »

Som Lundby sier så er jeg mer skeptisk til hva renselurium kan gjøre enn hvilket filter som brukes..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 28, 2011, 21:50:33 pm »

Hvis det er vann i olja så er det bare å tappe ut og fylle på ny olje. Det som er skummelt er hvor lenge motoren har stått rolig med vann i. Men det meste er løst med ny olje. Man må gjerne bruke Omega 907 som er en grei motorrens.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 28, 2011, 21:51:52 pm »

Som Lundby sier så er jeg mer skeptisk til hva renselurium kan gjøre enn hvilket filter som brukes..

DET er jeg også helt enig i, i en motor som ikke har bunnpanne man kan ta av og rense ville jeg ikke kjørt en slik rens.
Og hvis du mener det er helt nødvendig med rens, ville jeg satt på ett så bra og stort filter som mulig.

Ikke for å disse Biltema filteret, det er flere av filtrene man kjøper som er av samme kvalitet som Biltema sine.

Personlig bruker jeg ikke, olje eller oljefilter fra Biltema, dette kun fordi jeg ikke til en hver tid vet hvilken produsent Biltema kjøper fra og hvilken spec det er.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 28, 2011, 21:57:31 pm »

Jeg pleier å kjøpe filter til 1,9 TDI motor når jeg kjøper til SAAB'n min, der passer de samme filtrene som vi vanligvis bruker på våre VW'er.

gjengene er vel noe sånt som 3/4-16 UNF Det er det veldig mange som bruker.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 28, 2011, 22:04:02 pm »

Mahle filteret jeg nevner over her er stort og av god kvalitet.
"Bunnpanna" på en T4 er null stress å få ut guffelure av. Dette høres sykt ut, men å spyle bremserens langs "gulvet" i motoren og mot ytterkantene kan få ned endel grums. Dere må gjerne "flame" denne sinnsyke metoden, men alt går om man faktisk er litt forsiktig.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #12 på: november 28, 2011, 22:21:47 pm »

Det er mest fordi oljen var grå og full i "majones" når jeg tappet den av første gang jeg vil kjøre i lurium, har kjørt den varm med en tynn 5/50 olje med et nytt kvalitetsfilter og det kom noe små klumper ut da også. Nå har jeg fylt opp med 20/50 olje og satt på et fram hp1 filter som jeg hadde liggende. Tenkte et oljeskift til med omega lurium og billigfilter, så skifter jeg en siste gang og setter på et skikkelig filter. Tviler ikke på evnen til biltemafilter, men litt mer skeptisk til og bruke det over tid. Bremserens høres ut som et godt triks!
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 28, 2011, 22:28:53 pm »

Til informasjon så har ikke biltemafilteret gjennomstrømningsventil. Det betyr at det ikke gir raskt nok oljetrykk på kald motor.
Styr unna oljefilter fra biltema.
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 28, 2011, 22:44:08 pm »

hmm, er det en "bypass-ventil" inne i filteret Rikard?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: november 28, 2011, 23:01:40 pm »

At dem ikke har bypass ventil er bare en god ting, men veldig dårlig er det når filterne ikke klarer å flowe den kalde oljen, da kan det også lett si pang.
Blant filtrene her på berget er mahle trolig de beste, de ligner veldig på bosch men har ofte litt større areal på filter elementet.

Det beste på markedet er canton mecca filter, dem er uten bypass ventil men så store at den klarer å flowe kald olje og gir ikke trykktap ved varm olje, noe de fleste andre filter gjør.

Selv kjører jeg med mahle da deres bypass ventil har viton tupp som sikrer mot små lekkasjer, og har i tillegg csp bypass lokk som gjør at trykket ikke kommer over bypass trykket som oljefilteret er satt til, så i teorien skal denne ventilen aldri åpne på min motor og eg vil alltid ha 100% rensing.
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 29, 2011, 09:36:42 am »

Ett godt oljefilter skal ha bypass ventil inni filteret, for og sørge for at kald tjukk olje skal gå lett igjennom. Hvorvidt det er en god ting at det ikke er der, har vell "Dalland" en teori på. På vår gamle volvo ser du betydelig forskjell når vi brukte biltema filter uten dette. Oljelampa hang lenge før vi fikk trykk. Mens med Bosch filteret kommer det med gang.
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 29, 2011, 11:02:30 am »

Filteret står jo rett etter pumpa. Hvis det passerer lite olje får man jo aldri trykk i motorn ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 29, 2011, 11:24:26 am »

Filteret står jo rett etter pumpa. Hvis det passerer lite olje får man jo aldri trykk i motorn ;-)

Akkurat!  Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: november 29, 2011, 11:26:54 am »

;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #20 på: november 29, 2011, 11:59:04 am »

Til informasjon så har ikke biltemafilteret gjennomstrømningsventil. Det betyr at det ikke gir raskt nok oljetrykk på kald motor.
Styr unna oljefilter fra biltema.

Har bilfabrikaten dette så har Biltemafiltre det også,gjennomstrømningsventil og evnt tilbakeslagsventil.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: november 29, 2011, 12:08:54 pm »

Til informasjon så har ikke biltemafilteret gjennomstrømningsventil. Det betyr at det ikke gir raskt nok oljetrykk på kald motor.
Styr unna oljefilter fra biltema.

Har bilfabrikaten dette så har Biltemafiltre det også,gjennomstrømningsventil og evnt tilbakeslagsventil.

ikke nødvendigvis, er mange billige filtre som ikke har tilbakeslagsventil osv, det beste er et stort filter uten bypass ventil.
Da opplever du aldri trykkfall og vil aldri oppleve at skitten olje spyles gjennom ventilen og inn i motoren
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 30, 2011, 16:43:59 pm »

Biltema specer filtrene likt som bilfabrikantene. Men kvaliteten er jeg ikke så sikker på.
Jeg også kjøper kvalitet pga viton tetningen.
Størrelsen vil hjelpe. Men med tykk olje på vinteren vil nok de fleste filtere ha lyst til å lette litt på trykket.
Med filter uten bypass og overtrykksventil før filtererer vil du jo risikere at veldig mye olje går rett i sumpen.
Er ikke redd bypassen med stort filter og 5w-40 olje. Men blir det kaldt med 20w-40 hadde jeg begynt å tenke litt.

Vet ikke noe om filtererer Dalland referer til, men Amsoil er skikkelige saker, med syntetisk filtermateriale.

Uansett ville jeg brukt "dyrt" filter hele tiden. Da er filtreringsevnen noenlunde kontrollert, og jeg er sikker på at filtererer er skikkelig spredd frahverandre slik at ikke veggene ligger inntil hverandre.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!