april 29, 2024, 09:25:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: invitere til seriøs diskusjon .... på chat om du vill  (Lest 17053 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« på: desember 09, 2011, 19:19:10 pm »

Noe skjer tror jeg med miljøet .... ingen av "gamlegutta" er inne lenger .. Kunne vel svare på mange tråder MEN......
Hvor mange VW har du hatt HæHæ? Ingen vil tro det .....Skal VW engasjere tror jeg vi trenger en ny giv...
Bl. annet ; skuffet over folk som ikke gidder stikke hodet ned i en bok (nåtidens ungdom!!)...
Spør om helt opplagte ting , kan hverken stave elller snakke norsk !!!!  
Ikke rart at folk detter fra ...
Min drøm var at folk gjorde seg noe mer flid (eksisterer det ordet ennu ) , før de legger ut sine ting ...

Ok nok kjeft .. mye positivt ...

Erich

(Hva er jeg , jo en som har holdt på med VW i 40 år nå ) ...og stopper ikke ...

Om dette virker støtende på noen , var ikke det meningen ........
ØNSKER KUN AT SITEN SKAL OVERLEVE OG VÆRE INNOVATIV ......IKKE KJEDELIG FOR 90 % !!!!!!
« Siste redigering: desember 09, 2011, 19:29:12 pm av Sonic » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 09, 2011, 19:49:19 pm »

Eric, alt går i bølger, også engasjement på nett. Men de som har det i blodet holder på, selv om det ikke ropes så mye. Tror vi er inne i en dalbunn nå, det kan til og med hende at det går enda litt mer utfor før det snur, toppen var nok i 2010 Blunker

Har holdt på i 25 år, mer eller mindre hele tiden, og aldri så mye som nå, så her går det bare oppover for tiden   Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: desember 09, 2011, 20:11:23 pm »

Hvis aktiviteten på nett går ned øker den kanskje i garasjene Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: desember 09, 2011, 20:34:36 pm »

Off den ungdommen altså! VW burde vært forbeholdt gamlingene (da hadde jo hobbyen vært interresant om 40 år).
Om alle veteranene hadde kommet med så mye bullshit tror jeg stemninga og aktiviteten på forumet hadde vært mye dårligere enn den er nå Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: desember 09, 2011, 20:46:21 pm »

Hvis aktiviteten på nett går ned øker den kanskje i garasjene Glad
Det er et godt poeng Glad  
En annen sak er at hvis kvaliteten går ned på nett, må man nok regne med at kvaliteten går ned på det folk driver med i garasjen også....

HJ
(27. året med Luftkjølt VW)
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 09, 2011, 21:11:03 pm »

Ikke på denne siden av landet. Jeg er utrolig imponert over innsatsen, kunnskapen og kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Ikke minst av ungdommen.....hvem nå det er. Alle som driver med dette er jo "unger".

Selvsagt finnes det endel som ikke har peiling, men det må jo være rom for alle (og de finnes i alle aldersgrupper). En litt ny greie er nok at mange (unge) kjøper boble/veteran for å ha billig fremkomstmiddel, og ikke er filla int. i miljøet.  For å kunne ha den "billige" bilen må de uansett innom, og om noen av disse blir bitt, så sikrer vi vekst i miljøet.

Det er derfor utrolig viktig at alle møtes med respekt og ønskes velkommen. Når det gjelder skrivefeil må vi leve med at språket er i endring. Spesielt på forum, FB, SMS osv. Vi må heller ikke støte fra oss de som eventuelt har skriveproblemer.

Skriv som du vil (mener jeg;-), men ikke vær utålmodig. Bruk søkefunksjoner og les FØRST, spør om du ikke finner svar. Da blir kvaliteten på forumet (enda) høyere, noe alle tjener på. Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #6 på: desember 09, 2011, 22:18:44 pm »

Noe skjer tror jeg med miljøet .... ingen av "gamlegutta" er inne lenger .. Kunne vel svare på mange tråder MEN......
Hvor mange VW har du hatt HæHæ? Ingen vil tro det .....Skal VW engasjere tror jeg vi trenger en ny giv...
Bl. annet ; skuffet over folk som ikke gidder stikke hodet ned i en bok (nåtidens ungdom!!)...
Spør om helt opplagte ting ,Kan hverken stave elller snakke norsk !!!!  
Ikke rart at folk detter fra ...
Min drøm var at folk gjorde seg noe mer flid (eksisterer det ordet ennu ) , før de legger ut sine ting ...

Ok nok kjeft .. mye positivt ...

Erich

(Hva er jeg , jo en som har holdt på med VW i 40 år nå ) ...og stopper ikke ...

Om dette virker støtende på noen , var ikke det meningen ........
ØNSKER KUN AT SITEN SKAL OVERLEVE OG VÆRE INNOVATIV ......IKKE KJEDELIG FOR 90 % !!!!!!

Regner med at du skrev feil her med vilje Glad
Når det gjelder opplagte spørsmål om diverse ting så er det som er opplagt for en ikke så opplagt for en annen.
Det blir bygd og jobbet mye rundt her i norge om dagen, men jeg har også sett at aktiviteten her på furumet er litt stille til tider. Hører også at mange ikke gidder og legge ting på forumet fordi at det er en del dårlige komentarer fra enkelte.
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: desember 10, 2011, 00:46:21 am »

Bra debatt og - bra med debatt! Helt enig i at "noe skjer" og at ting ikke er som de har vært. En åpenbar ting er at prisene har falt, og det er vel i seg selv et godt måltall på at det ikke puttes like mye ressurser inn i hobbyen som før... Både tid og penger er det mindre av....inn i hobbyen. Og det er synd - at folk åpenbart greier å prioritere bort vw i travle og trange tider.

Rekrutteringen er jeg uendelig glad for, og prisen for det er mange spørsmål og dumme svar... Men det tåler vi - for uten rekruttering og nye "verdensmestre", så går alt i dass. Det er viktig.

Det jeg savner er AMBISJONER.... hvor er de ville prosjektene? Hvor er de store restaureringene? Steinar på Hamar fant ei splitbakrute i skogen og bygde seg en hel bil rundt det.... Da Tønsbergerne entret 80-talls Cal Look scenen, da ble det til slutt til en egen magasin-spesial i Tyskland.... Da Bekkelagsmafiaen samkjørte stereoen og dro inn grønt gress på Valle Hovin... det var mer ambisjon liksom før... Både for de eldre og blandt rekruttene. Hvor mange kitcars og shorty-bobler ble der ikke bygget før i tiden? Gjør noe - nærmest uansett hva det er.

Hvor er alle helter hen? Når Sara kjører laaang "prosjekttråd" på sin bruksbilsøttitallsboble.... Eller når Trude forteller om sine CIP-innkjøp for enda en bolt-on-motor... Eller når Kristin ivrer etter å bolte Jøran-felger på en sliten Bay.... Vi må legge lista høyere og høyt, vi trenger ambisjoner og spenning i miljøet - enten man er ung eller gammel. Når satte DU sist skilter på et prosjekt som alle sa at var håpløst?
« Siste redigering: desember 10, 2011, 00:59:56 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #8 på: desember 10, 2011, 01:31:17 am »

Læng sia d ja Øystein  Flau

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 10, 2011, 02:37:38 am »

Godt skrevet SplitMan, jeg er helt enig Gliser
Jeg mener å huske at treffene var annerledes når jeg var liten. Fikk til og med gå løs på en mazda med øks på et treff en gang! Det var tider det Gliser


For min del er aktiviteten på vei opp. Har gått løs på 2-3 motorprosjekter og jeg har to biler som må fikses. Fastbacken skal rustsveises og bobla mi må rettes... Fastbacken blir nok litt av et prosjekt. jeg Skal fjerne alt av lister, dørhåndtak, trekantruter, Montere door poppers, xenonlys, DRL LED lamper 17" raders osv. Masse senk, stor motor , strøken innvendig, over og under.
Da blir det ikke mye tid til aktivitet på nett ;-)
Selv bruker jeg facebook ganske flittig. Kun fordi det er veldig lett å laste opp bilder fra tlf.
Skulle hatt en app til forumet også med mulighet for opplasting av bilder og tekst.

Jeg er også dritt lei av å lese "bremsecallyppterre selges" og lignende... Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: desember 10, 2011, 08:27:48 am »

Ble nå litt diskusjon rundt det ...enig med de fleste ... LOBO : selvfølgelig stor fare for det !! Split man ; nettopp !!

Erich

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 10, 2011, 10:18:21 am »

Bra debatt og - bra med debatt! Helt enig i at "noe skjer" og at ting ikke er som de har vært. En åpenbar ting er at prisene har falt, og det er vel i seg selv et godt måltall på at det ikke puttes like mye ressurser inn i hobbyen som før... Både tid og penger er det mindre av....inn i hobbyen. Og det er synd - at folk åpenbart greier å prioritere bort vw i travle og trange tider.

Rekrutteringen er jeg uendelig glad for, og prisen for det er mange spørsmål og dumme svar... Men det tåler vi - for uten rekruttering og nye "verdensmestre", så går alt i dass. Det er viktig.

Det jeg savner er AMBISJONER.... hvor er de ville prosjektene? Hvor er de store restaureringene? Steinar på Hamar fant ei splitbakrute i skogen og bygde seg en hel bil rundt det.... Da Tønsbergerne entret 80-talls Cal Look scenen, da ble det til slutt til en egen magasin-spesial i Tyskland.... Da Bekkelagsmafiaen samkjørte stereoen og dro inn grønt gress på Valle Hovin... det var mer ambisjon liksom før... Både for de eldre og blandt rekruttene. Hvor mange kitcars og shorty-bobler ble der ikke bygget før i tiden? Gjør noe - nærmest uansett hva det er.

Hvor er alle helter hen? Når Sara kjører laaang "prosjekttråd" på sin bruksbilsøttitallsboble.... Eller når Trude forteller om sine CIP-innkjøp for enda en bolt-on-motor... Eller når Kristin ivrer etter å bolte Jøran-felger på en sliten Bay.... Vi må legge lista høyere og høyt, vi trenger ambisjoner og spenning i miljøet - enten man er ung eller gammel. Når satte DU sist skilter på et prosjekt som alle sa at var håpløst?

Du er inne på noe vesentlig her. Når engasjemanget er stigende kommer de ville prosjektene, folk har en iboende higen etter å være litt mer ekstrem enn kammeraten, men hva skjer når nivået blir så høyt at det blir vanskelig å nå opp? Hva skjer når man er vant til å se 9 sekunders biler på stripa? Hva skjer når det er så mange fine biler på utstillingen at man ikke rekker å se alt? Blir man lei? Bortskjemt? Godt vandt? Eller så blasert at man ikke blir motivert lenger? Alle storhetstider når en topp. For de fleste tror jeg det er sånn at når man har det som best, da vet man ikke om det, og man savner det ikke før det er borte og for sent...

Det jeg prøver å si er, sett pris på det som er, når det er! Lev nå!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #12 på: desember 10, 2011, 10:54:05 am »

En god trend jeg ser i verkstedet mitt er at vw folket bruker penger for å få prosjektene på veien. Har ikke mindre enn 4stk vws på prosjektplass i verkstedet i vinter.
Det er noe helt nytt, og bra for min del. I "gamle dager" var de fleste blakke og gjorde alt selv, eller skulle ha alt så billig som mulig. Så en standard økning har helt klart funnet sted.

Ang. kreative prosjekter kan man diskutere om ikke resto trenden og "veteranene" selv har bidratt til å dempe. Når man blir detaljorientert på å finne "de rette nostalgiske delene" osv, samt å gi råd om hva som er "rett og feil nostalgisk stil", blir det mindre rom for improvisasjon og skaperglede i mine øyne.

Men jeg er gjerne med på noen ville kundeprosjekter. Oppforder gjerne til det. Har selv en hel-metall baja på gang til sønnen som blir 18 til året. Ferdig til neste sessong m.a.o.

-Thomas
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: desember 10, 2011, 11:07:34 am »

Jeg er nok en av de (kanskje få) som bruker MYE mindre tid på både VWN og på bil. Det har nok mye med at jeg ikke synes at det er så fryktelig artig å drive på med gammelt skrot (les: folkevogner) lenger. Jeg har "bare" drevet med dette i snart 15 år, men nå er det litt "nok". I høst solgte jeg bilen jeg har hatt altfor lenge uten å få den på veien, rett og slett fordi jeg følte at jeg ikke fant noe glede i å tenke, planlegge, drømme og ønske. 

At jeg ikke bruker VWN så mye som før, har nok ikke så mye med hvordan folk skriver. Jeg er riktignok lærer og irriterer på meg rødpennalbue titt og ofte når jeg leser tråder både her og andre steder, men det er ikke utslagsgivende for min VWN-bruk. Jeg tror nok at mangelen på interessante tråder er hovedgrunnen. Her er jeg veldig enig med SplitMan. For min del er det mer interessant å lese om sjeldne biler og prosjekter, noe man ikke finner mange av her på berget. All ære til de som gidder å lage lange prosjekttråder om ditt og datt, men det er mangelen på det spesielle, uvanlige og sjeldne som lokker meg til andre steder. 

De siste årene på treff har det vært litt slik at altfor mange av de mange fine nybyggene har man sett gjennom en detaljert prosjekttråd og jeg går bare forbi og tenker at; "Det er bilen til den og den, ja den har jeg jo sett før". At jeg ikke er alene om å tenke slik, vet jeg med sikkerhet. Det er jo litt trist. Skal man se noe nytt må man jo se etter utabygdsbiler (les: utenlandske). Eller rett og slett kikke på andre merker enn VW.

Dog fikk jeg et ganske så stort lyspunkt i VWN-sammenheng tidligere i år. En som åpenbart bruker VWN hadde tatt seg bryet med å opprette en hotmailkonto for å sende meg det han sikkert mente skulle være både truende og hatsk. Isteden klarte vedkommende å lire av seg en fantastisk tirade av mer eller mindre uforståelig karakter (som de som er mine venner på Facebook kan lese). Hvis du som sendte meg den mailen leser dette, tar jeg gjerne imot flere slike! Bedre underholdning enn da jeg leste opp din forrige mail på lærerværelset i lunchen en fredag i høst skal man lete lenge etter. Utskriften henger i glass og ramme på kontoret mitt, og hver dag gir den meg inspirasjon og motivasjon til å undervise ungdomsskoleelever i norskfaget. 

Jeg har popcornmaskinen klar!

-JonB
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: desember 10, 2011, 11:07:47 am »

Du er inne på noe vesentlig her. Når engasjemanget er stigende kommer de ville prosjektene, folk har en iboende higen etter å være litt mer ekstrem enn kammeraten, men hva skjer når nivået blir så høyt at det blir vanskelig å nå opp? Hva skjer når man er vant til å se 9 sekunders biler på stripa? Hva skjer når det er så mange fine biler på utstillingen at man ikke rekker å se alt? Blir man lei? Bortskjemt? Godt vandt? Eller så blasert at man ikke blir motivert lenger? Alle storhetstider når en topp. For de fleste tror jeg det er sånn at når man har det som best, da vet man ikke om det, og man savner det ikke før det er borte og for sent...

Det jeg prøver å si er, sett pris på det som er, når det er! Lev nå!

Jeg mener dere forsøker å blåse opp til storm i et vannglass. Det er med VW hobbyen som så mye annet, det går i bølgedaler. Se det i sammenheng med at vi er i desember, det er kaldt og mange er i "dvale".

Enkelte år så trimmes det hardt og det som teller er å slå garasjekompisene eller de andre på "lista". Man blir lei, selger unna og begynner kanskje å skru på en originalbil. Originalbilen får senk og fete hjul. Så får motoren dobble gassere, eksos og vips så står man foran lysene på SCC igjen.

Ja, vi er inne i en liten mørkedal og jeg er sikker på at det skyldes flere ting som er utenfor vår rekkevidde. Muligens var 2010 høydaren men jeg er overbevist om at det kommer til å snu. I garasjen vår har en person brukt flere titalls timer for å rette en ovalskjerm og i Slackers garasjen ryktes det om den ene oppstarten etter den andre. Og her på VWNorge så dukker det til stadighet opp nye personligheter.

Sonic har vært på flere treff i Sverige i år, han vet hvor stort potentialet er og hva som skal til. Selv finner jeg inspirasjon av å se på den fantastiske racekalenderen for neste år.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #15 på: desember 10, 2011, 11:19:48 am »

En god trend jeg ser i verkstedet mitt er at vw folket bruker penger for å få prosjektene på veien. Har ikke mindre enn 4stk vws på prosjektplass i verkstedet i vinter.
Det er noe helt nytt, og bra for min del. I "gamle dager" var de fleste blakke og gjorde alt selv, eller skulle ha alt så billig som mulig. Så en standard økning har helt klart funnet sted.

Ang. kreative prosjekter kan man diskutere om ikke resto trenden og "veteranene" selv har bidratt til å dempe. Når man blir detaljorientert på å finne "de rette nostalgiske delene" osv, samt å gi råd om hva som er "rett og feil nostalgisk stil", blir det mindre rom for improvisasjon og skaperglede i mine øyne.

Men jeg er gjerne med på noen ville kundeprosjekter. Oppforder gjerne til det. Har selv en hel-metall baja på gang til sønnen som blir 18 til året. Ferdig til neste sessong m.a.o.

-Thomas

Nå er fremdeles jeg ny i miljøet, men her setter du fingeren på det jeg har fått slengt etter meg under byggingen av min første boble.. "Du må bygge original bil! Ellers er den ikke verdt en dritt.." Men solgt ble den, og til bra pris.

Folk bør få lov til å bygge som de selv vil Glad Og mine biler er ikke noe særlig originale verken i farger eller høyder.
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 10, 2011, 19:39:47 pm »

Selv om jeg foreløpig ikke har opplevd det, så har jeg også fått noen kommentarer når jeg har spurt andre om hvorfor de ikke er på forumet...

Som f. eks...

Der er det bare surmuling og pirking på alt jeg ikke gjør riktig.
Bare en gjeng nerder som ikke vil betale for noe.
Om en ikke har originalbil så blir en sett ned på.


Personlig har jeg hatt stor nytte av forumet til å finne løsninger på de problemene jeg har hatt.
Jeg har også fått kjøpt meg en del ting til en ok pris.

Men jeg ser "problemet" med at noen skal "kritisere" de som ikke mener det samme.
Jeg er jo relativt ny her og skriver ikke så mye, men jeg leser mye...
Min personlige mening er jo at VW miljøet er et av de største i landet, da må alle kunne få sin plass i miljøet, uten å bli rakket ned på.
Om en vil ha Porchevinge, firkanta frontlykter eller en originalbil, så bør en være velkommen på det største luftkjølte forumet.
Og om en hadde problemer på skolen, så skal vel ikke skrivekunnskapene sette en stopper for å drive med bil???

Lokalt (Flekkefjordsområdet) ser jeg faktisk at det øker med deltagere i miljøet, men de driver nok mest for seg selv. Savner en form for organisert miljø rundt dørene her. Men har vel selv samme unnskyldning som andre... tid ...



Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #17 på: desember 10, 2011, 20:06:42 pm »

Hvorfor aktiviteten daler vet jeg ikke men når det gjelder priser så går nok dette nedover av den grunn at verden generelt er i en økonomisk krise og at dette (til tross for media og politikernes påstander om annet) påvirker ting her hjemme også.
Har selv merket at aktiviten har dalt på mange områder (ikke bare her) så kanskje det er en større trend i tiden?
Loggført

Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #18 på: desember 10, 2011, 20:08:02 pm »

Må si meg VELDIG enig med Torbjørn her, skal skole gangen og skrive ferdighetene til folk bedømme om du kan holde på med vw eller ikke blir det vell feil Blunker
Selv har jeg hatt mange prosjekter og har fortsatt mange prosjekter.
Og kommer aldrig til å slutte med å ha det, men opplever ofte at det er lettere å bygge bil i garasjen enn på forumet da det er så mange som hele tiden skal fortelle hvordan DU skal bygge bilen din. eller kritisere for det ene eller det andre. ( biter jo ikke på uansett da)
Selv har jeg altid gått mine egene veier og kommer til å fortsette med det. Om folk ikke liker mine prosjekter eller mine tråder så får di heller la være å følge di.
Men jeg bygger heller bil i garasjen enn på forumet, for da får jeg gjort noe Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #19 på: desember 10, 2011, 20:17:56 pm »

Bra diskusjon Erich. Denne har vi snakket mye om rundt leirbålet gjennom de siste årene. Internett har ødelagt like mye som det har hjulpet VWmiljøet etter 90 tallet. Tidligere så vi kun det som rørte seg på treffene vi reiste til. Enten det var England, Danmark eller  Tyskland / sverige.Trendene gikk langsomere. I dag ser man gjerne en bil på nettet fra Japan som har noe nytt, og vips så er det 10 biler i Europa med samme greien. Derfor fikk vi biler som var unike tidligere. Det var ingen som hadde vært på The samba og sett hvordan det skulle gjøres. Ingen hadde hørt om innkortet forstilling eller hestesko på bakstillingen. Om noen bestilte en motor eller deler til en motor/innsprøytning fra CB eller lignende så var det unikt og ikke mainstream. Så har vi "fast&furious" bølgen samt gatebiltrenden som har minsket rekrutteringen til miljøet. Det er helt klart lettere å chiptrimme en subaru enn å hotte en VW motor.
Når det gjelder fremtiden for å tilføre noe unikt til VW miljøet så ligger det slik jeg ser det i håndtverk vedr. karosseri og kanskje også i crossovers fra andre miljøer.
Dette har vi allerede sett i Volksrod trenden der en krysser rod og gamle VW.  Can-am breddere på en notchback? Hva med en fast&furious type 3 fastback? Vi har sett trender skyte prisene på T2 i været, hvorfor ikke t3?
Når det gjelder skrivefeil og gamle spørsmål på forumet så kommer det av at vi har rekruttering og det skal vi være glad for.
Det neste steget i evolusjonen kommer mest sansynlig utenfra. og da mener jeg fra noen som står utenfor VW miljøet og som begynner et prosjekt uten den store påvirkningen fra forum som dette.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #20 på: desember 10, 2011, 20:36:51 pm »

Jeg anser meg stadig som en nybegynner innen vw, har holdt på i omkring 10år, og har den 4 bobla nå (pluss noen delebobler som har kommet og gått)
Når jeg søker tilbake på vw2you, kan jeg se at mine spørsmål og innlegg den gangen var, ehh, litt flaue når jeg leser dem nå.  Men i løpet av årene, bøkene forumet og google, har jeg hatt en fin personlig utvikling med tanke på vw. Var medlem i Agder-klubben da jeg bodde i Norge, og fikk med meg en klubbtur. Det var en fin tur, spesielt spliten til VWfreak gjorde STORT inntrykk Glad
Her i DK, har det blitt til et delemarked i Ålborg, det var også lærerikt og morro.
Men på en måte, så følte jeg meg aldri som "en av gutta". En av de med stormotor,  asfaltskraper eller strøken splittbuss. Sånn sett føler jeg meg stadig som den nye gutten i klassen.
Så jeg bruker nettet en del, faktisk, så er jeg innom daglig å kikker på innlegg og tråder.
Man finner etterhvert ut av hvem sine innlegg eller tråden som er stas og følge med på.
Og når man er nærmere 40 enn 30, må jeg si at innlegg med sms språk og utpreget dialekt er en uting.
Det syntes jeg skal være en selvfølge,  når man skriver på et forum, med brukere fra både inn- og utland.
Når det gjelder å legge lista høyere, kan jeg bare snakke for min egen del.
Starta med en slite -70 modell med Herbie look,  via den grå fare til en -67 1500 og nå til sist en Ragtop fra 1961.  Skal jeg legge lista højere så blir det en oval/split ratop. Men akkurat nå ligger lista fint for min del.
Selvfølgelig går man jo med drømmer og mål, jeg hadde jo planer om skilt på -61 til sommeren 2012, men da sønnen fikk kreft, har bilen stått uskrudd siden jeg fikk den.
Tenker jeg langsiktig, har jeg en drøm om en gang i løpet av livet å fyre opp en Pauter motor i en boble.
Men forløpig blir det en turtallsvillig 1200 så lenge den holder.
Så man har da drømmer og mål, men nå dreier det seg om at sønnen blir frisk, og jeg kan starte å jobbe igjen.
Og mens jeg venter på det, og vw abstinensene raser, må dere unnskylde basale innlegg om en 1303 konebil til far..
Puha, det ble mye det her, vil bare oppsummere her til nye gutter i klassen eller andre som gadd lese hit..
-bruk søkefunksjonen og google.
-skriv forståelige innlegg for andre enn naboen din
-kjøp noen vw bibler, utrolig lærerikt

Ha en god Vweekend
Espen


« Siste redigering: desember 10, 2011, 20:39:10 pm av Kheiron » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 10, 2011, 21:20:32 pm »

Jeg siterer "Facebook"    -"du er bare en jevla iddiot somm ikke har peil å som råtter deg sammen med folk somm også tror att de er verdens mestre å att alle hører på de !"

Dritbra!!

Det lille miljøet vårt er alive and kicking. Man kan ikke dømme vw Norge etter kvaliteten på dette forumet. Antall innlegg er rekordhøye. Og mye er drit. Men klarer vi å lete litt så finnes det mange gode og lærerike tråder godt gjemt. Jeg trives godt med hobbyen min. Og selv om jeg tenker, jobber og prater vw hver dag, blir jeg ikke lei av den grunn. Møter stadig nye personligheter, med nye innsynsvinkler på interessen.

Til de som synes det er blitt for dyrt... Alle hobbyer blir dyre om man skal være værst. Velg selv hva du vil gjøre det til.

Når vi blir eldre endres også ambisjonsnivået.. Det at jeg tidligere skulle ha en "ny" bil klar hver vår er liksom ikke så viktig lenger. Er viktigere med det årlige hjulebordet og felles usaturer osv. Det blir like mye å prate om uansett  Osteaktig
Loggført

Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 10, 2011, 21:56:35 pm »

Interessant tråd, for en nybegynner, og temmelig blank vw-entusiast.

Jeg er av typen som driver med mye rart, og deltar i mange ulike fora på nettet. Det som slår meg her på forumet, er at det kanskje ikke er så lett å være "teit" her. (Ikke det at jeg har negative erfaringer selv, nei, men jeg har lest en del.)
"Dagens ungdom" er vant til å søke etter informasjon på nettet, og de trenger ikke lese bøker. Det handler ikke om å ikke gidde, men det handler om en ny tid.
Når disse da møtes med skuldertrekk og kanskje til og med kommentarer med syrlig undertone på det de spør om, så er det MULIG at mangelen på interessante prosjekter, skyldes initiativ og entuasiasme som blir drept før frøet en gang har spirt...?

Men det er mulig jeg tar feil?? Jeg er som sagt veldig ny. Hva tror dere, gammelkarer? Er dere arrogante?  Blunker
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: desember 10, 2011, 21:58:27 pm »

Jeg kan innrømme at jeg skriver mye "pjatt" men tror også jeg har tilført forumet noe, på lik linje med de fleste andre. Men forumet er faktisk en del av mitt sosiale liv, og  vil ikke endre meg noe nå lengre om jeg kan slippe. (er definert i AML som "eldre arbeidstaker" ) Om jeg aldri får montert en pauter maskin, er min egen list lagt høyt nok med Turboroadster. Vi må prøve å være rause nok til å ha rom for alle her inne, moderatorene gjør en god jobb.
« Siste redigering: desember 10, 2011, 22:01:21 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #24 på: desember 10, 2011, 22:01:36 pm »

Off den ungdommen altså! VW burde vært forbeholdt gamlingene (da hadde jo hobbyen vært interresant om 40 år).
Om alle veteranene hadde kommet med så mye bullshit tror jeg stemninga og aktiviteten på forumet hadde vært mye dårligere enn den er nå Blunker
Henger meg på her. Jeg har personlig hengt mye i ræva på ''veteranene'' for å spørre og gnage, i tillegg er jeg ikke redd for å kikke i en bok eller to. Satt for eks på skolen opp gjennom tiden i lesetimene, og leste blant annet How to hot rod your vw engine ect ect.
Jeg føler egentlig at vi unge viser oss litt for lite til tider, og derfor har det automatisk for meg blitt at man kommer i kontakt med ''veteranene'', noe som har hjulpet meg mye. Følelsene av at man blir ''godtatt'' er også veldig god å ha.
Når det kommer til dette med spm osv, så er det på et vis ingen dumme spm. Det kan komme spm nå og da som ofte er ganske åpentlyst for noen, men ikke for alle, og dette må man til tider godta og heller hjelpe dem på beste måte. Man kan også se fremgang blant nye i miljøet, mye på grunn av forumet og noen ganger disse ''dumme'' spm. Alle har en gang i livet måtte starte ett sted, og ikke alle har fått det inn med ''morsmelken'' heller. hehe  Glad
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #25 på: desember 10, 2011, 22:22:53 pm »


Bra med debatt!

Kan noen linke til tråder/tekster hvor en nybegynner har blitt "sablet ned" av forståsegpåere?

Jeg er antakelig både blind og skylapp-orientert, men jeg har ærlig talt ikke sett mye til slikt her på forumet... Men misforstå meg rett - det er uendelig viktig å skille på "smakstema" og "faktatema", om du skjønner...

"Smakstema" er de evindelige diskusjonene om senking og fargevalg og stilvalg...og slikt. Og da er det virkelig slemt og dumt å "sable noen ned". Jeg håper jeg aldri har gjort det, ei heller andre av dem/oss i "arrogant"-aldersgruppen.

Men....på "faktatema"....hvordan optimalisere oljesystemet, hvordan sikre fjæringsgeometri ved senking, hvordan stroppe bil på henger....etc... der MÅ folk greie å skille sak og person og "synsing vs fakta"... Jeg oppfatter det alt for ofte at folk føler seg "tråkket på" eller "sablet ned" i slike tråder - og det er helt merkelig. For med en gang vi diskuterer fysiske prinsipper og fysiske lover og matematiske bevis - så er det en fasit - rett og slett. Og da kan ikke den som bringer fakta på bordet bli beskyldt for arroganse.

Et helt fritt eksempel: Eksosanlegg... Det finnes en helt eksakt, korrekt og matematisk formel - hvor man regner ut nøyaktig hvor mye motstand det skal være i et eksosanlegg på en feks 2,3 liters motor....man plugger inn alle data på motoren sin, og får ut helt nøyaktig rør-lengde og dimensjon på et helt optimalt anlegg. Når Kari da argumenterer for at "eksosanlegg X sa Gene Berg at var det beste"....eller Lene sier at "alle de store gutta i USA kjører A1-potte"....eller når Marie forteller oss at "eksosanlegg Y har fungert helt optimalt for meg i alle år".....da blir man IKKE tråkket på om "noen" peker på den matematiske formelen for eksposanlegg-lengde/motstand....for det finnes en helt eksakt fasit på hva som gir mest ytelse på akkurat en motor. Det er egentlig ikke gjenstand for synsing og debatt. Slike tilfeller oppfatter jeg veldig ofte blir mistolket her inne....og man blir sår på fasitens vegne.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #26 på: desember 10, 2011, 22:24:59 pm »

Har vøri i dette miljøet nå i snart 22 år og det har vel passert 40+ vw og 30+ av andre merker, kan vel kalle meg for vinglepetter.
Er vel selv inne i en bølgedal hvor vw og alt på 4 hjul er no dritt.
Men når jeg tenker tilbake på hvordan ting starta for over 20 år sia, så er jeg overbevist om att det å tørre å gjøre ting anerledes  var lettere før pga av mangel på internett og flommen av info som finns på web.

Eneste inspirasjon jeg hadde var noen Vwtrends og Hotvws, og treff som Humbug og Bugrun.
Hadde noen biler som jeg synes selv att jeg satte mitt preg på, selv om de ikke ble noen show vinnnere.

Synes det var bedre før uten forum nick og att du måtte ringe for å få kjøpt biler/deler. Lettere å bli kjent med folk du prata med på telefon eller på treff.

Ønsker å se galskapen som fantes før, som Badekar Buggyn og Topless(Fastback),Custom biler, Baja og ikke som nå hvor mange ødlegger fine biler med trehjulsstuk

Ja , det var bedre før Osteaktig

H Tor Fridholm
Ønsker meg 80-90 tallet tilbake til jul  Gliser

Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #27 på: desember 10, 2011, 22:26:31 pm »

Har hatt veldig lyst til å si mye rart her, men korter det veldig ned.. (damn ble ikke så kort) Osteaktig

Vis du ser på det som gale at prosjektene ikke er unike og spinn dyre som du finner på andre forum så gå og ta deg en bolle. Blunker
Du har misforstått hele hobbyen, er ingenting jeg misliker mer enn dem så ser så seriøst på denne hobbyen at dem glemmer at dette er kun noe vi gjør for å ha det kjekt.
Vet om mange som går rundt og irriterer seg over alle mulig små ting andre gjør og stresser over å ha bilen ferdig og hvorfor ingen andre haster på like mye.
Jeg skal fint innrømme jeg leser kun kanskje 4 prosjekt tråder på dette forumet, av den enkle grunn at resten handler om små rep, rust sveising eller andre små ting som ikke er av min interesse, men jeg synes det er utrolig kjekt at folk lager disse trådene, og får hjelp hver gang det er noe.
Jeg har selv en av de "verste" prosjekt trådene på forumet, full av dritt preik og of-topic, men jeg har utrolig mye glede utav tråden og synes det er en fryd å oppdatere den og se hva folk har skrevet.
Bergenserne har skjønt dette, og har skapt et supert sosialt samhold, med artige biler men mye viktigere et koselig samfunn.
Vi har også er person her inne fra det glade Sørlandet som i mine øyner står fram som er forbilde for mange med å vise at dette skal bare handle om å trives og gjøre noe man er glad i! Glad

Hvorfor stresse med om vi er i en bølgedal eller på toppen?
Så lenge du synes at du selv har det kjekt med din hobby så burde det være nok.
Btw: Du klager på at gamlingene har forlatt forumet, i mine øyner er jo du en av disse gamlingene, og ser ikke noe fancy ekstrem prosjekt fra deg her inne? Glad
Loggført

Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 10, 2011, 22:31:48 pm »


Kan noen linke til tråder/tekster hvor en nybegynner har blitt "sablet ned" av forståsegpåere?

Siden jeg kom med antydninger, skal jeg svare hva jeg tenker. Som sagt - Jeg vet ikke helt. Det var mer en generell oppfatning jeg refererte til, og jeg har ingen konkrete eksempler. Dette er et mannsdominert forum, og jeg har sjelden vært inne på det før. Kanskje det er annerledes her? Mer "chickfight" på kvinnefora... Blunker

For det er snarere mangelen på "nedsabling" jeg savner, mangel på svar, og mangel på entusiasme og velvilje. "Vi vet! La oss hjelpe deg i gang!"

Men som jeg sa: Jeg er ny. Jeg vet ikke. Og jeg forsøker ikke å anklage noen for noe. Men jeg tror ikke startinnlegget på denne tråden, for eksempel, gjør det enklere for nybegynnere å stille sitt første "teite" spørsmål.

Når det er sagt, så er jo du SplitMan, forøvrig en av dem som svarer velvillig på veldig mye.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #29 på: desember 10, 2011, 22:31:55 pm »

Har forumet stagnert?  Det går jo an å finne ut av det på statistikksiden: http://www.vwnorge.no/index.php?action=stats. Ut fra tallene er det vanskelig å konkludere med at ting har gått i stå:

2009:   9 100 tråder,   90 000 innlegg, gjsnitt 220 pålogget
2010: 11 300 tråder, 111 300 innlegg, gjsnitt 264 pålogget
2011:   9 600 tråder,   92 400 innlegg, gjsnitt 311 pålogget (year to date)

Hvorvidt miljøet har stagnert, vet jeg ikke noe om. Blir ikke det veldig subjektivt?
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!