mars 28, 2024, 12:05:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 713868 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2490 på: mai 03, 2013, 07:16:23 am »

synd og ikke få kjørt noe med denne på tur før det plutselig er høsten igjen. men du har jo bugrent da.   Gliser GUDD LØKK Eivind.

Ikke noe problem det Martin. Er så mye annet jeg kan bruke tid på i mellomtiden. Så lenge bilen er klar til SCC så smiler jeg dagen lang.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2491 på: mai 03, 2013, 07:43:27 am »

Takker for alle lykkeønsker!

Turen gikk fint nedover i går. Flott vær hadde vi også  Kult
Velkomsten var hyggelig som alltid, og vi fikk skravlet litt før toppene til Folke ble flowet. Deretter fikk jeg en kjøretur i den blå bobla til Johannes. Denne har så og si identisk motor som den jeg har bygd. Dæven å den gikk godt. Så jeg håper min blir like frisk om noen uker.

Planen er som følger: Johannes skal måle over alle deler, inspisere disse, så skal motor tilbake inn i Putte (Putte blir fraktet ned på henger, eller på lastebil ned til Helsingborg), så på dyno for så å bli friskmeldt i god tid før SCC 2013.

Takk til Svein Sander og Jee for en hyggelig tur!



Høres ut som en bra plan Eivind. Hvis du har behov for transporthjelp, kan vi ta Putte på min henger bak Caddy'n hvis vi finner en dag som passer for oss begge Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2492 på: mai 03, 2013, 07:45:12 am »

Takker for alle lykkeønsker!

Turen gikk fint nedover i går. Flott vær hadde vi også  Kult
Velkomsten var hyggelig som alltid, og vi fikk skravlet litt før toppene til Folke ble flowet. Deretter fikk jeg en kjøretur i den blå bobla til Johannes. Denne har så og si identisk motor som den jeg har bygd. Dæven å den gikk godt. Så jeg håper min blir like frisk om noen uker.

Planen er som følger: Johannes skal måle over alle deler, inspisere disse, så skal motor tilbake inn i Putte (Putte blir fraktet ned på henger, eller på lastebil ned til Helsingborg), så på dyno for så å bli friskmeldt i god tid før SCC 2013.

Takk til Svein Sander og Jee for en hyggelig tur!



Høres ut som en bra plan Eivind. Hvis du har behov for transporthjelp, kan vi ta Putte på min henger bak Caddy'n hvis vi finner en dag som passer for begge Blunker

Høres som en superduper plan Berger!
Det enste som må gjøres med Putte før vi kan dra nedover til JPM-land er å få montert på den nye oljekjøleren, nye slanger og fittings. Så blir det å få montert motor inn i bil, og hive bilen på rulla til Johannes.
Loggført
SSRT
Seniormedlem
****
Innlegg: 381
Bosted:


Vis profil

« Svar #2493 på: mai 03, 2013, 20:28:32 pm »

Imens får vi vente, nytte tiden til å få i oss nokk antioksidanter og lignende, har hørt at fødende og ammende i belgia får øll underveis, på sykehuset, så skål til alle som venter i spenning,- GOD HELG!
Skal på bremsing mandag, er muligens like spent på den. Gliser
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2494 på: mai 03, 2013, 20:45:40 pm »

Takker for alle lykkeønsker!

Turen gikk fint nedover i går. Flott vær hadde vi også  Kult
Velkomsten var hyggelig som alltid, og vi fikk skravlet litt før toppene til Folke ble flowet. Deretter fikk jeg en kjøretur i den blå bobla til Johannes. Denne har så og si identisk motor som den jeg har bygd. Dæven å den gikk godt. Så jeg håper min blir like frisk om noen uker.

Planen er som følger: Johannes skal måle over alle deler, inspisere disse, så skal motor tilbake inn i Putte, så på dyno for så å bli friskmeldt i god tid før SCC 2013.

Takk til Svein Sander og Jee for en hyggelig tur!



Hei.
Takk det samme.
Ja det blir spennende og se hva Johannes finner ut.
Får håpe vi får se samme gliset når du går ut av Putte etter første prøve tur, som du hadde når du kom ut av bobla til Johannes Gliser
Blir hk tallene på tippe lista stående ? Eller blir det en ny liste, nå som du bremser den på rullene til Johannes først.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2495 på: mai 04, 2013, 07:12:36 am »

Takker for alle lykkeønsker!

Turen gikk fint nedover i går. Flott vær hadde vi også  Kult
Velkomsten var hyggelig som alltid, og vi fikk skravlet litt før toppene til Folke ble flowet. Deretter fikk jeg en kjøretur i den blå bobla til Johannes. Denne har så og si identisk motor som den jeg har bygd. Dæven å den gikk godt. Så jeg håper min blir like frisk om noen uker.

Planen er som følger: Johannes skal måle over alle deler, inspisere disse, så skal motor tilbake inn i Putte, så på dyno for så å bli friskmeldt i god tid før SCC 2013.

Takk til Svein Sander og Jee for en hyggelig tur!



Hei.
Takk det samme.
Ja det blir spennende og se hva Johannes finner ut.
Får håpe vi får se samme gliset når du går ut av Putte etter første prøve tur, som du hadde når du kom ut av bobla til Johannes Gliser
Blir hk tallene på tippe lista stående ? Eller blir det en ny liste, nå som du bremser den på rullene til Johannes først.

Spurte Johannes om han var interessert i å selge den blå '03 til meg. Men det var det ikke snakk om.
Håper at neste gang er det min blå '02 som jeg kommer smilende ut av.

Kanskje vi får sette opp en ny avstemning. Nye dynotall pga ny dyno.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2496 på: mai 04, 2013, 07:30:24 am »

Her er den "gamle" tippelista:

erikaa 190 hk
Der_Butzelmann 197.5 hk
holmsen 199.7 hk
KnastenradUndKnotenblech 202 hk
RIN94 203 hk
Jærva 205 hk
HansO 205.5 hk
BeetleBug: 242 hk - 15% = 205,7 hk
Erlend/Bug 66 207 hk
Cheron 208 hk
Hans Christian 209 hk
NOStalgia 210 hk
Ingar 210 hk
billit1 211 hk
Sonic 211.2 hk
Hulken 212 hk
cato® 213 hk
SBL 213.4 hk
Dalland 214 hk
181 215 hk
HenrikF  215.8 hk
Jee 216 hk
Trond Dahl 217.7 hk
Espen 218,4 hk
grelland 219 hk
Morten Sandvik 220.9 hk
Svein 221 hk 223 nm
Dewil 222 hk
mags 222 hk
Hot Owl 227 hk (Svenske hester)
Geir F 230 hk @ 7300 rpm
SSRT 237 hk
Tistlo 240 hk
Lars Johansen 257.60 hk
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2497 på: mai 04, 2013, 07:46:06 am »

Takker for alle lykkeønsker!


Kanskje vi får sette opp en ny avstemning. Nye dynotall pga ny dyno.

Det hele koker vel egentlig da ned til : Tror dere dynoen til JPM er "slemmere" eller "snillere" enn dynoen til JEE + gjetting på hvor mye tap det er i drivverket ditt...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #2498 på: mai 04, 2013, 08:14:41 am »

Jeg er mere spent på hvorfor motoren oppfører seg som den gjør, enn hvilken rulle som gir hvilke tall.. For han må jo finne en "feil" eller gjøre en endring i oppsettet.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2499 på: mai 04, 2013, 08:26:57 am »

Som Espen skriver her så er det uintressant å vite hva den bremser i Sverige. Det er å finne feilen er som virkelig er interressant.

Dessuten skal de i prinsippet bremse like mye effekt om den henger hos Erik, står hos ringstad eller hos Johannes. Bremser en bil forskjellig så bør eierene av bremsebenk/rulle ta seg selv i nakkeskinnet og få kalibrert verktøyet. Det er like viktig som å kalibrere momentstaven man bruker til å montere motoren med, da det gjerne er store avvik.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2500 på: mai 04, 2013, 08:38:20 am »

Jeg er mere spent på hvorfor motoren oppfører seg som den gjør, enn hvilken rulle som gir hvilke tall.. For han må jo finne en "feil" eller gjøre en endring i oppsettet.

Saken er jo at det er flere motorer med ca. samme oppsett som funker fint + at jeg tviler STERKT på at sammensetting av motor er problemet.

Enig med Espen. Men kanskje enda mer intressant er det om det blir sagt noe om det skulle være feil på en del som også er produsert av samme mann  Blunker Og når det er sagt så tror jeg ikke at det kan være noe problem med toppene som gir en slik "oppførsel" på motor.

« Siste redigering: mai 04, 2013, 16:21:55 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #2501 på: mai 04, 2013, 10:16:20 am »

Som Espen skriver her så er det uintressant å vite hva den bremser i Sverige. Det er å finne feilen er som virkelig er interressant.

Dessuten skal de i prinsippet bremse like mye effekt om den henger hos Erik, står hos ringstad eller hos Johannes. Bremser en bil forskjellig så bør eierene av bremsebenk/rulle ta seg selv i nakkeskinnet og få kalibrert verktøyet. Det er like viktig som å kalibrere momentstaven man bruker til å montere motoren med, da det gjerne er store avvik.

Der tar du nok feil, momentstav er viktig å kalibrere, men en bremsebenk er på ingen måte like viktig. Det viktigste er at man får målt en moment og effektkurve, om den er forflyttet 10-20 % i den ene eller andre retningen har ikke noe å si, annet en for den som skal skryte av tallene Gliser
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2502 på: mai 04, 2013, 10:26:04 am »

er bil OG motor levert?
skal den på ruller eller benk?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #2503 på: mai 04, 2013, 11:06:20 am »

er bil OG motor levert?
skal den på ruller eller benk?

Motor er levert, bil skal nedover senere for at motor skal settes inn og bremses på rullene.
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2504 på: mai 04, 2013, 11:30:29 am »

Som Espen skriver her så er det uintressant å vite hva den bremser i Sverige. Det er å finne feilen er som virkelig er interressant.

Dessuten skal de i prinsippet bremse like mye effekt om den henger hos Erik, står hos ringstad eller hos Johannes. Bremser en bil forskjellig så bør eierene av bremsebenk/rulle ta seg selv i nakkeskinnet og få kalibrert verktøyet. Det er like viktig som å kalibrere momentstaven man bruker til å montere motoren med, da det gjerne er store avvik.

Der tar du nok feil, momentstav er viktig å kalibrere, men en bremsebenk er på ingen måte like viktig. Det viktigste er at man får målt en moment og effektkurve, om den er forflyttet 10-20 % i den ene eller andre retningen har ikke noe å si, annet en for den som skal skryte av tallene Gliser

Feil? på hvilken måte er det feil å ikke ha verktøyet i orden om den heter bremsebenk eller momentstav? Gliser
Skal det være riktig så må man kalibrere, kun for selve tuningen har det jo lite å si, men saken her er ikke kun tuning. Myndighetene skal også ha et papir på hva som skal stå i vognkortet, det er no dritt når det ikke stemmer fordi benken viser for lite. Er man heldig og blir stoppet av BT eller kjører av veien og får trøbbel med forsikringsselskaper fordi motoreffekten ikke er riktig kan det bli surt om den opprinnlige bremsen viser 20% for lite...

Også kommer det tydlig frem i de fleste tråder at de fleste ønsker noe å skryte av.


Det artige med det er at det ikke er hestekreftene som får bilen raskest rundt en bane, men understellet ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2505 på: mai 04, 2013, 11:59:53 am »

Myndighetene,,,har de en godkjent kalibrert benk ? tror ikke det
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2506 på: mai 04, 2013, 12:09:33 pm »

Myndighetene,,,har de en godkjent kalibrert benk ? tror ikke det

Vegvesenet bruker blant annet Anders Ringstad sin Dyna Pack.
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #2507 på: mai 04, 2013, 13:02:40 pm »

Som Espen skriver her så er det uintressant å vite hva den bremser i Sverige. Det er å finne feilen er som virkelig er interressant.

Dessuten skal de i prinsippet bremse like mye effekt om den henger hos Erik, står hos ringstad eller hos Johannes. Bremser en bil forskjellig så bør eierene av bremsebenk/rulle ta seg selv i nakkeskinnet og få kalibrert verktøyet. Det er like viktig som å kalibrere momentstaven man bruker til å montere motoren med, da det gjerne er store avvik.

Der tar du nok feil, momentstav er viktig å kalibrere, men en bremsebenk er på ingen måte like viktig. Det viktigste er at man får målt en moment og effektkurve, om den er forflyttet 10-20 % i den ene eller andre retningen har ikke noe å si, annet en for den som skal skryte av tallene Gliser

Feil? på hvilken måte er det feil å ikke ha verktøyet i orden om den heter bremsebenk eller momentstav? Gliser
Skal det være riktig så må man kalibrere, kun for selve tuningen har det jo lite å si, men saken her er ikke kun tuning. Myndighetene skal også ha et papir på hva som skal stå i vognkortet, det er no dritt når det ikke stemmer fordi benken viser for lite. Er man heldig og blir stoppet av BT eller kjører av veien og får trøbbel med forsikringsselskaper fordi motoreffekten ikke er riktig kan det bli surt om den opprinnlige bremsen viser 20% for lite...

Også kommer det tydlig frem i de fleste tråder at de fleste ønsker noe å skryte av.


Det artige med det er at det ikke er hestekreftene som får bilen raskest rundt en bane, men understellet ;-)

Med tanke på fremvisning hos biltilsynet så er jeg enig samt at det kan være interessant for å se om bruk/slitasje påvirker målingene over et tidsrom, men jeg trodde primært denne diskusjonen gikk på det å bruke en benk/rulle til å tune denne motoren. Jeg tror alle benke/rullene som er nevnt her vil gjør den jobben like bra selv om de viser forskjellige tall, jeg tør ikke å si det samme om momentstaven Blunker og det var det som var poenget mitt
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2508 på: mai 06, 2013, 18:22:58 pm »

Her er to bilder av toppene til folkevogn som ble flowet.


* 01.jpg (35.6 KB, 450x600 - vist 396 ganger.)

* 02.jpg (33.37 KB, 450x600 - vist 348 ganger.)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2509 på: mai 07, 2013, 22:37:00 pm »

Eivind, jeg tror løsningen er veldig enkel: den motor kombinasjonen du har nå krever litt ventilklaring! Alustengene utvider seg raskere og mer enn resten av motoren, slik at ventilene ikke lukker skikkelig på høyt turtall. Tipper at hvis vi stiller ventilene til 0.10 så funker det. Forskjellen tror jeg ligger i alu blokk og femboltet vippestell.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2510 på: mai 08, 2013, 06:13:15 am »

Berger, hvorfor har ikke vi andre med samme støtstenger like symptomer da?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2511 på: mai 08, 2013, 06:39:41 am »

Berger, hvorfor har ikke vi andre med samme støtstenger like symptomer da?

-BB-

Godt poeng. Men så lenge ikke alt er likt, kan det hende at støtstengene utvider seg mer enn resten av motoren. Jpm toppene tar lenger tid å varme opp pga god kjøling, femboltet vippestell flekser mindre, alu blokk tar lenger tid før den utvider seg enn magnesium osv. Alt i alt nok til at det ikke blir full lukking, og på høyt turtall blir det motgående pulser opp i innsugene....?
Jeg tar sikkert feil igjen men...  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2512 på: mai 08, 2013, 07:26:50 am »

Jeg forstår hva du sier. Min erfaring er at løs 0 (vridbare) fungerer like bra på både alublokk og CE topper som de gjør på magnesiumsblokk med 044 topper. Uansett hva som er årsaken så ser jeg frem til å lese om løsningen.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #2513 på: mai 08, 2013, 08:39:38 am »

Jeg holder også ( fremdeles ) en knapp på ventilrelaterte problemer på denne motoren, basert på uttalelser og videomateriale.
Blir uansett veldig spennende å se hva JPM kommer frem til.

"May the force be with you" Blunker

-Arild-
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2514 på: mai 08, 2013, 09:49:46 am »

Har man ikke tatt en leakdown på varm motor?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2515 på: mai 09, 2013, 08:49:35 am »

Jeg holder også ( fremdeles ) en knapp på ventilrelaterte problemer på denne motoren, basert på uttalelser og videomateriale.
Blir uansett veldig spennende å se hva JPM kommer frem til.

"May the force be with you" Blunker

-Arild-

Takk Arild!

"The Force is strong with this one."
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2516 på: mai 21, 2013, 11:05:26 am »

Har vært stille på VW fronten den siste tiden. Men jeg har ordnet plass til Putte fra og med august i et hyggelig lokale i Fredrikstad.

Takk til Solli  Kult



Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #2517 på: mai 21, 2013, 17:01:10 pm »

Velkommen  Glad
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2518 på: mai 21, 2013, 17:08:25 pm »

Velkommen  Glad

Takk skal du ha!
Loggført
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2519 på: mai 21, 2013, 18:17:14 pm »

Moro, da blir det flere gamle VW'er! Glad
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
Sider: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!