april 20, 2024, 11:11:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '59 Espen-looker  (Lest 16374 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: april 27, 2008, 10:23:59 am »

Plutselig var jeg eier av luftkjølt nummer tre Glad Lager en slags prosjekttråd på den, det er greit å ha et sted å kunne stille dumme spørsmål Glad

Det er en 59 Boble jeg kjøpte fra Ernst/98super, kjøpte samtidig en 1300s-kasse (og fikk med masse deler!), men mangler motor. Derfor er den litt lett i rompa på bildene Glad (bakdekkene på bildet fulgte ikke med kjøpet forresten, den blir stående på standardfelger foreløpig).

Det er litt arbeid før den er på veien. Girkassa skal byttes og motor skal kjøpes inn. Bilen er 6V, men siden jeg bytter motor og kasse så er mesteparten av 12V-delene på plass, så da konverterer jeg resten samtidig.

Motoren blir - litt avhengig av hva jeg får tak i - trolig en 1600, men jeg har allerede opprettet egen sparebøsse for en skikkelig grom-motor Glad

Hovedbremsesylinderen lekker også, så planen er å bytte til tokrets bremsesystem. Og nei, det er ikke ti-tommeltotter-Espen som skal gjøre alt dette selv Glad Girkasse og bremsesystem betaler jeg for å få på plass.





* vw1.jpg (102.4 KB, 726x545 - vist 485 ganger.)
« Siste redigering: november 09, 2008, 12:07:32 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 27, 2008, 10:26:17 am »

ser fin ut den!
noe rust eller?
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: april 27, 2008, 10:26:40 am »

La meg skuffe noen av dere med det samme - denne bilen skal OPP foran Glad

jeg har lyst på å lage en slags patinert pre cal-"gasser". Eller pre-cal -light-resto rat? Den skal bli akkurat sånn jeg vil ha den, en litt blandingsbastard, så dere kan spare "den delen der hører ikke hjemme på en xxx-looker" - dette blir Espen-look Glad Dette skal være et rullende langtidsprosjekt også, hvor jeg tar ting ettersom lysten og lommeboka vil.
« Siste redigering: november 09, 2008, 12:06:53 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: april 27, 2008, 10:27:58 am »

ser fin ut den!
noe rust eller?

Den ser nok bedre ut i lakken på bildet enn den er i virkeligheten. Lakken er ganske patinert og det er endel overflaterust, men ikke noe som skal gjøres noe med.
« Siste redigering: april 27, 2008, 10:37:20 am av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 27, 2008, 10:30:30 am »

perfekt det da..
samme som min matt og fin med en del lakkrust..
du får si fra om du ikke skal ha capsen!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 27, 2008, 11:09:44 am »

Fin bil Gliser

Den ser no mistenklig bra ut..utvendig Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #6 på: april 27, 2008, 13:40:37 pm »

veldig godt utgangspunkt espen, jeg vet hva jeg ville gjort  Glad Av med fangere, ganstercaps og steinsprutedeksel og noen greie felger.. men det blir spennende å se hva du gjør med den Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: april 27, 2008, 15:55:30 pm »

Jeg er ikke noe fan av T-bars, så hvis fangerne skal endres, så blir det eventuelt all out US-fangere med towel bars Glad

Steinsprutdekslene blir nok forsøkt tatt av, men det spørs jo hva som befinner seg under der... Gangster-capen, tja... den blir der inntil videre. På dekk- og felgfronten skjer det nok noe så snart jeg får bilen kjørbar. En motor står øverst på ønskelista nå Glad
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: april 28, 2008, 09:32:12 am »

Litt høyt-tenking: Har lett etter motor i en ukes tid nå uten hell. Har vært for treg på labben i et tilfelle, ellers har jeg fått tilbud om for dyre motorer eller litt ukurante motorer for mitt behov.

Hvis jeg ikke får tak i en 12V 1600 den neste uka, så lurer jeg på om jeg rett og slett må gå til plan B: Å heller prøve å skaffe en billig 6V 1200 motor eller lignende, fikse bremseproblemet og få den på veien og så utsette å montere ny kasse, to-krets bremsesystem etc til jeg finner en 1600.

Det er litt surt, men jeg er redd for at bilen - som står parkert i oppkjørselen til brodern - begynner å tære på ekteskapet hans snart...
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: april 28, 2008, 21:13:06 pm »

...Men som kjent, når nøden er som størst, er hjelpen nærmest... Ser ut til å ordne seg. Phuuuuu!!
Loggført

1969 Militær-buss
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #10 på: april 28, 2008, 22:01:07 pm »

Stein-tøfft med Espen-looker,Espen. Gliser Ser ut som en bra kjerre,dette. Grattis med ny bil da!  Blunker
Loggført

- har ikke bil -
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #11 på: april 28, 2008, 22:16:38 pm »

Fin bil!


Syns høyden var fin som den er jeg Osteaktig
Blir nok fin slutt regner jeg med Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #12 på: april 29, 2008, 07:31:34 am »

Grattis, Espen! Ser ut som et finfint eksemplar.
Loggført

Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #13 på: mai 01, 2008, 21:27:32 pm »

Så jo meget flott ut den bilen, da....
Tøft stuk..

Fått inn motoren enda..?


Mvh
Håvard
Loggført

70 1300
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: mai 01, 2008, 21:41:56 pm »

Takk for handelen, Håvard!

Har ikke fått den inn ennå, skal bytte kasse, fikse bremser og konvertere til 12V først. Men i ettermiddag var broder'n så lei av at Jeepen hans "lukta VW" så nå står motoren lagret i brannbilen ihvertfall Glad
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: mai 01, 2008, 21:50:14 pm »

Har forresten kjøpt deler til 12V-konvertering av pilene, men det kom uten instruksjoner så jeg har ikke peiling hvor og hvordan det skal monteres. Noen som kan opplyse meg? (Bilde av delene under, den i plast er vel selve motstanden)

Har også fått råd om å droppe både pil-konvertering og bare bytte til 12V-pærer og bruke de kort tid av gangen. Hvis det er dritvanskelig å konvertere gjør jeg kanskje det, men ser ikke noen ulemper med å konvertere så hvis jeg klarer det, så gjør jeg det gjerne.

Kjøpte også motstand til vindusviskermotoren, men ut fra hva som skrives på thesamba og råd jeg har fått, er det bedre å bytte til 12V-viskermotor. Hvis noen vet hva slags 12V-motorer som egner seg til en 59-modell så tips gjerne om det også Glad

Har langhelg fri, så jeg håper jeg får gjort litt på bilen hvis bare regnet gir seg.


* IMG_2638.JPG (138.91 KB, 800x600 - vist 349 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2008, 21:54:06 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #16 på: mai 02, 2008, 09:17:34 am »

Leser du MANN??!......
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: mai 02, 2008, 13:52:53 pm »

hey grattis med bil. syns den er kul som helst sånn den er jeg. detter nok litt ned i rompa å, bare det kommer noe stål baki der. hehe å behold cap, fangere å felger. bredda stål er snygt ja  Blunker
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #18 på: mai 02, 2008, 14:52:58 pm »

Leser du MANN??!......

Det er ingen som les MANN. Vi ser berre på bilda..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #19 på: mai 02, 2008, 16:37:47 pm »

det er ingen som leser mann punktum  Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #20 på: mai 02, 2008, 18:01:41 pm »

det er ingen som leser mann punktum  Glad

Oj, er det ukult å lese Mann? Brodern jobber i Hjemmet Mortensen, så det hender jeg får en bunke blader. I den siste bunken var det klassikere som Kamille, Shape-up og Bonytt, så å oute meg selv som Mann-leser på forumet er ikke det verste som kunne skjedd Glad

I ettermiddag når regnet stopa rakk jeg å bytte pærer forresten, bortsett fra frontlys. De Unneberg sendte meg var feil type. Men baklys, interiørlys og skiltlys er nå 12V.

Stemmer det at det er pærer inne i pilene forresten? Hvis ja, noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan "åpne" pilene manuelt, er det bare å dra dem opp eller ødelegger jeg noe da?

Og må jeg bytte pæra i speedometeret (antar at det er en der også)?
Loggført

1969 Militær-buss
Haugan
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #21 på: mai 02, 2008, 20:25:41 pm »

Gratulerer med nok en bil, Espen.

Det med å bruke pilene kort tid av gangen fungerer ikke. Jeg har jo piler på min bil, men kan ikke kontrollere hvor lang tid det tar å komme gjennom et kryss eller å skifte felt. En har gjerne nok å tenke på når en er ute og kjører gammal bil uansett, om en ikke skal være redd for å brenne opp pilene også.

Effektmotstanden for "konvertering" fra 6V til 12V skal bare kobles inn på pluss-ledningen som går til pilene. Denne motstanden blir VARM når pilene er på, så den må festes skikkelig i karosseriet, ellers er det motstanden som brenner opp. Ja, det er pærer inne i pilene, men disse skal du ikke skifte. Motstanden sørger nemlig for at det fremdeles er 6V som kommer til pilene.

Pæra i speedometeret må også skiftes. Du får tak i den fra baksiden. Slike pærer får du f.eks. hos Elfa, dersom du helst vil handle i Oslo.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #22 på: mai 02, 2008, 20:50:16 pm »

Takk for rådene! Gjett om jeg har sikla på bilen din i vinter Glad Hver gang jeg har parkert brannbilen har jeg måttet ta en tur bort til bilene våre og sjekke at alt står bra til Glad

Hvor på plussledningen/i bilen er det vanlig å montere motstanden egentlig?
Loggført

1969 Militær-buss
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #23 på: mai 02, 2008, 21:18:32 pm »

Jeg har en øl og titter, utrolig bra Espen! Blunker  Skål.
Motor ja, det jo hende noen har no stående å vognskjulet...
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #24 på: mai 02, 2008, 21:30:11 pm »

Jeg ordna meg en 1300 AB-motor. Håvard hadde motor til salgs på Gjøvik og akkurat den dagen var brodern på møte der, så den kom raskt i hus Glad Den får duge en stund Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Haugan
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #25 på: mai 02, 2008, 21:33:36 pm »

Takk for det :-) Selv sliter jeg litt med motivasjonen, og fikk ikke gjort noe av det jeg hadde tenkt å gjøre med bilen i vinter. Men, men. Det er vel aldri for sent å begynne.

Jeg vet ikke hvor det er vanlig å montere motstanden - selv kjører jeg jo 6V. Men om du har bare én motstand, og ikke to, så må den inn på ledningen som går fra sikringsboksen til "blinklyshendelen". Da hadde jeg nok satt den rett ved siden av sikringsboksen.

Husk også at alle varsellampene i speedometeret må byttes til 12V bortsett fra varsellampa for pilene. Denne må fremdeles være 6V.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #26 på: juni 16, 2008, 20:28:17 pm »

Da bør bobla være på veien om et par dager Osteaktig Nå har bilen tokrets-bremser, 1300S-kasse, 12V og 1600-motor.

Motoren jeg kjøpte hadde sprekk i begge toppene og holdt like godt på olje som Exxon Valdez, så det endte med at jeg kjøpte en 1600-motor. AB-motoren blir en dobbelt lærepenge, både å sjekke motorer nøye før jeg kjøper og det blir en motor jeg skal ta fra hverandre, bytte pakninger på og lære motor med.

Den andre motoren skulle ifølge selger være veldig bra og ha gått veldig lite, men det ble noen overraskelser der også. Men etter en skikkelig overhaling ser den ut til å gå som den skal *krysse fingre*.

Har et lite dekk-dilemma foreløpig. Har bestilt felgene jeg skal ha, men det kan drøye en måned eller to før jeg får dem. Målet er 5,5" felger bak med 205/70-dekk og 4,5" foran, trolig med 155/80-dekk (eller kanskje 165/80, er litt usikker hvor høy den blir da). I mellomtiden derimot har jeg standardfelger med 155/80 bak og 145/65 foran... Det blir jo litt smått, men jeg håper det er kjørbart inntil de nye felgene kommer.

Kunne ha kjøpt 205/70-dekka nå og byttet felger etterhvert, men den dekkdimensjonen bak passer kanskje ikke en standard-felg?
Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #27 på: juni 20, 2008, 19:45:29 pm »

Har endelig fått bilen på veien!

Blir nok endel mekking i helgen, for det er en fet liste over ting jeg må gjøre - dette er det jeg kommer på i farta.

  • slipe ned og lakke eksospotte
  • borre dreneringshull i pottene
  • Bytte returfjær på "gasserarmen"
  • Justere bagasjeluka så den går i lås, evt bytte utløser-waier
  • Steinharde dempere foran, ene sitter kanskje fast - bytte til gassdempere bak, håpe jeg har oljedempere der nå som jeg kan sette foran
  • Justere sway away-forstillingen opp
  • Høyre baklys funker bare nå og da
  • Bytte reflektorer og innmat/pæreholdere på frontlyktene så jeg får 12V H4-pærer.
  • Bytte laderele.
  • 6 volt-motstanden til pilene gjør at den ene pila får så lite som 2v så de løser ikke ut. Har ikke peiling på løsningen på problemet, men jeg får vel finne frem multimeteret.
  • Det skraper som bare fy i tromler (?) i svinger, trolig kingbolter som er gåen. Må bestilles og byttes
  • Bilen er trolig senka et knepp eller to bak, den skal opp igjen, trenger mer klaring på pottene også
  • lydisolere
  • Legge inn tepper
  • Trekke om seter

« Siste redigering: november 09, 2008, 12:09:31 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #28 på: juni 20, 2008, 19:49:56 pm »

Digg følelse å endelig ha bilen ute av bukkene og rullende ihvertfall. Her et bilde fra i kveld.

Grenrør/Doublepack-pottene hadde forresten veldig dårlig "passform" hvis ikke det er noe feil med monteringen da. De var ganske skeive, sto mye lenger bakover på høyresiden enn venstresiden. Litt varming og bøying gjorde at de ser bedre ut nå, men de står overraskende lang nede. Så for meg at pottene ville ligge mer oppunder skjørtet bak også. Noen som har tips for å ordne det, så kom med det Glad
« Siste redigering: november 09, 2008, 12:10:32 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #29 på: juni 20, 2008, 19:57:07 pm »

så litt snodig ut den potta ja...hmm

her ser du hvordan min står:


Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!