april 30, 2024, 10:02:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppussing av 1303S 73 mod  (Lest 12162 ganger)
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« på: januar 14, 2012, 13:25:51 pm »

Hei, har en vw 1303s fra 73 som jeg skal pusse opp nå!

Har ribba den helt ned innvendig nå, og fant bare et hull nær clutchpedalen. men jeg har ikke lyst å legge på de samme stygge "mattene" i bilen igjen (de som er limet på, ikke gulvmattene)
De er beige og flekkete. Er det noen plass de selger nye slike? evt går det an å lakere dem til svart? Taket mitt er også stygt, fordi det er lyst beige/hvitt, har lyst på svart tak også. Er det noe lurt å lakere det, eller vil ikke det vare?

Tenkte når jeg først skal pusse opp bobla så lakerer jeg den innvendig også, ikke bare utvendig. Bobla ser ikke så aller værst ut egentlig, da den ble tecktylert under før den ble satt inn. Men noe overflaterust er det. Hva gjør dere når dere skal pusse den ned? Sandblåsing? Negerkuse på vinkelsliper?

Takker for alle gode tips til oppussinga til bobla mi, skal prøve å få ut noen bilder senere ikveld. Også kanskje jeg legger ut et prosjekt også Blunker

Mvh Lars
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #1 på: januar 14, 2012, 14:08:27 pm »

Deler får du blant annet kjøpet her:

vwveterandeler.no
www.unneberg-bil.no
cip1.com

Har god erfaring med alle 3!
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #2 på: januar 14, 2012, 17:46:28 pm »

Dæven, der var det mye deler gitt Osteaktig

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=10576

Er dette passende til senk eller? Var så sykt billig iforhold til det jeg er vant til på nyere biler :p
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #3 på: januar 14, 2012, 17:49:49 pm »

du har nok ikke sånn forstilling Flau
les litt i tråden til putte el scardeep de prøver og få litt kjøre egenskaper osv... el http://www.germanlook.net/html/main.php
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2012, 07:07:45 am »

Var ute å knipsa noen bilder av kjærra ista da Blunker












Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: januar 15, 2012, 07:51:36 am »

Gratulerer med bil!

Hullet ved clutchpedalen er i kanalen. Der inne skjuler det seg garantert langt mer rust, for kanaler ruster gjerne fra innsiden og ut. Sjekk grundig og nøye. Slettes ikke umulig å fikse, men kan være tidkrevende og må gjøres riktig.
Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 15, 2012, 08:59:25 am »

Bra start.
Lykke til
« Siste redigering: januar 16, 2012, 06:17:13 am av NOStalgia » Loggført

Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 15, 2012, 12:31:04 pm »

Tror dere det går ann å bare sandblåse bobla i første omgang eller, så får vi fjerna lakken, og fått vekk rusta som er på den. (tenker både utvendig og innvendig)
Eller blir overflaten for "ru" på utsiden, og jeg må pusse bil i 1000timer for å få den fin til å lakeres? :p

Er vell ikke et så gærnt eksemplar av en 1303S dette? Har vært noen å sett på den, og de har sagt at de aldri har sett ei boble med så lite rust før hvertfall :p

Edit:
Hva er letteste måten å få ut motoren egentlig? Ta den ned? Prøvde å få av eksosen igår, men det var ikke barebare! Kommer jo ikke til alle boltene :/

Hva har han her gjort egentig?, kappa av hele bakenden, eller er den skrudd slik? La ikke merke til at jeg kunne ta av hele ræva igår for å si det sånn :p
« Siste redigering: januar 15, 2012, 12:35:39 pm av Larsr » Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
hk
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Nannestad


Vis profil

« Svar #8 på: januar 15, 2012, 20:34:07 pm »

Ja bakplate + deler av inneskjerm er skjært ut, letter ut/inn med motor.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: januar 17, 2012, 15:16:47 pm »

Motoren kan stort sett bare gå én vei ut, og det er ved å løfte bilen, løsne motor og slippe den pent ned under bilen. Eksosen lar seg demontere uten å ta ut motor, men du må sikkert knote litt før du får dreisen på det Glad
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #10 på: januar 17, 2012, 15:29:27 pm »

Lykke til. Du har ikke en 73 mod. Men en 74 mod.
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #11 på: januar 29, 2012, 20:13:48 pm »

Tok ut motoren idag! Gikk greit egentlig Glad Må skifte clutch som jeg vet om hvertfall.. Noen som vet "stor" clutch jeg skal ha? PÅ Unneberg bil så kan jeg velge mellom 160/180/200/210mm.

Noen tips og triks ang clutchbytte Glad ?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 30, 2012, 00:21:34 am »

Tok ut motoren idag! Gikk greit egentlig Glad Må skifte clutch som jeg vet om hvertfall.. Noen som vet "stor" clutch jeg skal ha? PÅ Unneberg bil så kan jeg velge mellom 160/180/200/210mm.

Noen tips og triks ang clutchbytte Glad ?

200 mm. Kjøp den som passer "nyere bobler". Pass på at den du setter inn ligner brukbart på den du tok ut. Sentrer lamellplaten m.m.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #13 på: januar 31, 2012, 22:25:58 pm »

okei!

eksosanlegget på bilen hadde jo selvsagt aldri vart tatt av før, så det måtte jeg rive av for å få det av :p Men trenger jeg egentlig de "varmepottene" som går fram til varmeaparatet? Eller kan jeg bare kjøpe eksosrør uten det der? Vil bolba bli for varm hvis ikkke jeg har de varmepottene (eller funker det ikke samme som vannkjølt at jo mer varmluft du kjører på varmeaparatet jo mer kjøler det motoren?)

Bobla skal uansett bare brukes på sommeren, og sist jeg sjekket måtte jeg kjøre med alle vinduer åpne for å ikke dø av varme :p
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: januar 31, 2012, 23:09:28 pm »

God varme er veldig greit å ha i bilen. Ikke alle sommerdager som er like varme her til lands. Lær deg eller å justere varmeapparatet - varmen lar seg tross alt justere ;-)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 31, 2012, 23:24:45 pm »

Blit bra dette til slutt :-)

Prosjekttråd er fint! Kan flytte denne tråden til Prosjektgarasjen om du vil?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #16 på: februar 01, 2012, 12:18:06 pm »

Kjekk bil. Personlig synes jeg fargen er den fineste de har puttet på en 1303 ! Har masse deler i den fargen til 03 liggende.
Dersom du ikke har tenkt å ta motor inn/ut konstant trenger du ikke lage til avtagbar bakplate!
Håper den er så "rustfri" som du sier den ser ut til å være. 03 har en lei tendens til å ruste i krinkelkroker ved innerksjermer foran og bak, samt dempertårn.
Min 03 -74 mod har minimalt med rust, men vet at jeg sikkert kommer til å finne overraskelser. Foreløpig (siste 2 år) har den kun vært til glede. Kun skiftet tennkabler og olje, ja + senket en masse da!
Lykke til med bilen, og du vet hvor du finner hjelp, tips osv., VWnorge forumet.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #17 på: mars 16, 2012, 23:40:04 pm »

Går litt framover nå, selv om det har gått treigt i det siste. har nemmelig kjøpt meg en bmw e60 520D, så den får det meste av kjærligheten fra min side nå hvertfall :p

Men tar meg en runde i garasjen for å skru litt boble når jeg gidder også.

Karosseriet skal sendes til sandblåsing om ikke lenge (skal ut med ruter osv først da)

« Siste redigering: mars 16, 2012, 23:45:27 pm av Larsr » Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #18 på: juli 09, 2012, 20:52:16 pm »

Skjedd litt siden sist her nå.

Bobla har vært til sandblåsing, og det har kommet fram noe rust.




Hvor får jeg kjøpt disse platene?






Satte opp noen felger jeg har liggende Blunker (De er til salgs btw: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35889862 )
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #19 på: februar 08, 2014, 21:33:03 pm »

Drar opp denne igjen. Har ikke gjort noe med bobla siden forrige innlegg desverre! Men har tenkt å bryne meg på dette nå.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt delene jeg trenger som er opprusta? Sjekk bilder over. Er også intr. i felger og senk om noen selger det Glad
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #20 på: februar 08, 2014, 22:33:05 pm »

har noe nye karrosserideler til 1303 som du trenger for å fikse rusta di. har også mye annet til 1302 og 1303. ring meg på 99599148
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: februar 09, 2014, 22:01:54 pm »

unneberg bil,har ellers alt du trenger
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #22 på: februar 19, 2014, 22:36:36 pm »

Hvordan ser dere forresten at dette er en 74mod og ikke en 73mod som jeg trodde?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #23 på: februar 19, 2014, 23:56:36 pm »

Hvordan ser dere forresten at dette er en 74mod og ikke en 73mod som jeg trodde?

Fordi det er en 1303big som begynte i august 1973 altså en overgang til 74' modell. Du kan lese mer om det her:

http://www.vvwklubb.no/Sider/VWT1%20Endring.html
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: februar 20, 2014, 01:29:31 am »

Utover det ser man at du har 74 model forstilling, dvs. golf type (med justerbar camber).
Loggført

Speed is no substitute for direction
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #25 på: februar 20, 2014, 23:12:59 pm »

Skal begynne med litt innkjøp nå. i første omgang skjermer og støtdempere.

Passer skjermer og dempere på tidligere modeller på min 74 mod? isåfall fra hvilke årstall passer?
Er det en fordel å kjøpe glassfiberskjermer med en gang eller er gode gamle blekkskjermer det beste? Får man godkjent bredda skjermer på BT uten noe ekstra dokumentasjon?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: februar 21, 2014, 01:51:31 am »

støtdempara framme passar ikkje frå tidligare modellar. bak er lik på alle med IRS.

ang skjermar, skal du ha orginal bredde, bruk dei som stod på bilen,eller få tak i nokon andre orginale. nye skjermar er skrot samanlikna med solide orginale.
skal du ha breidare skjermar legger du dei orginale på hyllo og får tak i nokon glassfibergreier i rett bredde eller evt "stålbreddar" eit sett med org.skjermar,som forsovidt er veldig mykje arbeid og kun for spesielt intriserte:)
godkjenning og dokumentasjon har ingenting med skjermane og gjera, men med dekkdimensjonen du skal ha. reknar med du skal ha nokon feitare hjul sidan du tenker bredding, og når du får godkjent dei hjula, må du ha breidare skjermar og då får du endra fysiske mål på bilen i vognkortet.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #27 på: februar 21, 2014, 06:49:39 am »

støtdempara framme passar ikkje frå tidligare modellar. bak er lik på alle med IRS.

ang skjermar, skal du ha orginal bredde, bruk dei som stod på bilen,eller få tak i nokon andre orginale. nye skjermar er skrot samanlikna med solide orginale.
skal du ha breidare skjermar legger du dei orginale på hyllo og får tak i nokon glassfibergreier i rett bredde eller evt "stålbreddar" eit sett med org.skjermar,som forsovidt er veldig mykje arbeid og kun for spesielt intriserte:)
godkjenning og dokumentasjon har ingenting med skjermane og gjera, men med dekkdimensjonen du skal ha. reknar med du skal ha nokon feitare hjul sidan du tenker bredding, og når du får godkjent dei hjula, må du ha breidare skjermar og då får du endra fysiske mål på bilen i vognkortet.

Takker for svar! Nå vet ikke jeg hva IRS står for da men...

Orginalskjermene ble sandblåst, men desverre var de for tynne, så de bøyde seg noe jævlig. passer ikke på bilen lengre Rekker tunge
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #28 på: februar 21, 2014, 09:54:49 am »

Du har en bra utgangspunkt for å bygge noe veldig tøft. Stå på og ikke hast!
Jeg foreslår at du bruker internett litt aktivt for å bli kjent med bobla. Alt du kjenner ikke til (f.eks IRS) kan du søke opp og få svar ganske kjapt på hva det ene eller det andre betyr, gjør og hvordan ting fungerer. Du lærer ganske mye og veldig fort.

 Lykke til!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #29 på: februar 21, 2014, 10:15:12 am »

IRS = Independent Rear Suspension. Det betyr at du ikke har stive akslinger bak på bilen. Kan lese mer om det f. eks her: http://www.vw-resource.com/rear_suspension.html#irs. Dette gir mye bedre kjøreegenskaper på bilen, f eks ved at hjulene ikke heller innover (negativ camber vinkel) når de presses oppover, eller når du senker bilen.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!