JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #30 på: januar 14, 2009, 17:27:03 pm » |
|
Har en meget god dialog med de på Risløkke jeg også. Min bil er ombygd på en slik måte at jeg må søke om godkjenning. Det meste gikk orden, vi ble ikke helt enig på det med motor, men vi får se. Uansett, jeg vil også anbefale oslo trafikkstasjon på risløkka.
Hva ligger i det at "er ombygd på en slik amåte at jeg må søke om godkjenning"? Hvor går grensen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #31 på: januar 23, 2009, 20:32:59 pm » |
|
Du har i alle fall ikke lov til å kjøre rundt i en bil som ikke stemmer med vognkortet. Kommer også an på om bilen er regget som bevaringsverdig kjøretøy. Da har du ikke lov til å gjøre noe som helst, søknad eller ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #32 på: juni 10, 2009, 10:02:29 am » |
|
Mener vi folkevognklubben her nede, Seaside VW Klubb Kragerø en gang i nittenhundre og steinøks ,klarte å få en komplett liste over endringer og ombygginger som Møller godkjente,dette fikk vi til med hjelp fra Gromstad bil som selger folkevogn her. På den måten kunne vi bla i godkjenningene, finne det som var aktuellt for den enkelte bil , for så å henvende seg til Møller med godkjenningsnummeret/numrene for så å få disse tilsendt med seg selv som adressat og sin bils reg nummer. Jeg skal sjekke om ikke dette er i en skuff et sted, tilbakemelding kommer...
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
Innlegg: 468
Bosted: Halden
|
|
« Svar #33 på: juni 10, 2009, 10:20:58 am » |
|
Finnes det noen papir for Pumaforstilling? Slik at det er mulig å få bilen godkjent senket ved bruk av dette?
|
|
|
Loggført
|
Medlem Folkevognklubben Østfold
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #34 på: juni 11, 2009, 13:08:59 pm » |
|
Er vel itte lenge til je skal godkjenne min og har et sett med seler fra 75 som skal i bobla+ et litt bråkaanlegg som je lurer litt på åssen er å få godkjent.' Må man da reise til biltilsynet for å skrive dette i vognkortett eller gjør man det på EU kontroll?? Bobla ble avskilta i 93 så noe vognkort har itte je.
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
|
« Svar #35 på: juni 11, 2009, 14:33:23 pm » |
|
Er vel itte lenge til je skal godkjenne min og har et sett med seler fra 75 som skal i bobla+ et litt bråkaanlegg som je lurer litt på åssen er å få godkjent.' Må man da reise til biltilsynet for å skrive dette i vognkortett eller gjør man det på EU kontroll?? Bobla ble avskilta i 93 så noe vognkort har itte je.
Godkjenning av endringer er det biltilsynet som tar ja. EU-verkstedene (skal) forholde(r) seg til det som står i vognkort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #36 på: juni 11, 2009, 14:42:08 pm » |
|
om man itte har noe vognkort?? EU godkjenner de den da også går man nytt vognkort i posten?
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
|
« Svar #37 på: juni 11, 2009, 17:07:50 pm » |
|
om man itte har noe vognkort?? EU godkjenner de den da også går man nytt vognkort i posten?
Ta en telefon til biltilsynet og hør om fremgangsmåten da vel. Om du må vise den på biltilsynet for å få registrert den igjen, det kommer an på grunnen til at den ble avskilta i sin tid. Endringer på bilen er det biltilsynet som godkjenner, ikke et hvilket som helst EU-verksted. Beltene er vel uproblematisk å få godkjent sålenge de er montert fornuftig, og hvis det ikke er noe støykrav på årsmodellen din, så skal de vel i prinsippet godkjenne potta og. Men; biltilsynet utfører vel også EU-kontroll - så da er det kanskje greit å ta alt på en gang? Men som sagt; hør med dem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
|
« Svar #38 på: november 22, 2009, 03:55:07 am » |
|
jobbet lenge med å få godkjent en volvo turbo jeg bygde for endel år siden. kom i kontakt med en motorklubb i sverige som igjen samarbeidet med noen i england. disse folka var veldig behjelpelige med å skaffe riktige godkjenningspapirer fra bilprodusent. dette fungerte fordi at de hadde funnet noen paragrafer / bakveier de kunne utnytte. var noe med at om det var godkjent i f eks sverige av produsent, måtte det også bli godkjent i norge eller noe i den dur. lov å rette meg om jeg tar feil. men gjorde hvertfall livet mitt lettere å leve. husker ikke hvem dette var, eller om det kun var volvo. men litt google og div bilforumer så finner man det nok. kanskje noen andre her har hørt om det? ( håper ikke jeg blir hengt for kombinert volvo / boble entusiasme, hehe )
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #39 på: november 22, 2009, 16:05:56 pm » |
|
Finnes det noen papir for Pumaforstilling? Slik at det er mulig å få bilen godkjent senket ved bruk av dette?
ser det er lenge siden du hadde dette innlegget. Jeg har Puma i vognkortet, ordnet av forrige eier.
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
|
« Svar #40 på: mai 17, 2010, 21:49:10 pm » |
|
Pratet med avd for obmygde kjøretøy i Drammen (avd til biltilsynet) Han sa at det snart kom et nytt EU direktiv art 17 eller noe. Any how. Han sa at det som er godkjent i et EU land skal og gjelde i alle EU og EØS land.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #41 på: mai 17, 2010, 22:45:36 pm » |
|
Det er helt riktig, står på BT sin side skal se om jeg finner det skrivet en dag, er noe godkjenninger ang luft på bil også før og etter 71
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
|
« Svar #42 på: mai 17, 2010, 22:48:28 pm » |
|
Skal bli morro å se hva sakkyndig sier når dette trer i kraft
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
|
« Svar #43 på: mai 17, 2010, 22:51:36 pm » |
|
Her er svaret jeg fikk av BT for en stund siden : Hei! Utgangspunktet for import av kjøretøy til ordinært bruk er kjøretøyforskriften § 1-7. Her heter det at kjøretøyer som tidligere har vært registrert eller tatt i bruk i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land. Dette er sjelden noe problem på en bil reg. i 1967. Vognkort del 1og 2 fra Sverige må medbringes (evt.kopi), samt reg. kort som du får av Tollvesenet. Det må også foreligge tekniske data på kjøretøyet dersom dette ikke fremkommer i vognkortet. Ser at de fleste opplysningene fremkommer i tilsendt mail, men her står ikke oppført volum på motor. Mvh Harald Storteig
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
|
« Svar #44 på: mai 17, 2010, 23:00:04 pm » |
|
Her er svaret jeg fikk av BT for en stund siden : Hei! Utgangspunktet for import av kjøretøy til ordinært bruk er kjøretøyforskriften § 1-7. Her heter det at kjøretøyer som tidligere har vært registrert eller tatt i bruk i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land. Dette er sjelden noe problem på en bil reg. i 1967. Vognkort del 1og 2 fra Sverige må medbringes (evt.kopi), samt reg. kort som du får av Tollvesenet. Det må også foreligge tekniske data på kjøretøyet dersom dette ikke fremkommer i vognkortet. Ser at de fleste opplysningene fremkommer i tilsendt mail, men her står ikke oppført volum på motor. Mvh Harald Storteig
Bra å vite, men vi får makt når den nye paragrafen trer til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1303S74
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Skui, Akershus
.
|
|
« Svar #45 på: juni 02, 2010, 13:35:04 pm » |
|
Var i kontakt med Kercher i Tyskland her om dagen og de fortalte at de ikke sender ut TUV papirer på det bremse settet til boble, men de sender noe som heter: German "Teilegutachten". Jeg aner ikke hva dette er eller om Biltulsynet vil bruke dette.....
Jørn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #46 på: juni 07, 2010, 09:58:31 am » |
|
Teilegutachten = TÜV godkjenning http://translate.google.com/#de|no|Teilegutachten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1303S74
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Skui, Akershus
.
|
|
« Svar #47 på: juni 07, 2010, 13:36:48 pm » |
|
wow, takk for oversettelsen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #48 på: juli 29, 2010, 10:33:57 am » |
|
her er de nye reglene jeg fant på amcar sine hjemmesider angående luft fjæring. om det er nok dokumentasjon vet jeg ikke, men vet at amcar og mc folk har jobbet en del med å få ordnet litt i forhold til ombygging av kjøretøy. så får vi se om det hjelper oss noe?? http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=311&MenuID=397&DocID=3396&Order=2
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
trucker holt
Medlem
Innlegg: 116
Bosted: lillehammer
|
|
« Svar #49 på: august 18, 2010, 10:44:10 am » |
|
hadde tidliger en t3 fastback, godkjent senket i vognkort ... var ganske lav å faktisk bilen går nå på vinstra med reg nr t-366 ..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sportter
Medlem
Innlegg: 231
Bosted: Næroset
|
|
« Svar #50 på: august 23, 2010, 21:36:57 pm » |
|
Noen som har fått godkjent grubenwerk samalnet senkeforstilling til splitt buss -65. Trenger dokumentasjon, hva som helst.
er kansje noen som har fått godkjent annen type senkeforstilling til splitt buss??
|
|
|
Loggført
|
Telt er for pyser😉
|
|
|
ReidarRust
Medlem
Innlegg: 158
Bosted: Horny Island
|
|
« Svar #51 på: september 26, 2010, 18:44:34 pm » |
|
Finnes det dokumentasjonspapirer for taksenking?
|
|
|
Loggført
|
Horny Island Aircoolers #1
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #52 på: oktober 21, 2010, 11:36:34 am » |
|
det går vel som takreprasjon i kjøretøy forskriftene.
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #53 på: oktober 28, 2010, 19:59:29 pm » |
|
jeg lurer på hvordan man skal få godkjent en 64 boble med puma, skiver foran, og en 1776 som er bremset 71hk?? bt her på gjøvik vil i hvertfall ikke godkjenne denne bilen.. dokumenter som finnes for hånden er: papirer til puma som fulgte når den ble kjøpt ny, papirer på motoreffekt fra et av bt godkjent verksted med bremseruller, papirer på 4-hjulskontroll, dette er en fullrestauret og mye påkostet bil, som jeg kan få i innbytte på en opel jeg skal selge.. derfor lurer jeg på hva og hvorfor...
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #54 på: oktober 28, 2010, 20:02:59 pm » |
|
jeg lurer på hvordan man skal få godkjent en 64 boble med puma, skiver foran, og en 1776 som er bremset 71hk?? bt her på gjøvik vil i hvertfall ikke godkjenne denne bilen.. dokumenter som finnes for hånden er: papirer til puma som fulgte når den ble kjøpt ny, papirer på motoreffekt fra et av bt godkjent verksted med bremseruller, papirer på 4-hjulskontroll, dette er en fullrestauret og mye påkostet bil, som jeg kan få i innbytte på en opel jeg skal selge.. derfor lurer jeg på hva og hvorfor...
Hva slags begrunnelse fikk du på avslaget?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #55 på: oktober 29, 2010, 11:58:01 am » |
|
er ikke min bil , så jeg vet ikke mer enn det jeg skrev.. har ikke lyst til å bytte til meg en bil som det er "umulig" å få skilt på uten masse mekk først,
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #56 på: oktober 29, 2010, 13:14:05 pm » |
|
Snakk med BT på Risløkka i Oslo og hør med Ombyggingsavdelinga der. De har peil og gir deg noen fornuftige svar. Det fikk jeg ihvertfall ang bay'n min med 1600 turbo og Mercedes skiver bak. Det skulle gå an å få godkjent det også
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #57 på: oktober 31, 2010, 16:47:33 pm » |
|
jeg lurer på hvordan man skal få godkjent en 64 boble med puma, skiver foran, og en 1776 som er bremset 71hk?? bt her på gjøvik vil i hvertfall ikke godkjenne denne bilen.. dokumenter som finnes for hånden er: papirer til puma som fulgte når den ble kjøpt ny, papirer på motoreffekt fra et av bt godkjent verksted med bremseruller, papirer på 4-hjulskontroll, dette er en fullrestauret og mye påkostet bil, som jeg kan få i innbytte på en opel jeg skal selge.. derfor lurer jeg på hva og hvorfor...
da har jeg snakket mer med eier av denne bilen, det sitter csp skivesett foran, det ble godkjent av bt, men de ville ha ny 4-hjulskontroll, da den forrige var over 1 mnd gammel (bilen er ikke reg pga bt ikke godkjenner så noe merkelig synes jeg!) de sier og på mangellapp at maks motoreffekt i en 64mod må dok av møller. de skriver og på mangellappen at en 64 modell ikke er godkjent med mer enn 60 hk, selv om bremsene er godkjent for 85hk (disse bremsene har de selv godkjent på bilen!!) altså er det 11hk for mye i motoren som sitter i.. det blir sagt at bt kan godkjenne inntil 15% effekt over maks for bilen, i dette tilfellet 9hk.... alså er det 2hk! for mye...
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
oval drag
Seniormedlem
Innlegg: 272
Bosted: vestfold Våle
|
|
« Svar #58 på: desember 03, 2010, 10:56:19 am » |
|
sliter litt med bilen min . den kommer fra svergie og der ble fronten kappet av og satt på flipp front , gt ratt (lite) , 1600 motor med dobble forgassere og eff anl , bøtte seter +++ MEN ingen ting ble skrevet i vognkortet når den ble førstegangs regg i norge ? de klagde kun på festingen til setene noen forslag til og få godkjent dette???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #59 på: desember 03, 2010, 11:02:35 am » |
|
de klagde kun på festingen til setene noen forslag til og få godkjent dette??? Ja, du benytter de originale understellene eller følger reglene til bilsportforbundet for feste av seter og tar med deg disse reglene når du viser bilen. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|