april 16, 2024, 19:34:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "One Year Only" Oversiktstråd.  (Lest 16333 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #60 på: januar 19, 2009, 19:45:17 pm »

Dette er artig lesestoff.

Noen som har noe på 59' T1??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #61 på: januar 19, 2009, 20:49:39 pm »

Interessant spørsmål! Umiddelbart tenkte jeg - var det i det heletatt noen endringer det året.... Selvfølgelig en totalt idiotisk tanke fra min side.... SELVFØLGELIG var det NOE.

Fant en sentral endring i 1959. Konstruksjonen av rammehodet ble endret for å bedre stabiliteten til bilen. Fant dessverre ikke noe dato eller ch.nr for endringen.



Dette er artig lesestoff.

Noen som har noe på 59' T1??
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #62 på: januar 19, 2009, 21:04:45 pm »

Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #63 på: januar 19, 2009, 21:15:48 pm »

-Det kom  også nytt ratt i 1959 med hornknappen dypere inn i rattet.
-Dørene kunne åpnes med trykknapp fra 6.8.59.
-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59
« Siste redigering: januar 19, 2009, 21:30:08 pm av Zwitter151 » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #64 på: januar 19, 2009, 23:01:53 pm »

Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.
Dette kom på 60 modellen, fra 6.8.59. Så hvis din er produsert høsten 58, er ikke dette med.
Samme med ratt og dørlås.
« Siste redigering: januar 19, 2009, 23:03:47 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #65 på: januar 19, 2009, 23:11:40 pm »

-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59

aha, da var det rette solskjermene som fulgte med. Trodde det skulle være sånn i akrylplast
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #66 på: januar 19, 2009, 23:21:25 pm »

-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59

aha, da var det rette solskjermene som fulgte med. Trodde det skulle være sånn i akrylplast
Den skal nok være i akrylplast. Den polstrede kom 11.8.59 (60 mod) på bobla.
Den 19.1.59 var det type 131 som fikk polstret solskjerm står det i boka, regner med at det er en trykkfeil og at de mener 141 (KG cab).

Men nå skjærer vi litt ut, linken sier one year only.
« Siste redigering: januar 19, 2009, 23:27:31 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #67 på: januar 19, 2009, 23:32:21 pm »

Vanskelig å finne noe som bare var i 1959 ser det ut til da Blunker
« Siste redigering: januar 19, 2009, 23:36:26 pm av Zwitter151 » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #68 på: januar 20, 2009, 00:09:08 am »

Vanskelig å finne noe som bare var i 1959 ser det ut til da Blunker
Bare små detaljer som kom i 59 på 60 modellen, 60 modellen fikk andre fester for styredemperen, de nye dørklinkene fikk en oppgradering, sikkert noen småforbedringer til, men,men.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #69 på: januar 20, 2009, 08:57:00 am »

Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.

VolksWorld har noen sider om dette nå og da,vet jeg har bladet med 59 endringer.

Farger blir ikke nevnt i noen av innleggene men de byttes jo ved div årsmod.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #70 på: januar 20, 2009, 13:50:37 pm »

Dette begynner å ligne noe Glad En skikkelig forfriskende originaldiskusjon!
Det varmer godt om et Sechs volt-hjerte.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #71 på: januar 21, 2009, 21:03:42 pm »

1960 T-1 har et one year only fremre girkassefeste.
Petter'n.
Loggført

nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #72 på: januar 22, 2009, 21:53:28 pm »

68 var ikke den eneste som hadde fingergrepsuthuling til tanklokket. Dette kom igjenn senere på 70tallet.
Loggført

tlf: 40843606
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #73 på: januar 22, 2009, 22:44:13 pm »

Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller

Og flat kapsel

'67 1500 har 4-hulls, skivebremser og 6V anlegg (med flate frontlys), one year only.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #74 på: januar 23, 2009, 19:09:18 pm »

Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller

Og flat kapsel

Både ja og nei.67 kommer i 2 "utgaver"

'67 1500 har 4-hulls, skivebremser og 6V anlegg (med flate frontlys), one year only.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #75 på: januar 23, 2009, 19:43:07 pm »

61' T1 har vel en one year only vindusspulerbryter/pumpe.

Arrester meg om jeg tar feil
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #76 på: januar 23, 2009, 21:37:39 pm »

61' T1 har vel en one year only vindusspulerbryter/pumpe.

Arrester meg om jeg tar feil


Ikke nødvendig å arrestere deg. Du har helt riktig!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #77 på: januar 24, 2009, 00:06:37 am »

Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #78 på: januar 24, 2009, 12:20:27 pm »

Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter?
Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #79 på: januar 25, 2009, 20:07:29 pm »

Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?


Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #80 på: januar 25, 2009, 20:11:56 pm »

Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter?
Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.

Det er nok også utrolig riktig. Ved en opprydning i låven der fatters bil ble funnet så fant vi faktisk bilens orginale motor med matching number og alt. Og denne hadde som JHU sier de gamle pottene på en "ny" blokk med løs dynamofot. Så nå er planen å plukke ut den nyborra og 95% perfekte detaljerte motoren å bytte med denne. Syke mann!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #81 på: januar 25, 2009, 20:23:59 pm »

Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk Gliser

Så det må pumpast manuelt?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #82 på: januar 26, 2009, 06:20:24 am »

Jepp. Bare å pumpe for livet Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #83 på: april 06, 2009, 17:54:06 pm »

Denne tråden kan ikke dø ut igjen. Noen flere one year only detaljer må det være?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #84 på: april 06, 2009, 21:02:58 pm »

Oktober 1952 - ut desember 1953: Eneste boble levert med kombinasjonen 25hk motor, (1131ccm) og forgasser med akselerasjonspumpe.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #85 på: april 06, 2009, 21:18:45 pm »

Manifold levert bare deler av året i 1954 (129 501c). Denne forveksles gjerne med "cold climate" manifolden (129 501b).


Starten av 1954:


Cold climate versjonen:
« Siste redigering: april 06, 2009, 21:22:55 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #86 på: april 06, 2009, 21:35:38 pm »

Som vi også har lært på thesamba i det siste, hadde bobla i 1938 - som eneste år - 24 x 2 kjøleribber under bakrutene. Senere ble dette endret til 21 x 2 ribber.   
« Siste redigering: april 07, 2009, 07:15:44 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #87 på: februar 28, 2011, 23:59:59 pm »

En real bump Glad

Fargen på min 59' T1 er one year only, L14 Mognonet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #88 på: mars 01, 2011, 00:28:40 am »

I likhet med bobla har type 3 67 mod en del one year only deler.
Dørene er one year only, det samme er vindussveiven.

i tillegg er 68 mod T3 høyre forskjerm one year only pga bensinlokk m/inv. åpning
Loggført

Patina er for fattigfolk.
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #89 på: mars 01, 2011, 07:42:56 am »

Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?


Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk Gliser

Her må jeg arrestere empigutten for villedende informasjon. Vindusspyleren virker som nevnt ved at knotten dras utover og gummibelgen fungerer som ei pumpe. For å skru på vindusviskerne skal knotten i inntrykt posisjon vris en kvart omdreining mot venstre, eller var det høyre.... husker ikke. brukes jo aldri.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!