mars 28, 2024, 17:45:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mitt Oval-prosjekt "the Black'57"  (Lest 52152 ganger)
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #150 på: september 18, 2013, 18:53:52 pm »

Dette sto på side 4 på denne tråden. :-) Jeg avventer dette på min til alt er montert og prøvd. Jeg skal ikke senke noe nevneverdig bak.

Jeg har også bygget om to "gamle" SA bakender til IRS
En "tommerfinger regel" når det gjelder IRS og senking for kjøre egenskaper ser ut til å være å kapper ned gjennomslag gummien til halv hølyde bak, og senke deretter...
Bremserør må ialle fall flyttes i forhold til hvor de vanligvis ligger på IRS armene

På den første modifiserte jeg IRS armene, har ikke bilder av dette...
På den siste la jeg på en plate på utsiden av dempertårnet og kapet bort en bit
Sveite så inn en ny "bunn" i tårnet, formet for å gi plass til IRS armene.

Jeg må også brukle bolt med flatt hode for ene av boltene ja.

Det ble da sånn


Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #151 på: desember 16, 2013, 15:13:14 pm »

Da var den på hjul til jul gitt, Sjekker vinkler, monterer og sveiser resten før jeg plukker ned igjen for lakk. :-)


* 2013-12-15 19.09.03.jpg (121.22 KB. 653x368 - vist 415 ganger.)


Jeg skal ta ut litt av demper-tårnene bak for bedre klaring. Vanskelig å vite hvor lavt jeg skal la den kunne gå (Min er så gammel at den ikke har disse skålene til bump-stop). Om jeg har samme vinkel på fjørplata som Ghia'n i originalhøyde har nå ender jeg med ca 5-6 cm vandring før armen tar i det urørte tårnet. Jeg kan vel ikke vinne stort mer enn 1-2 cm på å fjerne litt stål.

Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #152 på: desember 22, 2013, 23:07:20 pm »

Sånn ble det hos meg, ikke at det utgjør så veldig mye. 1,5-2cm lavere før det stopper stål mot stål. Også i gang med å flytte demperfestet for at vinkelen mellom øvre og nedre skal bli riktig.


* Img[1].jpg (44.92 KB. 629x482 - vist 322 ganger.)


* Img[2].jpg (45.03 KB. 630x479 - vist 358 ganger.)


* Img[5].jpg (34.79 KB. 451x556 - vist 313 ganger.)

Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #153 på: desember 22, 2013, 23:13:27 pm »

Flensen til drivknuten dere ser der er 100 mm fra EMPI, ligg unna dem!

Der lagerene skal sitte er akslingen 29.95 mm, lageret er 30 mm så det er slarkete. Oppdaget i dag at det er kast i flensen også. Hva skal jeg finne på no da...  Hæ Øyerulling
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #154 på: desember 22, 2013, 23:54:57 pm »

kan da gå an å bruka noko bussdeler der? har ikkje baybuss 100mm flens? isofall kan da vel kanskje muligens gå an å tilpassa?
begynnar å bli skikkelig dreis på bunnplata di foresten:) bakkeklaring blir da lite av heh
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #155 på: desember 23, 2013, 00:12:21 am »

kan da gå an å bruka noko bussdeler der? har ikkje baybuss 100mm flens? isofall kan da vel kanskje muligens gå an å tilpassa?
begynnar å bli skikkelig dreis på bunnplata di foresten:) bakkeklaring blir da lite av heh

Så veldig lav blir den ikke bak, mange cm igjen til bakken når den ligger helt nedpå. Glad

Tror splines går i nav innerst på buss, ikke ut i trommelen som på bobla.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #156 på: desember 23, 2013, 01:27:40 am »

earlybay før 70 med 5bolt har jo ikkje nav? kanskje ein muligheit?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #157 på: desember 23, 2013, 06:35:05 am »

Porsche 944 n/a 83-85 har disse i 100 mm. Jeg trenger også en om det plutselig skulle dukke opp en.. Gliser
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #158 på: desember 23, 2013, 11:50:03 am »

Demperen din står vel på ven originale innfestingen oppe nå, skal du flytte den lenger inn mot senter?
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #159 på: desember 23, 2013, 12:17:59 pm »

Jeg flytter kun det nedre, for å slippe å kappe plass i karosseriet. Den ekstra foringen oppe er til cup-stagene.
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #160 på: desember 23, 2013, 12:40:59 pm »

Porsche 944 n/a 83-85 har disse i 100 mm. Jeg trenger også en om det plutselig skulle dukke opp en.. Gliser

Det ligger flere på ebay, bl.a. en ny en til 200 USD.

Ser forhandlere opererer med priser rundt 4000 kr per stk for nye akslinger. Det mener jeg er hakket for mye selv om det kanskje er lite i det store bildet rundt dette bygget. Jeg tror jeg sjekker om jeg trenger en eller to nye orginale 90mm akslinger. Jeg har klaring til demper for 100 mm, og jeg kan gjøre rammegaflene klare til 100 mm også, i tilfelle EMPI en dag finner på å lage noe skikkelig - og ikke minst at behovet faktisk er der. :-)
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #161 på: januar 03, 2014, 10:01:33 am »

Noen tips til eksos? 2,3 liter 150+ hk?

Har hatt to alternativer i hodet ei stund, CSP's super competition siden eksos-stussene da kommer ut som orginalt på bobla - men dette må vel avskrives siden de ikke anbefaler større motorer enn 2000 ccm.

Header og phat boy, både elsker og hater looken. Det er det jeg forbinder med "cal-look", men samtidig er det usymetrisk og passer liksom ikke helt inn estetisk...  Øyerulling
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #162 på: januar 03, 2014, 19:21:55 pm »

Nye eksosen til JPM er sabla tøff da Gliser
http://jpmotorsports.se/ms/ms/j-p-motorsport-ab-produkter-helsingborg-254-68/ms-90000825-p-4/
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #163 på: januar 03, 2014, 22:23:46 pm »

Vintage Speed sitt har jeg siklet litt på:

http://store.vintagespeed.com.tw/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=19&Itemid=80&vmcchk=1&Itemid=80

Eller denne littt billigere varianten:

http://store.vintagespeed.com.tw/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=7&Itemid=80

Selv  bruker jeg CSP sitt Super competition på min 1835, og liker looken og lyden, men vet ikke hvor bregrensende det er på en 2.3l. Jeg har planer om å fortsatt bruke det på min 2110 oxyboxer
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #164 på: januar 04, 2014, 20:05:03 pm »

JPM sitt så lekkert ut, men form for potte må en vel ha.. :-)

Vintage Speed så ikke så værst ut, men er det noen som har brukt og erfart litt om de anleggene? Det ligger noen lydklipp på nettsidene, er ikke phat boy pottene dypere i lyden?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #165 på: januar 04, 2014, 20:35:04 pm »

fant et gammelt lydklipp fra CSP-anlegget i Ghian:
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #166 på: januar 05, 2014, 12:59:54 pm »

JPM sitt så lekkert ut, men form for potte må en vel ha.. :-)
Lyddemper tenker du? Det er under utvikling står det, alternativt er det vel bare å sveise en flens og lage en selv.

Her er et bilde av all lyddempingen jeg kjører med Gliser

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #167 på: januar 05, 2014, 13:29:32 pm »

Det skal være ca en meter med rør før første potte i anlegget målt fra flensen på kollektor.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #168 på: januar 05, 2014, 14:54:47 pm »

Det skal være ca en meter med rør før første potte i anlegget målt fra flensen på kollektor.

Hvorfor det?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #169 på: januar 05, 2014, 15:12:21 pm »

Det skal være ca en meter med rør før første potte i anlegget målt fra flensen på kollektor.

Det må være noe de færreste produsenter har oppnådd?

CSP competiotion byr vel på en meter eller mer, CSP python mye mindre. Vintage speed vil jeg tippe også er noe under meteren.
« Siste redigering: januar 05, 2014, 17:10:28 pm av SBL » Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #170 på: januar 06, 2014, 12:29:47 pm »

De fleste produsenter regner ikke på lengden av rørene.
Og de fleste kunden kjøper på utseendet eller lyd, så riktig utforming havner mellom to stoler.

Hvis man regner over motoren sin med formlene til David Vizard så vil man få varierende resultater avhengig av turtallsområde osv.
Rørene skal være lange og tynne for dreimoment og blir mer knubbete og tykke når det handler mest om topp effekt.
Jeg vet at potta til det nye CSP anlegget vil være ca 1 meter, basert på hva CSP og JPM har testet/regnet frem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #171 på: januar 06, 2014, 17:30:10 pm »

Så det du sier er egentlig at lengden etter colektor kommer helt ann på motor og bruk?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #172 på: januar 07, 2014, 21:47:43 pm »

De fleste produsenter regner ikke på lengden av rørene.
Og de fleste kunden kjøper på utseendet eller lyd, så riktig utforming havner mellom to stoler.

Hvis man regner over motoren sin med formlene til David Vizard så vil man få varierende resultater avhengig av turtallsområde osv.
Rørene skal være lange og tynne for dreimoment og blir mer knubbete og tykke når det handler mest om topp effekt.
Jeg vet at potta til det nye CSP anlegget vil være ca 1 meter, basert på hva CSP og JPM har testet/regnet frem.

Gjelder dette med turbo også?
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #173 på: januar 07, 2014, 23:59:59 pm »

De fleste produsenter regner ikke på lengden av rørene.
Og de fleste kunden kjøper på utseendet eller lyd, så riktig utforming havner mellom to stoler.

Hvis man regner over motoren sin med formlene til David Vizard så vil man få varierende resultater avhengig av turtallsområde osv.
Rørene skal være lange og tynne for dreimoment og blir mer knubbete og tykke når det handler mest om topp effekt.
Jeg vet at potta til det nye CSP anlegget vil være ca 1 meter, basert på hva CSP og JPM har testet/regnet frem.

Gjelder dette med turbo også?

Nei, dette er kunsten å få til overlading uten turbo, med turbo er disse lengdene mindre viktig, vil jeg tro.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #174 på: januar 08, 2014, 00:12:55 am »

Hvor mye endres lengden ved et optimalt turtallsområde ved henholdsvis 2000, 4000 og 6000 RPM for maks effekt/dreiemoment?
Får evt.  finne formelene Blunker
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #175 på: januar 08, 2014, 00:30:48 am »

Turtallsstyrt teleskoprør på eksosen hadde vært no? :-)
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #176 på: januar 08, 2014, 10:35:47 am »

Turtallsstyrt eksos OG innsug... da snakker vi  Glad

Det finnes tykke søvndyssende bøker om emne, men her er en relativt grei artikkel som jeg liker godt:
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/hardcore/0505em_exh/
Loggført

Speed is no substitute for direction
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #177 på: januar 27, 2014, 15:19:45 pm »

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å ha varme i bilen, erfarte at det var temmelig kaldt å kjøre Ghia i sommer. Rekker tunge

Hvilket betyr at jeg må kappe opp og lage til igjen rørene som wire går i bak. Tidligere eier har sveisa igjen alt. Men det er en ting jeg ikke blir klok på og det er kanalene.

Ingen innerkanal, røret som går til frontruta går kun 5-10 cm inn i kanalen og stopper der.  Er dette riktig for en Okt'56 bil?  Hæ

Hookey sier dette er riktig, men jeg ser på bildene til KlassicFab at dette virker å være kun 56 (og eldre?) de har dette spiralrøret. Jeg tenker egentlig å droppe originalitet på dette punket, pga varmetap og rust. Det vil vel være bedre å lage en innerkanal, kanskje til og med i noe moderne materiale som f.eks plast? Ingen som ser inni der alikevel.

Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #178 på: januar 28, 2014, 13:00:00 pm »

Kom over denne for bedre klaring mot støtdemper tårnet
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=144536
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #179 på: januar 28, 2014, 13:26:21 pm »

Kom over denne for bedre klaring mot støtdemper tårnet
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=144536


Det var ikke noen bilder av denne spaceren de legger imellom fjørplate og a-arm, men samme hvordan denne er utformet så stopper det i skruene som går gjennom.
Det disse karene oppnår er en smalere bakstilling. Noe som sikkert ikke er dumt med tanke på jeg ikke har korte akslinger lengre OG skivebremser som bygger ut, men jeg tror jeg heller bredder skjermene bak om jeg må.
Loggført

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!