april 27, 2024, 16:12:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI OXY-stroker med turbo, dog langtidsprosjekt  (Lest 38089 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #90 på: september 25, 2012, 21:25:28 pm »

det er mulig å legge en liten luft/luft fra f.eks SAAB 900 ved siden av girkassa.

Her er et godt eksempel på en amerikaner(...) som legger i vei med å ikke bare hoppe over IC, men legge turboen inni motorrommet for sikkerhets skyld, og så blir han skuffet når han får varmgangsproblemer...  i en buss...
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=3&t=136184

Her blir det jo veldig mye rør?



Ja, men ikke så ille.

Ser for meg et CB grenrør som speilvendes, så turboen havner foran #1, så et rør over girkassa til IC på venstre side av kassa, så et rør inn i underkant av brannveggen og rett i spjellhuset. Blir nesten ikke noe rør synlig i motorrommet, men ganske trangt under bilen Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #91 på: september 25, 2012, 21:55:38 pm »

Kalle og Trond? Trenger dere cooler?

Jeg er nok en tullekopp siden jeg ikke kjører med intercooler. Nå finnes det mange måter å kjøle ladeluften på, selv bruker jeg lystgass som er uhyre effektivt.

Trenger / trenger ikke... hvor mye du skal lade vil jo ha en innvirkning. Det funker uten intercooler men det funker bedre med... er det et ok svar? På gata er det ikke noe problem å kjøre uten. Da ligger du på 40-50 grader (som er høyt nok) og så stiger den litt når du lader på men da går bilen så fort at du ikke har nok vei. Med full øs på 402 meter så vil du oppleve skyhøy innsugstemp som dreper effekten effektivt men du klarer allikevel en 10 sekunder.. skjønner du hvor jeg vil? Hadde jeg bygget ny hadde jeg bygget med intercooler men jeg er allergisk mot vann og da blir det ikke enkelt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #92 på: september 25, 2012, 23:07:41 pm »

Vil heller ha litt vann enn ei flaske med lystgass. Tilgjengeligheten på vann er litt større  Osteaktig

Jeg prater om det jeg har prøvd selv. Og bensin uten IC var helt dødfødt effektmessig. Og fikk det aldri til å funke med luft/luft cooler som lå der hatthylla engang hadde vært med 6" slanger ut av hvert bakvindu. Men med Tørris pellets liggende oppå, uten varmkjøring, funket det. Men jobbet for Yara den gangen og hadde fri tilgang til tørris. Så ville ikke valgt den løsningen i dag.

Blir to stk 10x10x40cm vannkjølere på den nye "jesus" motoren min. Ingen radiator, kun reservoar.

Har du logget inn og ut luft på turboen Kalle?

Det er en grunn til at det ikke selges nye turbobiler uten intercooler i dag. Om det hadde vært lurt uten. Ville nok bilfabrikantene gjerne ville spart på den utgiften.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #93 på: september 25, 2012, 23:19:07 pm »

Jeesus Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #94 på: september 25, 2012, 23:22:08 pm »

Kalle og Trond? Trenger dere cooler?

Jeg er nok en tullekopp siden jeg ikke kjører med intercooler. Nå finnes det mange måter å kjøle ladeluften på, selv bruker jeg lystgass som er uhyre effektivt.

Trenger / trenger ikke... hvor mye du skal lade vil jo ha en innvirkning. Det funker uten intercooler men det funker bedre med... er det et ok svar? På gata er det ikke noe problem å kjøre uten. Da ligger du på 40-50 grader (som er høyt nok) og så stiger den litt når du lader på men da går bilen så fort at du ikke har nok vei. Med full øs på 402 meter så vil du oppleve skyhøy innsugstemp som dreper effekten effektivt men du klarer allikevel en 10 sekunder.. skjønner du hvor jeg vil? Hadde jeg bygget ny hadde jeg bygget med intercooler men jeg er allergisk mot vann og da blir det ikke enkelt.

-BB-

Med tanke på kjøleeffekten med E85 samt muligheten for å fjerne luka på stripa må det vel være mulig å kjøre uten IC? Ladetrykk? Det safe er jo 1,5-1,8 bar.. Skal jo sies at det var morsomt i Fornebu med stormoteren og 2,1bar  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #95 på: september 25, 2012, 23:24:32 pm »

Vil heller ha litt vann enn ei flaske med lystgass. Tilgjengeligheten på vann er litt større  Osteaktig

Jeg prater om det jeg har prøvd selv. Og bensin uten IC var helt dødfødt effektmessig. Og fikk det aldri til å funke med luft/luft cooler som lå der hatthylla engang hadde vært med 6" slanger ut av hvert bakvindu. Men med Tørris pellets liggende oppå, uten varmkjøring, funket det. Men jobbet for Yara den gangen og hadde fri tilgang til tørris. Så ville ikke valgt den løsningen i dag.

Blir to stk 10x10x40cm vannkjølere på den nye "jesus" motoren min. Ingen radiator, kun reservoar.

Har du logget inn og ut luft på turboen Kalle?

Det er en grunn til at det ikke selges nye turbobiler uten intercooler i dag. Om det hadde vært lurt uten. Ville nok bilfabrikantene gjerne ville spart på den utgiften.


Egentlig er vann litt utenfor tankene mine, og jeg tror jeg vil slite med å få noen god kjøleeffekt med kun luft. Ducting etc er uaktuelt da lokket skal kunne lukkes, lyddemper skrus på og kjøre til jobb Glad selv om 2 Kirkey stoler skiller seg ut  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #96 på: september 26, 2012, 00:07:08 am »

Kalle og Trond? Trenger dere cooler?

Jeg er nok en tullekopp siden jeg ikke kjører med intercooler. Nå finnes det mange måter å kjøle ladeluften på, selv bruker jeg lystgass som er uhyre effektivt.

Trenger / trenger ikke... hvor mye du skal lade vil jo ha en innvirkning. Det funker uten intercooler men det funker bedre med... er det et ok svar? På gata er det ikke noe problem å kjøre uten. Da ligger du på 40-50 grader (som er høyt nok) og så stiger den litt når du lader på men da går bilen så fort at du ikke har nok vei. Med full øs på 402 meter så vil du oppleve skyhøy innsugstemp som dreper effekten effektivt men du klarer allikevel en 10 sekunder.. skjønner du hvor jeg vil? Hadde jeg bygget ny hadde jeg bygget med intercooler men jeg er allergisk mot vann og da blir det ikke enkelt.

-BB-

Med tanke på kjøleeffekten med E85 samt muligheten for å fjerne luka på stripa må det vel være mulig å kjøre uten IC? Ladetrykk? Det safe er jo 1,5-1,8 bar.. Skal jo sies at det var morsomt i Fornebu med stormoteren og 2,1bar  Gliser

Det er ingen problem å kjøre hverken på gata eller stripa. Men det som ikke funker særlig bra uten intercooler er langvarig boost kjøring. Med det mener jeg pedalen i bunn over tid, dvs boost over tid fører til for høy innsugstemp. Men pådrag forbi ene og andre (og tredje og fjerde) bilen er ingen issues. Og det dekker vel cirka 99% av kjøringa såfremt du ikke bor i tyskland og liker å ligge i 170 konstant. Ingen veier i Rogaland gjør at jeg har noen issues hvertfall.
Hadde jeg helst kjørt med IC, ja selvsagt. Funker det helt flott uten... ja.

Forutsetningen er E85. Tror ikke jeg ville erfart det samme med bensin.
Og, man MÅ ikke kjøre 1.7 bar hele tiden, selv om det og funker :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #97 på: september 26, 2012, 07:27:51 am »

Har du logget inn og ut luft på turboen Kalle?

Ja, jeg logger både inn og utluft. Mer boost = høyere temp.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #98 på: september 26, 2012, 07:53:48 am »

Kalle og Trond? Trenger dere cooler?

Jeg er nok en tullekopp siden jeg ikke kjører med intercooler. Nå finnes det mange måter å kjøle ladeluften på, selv bruker jeg lystgass som er uhyre effektivt.

Trenger / trenger ikke... hvor mye du skal lade vil jo ha en innvirkning. Det funker uten intercooler men det funker bedre med... er det et ok svar? På gata er det ikke noe problem å kjøre uten. Da ligger du på 40-50 grader (som er høyt nok) og så stiger den litt når du lader på men da går bilen så fort at du ikke har nok vei. Med full øs på 402 meter så vil du oppleve skyhøy innsugstemp som dreper effekten effektivt men du klarer allikevel en 10 sekunder.. skjønner du hvor jeg vil? Hadde jeg bygget ny hadde jeg bygget med intercooler men jeg er allergisk mot vann og da blir det ikke enkelt.

-BB-

Med tanke på kjøleeffekten med E85 samt muligheten for å fjerne luka på stripa må det vel være mulig å kjøre uten IC? Ladetrykk? Det safe er jo 1,5-1,8 bar.. Skal jo sies at det var morsomt i Fornebu med stormoteren og 2,1bar  Gliser

Det er ingen problem å kjøre hverken på gata eller stripa. Men det som ikke funker særlig bra uten intercooler er langvarig boost kjøring. Med det mener jeg pedalen i bunn over tid, dvs boost over tid fører til for høy innsugstemp. Men pådrag forbi ene og andre (og tredje og fjerde) bilen er ingen issues. Og det dekker vel cirka 99% av kjøringa såfremt du ikke bor i tyskland og liker å ligge i 170 konstant. Ingen veier i Rogaland gjør at jeg har noen issues hvertfall.
Hadde jeg helst kjørt med IC, ja selvsagt. Funker det helt flott uten... ja.

Forutsetningen er E85. Tror ikke jeg ville erfart det samme med bensin.
Og, man MÅ ikke kjøre 1.7 bar hele tiden, selv om det og funker :-)

Høres greit ut. Blir ikke noe Europa-tourer dette  Gliser
Og Oslo-Gardermoen er ikke langt nok til å utgjøre noen fare. Har et motorlokk som det kommer hull bak skiltet og riller i så kan få i litt mer luft den veien. Stripa kan man jo bare kjøre uten lokk.

Kanskje du eller Kalle har testet forskjellen på det?


Dette bunner i E85..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #99 på: september 26, 2012, 08:00:05 am »

Og Oslo-Gardermoen er ikke langt nok til å utgjøre noen fare. Har et motorlokk som det kommer hull bak skiltet og riller i så kan få i litt mer luft den veien. Stripa kan man jo bare kjøre uten lokk.

Kanskje du eller Kalle har testet forskjellen på det?


Dette bunner i E85..

Jeg har ingen problemet i det hele tatt med oljetemp. Får du litt luft inn i motorrommet (eller effektivt hindrer varme å komme dit, tilsvarende som for N/A) så ser jeg ingen grunn til at varme generellt skulle være noe issue. Hvertfall ikke med E85. Når jeg kjørte på Revebanen i sommer så hadde jeg problemer med å få motoren varm nok....

Innsugstempen går i taket når du kjører boost uten IC. Det er et annet issue og du vil ikke merke noe av det på cruising eller korte pådrag.
Men, du har jo ikke laga dette til enda så vær kreativ og se hva du får til mht. IC...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #100 på: september 26, 2012, 08:25:15 am »

Har du logget inn og ut luft på turboen Kalle?

Ja, jeg logger både inn og utluft. Mer boost = høyere temp.

Du har ingen ca tall?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #101 på: september 26, 2012, 08:42:45 am »

Har du logget inn og ut luft på turboen Kalle?

Ja, jeg logger både inn og utluft. Mer boost = høyere temp.

Du har ingen ca tall?

Hk er resultatet av å kjøre turbo, hk kan også beskrives som kilowatt?
Hvis du har samme energien inne i sylinderen kan vel vanskelig rest varmen(eksosen) være betydelig lavere?
Jeg er ikke sikker på dette, så de som har fasit må gjerne buste meg på dette.

Vannkjølt IC behøver bare være en stor tank med vann og sirkulasjonspumpe, siden vann er ca 4 gangen (usikker) mer effektiv på å suge til seg varme enn luft... så tanken blir da en buffer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #102 på: september 26, 2012, 09:06:47 am »

Mine tanker rundt dette:
Bygger man nytt, så planlegg for intercooler. Intercoolere er billige og finnes gode elementer for billig penge:

Intercooler:
Relativt billig løsning å bygge
Fungerer alltid, går ikke tom for noe (gass eller vann)
gratis i drift
luft/luft: ingen mekaniske deler ( men fungerer dårlig i T1)
Luft/vann: avhengig av pumpe, kompakt og muligheter for ekstremt lav temp ved bruk av is)

Lystgass:
Funker.
dyrt og litt mer komplisert
går tom og må fylles.

Vann innsprut:
Funker
oldschool
motoren levetid avhenger av en 1mm dyse og pumpen. går den tett, har du tenningsbank.

JHU:
Vis du har 100 grader i stuen og tillfører energi, da blir det varmere.
Målinger viser at eksostempen synker tilsvarende senkingen av ladetrykksluften.
Loggført
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #103 på: september 26, 2012, 11:54:22 am »

Kompressorhuset på turbo'n varmer nok ikke lufta spesiellt mye. Men hva skjer når du komprimerer luft, jo den blir varm, jævli varm. Derfor, høyere ladetrykk = høyere ladelufttemp. Høyere ladelufttemp = høyere forbrenningstemp. Varm luft tar større plass enn kald luft, med andre ord jo kaldere lufta er jo mer luft får du plass til = høyere effekt.

På min gamle turbomotor ladet jeg 1,8 på 98 blyfri. Dette var uten intercooler og bremset 340 ish hk og gikk 10'er på stripa. Dette var nok i grenseland for hva som var forsvarlig å kjøre med. Godt stripa ikke var lenger enn 402m Blunker

Intercooler vinner uansett over ikke intercooler med tanke på effekt i forhold til ladetrykk og risiko for bank.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #104 på: september 26, 2012, 12:30:32 pm »

Kompressorhuset på turbo'n varmer nok ikke lufta spesiellt mye.

Og det begrunner du i?  Osteaktig

Prøv en runde uten ladetrykk, wastegate åpen... Den forvarmer fortsatt godt, Dog noe mindre med vannkjølt mellomhus. Dette tullet vi mye med i gamle dager. Riktignok med mindre turbo enn det som brukes i dag.  '

Eksoshuset blir varmt, mellomhuset blir varmt da det er boltet til eksoshuset. På enden henger en varmeleder i form av aluminium, dvs kompressorhuset. Hvor tror du varmen lettest blir ledet vekk. Fra støpegods som er støpt for å holde på varme. Eller fra heatsink'n i andre enden.
« Siste redigering: september 26, 2012, 12:33:12 pm av Jee » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #105 på: september 26, 2012, 12:33:17 pm »

Må jeg lade så mye da? Glad

hehe


Skal se på løsninger med luft til luft intercooler, tror ikke det blir aktuelt med vann..

Bilen er da tross alt luftkjølt Osteaktig


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #106 på: september 26, 2012, 12:36:44 pm »

Som Jee sier , vann er nok best.. IC , vanntank og sirkulasjonspumpe .... Glad

Erich


* IMG_0163.JPG (135.6 KB, 842x631 - vist 183 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #107 på: september 26, 2012, 12:49:29 pm »


Bilen er da tross alt luftkjølt Osteaktig




Bilen ble tross alt ikke levert med turbo heller, så du burde droppe den også.

Hør på folk som har prøvd.
For å få en effektiv luft/luft kjøler trenger du MYE luft. sikkert noen her inne som kan regne dette ut for deg. men fremdeles sliter du med å få det til å funke.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #108 på: september 26, 2012, 12:52:42 pm »

Ble ikke levert med langslag eller OXY konvertert blokk heller.


Hvor mye trykk må man bygge før man MÅ ha intercooler. Ikke nice to have, men need.


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #109 på: september 26, 2012, 13:08:57 pm »

Et språk du kanskje forstår litt bedre:

Du bygger en NA motor med JPM topper og JPM kam for så å sette på en sentermontert 40 IDF forgasser. Det funker men er ikke optimalt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #110 på: september 26, 2012, 13:11:25 pm »

Et språk du kanskje forstår litt bedre:

Du bygger en NA motor med JPM topper og JPM kam for så å sette på en sentermontert 40 IDF forgasser. Det funker men er ikke optimalt.

-BB-

Skal se på løsning med luft til luft tror jeg. Vann blir litt i overkant på første turbobygge tror jeg.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #111 på: september 26, 2012, 13:52:55 pm »

Kompressorhuset på turbo'n varmer nok ikke lufta spesiellt mye.

Og det begrunner du i?  Osteaktig

Prøv en runde uten ladetrykk, wastegate åpen... Den forvarmer fortsatt godt, Dog noe mindre med vannkjølt mellomhus. Dette tullet vi mye med i gamle dager. Riktignok med mindre turbo enn det som brukes i dag.  '

Eksoshuset blir varmt, mellomhuset blir varmt da det er boltet til eksoshuset. På enden henger en varmeleder i form av aluminium, dvs kompressorhuset. Hvor tror du varmen lettest blir ledet vekk. Fra støpegods som er støpt for å holde på varme. Eller fra heatsink'n i andre enden.

Tja, har du data på dine påstander? Blunker Nå er ikke et kompressorhus formet som radiator så det er ikke mye lufta rekker å bli varmet opp den lille tiden den passerer igjennom huset. Varmen kommer først når når lufta bli komprimert. Jeg har ikke personlig erfaring, men på Youtube (et sted..) forklarer en Garret dude om turbo-fysikk og nevner at compressorn i seg selv ikke varmer lufta mer enn max 5 F = 2.7 C ved 0-boost.
2,7 grader er selvfølgelig 2,7 grader mer enn man vil ha, men langt ifra like brutal som tempøkning ved (mye)overtrykk.

Sorry for tråd-hijack Erlend  Glad
« Siste redigering: september 26, 2012, 13:56:01 pm av Kormi » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #112 på: september 26, 2012, 13:58:07 pm »

No hi-jack = no more info for me.


Kjør hi-jack alt dere vil  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #113 på: september 26, 2012, 14:01:20 pm »

Har vel litt med hvor bra du har designet hele systemet også. Har du en turbo som ligger og lader 1-1.5 bar ved cruising i 90 km/h blir det jo varmt uansett, nesten, men, som Trond er inne på, klarer du å sørge for at den bare lader når du trenger det (eller VIL...) så er det begrenset hvor mye tid du har til rådighet før giret er tomt....

Er vel litt tilbake til hva man ønsker å oppnå. Å bygge en turbomotor som skal kun brukes på stripa er noe ganske annet enn en daily-driver som skal funke i daglig trafikk, men samtidig ha litt ekta å by på når det trengs. Det siste er nok minst like vanskelig som det første Glad

Artig diskusjon og mange meninger; de fleste ganske fornuftige også Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #114 på: september 26, 2012, 14:08:09 pm »

Har vel litt med hvor bra du har designet hele systemet også. Har du en turbo som ligger og lader 1-1.5 bar ved cruising i 90 km/h blir det jo varmt uansett, nesten, men, som Trond er inne på, klarer du å sørge for at den bare lader når du trenger det (eller VIL...) så er det begrenset hvor mye tid du har til rådighet før giret er tomt....

Er vel litt tilbake til hva man ønsker å oppnå. Å bygge en turbomotor som skal kun brukes på stripa er noe ganske annet enn en daily-driver som skal funke i daglig trafikk, men samtidig ha litt ekta å by på når det trengs. Det siste er nok minst like vanskelig som det første Glad

Artig diskusjon og mange meninger; de fleste ganske fornuftige også Glad

Der tror jeg du treffer dette akurat i midten. Jeg trenger ikke ha mer enn 100hk på 3000-3500. Begynner man å bygge derifra og oppover kan man jo polere gubbene i BMW lett. Målet her er ikke å lage en all-out race motor. Skal kunne brukes på gata og, selv om det kanskje ikke blir mye gjort så skal muligheten ligge der.

Effektuttak? Tja. 10.99?  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #115 på: september 26, 2012, 14:12:26 pm »

Youtube has it all!

Jeg har data. I den moderne windows 3.11 lap top'n som ikke har fått strøm siden 1999.  Øyerulling  Vi får se om den fortsatt virker en dag.

Jo større sneglehus turboen har, jo mindre luft treffer såklart varmeledene aluminium. Vi brukte jo en liten Garret t3 som er avlegs med de effekt uttakene vi har i dag.

Du får sutte på karamellen Erlend. Modifisering med IC enten luft- eller vannkjølt krever modifisering av bilen. Enkelte ganger får look's gå foran funksjonalitet. Men om du får gjemt en liten vannkjølt IC trenger den ikke være operativ annet enn når du trenger det. Dvs med kaldtvanns reservoar fremfor radiator. Til daglig bruk kan den være tørr om du går ned på ladetrykk. De fåes billig på Ebay i omtrent alle utførelser og er bare ca 1/4 størrelse av en tilsvarende luft til luft IC.

Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #116 på: september 26, 2012, 15:01:16 pm »

Har vel litt med hvor bra du har designet hele systemet også. Har du en turbo som ligger og lader 1-1.5 bar ved cruising i 90 km/h blir det jo varmt uansett, nesten, men, som Trond er inne på, klarer du å sørge for at den bare lader når du trenger det (eller VIL...) så er det begrenset hvor mye tid du har til rådighet før giret er tomt....

Er vel litt tilbake til hva man ønsker å oppnå. Å bygge en turbomotor som skal kun brukes på stripa er noe ganske annet enn en daily-driver som skal funke i daglig trafikk, men samtidig ha litt ekta å by på når det trengs. Det siste er nok minst like vanskelig som det første Glad

Artig diskusjon og mange meninger; de fleste ganske fornuftige også Glad

Der tror jeg du treffer dette akurat i midten. Jeg trenger ikke ha mer enn 100hk på 3000-3500. Begynner man å bygge derifra og oppover kan man jo polere gubbene i BMW lett. Målet her er ikke å lage en all-out race motor. Skal kunne brukes på gata og, selv om det kanskje ikke blir mye gjort så skal muligheten ligge der.

Effektuttak? Tja. 10.99?  Gliser

Ha, hvorfor ikke 10.92? eller 10.80? du må ikke ha mål å legge deg bak både meg og Kalle ;-) Hvor er morroa i det hehe    Osteaktig
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #117 på: september 26, 2012, 16:08:55 pm »

Enkelt svar!

Etter å ha sittet på med Kalle med stormoteren og 2,1bar trykk så merket jeg at det holder i massevis  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #118 på: september 26, 2012, 20:33:09 pm »

Veldig artig diskusjon som du har fått i tråden Erlend! Glad
Termodynamikk er skikkelig teori.  Gliser

Kormi forklarer det helt fantastisk, men om du velger å gå for luft/luft eller vann/luft IC så er alt uansett endel bedre enn ingen.
Uansett om du kjører E85, metanol eller bensin så vil nedkjøling av luften hjelpe mye på effekten, og temperaturen i motoren.
Hvis eg har skjønt det riktig så kan du også slippe unna med en mindre turbo for samme effekten med bruk av en IC.
Og å kunne ha turbotrykk og pulver fra lavere turtall gir deg jo et mye større turtall spekter med moro i. Blunker
Til gatebruk kan du jo gjøre som Trond å ha justerbar turbotrykk.

Som en som har sittet litt bak bøkene og studert endel på nye turbo motorer så skal eg uten tvil ha en IC på min neste/første turbo motor. Glad
Hva med å legge kjøleren i bakskjermen?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #119 på: september 26, 2012, 20:34:52 pm »

Bakskjermen tror jeg ikke funker. Kjøleren blir fort ødelagt der regner jeg med
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!