mars 28, 2024, 12:26:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor langt har din trimmede T1 motor gått ?  (Lest 21370 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #60 på: september 04, 2012, 22:29:07 pm »

Jeg deler ikke samme erfaring som deg da. Men det kan jo såklart variere fra motor til motor. Kan ta noen målinger og bilder på neste motor som demonteres. Som sagt har jeg en 2,3 liter på gang her med løst bakre veivlager  Blunker

Hva er det du lurer på nå JHU?  Osteaktig

De flest lager jeg har plukket ut av oppbankede blokker har sitter god fast pga at de er smidd til hullet, mens de nye lagrene rumler rundt etterpå. Forøvrig en klassiker i forum sammenheng.
Men dette med banket thrusteflate har jeg ikke sett mye av, og heller ikke studert... men jeg synes det er litt rart at lageret flytter seg i stedet for å bli deformert som de andre.
Bare lurer litt vettu Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #61 på: september 04, 2012, 22:40:27 pm »

Jee : Det med kam på T4 blir mye bedre med T1-løftere, men ventilstyringer er vel ca. det samme som på T1. Det at noen motorer holder lenge og noen kort har vel mye med hvor god jobb som er gjort av den som har satt sammen motor.
Med større effekt til gatebruk er nok T4 ett hakk bedre en T1, men til drag og T1-motorer for gatebruk med mindre effekt så er en godt bygget T1 vel så bra som T4.(Det er nå min mening...)
Montering av et skikkelig oljefilter på T1 gjør nok mye for holdbarheten, den sila i bunnen der tar nok unna noe, men en motor bygget med eksternt oljefilter vil nok hjelpe mye. En annen ting som nok har en del å si er å ha jevn og riktig temperatur på olja, dvs. bruk av termostat på ekstern oljekjøler og ha helt riktig justerte forgassere eller efi slik at motor for riktig blandingsforhold. Med store temperatursvingninger i oljetemp og gassere som pøser på med alt for feit blanding(bensin i olja) + at mange kjører som nevnt over her uten filter på gassere er alt med på å gjøre at motor blir "unødvendig " fort slitt.

Er vel egentlig bare å se på motorer som går langt , og så se hva dem har som en boble-motor ikke har.

Tipper Sonic på foumet her kan skrive under på at feks. en 3,2 liters 911-motor gjerne kan gå 300 tkm uten overhaling.
Dette er jo også en luftkjølt bokser, og hva har denne som boblemotoren ikke har?
Den har : Tørrsumpsmøring med stor mengde olje med termostat (oljetemp nesten lik/like jevn på banekjøring som langs rolig landeveiskjøring), den har et innsprøytningssystem som fungerer ypperlig (selv om det ikke er sælig egnet for trimming) og har selvsagt et stort oljefilter + at kjølekappa til Porsche har "flaps" inne i viftehuset som fordeler luftstrømmning litt bedre enn på boblemotor. (Selvsagt har den også overliggende kammer, men det er få boblemotorer med det langs veien  Blunker )

Slik at jeg tipper at en godt bygget T1-motor med tørrsump,termostatstyrt oljekjøler,oljefilter og godt mappa EFI vil gå mange km, men dette koster selvsagt litt ekstra.

Den formelen her gjelder i de fleste tilfeller:

Fast and cheap = not reliable
Cheap and reliable = not fast
Fast and reliable = not cheap



en annen viktig ting er vel Magnesium vs Aluminium.
 de lærde sier vel att Porsche sine magnesium motorer (pre 3.0l?? ) ikke er verdens beste men etter aluminiumens inntog så  blei ting bedre.

Type 1 Magnesiumblokka ser ut til å dele samme struktur som Stratos
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #62 på: september 04, 2012, 23:25:44 pm »

Stratos -> mye luft -> lav vekt -> mindre a drasse på (bortsett fra når inntas muntlig riktignok)  Osteaktig
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #63 på: september 05, 2012, 07:37:14 am »

Problemet er at motoren ikke er designet for mer hester enn den har. Hadde veiva hatt en opplagring mellom hver rådetapp hadde magnesiumen hatt enklere kår. I melomtiden får man holde slaget nede, og veiv kvaliteten oppe slik at veiva er godt rustet mot kreftene som skapes.

Dele kvalitet er hittils ikke nevnt i denne "trim" tråden, noe som har mye med livslengden å gjøre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #64 på: september 05, 2012, 16:37:39 pm »

JHU : -Du er nok inne på noe her som mange prøver å komme utenom. Nettopp den "formelen" som jeg nevnte over her og mange prøver nok å få  denne : Fast and reliable = Cheap  , noe som de fleste vet at ikke går.  Og noen lurer sikkert på hvorfor folk er så "dumme" at dem handler "dyre" deler som er produsert i tyskland, når dem selger "samme kam/durasjon" hos empi eller lignende til halve prisen. Disse med navn som feks. : bugpack,web-cam og annet taiwan-ræl med en nitrering og stålkvalitet som hører bedre hjemme i spikeresken hos biltema enn inne i en motor.

For et par-tre år siden så jeg en tysk-produsert trim-kam for type 1 til salgs på ebay som hadde gått 35tkm og ut fra bildene så nesten ut som ny. Da har du bytta bugpack-kammen flere ganger, og spørsmålet da er om det er så veldig dyrt å kjøpe en kam som koster rundt det dobbelte av dette taiwan-skrotet.
Når det gjelder usa-produserte deler så er min erfaring litt begge deler...  Feks. Gene Berg og Pauter lager stort sett kvalitets-greier, mens Scat lager mye skrot , men noe som er veldig bra.
Kjøpte noen empi-vipper en gang som justerings-skruene knakk tvert av med et moment som var langt unna hva vw bruker, samme erfaring har jeg hatt med svinghjulsbolt fra empi. Eller hva med en "ny" 69mm motvektsveiv med 3-4 hundredeler i kast på midtre bærelager  Øyerulling

Hvis en ser på hjemmesiden til schleicher:( http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_fertigungsprogramm )som lager kammer til bla VW, så får en et "litt" bedre inntrykk enn hvis en ser i fra produksjonslokalene til scat og bugpack tror jeg..  Øyerulling  Selvsagt kan ting se veldig fint ut på en nettside om et firma, men jeg har hørt fra flere som har vært i produksjonshallene til bla Scat, og dem var ikke særlig imponert.
Schleicher lager kammer til nesten alle typer kjøretøy, deriblandt til Formel 1, noe jeg tipper bugpack aldri har gjort  Blunker

Knasten : - Hva nngår blokkene til 911 så stemmer det du sier med ett unntak, de aller første 2,0 litersblokkene er veldig bra, men 2,2 literen, 2,4 literen og ikke minst 2,7 liters-motorene er ikke det mest holdbare, i hvertfall ikke i forhold til 3,0 literen og da spesiellt 3,2 literen som hadde originalt hydrauliske kjedestrammere og bedre pinnebolter som vel er de eneste problemene til 3,0 literen originalt (men de fleste er jo bygget om da..)
« Siste redigering: september 05, 2012, 16:59:59 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #65 på: september 05, 2012, 17:01:23 pm »

Det blir nevnt at Cima/Mahle cylindrene ikke er av beste kvalitet, hva skal man velge istedenfor ?
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #66 på: september 05, 2012, 17:05:30 pm »

Det blir nevnt at Cima/Mahle cylindrene ikke er av beste kvalitet, hva skal man velge istedenfor ?
her har de vel brukbare sylyndere Blunker
http://www.lnengineering.com/index.html
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #67 på: september 05, 2012, 17:07:00 pm »

Jo nå selger jo CSP Mahle igjen med Topp Kvalitet
Ellers Lasse Gå for en Japansk motor i stedet da Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #68 på: september 05, 2012, 18:43:04 pm »



Det er vel ingen som er så dumme at dem forsøker å starte opp motoren med clutchpedalen inne?

nå er det vel ikke det største problemet att thrusteflaten skjærer seg eller blir slitt på grunn av dårlig smøring ved oppstart??
men att hele lageret blir presset sakte men sikkert innover i blokken
for å forhindre dette må man jo slutte å clutche.
og det kan bli litt klønete i lengden
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #69 på: september 05, 2012, 18:56:34 pm »



Off topic. Men jeg tror sjeldent noen som har overhalt og har forståelse for hvordan en girkasse funker.. som tørr girer uten motor i gang.. stakkars synkroringene! De er designet for å funke når drevsatsen roterer. Ikke stillestående voldtekt.   Gråter       

Bra med slik info! Så godt som ingen vet dette.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #70 på: september 06, 2012, 16:15:42 pm »



Det er vel ingen som er så dumme at dem forsøker å starte opp motoren med clutchpedalen inne?

nå er det vel ikke det største problemet att thrusteflaten skjærer seg eller blir slitt på grunn av dårlig smøring ved oppstart??
men att hele lageret blir presset sakte men sikkert innover i blokken
for å forhindre dette må man jo slutte å clutche.
og det kan bli litt klønete i lengden
Får bygge om til automat da, men det er jaggu kjedelig det også. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #71 på: september 06, 2012, 17:04:55 pm »

saxomat eller ekte automat?

OG er da type 3 motorer som har "ekte" automat fritatt for innbanket thrustelager syken?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #72 på: september 06, 2012, 17:18:17 pm »

for saxomat har jo clutch.

var 1303 automat "ekte" automat med converter???
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #73 på: september 06, 2012, 17:20:53 pm »

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #74 på: september 06, 2012, 19:39:10 pm »

for saxomat har jo clutch.

var 1303 automat "ekte" automat med converter???

Bare type3 som har skikkelig automatkasse med converter... Alt annet har en form for cluch, men det betjenes vel av et litt mer varsomt system.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #75 på: september 06, 2012, 20:25:47 pm »

3,2 ruller på uten problem Km nå 170 000 uten overhaling , bare god service ..
Bygger en 2,6 l T-4 nå på samme lest ; dvs. tørrsump m/mye olje , frontmontert kjøler og termostat..
Dette blir ikke billig !!!! regn med 100 000,- på en meget stabil T-4 på 180 HK ....(da mener jeg konstant
E6 kjøring i 130 Km/t ) Regner med 100 000 km på denne med god service ...
(hvorfor finne opp hjulet på nytt ..!!!.)

!! Det er torque-converter på en -68 halvauto ....iallefall på den jeg nettopp hoggde ... fortsatt en halvautomat m/magnetventil på stikka ..

Mvh
Erich   
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #76 på: september 06, 2012, 21:00:46 pm »

vil ikke trykkplatens "styrke"/fjørkraft  påvirke presset i mer grad mot thruste lageret enn hvor hardt man trår?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #77 på: september 06, 2012, 21:34:02 pm »

Noe off topic, men må spørre om dette med endeslakk og bruk av cluch osv. Er det bare et "boble" problem, eller er det slik med alle motorer? Hvis det er et "boble"problem, hva er annerledes?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #78 på: september 07, 2012, 07:52:47 am »

Alle motorer har det samme "problemet"
Forskjellen på boble er at man shimser endeslakken.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #79 på: september 10, 2012, 13:42:39 pm »

Det er jo en grunn til at lagerleverandørene selger lager med ekstra tykkelse for å tilpasses motorer som har bankede lagerbukker...

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #80 på: september 10, 2012, 17:47:13 pm »

Jepp. Bare å linjeborre og banke inn noen nye lager Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #81 på: september 22, 2012, 09:23:25 am »

Kanskje litt nybegynner, men hvis jeg har forstått det riktig, er en av de største synderene på kilometerstanden turtall. Nå om dagen sitter jeg med nesa i boka og planlegger et bygg som skal gi pittelitt mere fres enn originalt, men i hovedsak være driftsikkert. Og kjip som jeg er, vil jeg "ødelegge" det originale dashbordet i godbilen med en turteller. Er det da hensiktsmessig for meg med turtallsperre? Så fjerner jeg muligheten til å skape ventilflyt?
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #82 på: september 22, 2012, 14:41:07 pm »

Er det da hensiktsmessig for meg med turtallsperre? Så fjerner jeg muligheten til å skape ventilflyt?

Hey, man skal da få lov til å ha det gøy også Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!