mars 28, 2024, 17:49:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell  (Lest 13484 ganger)
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #30 på: november 22, 2012, 17:31:08 pm »

Det er tydligvis et eller annet jeg gjør galt. Tar en pause før jeg gjør noe overilt og ender opp med ødelagt stempel eller sylindre.
Loggført

'64 Notchback
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #31 på: november 22, 2012, 22:06:00 pm »

Hei
har du skarpt ut sotta som sitter i ringsporet?
dette kan være grunnen til at du ikke får inn stemplene inn i cyl med nye fjærer
knekk en gammel fjær og skrap ut eller glassblås stemplene

sjekk ringer i cyl før montering

Mvh AR
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #32 på: november 22, 2012, 22:24:25 pm »

setter i stemplet først så i med kryssbolt.funker det og
Loggført
Venndøl
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Vennesla



Vis profil
« Svar #33 på: november 23, 2012, 22:50:13 pm »

føler med deg... Her er ett bilde av meg når jeg holder på...
http://www.artige.no/bilde/43458
Loggført

N00b
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #34 på: november 24, 2012, 01:08:44 am »

har du fått rett stempelringar? når eg skulle hesja saman ein 1300 for eit år eller noko sidan, trur eg att eg knekte 10 ringar før eg fant ut att den posen med stempelfjører eg hadde funnet var frå ein 1600..

ta av ein av dei ringane som ikkje vil, og putt den nedi sylindaren. og sjekk gapet i skjøyten. kanskje må da filast litt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #35 på: november 26, 2012, 19:59:37 pm »

Takk vendøl trengte å få frem smilet igjen.

Her er et bilde fra en av stemplene og spørsmålet mitt er:    Skal disse ringene være der ? De er funnet under stempelringene i nederste ( den største ) og minste er fra midten.


* IMG_0160.jpg (40.3 KB. 400x300 - vist 230 ganger.)


Har lurt på om de er form for shims, men totalt usikker da Hayns ikke nevner eller har tegninger av stempler med disse i. Det nye settet jeg kjøpte har ikke disse lagt ved.

Har satt de stempelringene jeg har inni sylinderen og da måler gapet 0.55 mm. Åpningen skal visst ligge mellom 0.25 og 0.90 mm ( Hayns boka )

EDIT:  Da prøvde jeg uten de extra ringene og det sklei rett ned. Nesten for lett iforhold til det jeg har erfart sålangt. Spørsmålet er da hva i alle dager de ekstra ringene da er ?

« Siste redigering: november 26, 2012, 20:48:07 pm av Punter » Loggført

'64 Notchback
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #36 på: november 27, 2012, 07:43:05 am »

De er nok en del av konstruksjonen på de gamle stempelringen, har ikke sett slike før, men de skal i alle fall ikke sitte der sammen med de nye. Du skal kun sette i det som fulgte med i det nye stempelringsettet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #37 på: november 27, 2012, 07:58:25 am »

Ringene er til for å gi et høyere press mot sylinderveggene.
Er endel mopeder som har de...

Siden du synes de gikk lett inn nå, hvor stor klaring har du målt mellom stempler og sylindere? Er det innenfor spec?
« Siste redigering: november 27, 2012, 08:00:09 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #38 på: november 27, 2012, 10:22:51 am »

Til alle som har svart og kommet med innspill, tusen tusen takk for alt  Gliser

Da begynner det endelig å løsne igjen. Var redd jeg nå ikke kom noe lenger.

Mellom sylinder og stempel er det ca 0.15mm klaring. Ikke sikker på om det er innenfor godkjent da Haynes boka er glemt igjen i garasjen
et stykke unna herfra. Skal sjekke det opp i ettermiddag.

Igjen til alle som hjelper, kunne ikke gjort dette uten deres hjelp  Gliser
Loggført

'64 Notchback
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #39 på: desember 01, 2012, 20:52:06 pm »

Litt oppdatering på jobben

Har nå få satt på sylindre, topper m/ alt og som bildet viser ikke så halv gærnt.

Bare sånn for å konstantert at jeg har gjort det rett, skal de 8 rørene stå litt i vinkel ? Er det nok rom for støtstengene å jobbe i når røra står slik ?




* IMG_0183.jpg (61.81 KB, 400x300 - vist 276 ganger.)
Loggført

'64 Notchback
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #40 på: desember 01, 2012, 20:58:07 pm »

har du husket kjøleblikkene under syl. da ?
Loggført
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #41 på: desember 01, 2012, 21:49:14 pm »

Hehehehe

Oppdaga det etter en stund og måtte gjøre alt på nytt igjen  Blunker Tydligvis en vanlig glemmefeil og jeg gikk i samme fella. Heldigvis
kom jeg ikke så langt at det tok ikke lange tida så var de på  Gliser
Loggført

'64 Notchback
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #42 på: desember 02, 2012, 17:08:21 pm »

De kalles ikke glemmeblikk for ingenting Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #43 på: desember 11, 2012, 14:08:54 pm »

Liten oppdatering  Glad

Har endelig kommet litt videre. Har tatt av topper og sylindre x-antall ganger, stilt tenning og ventiler. Hadde problemer med kompresjon i motor, men endte godt etter å ha dobbelsjekket
alt for n'te gang. Er igang med å sette ting sammen igjen av eksterne deler som bildet viser.


* IMG_0193.jpg (63.41 KB. 400x300 - vist 225 ganger.)

* IMG_0194.jpg (60.17 KB. 400x300 - vist 234 ganger.)


Tar og begynner med forgasserne, varmesystemet og clutch ikveld. Må snart få go'bilen inn fra kulda så jeg får tint opp låsene hehe. Noen som har noe gode ideer om smøring av dørlister så
de ikke fryser så lett ? Tenkte på noe annet enn de som en får kjøpt på små tuber på besninstasjoner.

Loggført

'64 Notchback
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #44 på: desember 11, 2012, 15:55:04 pm »

Kjøp glyserin på apoteket
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #45 på: januar 07, 2013, 22:09:40 pm »

Da har jeg endelig fått bilen på veien igjen. Det ble en kjempevanskelig avslutning som jeg nesten gav opp alt. Etter å ha satt inn motoren ville den overhodet ikke gå rent. Virket som om 1 sylinder ikke tente. Etter mye om frem og tilbake endte vi opp med nr3 som problem. Det største problemet i seg selv var at den flere ganger aldri startet. Luktet bensin så jeg omtrent nådde Nirvana men ingenting skjedde. Begynte feilsøk og fant ut at stiften var dårlig og det igjen gjorde at den nye coilen "slo av strømmen " til fordeleren. Så nye tennplugger, ny stift og kondensator, smalt det til på alle plugger. Den fjusker fortsatt men det er tenningspunktet og forgasserene som nå må få en fin tuning.

Hva har jeg lært ?

Positivt:

Det er utrolig enkelt å ta fra hverandre motoren. Tyngste arbeidet var faktisk få den ut og opp på en benk.
Kjempeflott å ha et forum hvor en kan få svar på sine problemer underveis => priceless.
Det er billige deler å få tak i, om en ser oppimot hva en betaler for deler til andre merker. Takker Hot Shop Trøgstad for all hjelp og informasjon.

Negativt:

Det er utrolig mye å huske på av gangen når en skal sette sammen delene. IKKE GLEM Å TA VARE PÅ ALLE SKRUER OG MUTTERE og IKKE minst hvor de sitter. Jeg tok masse bilder for å ikke glemme  Gliser
HA GOOOOOD TID. Stress bare ødelegger, har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte skru ting frahverandre fordi jeg ikke hadde fått med meg enkelte deler.
Er du usikker ikke ta sjangsen på at det er rett, let det opp på nett eller bruk forumene rundt omkring. MYE verdifullt å lese.
Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

Lytt til erfarne VW folk og det er ingen skam å spørre  Blunker

Jeg har også funnet ut at skal jeg engang senere bytte motor, skal den nye motoren stå på en benk, mens den gamle står i slik at jeg kan roe ned aggresjonen med en herlig tur med en herlig bil  Blunker

Forklaring Reg skilt:
T-3 = Type 3
64 = årsmodell
11 = Det året bilen ble innført fra Sverige og registrert i Norge

Edit: Det nest nederste bilde er et gammelt et med siliconpakningsguffe. Det er ikke det som er brukt nå. Se tidligere tråd hvor jeg ble anbefalt ikke å bruke den.


* IMG_0067.jpg (137.2 KB, 667x500 - vist 216 ganger.)

* IMG_0024.jpg (114.99 KB, 667x500 - vist 217 ganger.)

* IMG_0263.jpg (84.39 KB, 375x500 - vist 209 ganger.)

* IMG_0030.jpg (127.94 KB, 667x500 - vist 205 ganger.)

* IMG_0084.jpg (60.18 KB, 375x500 - vist 201 ganger.)

* IMG_0266.jpg (81.23 KB, 667x500 - vist 183 ganger.)
« Siste redigering: januar 07, 2013, 22:34:40 pm av Punter » Loggført

'64 Notchback
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #46 på: januar 07, 2013, 22:13:21 pm »

Man lærer mye den første gangen ja Blunker
Ikke lenge til jeg skal bygge sammen en Type4 motor. Du må gjerne komme innom for en titt, kanskje du lærer noe mere.
Godt å høre at du har fått sammen motoren igjen. Nå kan sommeren bare komme Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #47 på: januar 07, 2013, 22:30:47 pm »

Det skal være sikkert og visst at kunnskapen nesten ble litt overkill. Håper bare en husker alt igjen til neste gang. Ikke minst alle feilene slik at en ikke gjør de samme igjen hehehe

Vil si TUSEN TAKK til de som har besvart og hjulpet meg gjennom prosjektet. En som også har hjulpet meg BP73, men det har ikke vært på forumet.

Dewil jeg skal nok ta en tur innom for å se på herligheten, få litt motivasjon til neste prosjekt.

Nå kan sommeren komme til alle treff jeg skal på  Gliser
Loggført

'64 Notchback
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #48 på: januar 07, 2013, 23:06:08 pm »

Bare å møte opp. Det blir skikkelig kjøring i sommer: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,45610.0.html
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #49 på: januar 08, 2013, 01:35:40 am »

Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

vist du meiner her dekselet som skal leda kjølelufta rundt undersida på sylindarane so er da absolutt ikkje eit blekk du bør ta vekk! og endå verre om sommaren. ein luftkjølt folkevognmotor trenger all kjølinga den kan få, og da får den kun når alle deksel og pakningar er på plass. du finner ingen overflødige deler på ein folkevognmotor.

berre eit tips;)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #50 på: januar 08, 2013, 09:14:46 am »

Glemmeblikk er noe herk, men veeeeeldig kjekt å ha når det er kaldt. Tror jeg kommer til å ha bilen som sommerbil og ta vekk blekket. Mye kulere å se på og vesentlig enklere å komme til.

vist du meiner her dekselet som skal leda kjølelufta rundt undersida på sylindarane so er da absolutt ikkje eit blekk du bør ta vekk! og endå verre om sommaren. ein luftkjølt folkevognmotor trenger all kjølinga den kan få, og da får den kun når alle deksel og pakningar er på plass. du finner ingen overflødige deler på ein folkevognmotor.

berre eit tips;)

Enig med Tistlo i dette.
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!