april 18, 2024, 21:44:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Teori vs praksis.....  (Lest 22727 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #30 på: februar 28, 2013, 16:59:30 pm »

For å prøve og utdype hva jeg mener, hvis vi tar to tannhjul med utvekslingsforhold 1:2. Alle kan kan regne seg fram til dette utvekslingsforholdet basert på tannhjulenes fysiske mål, og alle kan i virkeligheten se at det stemmer. altså, alle er enig i at teori og praksis stemmer..

Så det andre eksempelet, tenk tilbake til den tråden om stropping av bil på henger. Utgangspunktet på den diskusjonen var: Hva er best? hjulstropper eller stum stropping? Der tok det helt av, de fleste fysiske lover ble totalt lagt til side. Det ble til og med lansert helt ville ideer om at understellet på en bilhenger var laget med tanke på at det oppa stod og fjæret..

For alle andre en bilfolk er det helt innlysende at jo roligere lasten er på hengeren jo bedre er det. Hvis det finnes en mekanikk/fysikkbibel så står dette hogd i stein i denne... Å i det heletatt diskutere det er pølsevev..

Det er i slike tilfeller jeg tenker på at noen mener teori og praksis ikke henger sammen... All teori og vitenskap og virkelighet er helt enig i at ett tonn dødlast er mer stabilt enn ett tonn på fjærer. Men det var det jaggu ikke mange som var enig i....  og før noen hiver seg over den diskusjonen igjen, husk hva som var utgangspunktet for den, Hva er BEST....



Et dårlig eksempel Tony....problemet i den diskusjonen var at ingen kunne vise til faktiske bevis for hverken den ene eller den andre teorien og den ene eller andre praksisen. Det ble påstander i alle retninger, synsing, sammenligning med lignende miljøer og personlige erfaringer. Ikke et eneste regnestykke som beviser noen teorier, eller praktiske tester som viste noe. Man kan godt henvise til "fysiske lover" osv. men da må man også vise hvilke lover, hvordan de fungerer og hvordan de opptrer i den teorien/regnestykket. Er ganske sikker på at den som kan dokumentere teorien man har i dette eksempelet også er den som kommer nærmest hvordan det fungerer i praksis.  Å prøve å bevise sin teori ved å si at alle andre teorier er hinsides og pølsevev går nok ikke hjem i teoriens verden.. Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #31 på: februar 28, 2013, 19:05:05 pm »

Beviset ligger nok i fysikken, det finnes nok ingen egen formel for bil på bilhenger. Men det finnes i bøtter å spann når det gjelder stabilitetslære... beregning av tyngdepunkt, endring i tyngdepunkt, krengningsmoment etc... der ligger beviset....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 28, 2013, 19:15:09 pm »

de bevisene er rimelige frynsete. godt ingen skal dømmes etter de.
bevis for meg er hva som skjer i praksis.
så lenge det funker sier jeg bare:
 "whatever..."
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 28, 2013, 19:16:32 pm »

Kom til å tenke på en tegning i den tråden nå. Der vises bilen som en vekt oppå en fjær...
Noen har glemt støtdemperene i den tegninga Gliser
Da blir teorien feil i forhold til praksis...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #34 på: februar 28, 2013, 19:46:20 pm »

de bevisene er rimelige frynsete. godt ingen skal dømmes etter de.
bevis for meg er hva som skjer i praksis.
så lenge det funker sier jeg bare:
 "whatever..."


Ja, for deg er "godt nok " et bevis, det er det ikke for meg.... jeg er samtidig veldig glad for at de som pusher grenser her i verden ikke nøyer seg med "godt nok " når de skal bevise noe..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #35 på: februar 28, 2013, 20:18:00 pm »

de bevisene er rimelige frynsete. godt ingen skal dømmes etter de.
bevis for meg er hva som skjer i praksis.
så lenge det funker sier jeg bare:
 "whatever..."


Ja, for deg er "godt nok " et bevis, det er det ikke for meg.... jeg er samtidig veldig glad for at de som pusher grenser her i verden ikke nøyer seg med "godt nok " når de skal bevise noe..


Bak alle teorier ligger det en vurdering om hva som er godt nok. Man kan alltid ta alle teorier videre og til et dypere nivå, svært få ting her i verden er endelig. Men noen vurderer alltid om det er godt nok for det man skal bruke teorien til.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 28, 2013, 20:31:16 pm »

de bevisene er rimelige frynsete. godt ingen skal dømmes etter de.
bevis for meg er hva som skjer i praksis.
så lenge det funker sier jeg bare:
 "whatever..."


Ja, for deg er "godt nok " et bevis, det er det ikke for meg.... jeg er samtidig veldig glad for at de som pusher grenser her i verden ikke nøyer seg med "godt nok " når de skal bevise noe..


ond sirkel det der. det er teoretisk livsfarlig å gå ut døra..
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #37 på: februar 28, 2013, 21:04:01 pm »

de bevisene er rimelige frynsete. godt ingen skal dømmes etter de.
bevis for meg er hva som skjer i praksis.
så lenge det funker sier jeg bare:
 "whatever..."


Ja, for deg er "godt nok " et bevis, det er det ikke for meg.... jeg er samtidig veldig glad for at de som pusher grenser her i verden ikke nøyer seg med "godt nok " når de skal bevise noe..


ond sirkel det der. det er teoretisk livsfarlig å gå ut døra..

Ja det er det, ihvertfall når man mener fysiske lover er frynsete greier... det er akkurat den diskusjonen vi har nå som er poenget med denne tråden. det er mange teorier som er omstridt, men de fleste fysiske lover er allment akseptert, av de som forstår dem...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #38 på: februar 28, 2013, 21:20:40 pm »

Kom til å tenke på en tegning i den tråden nå. Der vises bilen som en vekt oppå en fjær...
Noen har glemt støtdemperene i den tegninga Gliser
Da blir teorien feil i forhold til praksis...

Nei. Støtdempere gjør ikke noe annet enn å gjøre bevegelsene/reaksjonene tregere. Prinsippet er det samme selv om demperene vil gjøre bevegelsen litt mindre.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: februar 28, 2013, 21:23:26 pm »

savnet forsatt bevis på dine påstander?
siden du sier du er så smart og jeg så dum så legg frem dine formler etc. snart da...
inntil da bruker jeg det praktiske eksemplet på att det funker.

bill mrk. happy idiot.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #40 på: februar 28, 2013, 21:40:42 pm »

De som mener stropping i hjul er en tryggere/bedre løsning enn å stroppe stumt er diskvalifisert fra å være med i teori/praksis tråden  Osteaktig Det er ikke noe det er mulig å diskutere og var aldri et spørsmål, bare halvhjertede forsøk på utfordring av fakta.

Bevisene finnes jo. Fysiske lover og stabilitetslære nevnes over her. Da holder det bare ikke å argumentere imot med "godt nok" og "har gått bra før"...
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #41 på: februar 28, 2013, 22:02:47 pm »

De som mener stropping i hjul er en tryggere/bedre løsning enn å stroppe stumt er diskvalifisert fra å være med i teori/praksis tråden  Osteaktig Det er ikke noe det er mulig å diskutere og var aldri et spørsmål, bare halvhjertede forsøk på utfordring av fakta.

Bevisene finnes jo. Fysiske lover og stabilitetslære nevnes over her. Da holder det bare ikke å argumentere imot med "godt nok" og "har gått bra før"...


 word!

Mener ikke at noen er idiot knastenrad, men her føler jeg at jeg ikke behøver å argumenter annet enn og vise til feks tyngdepunktsberegninger, massetreghet, krengningsmoment etc, vanlige formelsamlinger inneholder dette, dette er fysiskelover som ikke er omstritt, og de dømmer oss hver dag, 24/7.... vi hadde ikke kunnet leve uten dem.... men noen velger og tro på dem heletiden, noen bare når det passer seg...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #42 på: februar 28, 2013, 22:37:05 pm »

De som mener stropping i hjul er en tryggere/bedre løsning enn å stroppe stumt er diskvalifisert fra å være med i teori/praksis tråden  Osteaktig Det er ikke noe det er mulig å diskutere og var aldri et spørsmål, bare halvhjertede forsøk på utfordring av fakta.

Bevisene finnes jo. Fysiske lover og stabilitetslære nevnes over her. Da holder det bare ikke å argumentere imot med "godt nok" og "har gått bra før"...


 word!

Mener ikke at noen er idiot knastenrad, men her føler jeg at jeg ikke behøver å argumenter annet enn og vise til feks tyngdepunktsberegninger, massetreghet, krengningsmoment etc, vanlige formelsamlinger inneholder dette, dette er fysiskelover som ikke er omstritt, og de dømmer oss hver dag, 24/7.... vi hadde ikke kunnet leve uten dem.... men noen velger og tro på dem heletiden, noen bare når det passer seg...

Du vet at jeg kan fint henvise til de samme fysiske lovene i en teori som er motsatt av din så lenge jeg ikke trenger å sette ting inn i en sammenheng. Så slike henvisninger er egentlig null verdt, og er i denne diskusjonen bare en teknikk for å få andre til å føle at man ikke har greie på det..

Utvikling hadde aldri kunnet forekomme om man ikke hadde sådd tvil og spørsmål rundt teorier Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #43 på: februar 28, 2013, 22:40:58 pm »

enig med berger. Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #44 på: februar 28, 2013, 22:42:00 pm »

Skulle ikke forundre meg om ERFARING, har fått enkelte ting til å fungere bedre i praksis heller, etter at teori KAN ha sviktet..
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #45 på: februar 28, 2013, 22:46:32 pm »

Hva med en avslutning på denne tråden under årets SCC. Rigger ei hinderløype, stropper i hjul, stropper stumt og så ser vi hva som skjer Glad
Kan stille med ei boble som det ikke gjør noe om den skulle falle av
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #46 på: februar 28, 2013, 22:47:15 pm »

Tony China og rocket racing:

Hadde vert artig å sett det "regnestykket" som forsvarer det dere påstår
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #47 på: februar 28, 2013, 22:49:07 pm »

Hva med en avslutning på denne tråden under årets SCC. Rigger ei hinderløype, stropper i hjul, stropper stumt og så ser vi hva som skjer Glad
Kan stille med ei boble som det ikke gjør noe om den skulle falle av

haha det skulle jeg likt å sett.
Løypa burde inneholde hard akslerasjon , hard oppbremsing , og slalom.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #48 på: februar 28, 2013, 23:36:44 pm »

Artig tråd.
Påstand
En fysisk lov er det en teori eller teori som faktisk virker i praksis?
Jo vi får 1000hk ut av en boblemotor men den varer ikke lenge.
Biler blir levert med feil fordi de ikke er prøvd lenge nok i praksis.
En teori blir utviklet for å slippe mange praktiske feil som tar tid å finne. Erfaring,fysiske lover etc gjør at man kan beregne
ting og unngå en mengde feil. Praksis viser om teorien holder mål eller om gummimatta sklir under bremsepedalen, lysbryteren brenner opp etc.
Teori er teori.
teori som virker er bra.
Praksis er det som skjer uavhengig av teoretiske påstander.
god erfaring er bra. Eller er det det.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #49 på: mars 01, 2013, 01:25:43 am »

Unnskyld språket.. Men nå er det faen meg igang igjen. Prøve å trøkke personlig overbevisning over hodet på andre tenkende individer. Loven er klinkende klar, 100% i bremseretning og 50% i de tre andre.

Hvem måte som velges er opp til bruker. La nå dette latterlige hengerstroppe tema ligge. Er det rart det er krig i verden...
Loggført

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #50 på: mars 01, 2013, 07:57:01 am »

Woop Woop!! Bestefar in the house! Gliser Gliser

Jeg har alltid lurt på hvorfor ikke lastebiler har dobbelbunnet lasterom med fjærer i mellom  Øyerulling
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #51 på: mars 01, 2013, 09:00:55 am »

Det er jo helt greit at endel er uenig med meg. Når det gjelder fysiskelover så er vel det et av veldig få områder her i verden hvor det hersker total rettferdighet.

Man må gjerne hate dem, være uenige i dem, prøve og bryte dem, men du er alikevel helt nødt til å akseptere dem...
Det at noen igjen prøver å dra en diskusjon inn i hva som er bra nok, har ingenting med hva som er best å gjøre. Det er det denne tråden handler om.

Det jeg prøver å få frem er at "bra nok" er et egendefinert nivå som ikke nødvendigvis har noe i nærheten av "best mulig" å gjøre. Vi har alle gjort ting som vi mente var "bra nok" som senere viste seg å være for dårlig... av og til er slik synsing helt ufalig, andre ganger kan det ta liv...

Jeg er helt sikker på at man kunne kjørt en bil på henger fra Oslo til Trondheim uten å feste den i det hele tatt og det kunne gått bra, altså "godt nok", men det er jo på ingen måte beste å sikreste måten å gjøre det på...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #52 på: mars 01, 2013, 09:21:25 am »

Hva med en avslutning på denne tråden under årets SCC. Rigger ei hinderløype, stropper i hjul, stropper stumt og så ser vi hva som skjer Glad
Kan stille med ei boble som det ikke gjør noe om den skulle falle av

Dette har vi faktisk snakket om før - som en aktivitet på SCC....at vi skulle sjekke om bevegelig last vs stum last "er best" (IKKE hva som er lovlig).....vi tenker oss følgende oppleg:

En gammel Ford Transit med gode dekk, halvslitne dempere og en sprek motor....og en heftig slalomløype på bremsestrekka på SCC. Bilen og lasterommet er helt tomt - også laster vi inn en diger, løs, komplett V8-motor fra en 1956 Cadillac, med automatkasse (totalt ca 600 kg)....som vi legger løst, rett på gulvet, midt i lasterommet bak i Transiten, så lukker vi lastedørene - også konkurrerer vi med følgende 4 set-up:

1. "Løs last" - V8-motoren ligger helt løst og kan rulle fra side til side i lasterommet
2. "Litt løs last" - V8-motoren er festet i lasteromsgulvet med noen 1/2-meter lange kjettinger som gjør at motoren kan bevege seg ca en halvmeter, men ikke mere
3. "Litt løs, men dempet last" - Akkurat som i eksemplet ovenfor, men vi monterer en støtdemper på skrått ned i lastgulvet i hvert hjørne på motoren
4. "Stum last" - V8-motoren er boltet dønn fast rett i lasteromsgulvet

Hvilket av disse 4 set-up tror du greier korteste tid på slalomløypa?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #53 på: mars 01, 2013, 09:29:33 am »

Vi stopper stropping i denne tråden nå, og fortsetter den evt. i den andre tråden.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #54 på: mars 01, 2013, 09:35:45 am »

Redigert av moderator.

Som sagt har vi en egen tråd for dette.


Erlend
« Siste redigering: mars 01, 2013, 09:37:07 am av Erlend / bug66 » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #55 på: mars 01, 2013, 09:44:13 am »

Woop Woop!! Bestefar in the house! Gliser Gliser

Jeg har alltid lurt på hvorfor ikke lastebiler har dobbelbunnet lasterom med fjærer i mellom  Øyerulling

Mange har det.. Men de bruker stoffer som Hasj, sigaretter, spritkanner og Kokain som fjæringselementer. Ser ut til å funke det også.

Rart ikke alle semi bilfrakterne rundt i verden har bilene hengende etter i Tow-bar. Det er jo trygt. Blunker

Alle som leser om dette tema er helt enige om at stumt montert er veien og gå om en har en 1 tonns jernklump stående på en meter fjær. Men det er som regel ikke det vi frakter...  
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #56 på: mars 01, 2013, 09:48:13 am »

Slik jeg oppfatter ordet "teori" i dagligdags bruk så er det noe man mener uten at man har bekreftet det i praksis. Eksempel, man hadde tidligere en teori om at jorda var flat - men fikk dette avkreftet i praksis. I en vitenskaplig mening, så er jo en teori noe annet. http://no.wikipedia.org/wiki/Teori

Når vi snakker om fysiske lover så er jo det noe annet, de er jo der og kan ikke endres.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #57 på: mars 01, 2013, 09:59:09 am »

Det er der mange teoretiske løsninger feiler. De godt gjennomtenkte teorier virker innen normale fysiske lover. Men endres grensene for de fysiske lovene faller de i grus. Fysiske lover endres lett med trykk/vakum, temperatur, fuktighet, atmosfære (gassform), vibrasjon osv.

Som f.eks i en motor hvor gasshastigheten bryter lydmuren. Hvordan bølger man da får er vanskelig eller umulig å kunne dokumentere. Da er det godt å ha erfaring og praksis om hva som funker og ikke.
Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #58 på: mars 01, 2013, 10:10:48 am »

Det er der mange teoretiske løsninger feiler. De godt gjennomtenkte teorier virker innen normale fysiske lover. Men endres grensene for de fysiske lovene faller de i grus. Fysiske lover endres lett med trykk/vakum, temperatur, fuktighet, atmosfære (gassform), vibrasjon osv.

Som f.eks i en motor hvor gasshastigheten bryter lydmuren. Hvordan bølger man da får er vanskelig eller umulig å kunne dokumentere. Da er det godt å ha erfaring og praksis om hva som funker og ikke.
Loggført

SCREWDRIVER #2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #59 på: mars 01, 2013, 10:22:57 am »

for noen år siden var teorien att dieselbiler var mest miljøvennlige.
 nå er den teorien plutselig ikke riktig lenger
snart valg! (ikke stem AP)
da den første teorien ikke ga nok penger i statskassa
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!