mars 29, 2024, 02:06:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Teori vs praksis.....  (Lest 22475 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #90 på: mars 01, 2013, 19:09:17 pm »

Jeg synes bare det er fantastisk å ha Tony China tilbake jeg. Og jeg støtter alt an skriver. Han stiller spørsmål. Dere andre påstår, men kan ikke forklare påstandene. Er det ikke det som er temaet?
Og Arild plumper rett i hullet:). Er kaldt å gå gjennom mjøsisen nå Arild:)

Det er fredag og helg. Kos dere:)

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #91 på: mars 01, 2013, 19:11:03 pm »

Isbading herder kroppen! Tør du ikke gå gjennom isen så kommer man ingen vei
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #92 på: mars 01, 2013, 19:14:53 pm »

Det er sant Arild. Har sjøl isbadet i flere år. Men om det herder kroppen eller syken er jeg ennå ikke sikker på:)
Loggført

Mvh

Marius
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #93 på: mars 01, 2013, 19:15:42 pm »

En kraft har en like stor motkraft, har du noen gang tatt loopen på et tivoli, man kjenner ikke en kraft inn mot midten av loopen, den kraften vi føler er motkraften til sentripetalkraften, den kraften som trykker oss godt tilbake i setet. Men som sagt hastighet et viktig her, hastighetens betydning er opphøyd i andre potens, derfor vil en hastighets endring ha mye og si for den kraften i føler. Og på tivoli eller i fly for den saks skyld er det veldig sansynlig at hastigheten er lavere på toppen av loopen, så også kraften. Blir hastigheten på toppen lav nok eller stoppe, vil man selfølgelig bli trekt ned mot bakken.

Hadde vært morsomt om denne plutselige interessen for fysikk også kunne festet seg i stabilitetslære, sånn at en annen tråd her inne kunne blitt avsluttet..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #94 på: mars 01, 2013, 19:17:59 pm »

Så det du sier er at ved en gitt fart på toppen så utligner sentripetalkraften tyngdekraften?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #95 på: mars 01, 2013, 19:21:26 pm »

Tenk tilbake til hussingen med mutteren i enden, hvis du sveiver mutteren sundt vil den ikke dette ned når den er på toppen av loopen, men hvis di sveiver saktere og saktere så vil den til slutt det. Så ja hastighet er veldig viktig her.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #96 på: mars 01, 2013, 19:22:22 pm »

Hvilken retning virker sentripetalkraften på toppen av banen da?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #97 på: mars 01, 2013, 19:24:03 pm »

Headingen sier Teori vs praksis.  ( Og ikke pissekonkuranse om skolefysikk Glad)



En liten historie:

Har jobbet mange år i grenselandet mellom teoretikere og praktikere og opplevd  mang en misforståelse gruppene imellom. Typiske eksempler:

-Teoretikerne har gjerne en tendens til å være besservissere (spesiellt skoleferske eksemplarer),  og desverre noe nedlatende mot praktikerne som de ofte opplever som enkle, grove og mindre begavede .

-Praktikerene derimot,  liker ikke teoretikerne, fordi de mener de bryr seg med ting de ikke har greie på. Påfunnene deres virker aldri i praksis, fordi de ikke har tatt hensyn til faktiske forhold, er vanlig kommentar.

Men i grenselandet hvor jeg oppholder meg og trives, kan jeg meske meg i både teori og praksis, og faktisk få gjort noe kreativt som fungerer over all forventning innimellom......




(Her er forøvrig definisjoner som anbefales å lese seg opp på:   Hypotese, Teori, Fakta, Lov...... for å få en nogenlunde vettig debatt.)

Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #98 på: mars 01, 2013, 20:23:35 pm »

Vi lærte ikke om sentripetalkraften på BI. Men det du prøver å si er at om jeg setter en fiskevekt i enden av av den hyssingen.. Og snurrer rundt i konstant hastighet. Så vil alltid vekten lese det samme?  Er dette en teori eller fakta?

Vi har jo 1g når vi står her å glor. Om jeg da svinger mutteren konstant så den akkurat flyr sin bane. Vil den da ikke påføres 0g på toppen (være akkurat vektløs) og 2g i bunn (doble sin vekt)?

Jeg forstår jo at gravitasjon får marginal betydelse når farten øker... Men ved lav fart?

Totalt nytt for meg isåfall. Og tro meg. Det skal prøves.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #99 på: mars 01, 2013, 20:26:16 pm »

Tenk tilbake til hussingen med mutteren i enden, hvis du sveiver mutteren sundt vil den ikke dette ned når den er på toppen av loopen, men hvis di sveiver saktere og saktere så vil den til slutt det. Så ja hastighet er veldig viktig her.

Dette har ikke med senter påvirkende kraft, men senter fravikende?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #100 på: mars 01, 2013, 20:43:53 pm »

Vi lærte ikke om sentripetalkraften på BI. Men det du prøver å si er at om jeg setter en fiskevekt i enden av av den hyssingen.. Og snurrer rundt i konstant hastighet. Så vil alltid vekten lese det samme?  Er dette en teori eller fakta?

Vi har jo 1g når vi står her å glor. Om jeg da svinger mutteren konstant så den akkurat flyr sin bane. Vil den da ikke påføres 0g på toppen (være akkurat vektløs) og 2g i bunn (doble sin vekt)?

Jeg forstår jo at gravitasjon får marginal betydelse når farten øker... Men ved lav fart?

Totalt nytt for meg isåfall. Og tro meg. Det skal prøves.

Jo som jeg har skrevet, farta er viktig, ved lav fart vil fiskevekta di dette ned.... som du helt riktig skriver jo større fart, jo relativt mye mindre har gravitasjonskrafta og si.... det er 4 faktorer i formelen, kraft, masse, hastighet, og radie, hastigheten er opphøyet i andre potens og er derfor det elementet som påvirker kraften mest.

Men om vi tar dette tilbake til fly som det startet med så gjør det noe fiskevekta di ikke klarer, det svever. Det opphever tyngdekraften ned en likeverdig motkraft, altså et løft. Det kalles å være i vertikal likevekt... Husk at du skal snurre med HELT konstant hastighet for å kunne lese noe ut av forsøket ditt.
« Siste redigering: mars 01, 2013, 21:00:15 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #101 på: mars 01, 2013, 20:46:34 pm »

Tenk tilbake til hussingen med mutteren i enden, hvis du sveiver mutteren sundt vil den ikke dette ned når den er på toppen av loopen, men hvis di sveiver saktere og saktere så vil den til slutt det. Så ja hastighet er veldig viktig her.

Dette har ikke med senter påvirkende kraft, men senter fravikende?

Ja, altså motkraften til sentripetalkraften, enhver kraft har en likeverdig motkraft....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #102 på: mars 01, 2013, 20:59:56 pm »

Jeg gir meg da ikke med spørsmål. Ikke for å betvile teorien. Men for å få en klarhet.

Du sier ett fly som holder konstant høyde opphører tyngregraften å veier 0g. Jeg er helt med på det. Men passasjeren vil fortsatt føle 1g i sete. Piloten går så i loop i konstant lav hastighet, noe jeg er også er enig i er en umulighet. Men la gå.. dette er superpiloten med throttle feeling. På toppen er han akkurat vektløs og passasjeren spyr. Dette vil da sveve så lenge flyet er på topp... men veie dobbelt av egenvekten i bunn. Hvorfor da diskusjon om følte G krefter eller ikke. Dette blir da både følte og reele g-krefter??  Hæ
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #103 på: mars 01, 2013, 21:05:58 pm »

Hvilken retning virker sentripetalkraften på toppen av banen da?

Svarte du på denne?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #104 på: mars 01, 2013, 21:13:52 pm »

Hvilken retning virker sentripetalkraften på toppen av banen da?

Svarte du på denne?

Må jeg svare på den?? Hvor i banen du er spiller ingen rolle, den virker alltid inn mot sentrum... men igjen, det er motkraften vi kjenner.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #105 på: mars 01, 2013, 21:21:23 pm »

Ok, sa lar vi flyet loope med konstant hastighet hele runden. På toppen så virker sentripetalkraften rett ned, slik at summen blir 0G - vi føler oss vektløse. På bunne virker sentripetalkraften rett opp, summen av kreftene blir 2G - vi føler oss dobbelt så tunge som vi er? Teori samsvarer med det jeg praktisk har følt på kroppen?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #106 på: mars 01, 2013, 21:24:54 pm »

Jeg gir meg da ikke med spørsmål. Ikke for å betvile teorien. Men for å få en klarhet.

Du sier ett fly som holder konstant høyde opphører tyngregraften å veier 0g. Jeg er helt med på det. Men passasjeren vil fortsatt føle 1g i sete. Piloten går så i loop i konstant lav hastighet, noe jeg er også er enig i er en umulighet. Men la gå.. dette er superpiloten med throttle feeling. På toppen er han akkurat vektløs og passasjeren spyr. Dette vil da sveve så lenge flyet er på topp... men veie dobbelt av egenvekten i bunn. Hvorfor da diskusjon om følte G krefter eller ikke. Dette blir da både følte og reele g-krefter??  Hæ

Ja.... poenget med regnestykket mit var å vise at teorien satt inn i en reell situasjon, beviser at man kjenner forskjell på kreftene. Altså teori og praksis, hånd i hånd, for å forenkle enda mer, tenk at flyet tar en helt rund sirkel, med konstant fart i det horisontale plan, dette gir en konstant kraft, så tar flyet en ovalsirkel i varierende hastighet i horisontalt plan, det gir ujevn kraft.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #107 på: mars 01, 2013, 21:34:52 pm »

Ok, sa lar vi flyet loope med konstant hastighet hele runden. På toppen så virker sentripetalkraften rett ned, slik at summen blir 0G - vi føler oss vektløse. På bunne virker sentripetalkraften rett opp, summen av kreftene blir 2G - vi føler oss dobbelt så tunge som vi er? Teori samsvarer med det jeg praktisk har følt på kroppen?

Ja, men igjen hastighet er veldig viktig her, ta et tenkt eksempel, flyet holder 2 mach gjennom hele loopen, da kommer du neppe til å føle deg vektløs på toppen... men er hastigheten så lav at flyet omtrent ikke klarer å holde seg oppe så vil du nok føle deg bortimot vektløs, forskellen er veldig merkbar i lav fart, ikke nevneverdig merkbar i 2 mach...

Men hvorfor diskuterer vi dette, alt dette kan vises teoretisk, det var poenget mitt... det skjer i virkeligheten, og teorien sier det samme....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #108 på: mars 01, 2013, 21:43:40 pm »


det betyr at hvis radien i loopen er lik hele tiden (en trill rund sirkel) og hatigheten til flyet er konstant, da vi man ikke kjenne forskjell i det heletatt gjennom en loop.. (alle tall i formelen er tilenhver tid lik)

Men det er selvfølgelig ikke sånn det er i virkeligheten... massen din er konstant, men hastigheten på flyet varierer nok litt, og jeg tviler på at det klarer og holde en konstant radie gjennom loopen også, så hastighet og radie vil i virkeligheten variere heletiden, har vi varierende tall i formelen vil kraften variere, og derfor kjenner Hulken varierende krefter gjennom loopen..


Grunn til at jeg diskuterer det er at du tidligere sa at med konstant fart og konstant radie ville jeg ikke kjenne forskjell. Det kunne jeg ikke helt forstå, og det rett du jo selv opp i et av de siste innleggene dine. Så NÅ er vi enige!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #109 på: mars 01, 2013, 21:49:12 pm »

Så bra, da burde vi gå rett inn i "stroppe " tråden og diskutere stabilitet men vi fortsatt har tøkk på fysikken.. hehe
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #110 på: mars 01, 2013, 22:01:08 pm »

Hehe, ikke sikkert vi blir enige der! Men nå bleier jo enig med meg til skutt her da. Men jeg foretrekker og kjøre bilene mine, trailerqueens før andre være....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #111 på: mars 01, 2013, 23:45:24 pm »

Hvorfor skulle vi ikke bli enige der? Nå som du ha akseptert teori, vær med på et tankeekspriment.
Hvis vi skal frakte en båt på en tilhenger, da ønsker vi at den skal være mest mulig i ro på hengeren?  Vi ønsker ikke at den skal røre noe særlig på seg? For en tilhenger er en båt bare en last, som en hvilken som helst annen last. Hva er det som gjør at når denne lasten skifter navn fra båt til bil så ønsker noen at lasten helst skal ha egen fjeringsvei?? Ingen vil finne på å snakke om at en båt helst burde stått på noen fjærer nedi båtkrybba, men en bil på en bilhenger bør helst kunne fjære?? Dette har ikke hold i hverken teori eller virkelighet..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #112 på: mars 01, 2013, 23:57:18 pm »

Kjører bilene mine, skal de transporteres ringer jeg Falken... Så da gidder jeg ikke engasjere meg i stropping her eller der. Men tråden er underholdene, det syns jeg!  Gliser
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #113 på: mars 01, 2013, 23:57:43 pm »

Hvorfor skulle vi ikke bli enige der? Nå som du ha akseptert teori, vær med på et tankeekspriment.
Hvis vi skal frakte en båt på en tilhenger, da ønsker vi at den skal være mest mulig i ro på hengeren?  Vi ønsker ikke at den skal røre noe særlig på seg? For en tilhenger er en båt bare en last, som en hvilken som helst annen last. Hva er det som gjør at når denne lasten skifter navn fra båt til bil så ønsker noen at lasten helst skal ha egen fjeringsvei?? Ingen vil finne på å snakke om at en båt helst burde stått på noen fjærer nedi båtkrybba, men en bil på en bilhenger bør helst kunne fjære?? Dette har ikke hold i hverken teori eller virkelighet..

Som man ville sagt alle andre steder enn på vwnorge: End of discussion  Gliser

Håper jeg aldri må være hjemme med influensa igjen. Det gir alt for mye tid til å stange hodet i veggen.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #114 på: mars 02, 2013, 10:13:13 am »

Litt morsom tanke her:
Man stropper bobla til hengern, stumt. Stropp over girkassa og stropp over rammehodet og jekker den ned til hengern.
Dette er ok for mange der ute ser jeg.

Sett bilen på bakken. For å få den samme belastningen på understellet fyller du bilen med tja, la oss si det krever 2 tonn sand slik at den ligger godt nede på bakken.
Er dette også ok?
Det har jo fungert på hengern...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #115 på: mars 02, 2013, 11:05:11 am »

Sett fra et annet perspektiv. Har du noen gang transportert en vanntank som ikke er fylt helt opp. Vannet lever sitt eget liv i tanken og vugger og svalper fremm og tilbake som skaper en veldig ubehagelig situasjon!

Tanken er stroppet godt fast! Men vannet flytter seg...
Loggført

1300 - 68mod
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #116 på: mars 02, 2013, 11:43:59 am »

Litt morsom tanke her:
Man stropper bobla til hengern, stumt. Stropp over girkassa og stropp over rammehodet og jekker den ned til hengern.
Dette er ok for mange der ute ser jeg.

Sett bilen på bakken. For å få den samme belastningen på understellet fyller du bilen med tja, la oss si det krever 2 tonn sand slik at den ligger godt nede på bakken.
Er dette også ok?
Det har jo fungert på hengern...

Utradisjonell måte å se ting på...

Du er altså bekymret for hjulopphenget til bilen opp åhengeren, ikke kjøreegenskapene til henger med bil på??
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #117 på: mars 02, 2013, 11:57:54 am »

Poppeti poppeti popcorn....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #118 på: mars 02, 2013, 12:01:27 pm »

Det et sagt før. Vi stopper stroppingen i denne tråden.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #119 på: mars 02, 2013, 12:03:38 pm »

Jammen jeg hadde et fint svar på lur Gliser

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!