mars 28, 2024, 16:18:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justering av solex PDSIT32 forgasser  (Lest 2969 ganger)
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« på: mai 14, 2013, 13:23:16 pm »

Har endelig fått tid til mer jobbing med min Notchback etter at vi kjøpte hus.

Nå er det justering av forgassere som jeg virkelig sliter med. Har brukt denne manualen som utgangspunkt
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/carburetors.php     Manual nr 3 ovenfra

Det skal sies at jeg ikke har slik en luftmåler som kan settes på toppen av forgasserne for å se om de drar lik mengde. Kun TBC måler.

Når jeg skal justere forgasserne når motoren er varm klarer motoren så vidt å gå på tomgang. Men fra forgasser på VS hører jeg at den feiltenner og innimellom ved litt turtall antennes noe bensin
og flammer slår opp av gassern.

Har prøvd å søke på The Samba, Youtube, Google og VW Norge men så langt svært lite om emnet forgasser justering av PDSIT32.

Er manualen jeg referer til helt grei å gå etter eller er det mer jeg bør ta hensyn til ? Føler helt klart at jeg mangler noe informasjon, for er det bare å følge manualen skulle det ikke være et problem
som jeg opplever nå Glad
« Siste redigering: mai 14, 2013, 15:00:35 pm av Punter » Loggført

'64 Notchback
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 14, 2013, 22:58:14 pm »

Hva er en TBC måler?

Har du renset forgasserene og er de i god stand?

Falsk luft kan man ikke ha...

Er alt på stell så er det ikke så vanskelig å synkronisere forgasserene.

Du får følge manualen og sette tomgangen litt høyt til å begynne med.

Er nok fint om du skaffer deg et såkalt sneglehus og justere gass-spjeldene slik at de trekker like mye luft på høy tomgang. Det er den saken du kan sette oppe på hver forgasseråpning

Gass-stagene som forbinder de 2 gasserne skal først kobles på når tomgangen er ok og begge to trekker like mye luft.

Koble så til stagene - og sørg for at de åpner "likt"

Sjekk så med sneglehuset på hver forgasser at det trekker likt ved økende turtall

Begynn med 1200-1500 omdreininger osv

Veldig lurt at de også forblir synkrone på høyere turtall. Dette regulere du med stagene mellom gasserne.

Ta det helt "easy" og du skjønner opplegget etterhvert.

http://m.youtube.com/watch?v=5tigMg-Fn94
« Siste redigering: mai 14, 2013, 23:19:16 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: mai 15, 2013, 06:12:38 am »

Når det står flammer opp av innsuget, kan det (foruten forgasserproblem) være innsugsventil som ligger på, eller være lekk. Regner med at ventilene er nyjustert (det skal de alltid være når man skal synkronisere gassere).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 15, 2013, 06:40:35 am »

Samme med stifteåpning og fortenning. Lurt at dette er i orden før man setter i gang med det andre
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #4 på: mai 15, 2013, 16:31:04 pm »

TBC måler = stroboskop ? Dårlig på fagterminologien, beklager.

Har sjekket opp åpningen på stift, tennplugger, ventiler, TBC, forgassere gjort rent i fjor, ventiler ble tatt ut og gjort rene av en jeg kjenner i fjor, byttet kondensator, fordelerlokk og Coil ( Bocsh Blå ).

Her er det arbeidet jeg gjorde i fjor http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49894.0.html  og som jeg nå fortsetter med.

Har nå kjøpt startgass for å se om han drar falsk luft noe steder. Mistenker at det er noe i det fordi jeg leste et sted at om turtallet henger etter gasspådrag kan det tyde på falsk luft. Vurderer også å bytte ut tennpluggledningene og tennpluggene fordi jeg ikke er sikker på hvor gamle de er. Er Biltema-ledningene greie og hvor får jeg tak i plugger i Østfold ? Finns det andre enn Unneberg, HotShop og Vikers ?

Veldig frustrerende å ikke kunne sette fingrene på hva problemet er, må bare feilsøke og eliminere etter hvert som jeg får sjekket ting.

Takker så mye for svar, de er uvurderlige.



 
Loggført

'64 Notchback
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #5 på: mai 21, 2013, 17:20:07 pm »

Da har jeg kommet meg litt lenger. Tok en runde med kompresjonstest og det viste seg å være alt fra 97 Psi til 120 Psi. Tok en runde og sjekket støtstenger for deformasjoner og justerte ventilene igjen. Dobbeltsjekket muttere og hadde håpet at jeg kom til alle 4 mutterne til hver av sylinderne, men pga glemmeblekket fikk jeg ikke sjekket de øverste Trist

Endte opp med kompresjon 120 Psi på sylinder 1,3 og4. 2 ble ca 115 Psi. Haynesboka sier at kompet bør ligge mellom 114 og 140 Psi. Er nok redd for at jeg en dag må ha ut motoren og etterstramme en del punkter, selv om jeg fulgte rådene i boka samt hva slags moment jeg skulle bruke.

Har noen bilder av tennpluggene, skal se om jeg ikke får tid en dag til å legge dem ut.

Er det noen som vet om det har noe å si om vakuum slangen går til den ene eller andre forgasseren ? For tiden går den til den venstre.
Loggført

'64 Notchback
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 21, 2013, 20:08:48 pm »

Er vel bare venstre gasser som har vakuumtilkobling?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!