mars 28, 2024, 12:49:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?  (Lest 12479 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: mai 27, 2013, 09:38:10 am »


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 20 år siden... Et bra objekt, som hadde stått ubrukt i 15 år med bulker og rust og som trengte "alt". Selger forlangte 15-tusen for den, men etter litt pruting så ble den min....og siden har den vært det.

Siden da har prisene gått en vei i hobbyen vår...sakte, men sikkert oppover. Helt til for 2-3 år siden, da jeg nærmest må tå i bruk ordet "prisras" for å beskrive det som skjedde. For 4-5 år siden kunne man få rundt 25-tusen for en pillråtten splitbuss, nå er den tilbake på vrakpantpriser.

Og når jeg ser eksempler som disse:
1) Registrert og kjørbar 56-modell til 15-tusen:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41864838
2) Splittboble med kostpris 100K, selges for 45K:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,54133.0.html

...så skjønner jeg ikke helt hva som har skjedd egentlig... Prisene har jo falt veldig. Er det tilbudet som har blitt så mye større, eller er det markedet/entusiastene som har blitt mange færre?

Har vi blitt færre entusiaster der ute? Er tilsiget av nye alt for lite? Har alle det de trenger? Har internet og globalisering gjort at tilbudet er for stort, og markedet for lite? Er det ingen som restaurerer/bygger bil lengre? Skal vi skylde på finanskrisen? Hobbykontoen?

Det er ikke noe dramatikk rundt dette, og det er ikke noe som plager hverken meg eller hobbyen - men jeg synes bare det er interessant å forstå hvorfor.... Også er det en del av meg som virkelig ikke ønsker å se starten på "T-Ford-syndromet" på luftkjølt-VW......enda.

For all del: Jeg synes det er kjempebra at luftkjølt VW er billig....og ergo tilgjengelig for alle som vil, og at det er en rekrutteringsvenlig del av bilhobbyen. Det er kjempebra! Starter denne tråden bare for å prøve å forstå litt hvordan penge-mekanikken i hobbyen virker.

Hva tror du?
Loggført

SCREWDRIVER #2
rusthaug
Medlem
***
Innlegg: 201
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mai 27, 2013, 10:16:28 am »

Litt færre som har det som hobby nå? Dessuten var vw kunstig høyt prisa en stund i forhold til andre samenlignbare biler tror jeg.. Og de høye prisene har jo ført til at flere har kommet frem i lyset.., noe som demper markedet noe.
En liten samenligning; Jeg kjøpte en Opel 52 varebil for ca 20 år siden i god orginalstand for 7500- og har den enda. Nå er den kanskje vært ca 20-25000, hvor mye ville jeg fått for en 52 barndoor med orginal lakk i dag.. Øyerulling Så alle prisene har vel ikke rasa..
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2 på: mai 27, 2013, 11:37:31 am »

Det norske markedet er bittelite, men samtidig finnes 1600stk veteranbiler til salgs på Finn akurat nå.
Sett i lys av valgmulighetene folk har, må vi nok innse at bobla fremdeles er en liten, bråkete lavstatus veteranbil i øynene til mange potensielle kjøpere, som ikke har noe forhold til den fra før.

Når det gjelder den norske prisboomen spesiellt på spitbussvrak, var denne kunstig drevet av etterspørsel i utlandet og påvirkning på nettet tror jeg.
Splitbusser er utrolig tung-restaurerte, dvs arbeids og resurskrevende i forhold til boble. Supert at mange lar seg inspirere av suksess historier, men hverdagen slår deg fort i bakhodet når man faktisk skal ferdigstille bussprosjektet. Men igjen supert at mange får det til.

Paradokset er dog at de ferdige bilene ikke steg tilsvarende i pris. Eksempel fra 2010: Barndoor vrak: 140.000. ( -2 tusen timer senere -) Restaurert : 250.000.  Det sier seg selv at det ikke er et bærekraftig nivå. Enten var prosjektene for dyre, eller ferdig bil alt for billig.

(I tillegg er en orginal tidlig buss desverre mer sammenlignbar prestanda og komfortmessig med T ford, enn man kunne ønske, dog uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre...)


Men jeg tror nok at ekte entusiaster hever seg over trender og fortsetter som før. Kjøp og salg er ikke alt. Og blir det litt billigere skrot å få kjøpt er det helt greit også. Man kan kose seg med bilene uansett.

Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 27, 2013, 11:39:09 am »

Jeg tror prisutviklingen har å gjøre med flere ting:

- Generasjonsskifte. Folk som har boble som mimregjenstand fra egen ungdom blir eldre og færre. Så kjøpergruppen faller naturlig fra.
- Høye priser i utgangspunktet: Bobler var vel overprisa? Det er tross alt snakk om en "billigbil" produsert i ekstremt store kvanta. Og det er fortsatt GOD tilgang på biler (med mindre man skal ha noe helt spesielt)
- Ungdom har bedre alternativer: 18-åringene kjøper ikke boble hvis de skal ha et mekkeobjekt lenger. Den er jo håpløst utdatert. Du får jo en BMW 325 med 400 hk og turbo for 50 tusen. Den er bedre å kjøre, raskere, mer driftsikker og sikrere (??)
- Prioriteringer: Høye boligpriser og vanskeligere adgang til finansiering enn i 2005-2008 gir folk behov for å prioritere strengere. Da kommer bil nummer 3 eller 4 langt ned på lista.

Jeg tror man skal ha boble hvis man er fascinert av bilen som sådan. Det finnes trolig bedre investeringsalternativer.
Loggført
rusthaug
Medlem
***
Innlegg: 201
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 27, 2013, 14:46:16 pm »

Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..
Loggført
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 27, 2013, 19:10:09 pm »

Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..

Den har jeg nå, hehe....fin var'n også  Gliser
Loggført

Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 27, 2013, 19:16:32 pm »

Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..

Den har jeg nå, hehe....fin var'n også  Gliser

Om du ga 16000:- for den så var det et RAN på høylys dag Sjokkert
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 27, 2013, 19:18:30 pm »

Og oval anonsen er allerede sletta (solgt?, så den var nok ikke representativ for prisutviklingen..

Den har jeg nå, hehe....fin var'n også  Gliser

Om du ga 16000:- for den så var det et RAN på høylys dag Sjokkert

Var det derfor jeg hadde 3 politibiler etter meg hele veien hjem... Gliser
Loggført

raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #8 på: mai 28, 2013, 08:31:17 am »

her er en grunn http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2013/05/28/nordmenn-satte-ny-rekord-i-sparing.
Loggført
Lars G
Supermedlem
*****
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #9 på: mai 28, 2013, 08:54:34 am »

Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.

Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 28, 2013, 09:36:52 am »

En bil er ikke verdt mer enn noen vil betale, "riktige priser" vet jeg ikke noe om. Det jeg HAR registrert er at det er bølger med "poppis" modeller: 1 år var det Type3, et anna splitt og ovaler som skøyt fart, så kom Barndoorer og litt Ghia innimellom.

Jeg er ikke så aktiv i miljøet lenger, men registrerer at mange biler ligger MYE lengre for salg enn før - er dette på grunn av overprising mon tro? Som en kommentar til Lars G så "hauser" jeg mer enn gjerne opp mine egne biler for å få det jeg vil ha for dem, hvem gjør ikke det? Glad

Mvh
Tom R


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.

Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Lars G
Supermedlem
*****
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #11 på: mai 28, 2013, 10:24:16 am »

En bil er ikke verdt mer enn noen vil betale, "riktige priser" vet jeg ikke noe om. Det jeg HAR registrert er at det er bølger med "poppis" modeller: 1 år var det Type3, et anna splitt og ovaler som skøyt fart, så kom Barndoorer og litt Ghia innimellom.

Jeg er ikke så aktiv i miljøet lenger, men registrerer at mange biler ligger MYE lengre for salg enn før - er dette på grunn av overprising mon tro? Som en kommentar til Lars G så "hauser" jeg mer enn gjerne opp mine egne biler for å få det jeg vil ha for dem, hvem gjør ikke det? Glad

Mvh
Tom R


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.



Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.
Jeg har aldri hauset opp mine biler, men registrerer at enkelte gjør det på en måte som får meg til å reagere. Nybegynnere går da ofte på en smell økonomisk. Men kan vell ikke forvente at alle skal likt?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 28, 2013, 10:29:29 am »

Har sagt det før. Vi må ha synlige miljøer og klubber - Det danner  "etterspørsel" - Og noen vil da utvikle seg videre til spesielt intresserte som kjøper sjeldnere og eldre biler etterhvert...

.....

Hvis ikke så blir det som med T-Fordene...m.m. Og forgubbingen er i gang

At ovaler og splitter er relativt rimelige og 66-73 er relativt sett litt dyrere kommer vel av at ikke mange nok intresserer seg for dette.

Bobler er bobler for mannen i gata...og sats feks heller på MB Pagode/Dallasmoped om en skal investere...

---------

Svært viktig at det kommer yngre mennesker som tar opp gammelbilhobbien.

I dag er det vel litt med trender også. I øyeblikket er det vel mer inn å pleie kroppen sin, trene/sykle og reise utenlands eller på hytta som gjelder.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 28, 2013, 10:39:20 am »


Kjøp og salg er ikke alt. Og blir det litt billigere skrot å få kjøpt er det helt greit også. Man kan kose seg med bilene uansett.



Godt sagt!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: mai 28, 2013, 10:44:54 am »

I dag er det vel litt med trender også. I øyeblikket er det vel mer inn å pleie kroppen sin, trene/sykle og reise utenlands eller på hytta som gjelder.

Er relativt utrendy for tiden....... Bare å vente, så blir vaffelmage inn (Husker ikke sist det var en hit egentlig... Øyerulling), og carbonracere blir dumpet på finn. Gliser
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: mai 28, 2013, 12:51:17 pm »

virkar som prisar går i bølger heile tida, men noko eg har lagt merke til er at dei aller fleste skal ha oppegåande bilar/"rullande prosjekt" dvs da er alt for få som gjer ting sjølv. prosjekt kan jo vera håplaust å verta kvitt. nokon er tildels umulig å verta kvitt og du ender opp med å omtrent måtte gje vekk prosjektet for å få noko kjøpar. OG dei som kjøper prosjekt er ofta allerede utstyrt med ein god del bilar. men detta er vel ikkje so mykje ein kan gjera med uansett heller?? eg stemmer for at markedet berre kan skura å gå som da vil, solenge ein har da kjekt med bilhobbyen! vert ikkje rik av detta alikavel og spesielt ikkje i nisse norge der alt skal vera gratis. utlandet er jo noko heilt ant.. men eksport er vel berre for dei som er super griske på pengar??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 28, 2013, 15:00:10 pm »

Jeg forlanger det jeg mener bilen er verdt - vil kke folk betale den summen er det greit Glad I å hause opp legger jeg til grunn at man drar frem fordelene med akkurat det jeg selger. Originalstand, lite rust - lite jobb +++

Mvh
TomR


En bil er ikke verdt mer enn noen vil betale, "riktige priser" vet jeg ikke noe om. Det jeg HAR registrert er at det er bølger med "poppis" modeller: 1 år var det Type3, et anna splitt og ovaler som skøyt fart, så kom Barndoorer og litt Ghia innimellom.

Jeg er ikke så aktiv i miljøet lenger, men registrerer at mange biler ligger MYE lengre for salg enn før - er dette på grunn av overprising mon tro? Som en kommentar til Lars G så "hauser" jeg mer enn gjerne opp mine egne biler for å få det jeg vil ha for dem, hvem gjør ikke det? Glad

Mvh
Tom R


Jeg kjøpte min første Oval for litt over 16 år siden..... en bra oval med litt småplukk som gjenstod. Prisen var grei i.f.t dagens priser for tilsvarende oval.



Vet ikke om jeg er enig med deg Øystein. Vil vell heller si at mange folkevogner, og da tenker jeg på bobler, er kraftig overpriset i.f.t kvalitet/stand. Har fulgt med på nettmarkedet i mange år og ser at prisene stiger, men at kvaliteten er så som så.
Innemellom dukker det opp gode kvalitetsbiler til "riktige" priser, men de forsvinner raskt som bare det.

Staten Norge har god stabil økonomi og vi kan tillate oss å betale mer enn hva "varen" egentlig er verd, tenker jeg.

Det som provoserer meg i dagens vw veteran marked, er at enkelt personer hauser opp priser på folkevogner, men den intensjon om å holde sin egen bilpark høyt priset, ved evt senere salg.
Jeg har aldri hauset opp mine biler, men registrerer at enkelte gjør det på en måte som får meg til å reagere. Nybegynnere går da ofte på en smell økonomisk. Men kan vell ikke forvente at alle skal likt?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: mai 28, 2013, 15:07:39 pm »

I dag er det vel litt med trender også. I øyeblikket er det vel mer inn å pleie kroppen sin, trene/sykle og reise utenlands eller på hytta som gjelder.

For 99% av befolkningen er bil bare noe som skal ta deg fra A til B, og som skal virke hver dag. Kostnaden ved å restaurere en gammel bil er ganske stor, og det er i tillegg tidkrevende. De aller fleste har en familie å ta vare på også, som gjør at plass, tid og penger som kan kanaliseres inn i et prosjekt naturlig nok er noe redusert. I tillegg hører man jo ofte om hvor usikker bobla er, og at man aldri i verden får ta med unga i en sånn bil.

Det sier seg nesten selv at de aller fleste prioriterer andre ting i livet enn ei gammel folkevogn. Det er og blir for spesielt interesserte, så man skjønner at mange velger andre biler som bil nr 3 eller 4 som kanskje er mer akseptert av kone, dvs brukbare og sikre. I tillegg har bilhobby en negativ klang hos mange, og for noen kan det tilogmed være sosialt uakseptabelt å drive med bil/motor.

Ang prisnivå, det er nesten så jeg angrer på innkjøpet av den ene bilen vår, og hva jeg har brukt på den i ettertid. Kunne kjøpt ny, godt utstyrt småbil for det som blir totalprisen. Får aldri igjen "investeringen", og har egentlig ikke tenkt i de baner heller. Heldigvis skal den ikke stå i garasjen eller på en tilhenger, men være en bruksveteran og synlig i trafikken - uten veteranforsikring. Kanskje det vil inspirere fler til å skaffe seg en gammel folkevogn og/eller at flere som eier en bruker den mer aktivt. Det vrimler jo ikke akkurat med luftkjølt i trafikken, så om alle gjorde sitt til å være synlige, så kanskje interessen ville øke også...?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: mai 28, 2013, 16:39:05 pm »

I tillegg har bilhobby en negativ klang hos mange, og for noen kan det tilogmed være sosialt uakseptabelt å drive med bil/motor.

Ja, kanskje da snart hadde vert på tide å fått fram i dagslys kor alvorlig miljøfiendlige ny-bilar er?? gamle bilar er jo fysj å fei , brukar både bensin  å olja og lagar eksos. men når sannheiten er at 1 ny bil forrurensar lika mykje i produksjon som maaaaaaaaaaaange års bruk av ein veteran so betyr da jo at folk ikkje får med seg ein pøkk av ka som skjer. men da er jo forbudt å komma med sanheiten på bordet tenker eg. regjeringen har jo feks bestemt at ELbilar er miljøvenlige.....noko dei aldri vert.. men detta er vel ei an sida av saken. trur ikkje prisane på luftkjølt skyldast miljøgreier, men trur kanskje da påvirkar heile bilhobbyen eindel eller ein GOD del.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #19 på: mai 28, 2013, 17:23:33 pm »

Tror vi lar el-bildebatten få en egen tråd..
Loggført
Lars G
Supermedlem
*****
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #20 på: mai 28, 2013, 18:57:30 pm »

Tom R, tror vi har ulik definisjon av å hause. Hause slik jeg definerer det er å overdrive kraftig
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #21 på: mai 28, 2013, 20:23:47 pm »

Tror vi lar el-bildebatten få en egen tråd..

Jeg er med!
Loggført

SCREWDRIVER #2
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #22 på: mai 28, 2013, 21:12:34 pm »

Tror vi må vise oss mere i lokal samfunnet så folk ser oss. Det er mulig tilsiget i miljøet ikke er stort nok men de vet jo heller ikke hvor billig, morsom og hjelpsomme folk det er i hobbyen r
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: mai 28, 2013, 21:20:11 pm »

Austin - du har jo vært med i noen år nå, er dette den første "dumpen" i markedet du har vært med på?

Jeg husker at en slet enormt med å selge en veldig fin (var det gul og hvit?) splitbuss i osloområdet for ca 10 år siden. Var det 35.000 han skulle ha mon tro? Den gikk etter noen måneder til UK, naturlig nok.

Alle slike markeder har vel sine ups and downs?
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #24 på: mai 28, 2013, 21:23:52 pm »

Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 28, 2013, 21:56:44 pm »

Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?

Fordi i Norge prutes det over en lav sko, (selv på ting som er priset lavt) mens i UK, USA etc (les:thesamba)
kommer det gjerne bud godt over det du ønsker fordi, fordi der vil folk virkelig ha det du tilbyr...dette sier jeg av erfaring.
Hadde en splittsika til slags en stund på finn, og fikk i gjennomsnitt 10 eposter daglig med sykt dårlig bud, og
bytte forslag, blei etterhvert dritt lei og la ut bilen på thesamba...åhhh, skal love deg at ting forandra seg, første
mail (5 min etter at den ble lagt ut) kom det ett bud på 10.000,- mer enn foreslått fra UK...så vidt jeg husker var det ikke
ett eneste bytteforslag, og ikke ett eneste forsøk på pruting, og jeg fikk vel tilsammen rundt 40-50 mailer...

Nå skal det sies at jeg også pruter, men bare når jeg må, hehe...  Gliser Gliser
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #26 på: mai 28, 2013, 22:43:22 pm »

Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?

Fordi i Norge prutes det over en lav sko, (selv på ting som er priset lavt) mens i UK, USA etc (les:thesamba)
kommer det gjerne bud godt over det du ønsker fordi, fordi der vil folk virkelig ha det du tilbyr...dette sier jeg av erfaring.
Hadde en splittsika til slags en stund på finn, og fikk i gjennomsnitt 10 eposter daglig med sykt dårlig bud, og
bytte forslag, blei etterhvert dritt lei og la ut bilen på thesamba...åhhh, skal love deg at ting forandra seg, første
mail (5 min etter at den ble lagt ut) kom det ett bud på 10.000,- mer enn foreslått fra UK...så vidt jeg husker var det ikke
ett eneste bytteforslag, og ikke ett eneste forsøk på pruting, og jeg fikk vel tilsammen rundt 40-50 mailer...

Nå skal det sies at jeg også pruter, men bare når jeg må, hehe...  Gliser Gliser
å bilen ble solgt til hvilket land sa du ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #27 på: mai 28, 2013, 22:55:31 pm »

Bare sånn off topic spørsmål her;

Hvor selger man biler til utlandet? Ebay og The Samba? Enklest?

Fordi i Norge prutes det over en lav sko, (selv på ting som er priset lavt) mens i UK, USA etc (les:thesamba)
kommer det gjerne bud godt over det du ønsker fordi, fordi der vil folk virkelig ha det du tilbyr...dette sier jeg av erfaring.
Hadde en splittsika til slags en stund på finn, og fikk i gjennomsnitt 10 eposter daglig med sykt dårlig bud, og
bytte forslag, blei etterhvert dritt lei og la ut bilen på thesamba...åhhh, skal love deg at ting forandra seg, første
mail (5 min etter at den ble lagt ut) kom det ett bud på 10.000,- mer enn foreslått fra UK...så vidt jeg husker var det ikke
ett eneste bytteforslag, og ikke ett eneste forsøk på pruting, og jeg fikk vel tilsammen rundt 40-50 mailer...

Nå skal det sies at jeg også pruter, men bare når jeg må, hehe...  Gliser Gliser
å bilen ble solgt til hvilket land sa du ?

Til Norge, men det var ikke det som var poenget, poenget var hvorfor folk selger ut av landet, og det er jo på grunn av det jeg akkurat  skrev, og mine erfaringer er nøyaktig som beskrevet... at den endte opp i Norge har egentlig ikke noe med saken og gjøre, bare tilfeldige sammentreff...
Loggført

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #28 på: mai 29, 2013, 08:52:21 am »

Tror vi lar el-bildebatten få en egen tråd..

Jeg er med!

He he.. er villig til å bidra om noen starter en slik tråd. Men jeg har sett stygge avsporinger på andre forumer. EV biler er visst ikke så populært blant petrolheads. Selv forsøker jeg å ha litt perspektiv i saken.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #29 på: mai 29, 2013, 09:24:05 am »

Fint at gamle VWs er billige. Da blir de tilgjengelige...og Folkevogner var aldri ment som noe statussymbol.

At det økonomisk ikke er lønnsomt å pusse opp biler for salg er jo litt dumt likevel.

Brukbare biler kan jo bli "kastet av denne grunn og de fleste av oss er vanlige lønnsmottakere og trygdede...

En annen faktor som spiller inn er det som kalles urbanisering. For 50 år siden bodde vi "alle" på bygda og det var bedre plass.

Nå er det stadig flere som ikke har plass, eller tar seg råd til å ha bil(er)

Selv har vi 3 biler på skilt i heimen, mens jeg har ytterligere 3 som står lagret...og det er ingen selvfølgelighet 20 minutter fra Oslo sentrum...

Skulle meget gjerne handlet meg en Oval også, men har ikke tid, penger eller samvittighet overfor famile, hus og jobb til å gjøre det...

Men ut og kjør folkens! Start lokale klubber som er åpne og inkluderende.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!