mars 29, 2024, 06:49:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøleblikk foran motor...hvor viktig er det..?  (Lest 1700 ganger)
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« på: mai 31, 2013, 21:09:29 pm »

Hei,
Byttet motor for noen uker siden, og etter å ha montert absolutt alt oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ha på det kjøleblikket som ligger langs hele fremsiden av motoren, altså mot girkassa.

Orginal 1600 motor i -69 1300.

Må vel ut med motor får å få på igjen dette, og det frister ikke så voldsomt.

Har tidligere vært plaget med litt høy motortemp, men det ser ikke ut til å ha blitt verre uten dette. Mye av varmen kommer fra et "effektanlegg" som sto på bilen, det avgir en vanvittig strålevarme.. Har ikke hull i motorlokk, bare de under ruta.

Bør jeg brette opp ermene og ta ut motoren igjen, eller kan jeg bare kjøre uten?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 31, 2013, 21:18:14 pm »

Hvis du tar av motorluka, kan du skru ut viftehuset og sette det dekselet på plass uten å ta ut motoren Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #2 på: mai 31, 2013, 21:29:59 pm »

Uff...det har jeg ikke tenkt på.. Rekker tunge

Men, på en annen side, er ikke alt knotet med å få av/ut viftehuset, nesten mer arbeid enn å slippe ned motoren? Tror jeg brukte under 30 minutter på å ta den ut sist, begynner å få dreisen på det nå..
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 31, 2013, 21:33:23 pm »

Tar vel kanskje like lang tid ja Blunker
Er uansett verdt jobben å få på dekselet der.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 01, 2013, 01:04:47 am »

jeg ville ikke satt det tilbake...eller kappet det på midten... Og montert bare den halvdelen som er nærmest starter...

Dette vel det eneste blekket som med fordel kan fjernes på biltyper med liten lufttilgang gjennom lufteriller.

Var vanlig på Roadstere å fjerne hele eller hele dette blikket.
« Siste redigering: juni 01, 2013, 08:54:33 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: juni 01, 2013, 11:47:55 am »

Hva er fordelen med å fjerne det?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 01, 2013, 14:16:55 pm »

Hva er fordelen med å fjerne det?

Selvsagt tull å gjøre dette på en std bil, med original motor.

Men setter man en i 1600 med større vifte (som kom fom aug 69) i en eldre bil så trengs det litt mer tilgang på luft enn før.

På en bil uten skisser i lokket så er det vel kanskje enklere å finne et lokk med luftehull eller tilføre ekstra luft ved å løfte litt på lokket osv.

Bladet Right On hadde en gang en ombygd type 1 Boble Roadster som prosjektbil i bladet. Denne hadde en trimmet Kvikk-service motor. På denne fjernet man "venstre halvdel" av blikket foran motoren. På denne bilen ønsket man ikke "synlige" luftehull i karosseriet.

Det at viften trekker sin luft bak viftehuset gjør jo at det kan være noe å hente...i noen tilfeller

Av denne grunn hadde jeg ikke stresset med å få dette på plass i dette tilfellet

En annen sak er jo at motoren går jo fint ut og inn på et par timer og da kan jo blekket fint komme på plass lia en kveld.

Til trådstarter: Er alle andre blekk, gummitetninger og plastplugger på viftehuset intakte?
« Siste redigering: juni 01, 2013, 16:21:28 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juni 01, 2013, 14:25:25 pm »

På en 1300 motor får du satt på dette blikket uten problem.Den har jo ikke doghouse bak på viftehuset.
Bare skru av gassvaieren og bensintilførselen.Legg dette på undersiden av torpedoveggen.Monter blikket,og dra vaier og bensinrør/slange igjen hullene i blikket.Voila
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: juni 01, 2013, 20:32:49 pm »

Jeg tenkte kanskje at luften den drar inn foran vil være noe varm pga eksosrørene, men det er kanskje ikke slik?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 01, 2013, 20:40:20 pm »

Sitat fra: JS link=topic=54257.msg525017#msg525017 date=13701s15169
Jeg tenkte kanskje at luften den drar inn foran vil være noe varm pga eksosrørene, men det er kanskje ikke slik?
sikkert delvis rett det.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #10 på: juni 01, 2013, 23:10:13 pm »

Hei igjen,

Nå er det vel kanskje litt så som så med resten av blikkdelene også, eller, blikkdelene er vel stort sett der. Hvertfall det som har med viftehuset å gjøre. Det er nok verre med gummidetaljene. Og plastplugger  Hæ
Litt av problemet er at jeg har faktisk ikke sett en motor med alt av blikk og gummi på plass med mine egne øyne. Har massevis av deler, men monteringen av disse kjøledekslene har blitt litt etter prøving og feiling-metoden. Ikke alt passer sammen, og ikke alt passer på en 1600.
Har haynes-manual, som hjelper noe, og så har jeg et amerikansk VW-blad som har sikkert 20 reportasjer om motorbygging. Det er et veldig godt hjelpemiddel, alt av rekkefølger, moment, klaringer, tips og triks osv. står der, og masser av bilder.

Jeg oppdaget faktisk ganske nylig at det skal være noe gummigreier rundt pluggene, og at det finnes tetninger rundt luftslangene.

Som sagt virker det ikke særlig mye varmere baki der nå enn før, men så har jeg ikke kjørt så mye enda. Har vel litt "luftunderskudd" siden jeg ikke har riller i lokket, men siden bilen er lakkert i en (hittil) ukjent blåfarge, så tror jeg det blir sånn en stund til.
Men hvis det er underskudd, tror jeg faktisk at den luften som trekkes inn/opp foran er kjøligere enn den som kan trekkes inn fra andre steder, hvis dette dekselet er på.?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 01, 2013, 23:28:36 pm »

Enig meg deg i det siste du skriver ja.

Du får lese litt her:

http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php?subaction=showfull&id=1305147398&archive=&start_from=&ucat=3&

Halvard
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!