mars 29, 2024, 09:50:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lage et trim oppsett for maks ca 10 tusen til 1600cc boble.  (Lest 25451 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #30 på: juli 14, 2008, 23:10:41 pm »

Om man tar en original 1600 og tilsetter ny gasser (f.eks. EMPI 32/36) og bytter eksosanlegg, hvor mye kan man forvente seg i økning da? Funker dette, eller MÅ man rote med kammer, sylindersett etc?

tja..ca 8-10 hester. Eller litt mer eller mindre.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: juli 14, 2008, 23:20:42 pm »

lars rosenquist har vist longblokker fra rundt 15000.-
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #32 på: juli 14, 2008, 23:23:24 pm »

lars rosenquist har vist longblokker fra rundt 15000.-


Det her vel unneberg også...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #33 på: juli 15, 2008, 00:24:27 am »

Sitat
lars rosenquist har vist longblokker fra rundt 15000.-
- 1641 ccm også.
Lars sier at turnkey 1641 gir 69 hk med Empi-potte, og da er vel resten originalt....

Sitat
Om man tar en original 1600 og tilsetter ny gasser (f.eks. EMPI 32/36) og bytter eksosanlegg, hvor mye kan man forvente seg i økning da? Funker dette, eller MÅ man rote med kammer, sylindersett etc?
Dette funker. Du får vel ca. 20% mer effekt, og ikke minst mer dreiemoment! Gliser
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #34 på: juli 15, 2008, 10:53:11 am »

Hvordan er det å sette på større enn 32/36 på en 1600? Blir f.eks. to doble 40 IDF overkill? Mener å ha sett noen som anbefaler dette til en 1600?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #35 på: juli 15, 2008, 11:37:54 am »

.
« Siste redigering: januar 30, 2011, 13:10:42 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #36 på: juli 15, 2008, 15:01:54 pm »

Sitat
Hvordan er det å sette på større enn 32/36 på en 1600? Blir f.eks. to doble 40 IDF overkill? Mener å ha sett noen som anbefaler dette til en 1600?
Originalt er det en 34mm forgasser som forsyner fire sylindre, setter du på to 2x40 gassere får du 40mm til hver sylinder. Jeg har sagt det før: det er en dramatisk økning, overkill spør du meg. Originalmotoren har vel problem med å svelge unna all bensinen disse leverer..... Tvilende Men alt er mulig!
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #37 på: juli 15, 2008, 15:12:00 pm »

Det kommer vel strengt tatt ann på dyser og ikke minst halsringer...
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #38 på: juli 15, 2008, 15:43:39 pm »

Sitat
Det kommer vel strengt tatt ann på dyser og ikke minst halsringer...
Selvfølgelig, men likevel....
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #39 på: juli 15, 2008, 21:46:41 pm »

Det kommer vel strengt tatt ann på dyser og ikke minst halsringer...

og du får jo halsringer ned i 24 mm mener jeg...og da kan man jo bruke IDF (og DLRA) på ganske "små" motorer.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #40 på: juli 15, 2008, 22:10:19 pm »

Men da forsvinner vel litt av vitsen med store gassere, eller? Tar jeg helt feil?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #41 på: juli 15, 2008, 22:31:12 pm »

Litt av poenget med to dobble gassere er å få en gasser til hver sylinder om du skjønner. Istedet for å ha en til alle fire med et kjempelangt innsug som det er orginalt.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #42 på: juli 15, 2008, 22:47:38 pm »

Som JS sier.. Det er heller ikke dumt med to enkle gassere på en moderat trimmet 1600.
Du trenger strengt tatt ikke mer og da har man også fordelen av korte innsug og ofte bedre bensinøkonomi enn originalt pga den mer optimale bensintilførselen.
Det er flere velfungerende komplette gasserkit å få i denne sjangeren som fungerer bra fra standard 1600 og oppover.

Du kommer overraskende langt med en 1600 med litt vassere kam, 1,25 vipper, porting/høvling av topper og to enkle Kadron-gassere.. (++)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #43 på: juli 16, 2008, 07:40:03 am »

Streetfight: Her ser du at det er mange veier å gå, for å dra sammenligningene dine til moped videre, så er det det samme med boble, bare værre, det er forskjellige produsenter på de samme delene, og det er enda flere meninger om hva som passer sammen. Ser du er på god vei med de "Kit'ene" som du har sett på. Gasser velger du selv, kan f.eks la prisen bestemme. Kommer du over noe bra billig så sparer du fort ett par tusen der. Om det er progressiv 32/36 eller doble 40 spiller liten rolle. Som du ser er det folk som har fått til 32/36, og jeg kan garantere at det ikke blir overkill med 40mm dell'orto. Har brukt mine i mange år på forskjellige motorer tom. på en helt standard 1600 uten uvettug bensinforbruk eller drukning.

Men har du tenkt til å "bruke" bobla litt så er det hvertfall lurt å gå hele veien med å åpne opp motoren og skjekke tilstanden på den, for så å bytte lagre og tetninger hvis alt er ok. Og da får du byttet løftere og kam og det er bra, en kam gjør veldig mye på en boble motor da den orginale er veldig langt ifra "livlig." Og så med litt forsiktig porting, og større gassere så blir det bra.

Ikke tenk så mye på hvor mange hester du vil ha når det skal bygges på budsjett, det blir så mange det blir ettersom hvor mye du har råd til. Bedre går det uansett, så er det bare å begynne å gruble på hvordan den neste motoren skal bygges...

Lykke til.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #44 på: juli 16, 2008, 22:04:27 pm »

Som JS sier.. Det er heller ikke dumt med to enkle gassere på en moderat trimmet 1600.
Du trenger strengt tatt ikke mer og da har man også fordelen av korte innsug og ofte bedre bensinøkonomi enn originalt pga den mer optimale bensintilførselen.
Det er flere velfungerende komplette gasserkit å få i denne sjangeren som fungerer bra fra standard 1600 og oppover.

Du kommer overraskende langt med en 1600 med litt vassere kam, 1,25 vipper, porting/høvling av topper og to enkle Kadron-gassere.. (++)
For oss som er grønne på dette med motorbygging, men ikke er redde for å bli litt møkkete eller å lese en manual: Hvor mye arbeid må man regne med på et motorbygg som det du nevner?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #45 på: juli 18, 2008, 12:09:20 pm »

.
« Siste redigering: januar 30, 2011, 13:10:27 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #46 på: juli 18, 2008, 12:26:45 pm »

Spør deg selv, hva gjorde VW når de skulle "trimme" disse motorene?
To enkle gassere på korte innsug er svaret...
Loggført

Speed is no substitute for direction
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #47 på: juli 18, 2008, 13:50:35 pm »

blir vel billigst med longblokk fra rosenquist likevel sikkert   Blunker


Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #48 på: juli 18, 2008, 15:34:24 pm »

eller en longblock/turnkey fra USA?
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #49 på: juli 18, 2008, 16:18:47 pm »

blir vel dyrere med moms osv å hente selv tror jeg
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #50 på: juli 19, 2008, 11:51:30 am »

.
« Siste redigering: januar 30, 2011, 13:11:14 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #51 på: juli 19, 2008, 14:15:55 pm »

Hei Race-buggy.
Kan du fortelle meg hva du skal ha for en ferdig bygget longblock  fra deg?pris helt konkret ....
Eksempel pris på den som du bygger som skal levere ca 100 hk..Pris uten forgassere og eksos kun longblock?
Mvh Lars
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #52 på: juli 19, 2008, 15:53:51 pm »

Tror race buggy mener at det er billigere å gjøre det selv enn å kjøpe ferdig bygd. Man betaler jo ikke seg selv for arbeidet... Skal han gjøre det for andre vil han sikkert ha betalt. Eller?
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #53 på: juli 19, 2008, 15:59:49 pm »

Så beste måte å få et trimoppsett for maks 10 tusen er å kjøpe en ny longblock til 15 tusen?  Rekker tunge
Loggført

1969 Militær-buss
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #54 på: juli 19, 2008, 16:04:43 pm »

.
« Siste redigering: januar 30, 2011, 13:11:46 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #55 på: juli 19, 2008, 16:05:47 pm »

.
« Siste redigering: januar 30, 2011, 13:12:09 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #56 på: juli 19, 2008, 16:17:15 pm »

Bygger ikke for å selge ..
Neivel.. men spurte deg om hva det evt vil koste å få bygget en motor ,det er jo faktisk ikke alle som klarer å bygge en slik.
De som ikke har mulighet til å linjebore og har gratis ekspert hjelp til motoren er ferdig, må jo betale en sum for å få ting gjort.
Så hva vil det koste da? koster den 13000 i deler ?Kan en amatør sette sammen en slik for 13000kr.?
Hvor mange timer bruker en proff på  å sette sammen  en bra motor?
Jeg mener ikke at det beste er  å kjøpe en ferdig longblock ,men   for veldig mange er nok dette den billigste løsningen hvis en ikke er proff på disse motorene.
mvh Lars
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #57 på: juli 19, 2008, 17:27:51 pm »

.
« Siste redigering: januar 30, 2011, 13:12:37 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #58 på: juli 19, 2008, 17:34:59 pm »

Bygger ikke for å selge ..
Neivel.. men spurte deg om hva det evt vil koste å få bygget en motor ,det er jo faktisk ikke alle som klarer å bygge en slik.
De som ikke har mulighet til å linjebore og har gratis ekspert hjelp til motoren er ferdig, må jo betale en sum for å få ting gjort.
Så hva vil det koste da? koster den 13000 i deler ?Kan en amatør sette sammen en slik for 13000kr.?
Hvor mange timer bruker en proff på  å sette sammen  en bra motor?
Jeg mener ikke at det beste er  å kjøpe en ferdig longblock ,men   for veldig mange er nok dette den billigste løsningen hvis en ikke er proff på disse motorene.
mvh Lars

det er sant at di som ikke kan bygge eller har tilgang til verktøy bør heller kjøpe en ferdig loong block.
poenget mitt når jeg bygger motor er å bruke mest mulig std deler og bearbeide di,utnom kam,og sylinderer,fordeler forgasser,eksos.
og vite hva av deler som harmonerer sammen for å få bra resultat,gir ikke det ønsket resultat bytter jeg til eks 041 topper eller 044 topper.
jeg har bygget mange 1641 og 1680ccm på rundt samme effekt, det er lett å få til 100-110hk på dette volum,men skal man over krever det mere innsats
"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #59 på: juli 19, 2008, 18:46:08 pm »

"Price, reliability, power, choose two" er et utsagn jeg leser ofte på TheSamba. Hvor langt regner du med at en av disse 1641 med 100 hk går før en overhaling er nødvendig?

Vel, på hundre hester har man valgt "Price" og "reliability"...  ikke "Power"
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!