mars 29, 2024, 16:24:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type blokk for bygging av motor?  (Lest 3162 ganger)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« på: juni 24, 2013, 07:20:14 am »

Er en AD blokk et godt utgangspunkt for å lage motor med 90-100 Hk? Vet at de fleste snakker om AS ift motorbygging.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juni 24, 2013, 08:00:59 am »

Ja, jeg hadde brukt den.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: juni 24, 2013, 08:18:04 am »

Forskjellen på AS blokk og AD blokk er legeringen mot varmeutviklingen/hk. (likevel små forskjeller på de) En AS blokk er like god opp mot 120hk, mens en AD blokk egner seg bedre til en (f.eks 200hk el mer), men den har vel ikke bedre egenskaper til "småtrim" -Er det noen som vet noe annet så kom med det her.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 24, 2013, 09:57:54 am »

Må arrestere litt der.

Det refereres her til motornr AD. Som funker helt fint. På lik linje med AB og AS  Som er de tre mest normale dobbeltreduserte type 1 blokkene. Med den doble reduseringen av oljetrykket kom også større oljekanaler.. Som er det mest fordelaktige med de. I tilegg til at alle AB og de fleste AS, AD blokkene har 8mm pinnebolter og innmaskinerte stålgjenger til til disse.

Legeringen det prates om følger ikke alltid motornr. Men kan avleses ned på siden av oljesumpen. AS41 og AS21 er utvalget. Både motornr AB og AS ble levert i AS21 legeringen (som vistnok har mer aluminium i seg. Og gir bedre styrke som kald. Har selv aldri merket noen forskjell). AS41 legeringen ble levert i dem alle. Men er sjeldent som en AB motor.

8mm pinnebolter og dobbeltredusering er det man bør kikke etter. Da er man på trygg grunn uansett. Og disse blokkene ble levert som F, B og med en helt haug av andre motornr i tillegg, som industrimotorer osv.
De seneste Bay 1600'ene ble i tillegg levert med mer gods bak sylinder nr 3. En slik blokk har jeg kun sett en gang i mitt vw liv. Så de kan nok anses som sjeldne i Norge. (husker ikke motornr på disse)
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #4 på: juni 24, 2013, 19:09:00 pm »

Da er jeg i trygge hender mao.! Da får vi forhandle litt pris på blokka og ser hvor det bærer hen. Har vurdert litt "slip in" sylindre (1680) med litt frisering her og der. Vet at noen mener dette ikke holder mål, men har lest mye positivt andre steder. Skal ikke ha noe kjemperåe greier der jeg må bygge om alt av bremser etc. Noe som går fint med noe mer drag enn 1600 motoren som står i nå har. (Er allikevel overrasket over hvor godt den går).
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: juni 25, 2013, 06:39:48 am »

Ser ofte at det blir spurt om hvilke motor...så referert til noen bokstaver som noen har funnet på motoren.
Det det snakkes om her i tråden er vel mer som Jee antyder at det er mange bokstavkombinasjoner som forteller både type bil de har tilhørt, å hvilke blokker dette er.
-Motorene som det her er snakket om har to plasser som kan identifisere motoren, en nummerrekke høyere opp på ene blokkhalvdelen. (som må betegnes som motornr.) -så en annen nede på siden under sylindrene som angir mere tekniske opplysninger av blokkene. Slå opp i listene til Thesamba.com på tecnical, så kan en følge bokstavkombinasjonene helt til endes. Dersom en vil vite hvilken blokker det lønner seg å bruke til forskjellige formål, kan en f.eks. lese litt fra boken til Tom Wilson, eller prøve å finne detaljer fra diverse forum, der kjente motorbyggere uttaler seg.
-Når det f.eks. som her i starten av denne tråden blir spurt: "er en AD blokk god til ...." så refererer vel dette seg da til motornummeret til en 71/72modell, som likevel er en AS41 blokk.  Jeg har f.eks. stående en 1600dp fra 1974 som har motornr. som starter med AS..... og som det også står AS41 nede på siden av motoren. (har også en annen 1600dp motor som det står AD....som motornummer, fra 1971, også med AS 41 blokk da. (AS21 blokkene kom vel i 1975)
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #6 på: juni 25, 2013, 07:24:42 am »

Altid fint med oppdateringer. Jeg skal jo ikke bygge noe stort, ja dersom du kan kalle det bygging det jeg hadde tenkt. Vet så pass at dersom du skal bygge noe med masse gamp, er det mye du må gjøre ift maskinering, linjeboring osv osv. Har lest litt rundt om og da står det alltid hva slags blokk som er best ift å tåle en større oppgradering, og det synes jeg at jeg har fått gode svar på av dere. For oss som er litt under pari når det gjelder motorbygg, er det fint å få tilbakemelding om det som det svares på i tråden her. Det kan sikkert komme andre til gode også. Er jo dumt å bruke mye penger på noe som ved første gasspådrag ryker fordi blokka du valgte ikke er sterk nok.
Jeg kunne tenkt meg en motor som yter noe mer enn det som en standard 1600 gir (selv om min 1600 overrasker hele tiden), men som allikevel er pålitelig og kan vare lenge. Jeg skal ikke på drag stripa, men det kunne vært kjekt å terge en eldre BMW eller GTi av og til.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: juni 25, 2013, 09:57:59 am »

At du slipper linjeboring ved overhaling av en magnesium blokk er vel heller skjelden.... Så den maskineringen må du regne med enten du trimmer eller overhaler. Når du først er i gang hvorfor ikke maskinere topper/blokk til 92mm boring og få balansert bevegelige deler? Du er vel nedover Sørlandet av og til.. og kan stikke innom det luftkjølte vw verksted i Vennesla  Blunker


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #8 på: juni 25, 2013, 11:29:16 am »

Joda! Alt avhenger av hvor mange grunker en har tenkt/mulighet til å legge ned i noe slikt som dette. Har sjekket litt priser, og kan jo få en pen boble for det det koster å bygge motor!
Alternativet er å kjøpe noe som andre har brukt penger på. Har tilgang på en AD blokk som jeg lurte på å friske opp. Noe deler har jeg, men ser for meg linjeboring, maskinering for større sylindre, veiv, topper + + + + + + + + . Da havner du på en god del penger etterhvert!
Hvem i Vennesla koser seg med motor?
« Siste redigering: juni 25, 2013, 11:35:12 am av Ketil S. » Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: juni 25, 2013, 12:08:57 pm »

AS41 betyr:

A = Aluminium: 4%
S = Silisium: 1%

Resten er magnesium..
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: juni 25, 2013, 13:31:36 pm »

Så da står AD for:
A=Aluminium
D=Diverse
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 28, 2013, 01:08:22 am »

AS41 betyr:

A = Aluminium: 4%
S = Silisium: 1%

Resten er magnesium..

Er du sikker på dette?

Kan ingenting om legeringer. Men ordet har i alle år vært at det har vært mer aluminium i AS21 blokkene. Har vw folket tatt feil i 30 år  Gliser

Om dette stemmer er jo AS41 å foretrekke.
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 28, 2013, 01:15:19 am »

Her kan man lese litt om legeringer m.m: http://www.flat4.de/zhaus.htm

Og Google oversetter gir denne versjonen:

"I 1968 ble støpelegeringer AZ91 og AZ81 brukt. Ettersom motorens kraft økte med innføringen av den 1,5 liter og 1,6 liter motorer, var kryping som følge av de høyere veivhus temperaturer (opptil 150 ° C). På grunn av de forskjellige varmeutvidelseskoeffisienter av magnesium og stål husskruene trykkspenninger utviklet i huset. Den høye belastning i bolig-skruen ført til kryping av magnesium-legering og å løsne Kurbelgehäuseverschraubung. Kabinettet var ikke lenger sikker tetning / 1 /. Tester i / 2 / viste at favorisering av M8 bolter etter 100 timer varmebehandling ved 125 ° C i legeringen AZ91 tidligere brukt er 50% lavere enn i AZ21.
Leverandøren Norsk Hydro og Dow Chemical og det tekniske universitetet i Hannover så utviklet 1965-1971, magnesium legering AS41 og AS21 for senere motorhuset. AS21 har et lavere aluminiuminnhold enn AS41 (2% i stedet for 4%) og er derfor mer motstandsdyktig mot krype, trykket ved høyere temperaturer enn de som brukes på den AS41 i 1969. Derfor ble AS21 legering benyttet som i 1971. AS41 og Magnesiumgußwerkstoffe AS21erlauben en silisium innhold på opp til 1%. Ettersom silisium er styrken avtar i bruk i dag Magnesiumgußwerkstoffen silisiuminnholdet er begrenset til mindre enn 0,05% (høy renhet legeringer)"
« Siste redigering: juni 28, 2013, 01:22:39 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 28, 2013, 08:23:38 am »

Kult
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!