mars 29, 2024, 00:36:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette?  (Lest 24293 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #60 på: mai 07, 2014, 09:24:09 am »

Her er Bonpet installert i bussen min. Monterte på to fjører for å sikre at den ikke hopper ut av braketten sin.


* Photo-07.05.14-08-53-19.jpg (100.38 KB, 800x598 - vist 368 ganger.)

* Photo-07.05.14-08-53-34.jpg (106.28 KB, 800x598 - vist 748 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #61 på: mai 11, 2014, 09:56:00 am »

På innsprutmotorer som feks min 2,1 #DJ Så er innsprutsdysene og railsene rett over toppene. Jeg synes det ser farlig ut, en liten lekkasje der så må det jo renne ned på den varme motoren og da blir det slutt på moroa.
Skjønner ikke at ikke flere transportere og caraveller har brent opp.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #62 på: mai 11, 2014, 13:38:43 pm »

slangestussane til dysene på innsprutsmotorar er VELDIG viktig å få skifta.. og er årsaken til mangen branner desverre
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #63 på: mai 11, 2014, 16:02:10 pm »

Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #64 på: januar 13, 2017, 09:24:50 am »

Hei.

Blazecut er nevnt tidligere i tråden, legger ved en video fra youtube:



Se hele videoen, varer bare 2 minutter.

CSP selger dette systemet (€139 for 2 meter, og €169 for 3 meter), og jeg vurderer å kjøpe dette til ghian.

ghia69
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #65 på: januar 13, 2017, 12:40:53 pm »

Maritim.no selger Blazecut system ganske billigt https://www.maritim.no/blazecut-2-meter#
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #66 på: januar 13, 2017, 16:27:34 pm »

Maritim.no selger Blazecut system ganske billigt https://www.maritim.no/blazecut-2-meter#

et par tiere dyrere, men VWACB bergen selger også.. Blunker
http://www.vwacb.com/shop/shop.html
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #67 på: januar 13, 2017, 18:24:42 pm »

Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #68 på: januar 15, 2017, 12:51:04 pm »

Ser mange videoer på youtube som filmer brann i vw`s, å dem står bare å ser på. Å hva kan man gjøre. Det minste alle burde hatt er jo bare et enkelt brannslukningsapparat. Da redder man jo iallefall bilen. Det er ulike å få tak på, noe er mer effektive enn andre, men alt er bedre enn ingenting. Det er egentlig ingen grunn til noe annet. Merkelig ikke dette er påbudt i bilen
Loggført


Old bugs never die
TNT-Knut
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Agder


Vis profil

« Svar #69 på: januar 15, 2017, 15:17:58 pm »

Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


En standard normally closed (NC, stengt når stømløs) solenoid/ magnetventil vil vel funke fint.
Disse finnes med 6 og 12V spole.
Billig på ebay, kvalitet finnes hos ventilleverandører til industri.
Loggført

'62 Safari Cab
'71 Westfalia Camper
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #70 på: februar 10, 2017, 19:24:19 pm »

Det har i fleire omgongar vore omtalt bensinslanga av dårleg kvalitet, levert av eit stort firma frå eit land som ikkje har eigen oljeproduksjon ein gong.
Eg vil gså retta søkelyset på skikkeleg kiipe kopiar av anna gummi, som bør vera bensinresistent, påfyllingsslangane.
På min elegante Plokkopp, frå midt på 70-talet, var dei to gummidetaljane mellom tanklok og tank, komme til veis ende for snart tå år sidan.
Jaja, 40 år er ikkje så verst for gummi, som er utsatt for bensin, tenkte kallen, og kjøpte nye.
For å støtta det lokale næringslivet, fall valget på ein av dei store levwerandørane til miljøet.

Delane kom, såg fine ut, og etter noko knoting, så passa også nederste slangen.

Sist veke kom stanken. 20 m etter ei rundkøyring, var bensinlukta så sterk at tårene trilla. Det blei foretatt ein kontrollert stopp på eit dertil egna busstopp, men ingen sprutande bensinstråle var å sjå. Lukta avtok, og eg køyrde heim med ein gryande tanke i bakhovudet.

No har eg pitla ut slangan igjen.
Denne gongen er dei meir sprukne enn dei 40år gamle eg skifta ut:


* IMG_20170210_190716.jpg (49.25 KB. 800x600 - vist 298 ganger.)


Er vanskeleg å ta gode bilete:

* IMG_20170210_190752.jpg (34.45 KB. 450x600 - vist 304 ganger.)


Kva tenker vwolket om slikt? Er det greitt?
Eg hadde ein enkel runde på tunet, og det kom ut omlag 1dl på to rundar med fullt rattutslag.....

Kvifor kan me ikkje få like god kvalitet på gummidelane, som for to generasjonar sidan?

Er gummiindustrien pålagt miljøkrav som øyder kvalieten?
Er det spedd på med gamle bildekk i produksjonen, for å få ned kostnadene?

Kor kjøper de andre kvalitet??

Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #71 på: februar 10, 2017, 21:48:41 pm »

Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


En standard normally closed (NC, stengt når stømløs) solenoid/ magnetventil vil vel funke fint.
Disse finnes med 6 og 12V spole.
Billig på ebay, kvalitet finnes hos ventilleverandører til industri.


Noen som har link til en slik "dings"?

ghia69
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #72 på: februar 13, 2017, 07:43:44 am »

Det har i fleire omgongar vore omtalt bensinslanga av dårleg kvalitet, levert av eit stort firma frå eit land som ikkje har eigen oljeproduksjon ein gong.
Eg vil gså retta søkelyset på skikkeleg kiipe kopiar av anna gummi, som bør vera bensinresistent, påfyllingsslangane.
På min elegante Plokkopp, frå midt på 70-talet, var dei to gummidetaljane mellom tanklok og tank, komme til veis ende for snart tå år sidan.
Jaja, 40 år er ikkje så verst for gummi, som er utsatt for bensin, tenkte kallen, og kjøpte nye.
For å støtta det lokale næringslivet, fall valget på ein av dei store levwerandørane til miljøet.

Delane kom, såg fine ut, og etter noko knoting, så passa også nederste slangen.

Sist veke kom stanken. 20 m etter ei rundkøyring, var bensinlukta så sterk at tårene trilla. Det blei foretatt ein kontrollert stopp på eit dertil egna busstopp, men ingen sprutande bensinstråle var å sjå. Lukta avtok, og eg køyrde heim med ein gryande tanke i bakhovudet.

No har eg pitla ut slangan igjen.
Denne gongen er dei meir sprukne enn dei 40år gamle eg skifta ut:

[ Vedlegg ]

Er vanskeleg å ta gode bilete:
[ Vedlegg ]

Kva tenker vwolket om slikt? Er det greitt?
Eg hadde ein enkel runde på tunet, og det kom ut omlag 1dl på to rundar med fullt rattutslag.....

Kvifor kan me ikkje få like god kvalitet på gummidelane, som for to generasjonar sidan?

Er gummiindustrien pålagt miljøkrav som øyder kvalieten?
Er det spedd på med gamle bildekk i produksjonen, for å få ned kostnadene?

Kor kjøper de andre kvalitet??


Tenker at dette er helt skandale og firmaer som selger slikt søppel burde bli straffeforfulgt. Men det koker vel ned til at vi kan som forbruker, takke oss selv, da produsenter leverer til forbruker ved etterspørrsel. Og forbruker har i for mange år etterspurt billige drittprodukter for å spare noen kjipe kroner.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #73 på: februar 13, 2017, 08:37:06 am »

Er redd for at du har fryktelig rett i akkurat det der Trist
Gjennom det å tyne leverandørane på pris, gjennom ei årrekke, så er dette det forbrukarane får tilbake.

Eg er av den oppfatning at enkelte deler, som blandt anna bensin- og bremsesystem så skal ein aldri gå på kompromiss med kvaliteten.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #74 på: februar 13, 2017, 08:50:56 am »

.
Loggført

1961 T1 - Custom
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #75 på: februar 16, 2017, 18:07:29 pm »

Sånn kan det gå når man ikke passer på................. Gråter Gråter

* P1080689.jpg (63.83 KB. 800x450 - vist 307 ganger.)


Kjørte Bobla i går. Plutselig lukta det bensin, tre sekunder etter eksploderte det i motorrommet og flammene stod ut.. Fikk slukket med hjelp av snø.. Den ene uken det har vært snø i Oslo by, utrolig flaks..
Det ser ut til at bensinslangen hadde løsnet fra forgasseren.
Så kan takke meg selv, tydeligvis lenge siden jeg etterstrammet den klemmen..

* P1080688.jpg (82.36 KB. 800x450 - vist 316 ganger.)

« Siste redigering: februar 16, 2017, 18:16:34 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TNT-Knut
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Agder


Vis profil

« Svar #76 på: februar 16, 2017, 20:42:54 pm »

Kan de byttes? Ser ikke enkelt ut på mine dyser. Slangen forsvinner bare inn under en fals.

Slangen kan fjernes og ett oppegående slangeverksted kan sette på nye, pass på å velge slanger som også tåler trykk/blyfri bensin.

Jeg har kjøpt inn stoppventil, som ikke slipper bensin til motor uten at den har strøm, dette finnes også på flere nye biler (plukkes på skroten, kanskje noen her på forum vet på hvilke modeller og hvor de er plassert) og har også krasj funksjon med reset knapp. Dette begrenser bensinmengden i motorrom hvis brann skulle oppstå.


En standard normally closed (NC, stengt når stømløs) solenoid/ magnetventil vil vel funke fint.
Disse finnes med 6 og 12V spole.
Billig på ebay, kvalitet finnes hos ventilleverandører til industri.


Noen som har link til en slik "dings"?

ghia69

Jeg har kjørt med en slik kina-ventil på bobla en stund.

http://www.ebay.com/itm/2-Way-Electric-Solenoid-Valve-DC-12V-Air-Gas-Fuel-Brass-Normally-Open-Type-1-4-/322388056459?hash=item4b0fd3598b:g:6JUAAOSw5cNYd0np
« Siste redigering: februar 17, 2017, 17:50:39 pm av TNT-Knut » Loggført

'62 Safari Cab
'71 Westfalia Camper
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #77 på: februar 26, 2017, 15:27:32 pm »

Opplevde en gang at det lille messingrøret som man fester bensinslangen i på toppen av forgasseren løsnet og datt ut. Heldigvis skjedde det mens bilen stod stille hjemme på gårdsplassen. Kunne ha vært litt skumlere hvis det skjedde i 100 på motorveien. For sikkerhets skyld så har jeg satt på en såkalt "safety-wire" på bilene våre(bildet er lånt fra thesamba.com):
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1497946.jpg

Det finnes også en utgave av dette messingrøret som har gjenger i den ene enden, så det kan skrus ordentlig fast i forgasseren.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #78 på: mai 24, 2019, 10:21:23 am »

Har lest igjennom tråden her å det er stor fokus på slanger. Det er jo selvsagt veldig viktig at vi passer på å bruke slanger av rett type/ kvalitet til rett bruksområdet . Men det eneste som er sikkert er at ingen ting er sikkert, alt kan skje. Å det gjelder å være så godt forberedt som mulig . Jeg hadde i fjor høst brann i motor, å er vel noe av det værste en kan tenke seg , håper det aldri blir igjen . Ettersom jeg har bijobb som brannmann / røykdykker blir det nesten som å gå uten klær om jeg ikke skulle hatt skumapp i bilen min. Å det reddet meg for totalhavari. Vil anbefale alle til å ha 3-5 kg skum i bilen . Jeg hadde 3 kg skum å brukte alt .
I mitt tilfelle var det oljeslangen som gikk til ekstern kjøler som det ble lekkasje på å dryppet ned på grenrøret som genererte brannen.
Så måtte det aldri skje igjen , å igjen anbefaler ALLE VW VENNER til å være best mulig forberedt å få satt inn / tatt med seg et SKUMAPP i bilen sin . Det virker å i mitt tilfelle var det redningen på at bilen bare hadde vært en askeklump i dag . Ikke vent til i morgen det er bare å få det heim.
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!