mars 29, 2024, 09:43:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er dette en 1200 motor?  (Lest 1970 ganger)
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« på: juli 25, 2013, 13:18:25 pm »

Hei!

Kjøpte nylig en '66 modell boble, og har fått hørt rett etter kjøpet at det ser ut som at det står en 1200 "brannpumpe" motor i den. Hvordan ser jeg om det faktisk er det? Legger ved et bilde. Glad

Ett annet spørsmål: Finnes det noen enkle steg for og "tune" den opp slik at jeg får mer enn 60km/t i oppoverbakker?


Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 25, 2013, 14:52:14 pm »

Motornummer?

Og den skal gå mye bedre enn 60 i vanlige oppoverbakker, når ting er i orden. Hva har du gjort? Vanlig service er første punkt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #2 på: juli 25, 2013, 15:51:33 pm »

Jeg har nettopp kjøpt bobla, og har ikke gjort noe med den, med unntak av sjekking og påfylling av olje. Jeg har en sterk mistanke om at den forrige eieren heller ikke gjorde stort, da han hadde like lite peiling på bobler som meg selv (og jeg er omtrent helt blank)... Her er ett par bilder av motor-rommet.







Loggført

Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 25, 2013, 16:15:52 pm »

Laget mellom sep-okt 1968 - er en 1200 med 34hk Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 25, 2013, 16:16:50 pm »

Om jeg har sett riktig ---> http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #5 på: juli 25, 2013, 16:23:13 pm »

Takk skal du ha! Ser slik ut ja Glad Har bestilt litt litteratur fra hot shop nå, så håper det står litt der hvordan man tar en standard service Glad
Loggført

Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: juli 25, 2013, 17:31:38 pm »

Det er en "ny" type 1200, ofte levert orginalt i "jeans" modellen:) ser ut som eldre gasser og dynamo en det som er std paa den motoren! Glad
Har en 1200 selv, og den greier 90 km/t i bra motbakke, saa denne skal nok greie mer en 60 Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #7 på: juli 25, 2013, 17:49:15 pm »

Hva vil du i så fall anbefale at jeg gjør med den for få den opp i 90? Jeg klarer 90 på flatmark, men ikke i oppoverbakke nei..
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: juli 25, 2013, 18:07:05 pm »

Stor forskjell på 1200-motorne. Ganske naturlig med tanke på hvor gamle de er. Noen har fortsatt 34hk, andre har mistet halvparten Blunker

For å få den til å gå optimalt kan du prøve med en service (plugger, tenning, fordeler, ventiler etc). Er den fortsatt slapp er det kanskje på tide med en overhaling.

...eller bare bytte til en større motor Øyerulling
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #9 på: juli 25, 2013, 18:12:46 pm »

Kanskje på tide med en service som du sier, men må jeg ut med motoren for det der? En annen ting, hjelper det med større gasser, evnt. 2 gassere?

Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: juli 25, 2013, 19:07:59 pm »

Trenger ikke ut med motor for å ta en lett service. Klart det hjelper med doble gassere, men er du ute etter POWER er det enkleste å bytte motor og evt trimme den. Mye morsomt man kan gjøre med en 1200, men rask blir den ikke.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: juli 25, 2013, 19:30:42 pm »



Vær obs på at det finnes mennesker i vw-miljøet som skor seg på uvitenhet så dobbelsjekk gjerne med noen før du f.eks kjøper en 1600 motor til alt for mye penger Glad

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #12 på: juli 25, 2013, 20:03:15 pm »

Får ta en enkel service nå i første omgang, så spørs det om jeg kanskje anskaffer en 1500 eller 1600 motor etter hvert.
Loggført

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #13 på: juli 25, 2013, 21:13:31 pm »

Det som skjedde med min 1200 motor var at all isolasjonen løsnet i lyddemperen pga rust og tettet eksosen. Jeg renset ut innmaten, og dn gikk mye bedre i oppoverbakker også  Blunker
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #14 på: juli 25, 2013, 21:38:07 pm »

Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg prøver likevel Glad Hvordan renset du lyddemperen?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!