april 27, 2024, 23:31:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lufting av bremser på 1303. Får ikke trykk.  (Lest 2597 ganger)
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« på: desember 26, 2013, 02:29:43 am »

Hei.

Etter PKK fikk bilen mangler pga. rustangrep på bremserør.

Har nå byttet til nye bremserør rundt hele bilen, nye bremseslanger rundt det hele og nye bremsesylindere bak.

Har luftet anlegget på alle tenkelige måter, men får enda ikke trykket som det var før bytting av dette.

Nå har det gått så langt at det ikke minker væske fra beholderen lenger når jeg lufter anlegget, så lurer derfor på hva problemet er nå.
Kan det være hovedpumpen som ikke fungerer som den skal lenger, eller kan anlegget like godt være tett?

Hva kan jeg gjøre for å teste ut hvor feilen ligger.

Bremsetrykket på pedalen var 100% før jeg startet bytting av nevnte deler.  Øyerulling

Setter stor pris på tilbakemeldinger som kan føre til at jeg får orden på bremsene igjen, da jeg ønsker å få på skiltene igjen over nyttår.
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 26, 2013, 09:33:16 am »

Virker som om du ikkje får væske til hovedsylinder. Har du prøvd å åpne en luftenippel å fylle på væske i beholderen. La den stå over natta så væska får sjangs til å komme ned til hovedsylinder. Virker for meg hver gang.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #2 på: desember 26, 2013, 10:39:40 am »

Det kan være en utfordring å få lufta skikkelig bak. Litt trykk (lag kork med hull i påfyllingstanken og sett på litt trykk der når du lufter). Det er også kjempeviktig at bremsepedalen trekkes HELT bak mellom hvert pump, ellers renner det ikke inn ny væske. Start med høyre bak, ta så venstre bak, ta så høyre foran og så venstre til slutt. Lykke til.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #3 på: desember 26, 2013, 11:59:56 am »

står justerings skruene riktig veg ? de er skrå ''inni sporet'' 

hvis de står feil får du ikke luftet bremsene !
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #4 på: desember 26, 2013, 15:30:58 pm »

Takker for tipsene.
Rekkefølgen for lufting er jeg klar over.
Skal åpne en luftenippel å la det stå over natta, så får vi se.
Har alt prøvd vakum på luftenippel, men det funket ikke som det liksom skulle.
Så får prøve med trykk i beholderen i stedet om det ikke fungerer å la en luftenippel stå åpen over natta.

Unneberg Bil, justerings skruene på sylindrene du mener?
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 26, 2013, 17:48:54 pm »

Det kan lønne seg å lufte pumpa først. Altså holde trykk og løsne på niplene på pumpa som går ut til rørene og bremselysbryteren(e) for å få ut lufta.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: desember 26, 2013, 22:46:37 pm »

Unneberg Bil, justerings skruene på sylindrene du mener?

Justerings skruene sitter nederst på bremseskjoldet

har du byttet master syl også ?  kontrolert att du har klaring på staget fra pedalen ?  0 klaring = dårlig eller ingen bremse veske i systemet
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #7 på: desember 26, 2013, 23:07:58 pm »

Mener jeg fikk montert justeringen riktig, men skal dobbeltsjekke allikevel.
Har ikke byttet master syl enda, men må jeg så må jeg.
Har ikke trykk i det hele tatt nå. Ble bare dårligere å dårligere etter hvert som jeg luftet.  Trist
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #8 på: desember 26, 2013, 23:37:29 pm »

det hender att master syl, ikke tåler å bli ''bunnet''  noe som ofte skjer når man lufter
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #9 på: desember 30, 2013, 20:46:29 pm »

Da begynner det å komme seg her.
Men......
Får ikke riktig pedaltrykk før andre press på pedalen.
Må trykke inn pedalen to ganger før bremsene tar.
Kan det enda være igjen luft i systemet som gjør dette, eller er det andre ting som er synderen?
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #10 på: desember 30, 2013, 21:07:36 pm »

Luft eller for stor klaring mellom bremsesko og trommel. Skal subbe litt etter justering. (Må være mulig å dreie trommel med hånda)
Loggført
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #11 på: januar 10, 2014, 12:22:44 pm »

Fikk verkstedet til å ordne opp etter meg.
Viste seg at det var luft i venstre caliper som var synderen.
Lufting via røret var nok ikke godt nok, da luftenippel var knekt av på oversiden.

Men nå er bremsene og trykket som nytt, så da ble den godkjent og klar for skilter.
Henter skiltene over helgen  Gliser
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!