april 25, 2024, 21:28:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Old school motorbygging  (Lest 37554 ganger)
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« på: januar 29, 2014, 23:26:22 pm »

Heisann,
Starter en liten tråd om noen motorer jeg skal bygge fremover.
Først ut er den gamle ex formel vee motoren min som jeg har planlagt å selge for å finansiere innkjøp av girkasse. Glad

Motor nummer to blir en super stock 1600 singel port motor med kraftig old school preg, denne blir kanskje bygget denne sesongen avhengig av hvor mye tid jeg får i garasjen fremover.

Ettersom jeg tok veivpartiet fra formel-motoren og brukte i 1776'n jeg bygde måtte jeg få tak på et nytt.
Første på programmet var da å få et svinghjul lettet hos Jee. Han utførte upåklagelig arbeid som alltid og jeg kunne deretter sende partiet til balansering hos Knasten.
Der ble alt balansert ned til NASCAR-specs og veiva fikk seg litt lett polering av alle lagerflater.


* veiv01.JPG (12.76 KB. 800x450 - vist 459 ganger.)


Turen gikk så til garasjen for å ta en grundig vask av blokk for å klargjøre alt til sammensetting. Relativt fornøyd med resultatet og neste gang jeg stikker innom kan monteringen begynne.


* blokk01.JPG (46.76 KB. 800x450 - vist 497 ganger.)


* blokk02.JPG (70.7 KB. 800x450 - vist 508 ganger.)



Av lagre bruker jeg en fin miks av Silverline, glyco og noen gode gamle rådelager.


* blokk03.JPG (45.72 KB. 800x450 - vist 466 ganger.)


Alle delene er allerede tilpasset motoren fra den første oppbyggingen så ved letting av svinghjulet er all maskinering nå fullført.

Her er et bilde av motoren fra 2013.

* motor01.jpg (90.47 KB. 755x504 - vist 896 ganger.)


Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #1 på: januar 31, 2014, 18:26:58 pm »

Fikk en fin liten økt i garasjen i dag også. Glad

Startet med shimsing av fordelerdrevet og rengjøring av fordeleren.
Kommer til å bruke en nydelig Bosch 383 fordeler i god stand med nytt fordelerlokk.


* DSC_0100.JPG (56.41 KB. 800x450 - vist 397 ganger.)


* DSC_0101.JPG (14.01 KB. 338x600 - vist 393 ganger.)


Turen gikk så til veivpartiet der jeg fikk satt på lagre og råder. Lagerflatene ser nokså bra ut etter at Jørn tok seg en runde med polerkluten.
En annen morsom detalj fra Formel Vee-dagene er de letta orginale rådene.


* DSC_0104.JPG (22.06 KB. 338x600 - vist 419 ganger.)


* DSC_0107.JPG (7.09 KB. 338x600 - vist 472 ganger.)


* DSC_0108.JPG (28.26 KB. 800x450 - vist 430 ganger.)


Forøvrig så planet også Erik overflaten på svinghjulet da det ble lettet, alt burde med andre ord være tipp topp.


* DSC_0103.JPG (16.74 KB. 800x450 - vist 437 ganger.)

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: januar 31, 2014, 20:22:24 pm »

Sweet Anders. Vet at di to andre medlemmene i Stormtroopers også skal igang med spennende
motorbygge før sesongen starter Glad
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 31, 2014, 20:35:47 pm »

Bra inspirasjon for oss andre, og et tips om at vi må komme igang om vi skal bygge motor til våren kommer!
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #4 på: januar 31, 2014, 21:01:57 pm »

Yes sir, veldig mye spennende som skjer i garasjen for tiden. Gensere og tskjorter blir forresten ferdig til uka....

erikaa: Flott å være til inspirasjon, hvis man ikke rekker sesongåpningen kan man jo evt bare kjøpe denne når den er ferdig Osteaktig
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #5 på: februar 09, 2014, 20:39:04 pm »

Forrige tirsdag ble det en liten økt i garasjen og montering av shortblock sto på agendaen.

I denne motoren bruker jeg en custom grind JPM raptor kam, som er laget med tanke på toppene og innsugene jeg bruker.
Etter ca 500km i drift ser både den og løfterne fortsatt bra ut.


* DSC_0111.JPG (66.09 KB. 800x450 - vist 352 ganger.)

* DSC_0113.JPG (47.88 KB. 338x600 - vist 385 ganger.)

* DSC_0114.JPG (51.92 KB. 800x450 - vist 350 ganger.)


Etter inspisering av deler ble lager,løftere og drev påført monteringsfett.
Har tidligere brukt vanlig motorolje ved montering, men tester nå fett designet til dette formålet.
Ettersom fettet er litt tykkere/seigere enn oljen hjelper det ved innsetting av veiv/montering av blokkhalvdeler ol. da bla. rådene holder seg i oppreist stilling.


* fett.jpg (44.6 KB. 619x482 - vist 349 ganger.)


Veiva og kamen ble så satt i blokka og fordelerakslingen plassert korrekt i forhold til TDC. Blokkhalvdelene fikk seg så et lag med Curil K2 før boltene ble trukket til.
Alt snurrer fint rundt og neste gang kan montering til longblock starte.


* DSC_0117.JPG (62.54 KB. 800x450 - vist 455 ganger.)

* DSC_0118.JPG (9.19 KB. 800x450 - vist 479 ganger.)

 


* DSC_0121.JPG (31.88 KB, 800x450 - vist 478 ganger.)
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #6 på: februar 16, 2014, 22:00:25 pm »

Hadde en trivelig økt i garasjen i dag, og fikk satt sammen motoren til longblock.
Som vanlig startet dagen med rengjøring og inspeksjon av deler.

I tillegg til balansering av veivpartiet har også stemplene blitt vektjustert og skal alle ligge innenfor grammet.


* DSC_0152.JPG (47.12 KB. 800x450 - vist 400 ganger.)


JPM har ikke bare hatt en finger med i spillet når det kommer til kam, men har også laget topper til denne motoren.
Som alltid er arbeidet utført upåklagelig.

Specs på toppene er:
40mm innsugsventiler
35.5mm ekosventiler
Enkle OTEVA fjærer
Titan-retainers
Forbrenningskammer på ca 33ccm
12mm plugger

Med en vendehøyde på 1.1 blir statisk komp i denne motoren 11:1.


* topper01.jpg (42.38 KB. 800x536 - vist 458 ganger.)

* topper02.jpg (45.03 KB. 800x507 - vist 448 ganger.)

* topper03.jpg (24.33 KB. 402x600 - vist 365 ganger.)

* topper05.jpg (39.25 KB. 800x520 - vist 410 ganger.)


Dagens sluttresultat:


* DSC_0154.JPG (64.95 KB. 800x450 - vist 539 ganger.)


Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #7 på: februar 19, 2014, 09:41:20 am »

Liker tråden din  Kult
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 19, 2014, 16:40:20 pm »

Liker tråden din  Kult
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??
Jeg er spent på hvordan en singelport gir høyere dreiemoment...  Øyerulling
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: februar 19, 2014, 21:30:16 pm »

Sikkert av samme grunn som at jeg velger å kjøre sakte uten turbo...
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #10 på: februar 19, 2014, 21:42:50 pm »

Liker tråden din  Kult
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??

Takk Glad
Grunnen til at jeg legger mye arbeid ned i dette er ikke betinget i praktiske/ytelsesmessige årsaker, heller mer sentimentale.
Jeg forelsket meg i denne motoren (en tidligere utgave) da jeg hørte den fyre opp for første gang i jordebobla til JHU for ca7-8 år siden.
Da var jeg fortsatt fersk i gamet og jeg bestemte meg nesten på stedet at denne motoren skulle jeg ha. 1 eller 2 år senere la JHU den ut for salg og saken var biff.

Det stilmessige uttrykket denne motoren har, den artige historien, og det faktum at du må anstrenge deg litt for å få et ok antall hester ut av motoren gjorde at den appellerte til meg.
Jeg liker å gjøre ting litt annerledes og i tillegg føler jeg at dette gasseroppsettet, empi/speedwell sprint kit, er et av de aller kuleste du kan putte på en boblemotor.

Økonomisk gir det forsåvidt lite "bang for the buck", har vel brukt 75k + på denne motoren, men uansett hvordan du vrir og vender på det er det veldig gøy med en 1600SP som er god for 100hk+ Glad
  
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #11 på: februar 20, 2014, 08:41:31 am »

Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Racing56
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Oslo


Porsche for fun, but VW forever!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 20, 2014, 10:33:55 am »

Denne tråden følger jeg med stor glede Anders. Glad

Digger Old School-konseptet med motorbygging.
Holder på med en 1385cc selv.
Loggført

Tor (Racing56) Fagerhøi

Member of: Stormtroopers, Veteran VW Klubben,
Porsche 356 Klubb Norge, Porsche 356 Registry US
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: februar 20, 2014, 12:49:04 pm »

Bra tråd og flott arbeid . Forfriskende med et motorbygge som ikke går ut på å spare mest mulig
penger . Gliser

mvh
erich
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: februar 20, 2014, 13:01:42 pm »

Liker tråden din  Kult
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??
Jeg er spent på hvordan en singelport gir høyere dreiemoment...  Øyerulling

Gir vel ikke høyere dreimoment totalt sett, men forholdsvis høyere dreimoment på lavere turtall pga høyere gasshastighet/gjennomstrømningshastighet.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #15 på: februar 20, 2014, 20:32:39 pm »

Hyggelig at det faller i smak hos folket og godt det er andre som satser på motorer litt uten om normen, Racing56 Blunker

Håper på en garasjetur i helgen for å få ferdig longblock. etter det er det lakking av kjøleblekk som står på agendaen.
Satser på oppstart ila mars.


Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #16 på: februar 24, 2014, 08:35:31 am »



Støttes!  Gliser Gliser
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 24, 2014, 12:40:23 pm »

LIKE herfra også! Greit med litt TDI-feeling i daglig bruk.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: februar 24, 2014, 12:45:14 pm »

LIKE herfra også! Greit med litt TDI-feeling i daglig bruk.

Her har TDI feeling og forbruk i fin harmoni med original looks. 1776ccm motor, original forgasser som er åpnet opp, originalt luftfilter, varmepotter og såklart vifterereim. Motoren ser helt original ut. 0.62 på mila:



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #19 på: februar 24, 2014, 22:48:50 pm »

Egentlig ganske kul den 1776'n din Kalle. Noe av det samme jeg håper å oppnå med neste motor.
Må jo være helmax til crusing og generell daglig bruk!
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #20 på: februar 27, 2014, 22:30:59 pm »

Har kurs på fornebu om dagen og hva passer da bedre etter endt dag enn å spasere 5 min bort til garasjen for å ta seg en liten arbeidsøkt Glad
Etter et par timer med arbeid var longblocka ferdig og jeg kan etterhvert fokusere på kjøleblekkene.


* DSC_0204.JPG (17.08 KB. 800x450 - vist 399 ganger.)


Som tidligere nevnt er oljesystemet noe modifisert for å forhindre 'starvation' i svinger osv. Den enorme sumpen på 0.25liter har en liten
fitting montert. Denne er tettet i enden og det er borret en del hull på undersiden for å suge opp olje.


* DSC_0201.JPG (45.6 KB. 800x450 - vist 431 ganger.)


Oljepumpa er blokkert i begge ender og opphenting skjer via ekstra innløp i oljepumpelokket.


* DSC_0200.JPG (31.14 KB. 800x450 - vist 380 ganger.)


Og sånn ser det ut montert.


* DSC_0202.JPG (31.44 KB. 800x450 - vist 529 ganger.)


Fikk også satt inn vipper og støtstenger + justert ventiler. Bruker org. stenger og scat 1.25 vipper. Justerer klaring til 'loose zero'.


* DSC_0203.JPG (69.86 KB. 800x450 - vist 414 ganger.)


Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 28, 2014, 00:40:32 am »

Fiffig den oljesumpen der. Kult å følge med Glad
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mars 01, 2014, 23:23:56 pm »

Bør ikke senke mye med den sumpen hvertfall Gliser
Men absolutt en skikkelig tøff løsning!
Tenkt noe på å beskytte den på noe vis?

Ellers et skikkelig kult prosjekt! Stå på Gliser Singelport er tøft!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #23 på: mars 02, 2014, 19:42:10 pm »

Sumpen er en artig detalj Glad

Jeg kjører med moderat senket bil og har aldri møtt på problemer,
men hvis man ønsker er det jo mulig å brekke til en liten plate for beskyttelse.

Den bygger uansett ikke så voldsomt nedover, tipper det kun er 1.5cm forskjell på den og DDS-sumpen på den andre motoren min.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #24 på: mars 06, 2014, 12:10:54 pm »

Ble en runde i garasjen på tirsdag og fikk bla lakket det meste av kjøleblekk.

Skulle også sette endeslakken, men møtte på problemer da maks utslag var 0.45mm med svinghjul montert uten shims.
Med en minimum tykkelse på 0.24 per shim sier det seg selv at det blir vanskelig å oppnå en klaring på .10 - .15 mm når man skal bruke 3stk.

Heldigvis var Jee i garasjen kl 09 på onsdag og jeg fikk maskinert av tilstrekkelig mengde gods på svinghjulet for å kunne sette slakken.
Takk for hjelpen!


* DSC_0207.JPG (47.35 KB. 338x600 - vist 402 ganger.)

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 06, 2014, 13:48:11 pm »

Se der ja Glad

Jeg og Erik har stått noen timer og dreid både anleggsflate mot veiv og anleggsflate mot lager Glad

Snart klar nå  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

agammels
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Råholt


Better Late, than never..


Vis profil
« Svar #26 på: mars 06, 2014, 16:03:42 pm »

Veldig spennende tråd dette her, og ikke minst inspirerende!
Loggført
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #27 på: mars 06, 2014, 17:46:34 pm »

Takk for det!

Erik er veldig god å ha, ting pleier som regel å løse seg.

Burde bli klart til oppstart neste runde i garasjen.. gleder meg!
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #28 på: mars 16, 2014, 17:33:35 pm »

Har tilbrakt litt tid i garasjen denne helgen og fått utrettet en hel del.

Startet lørdagen med å få fikset endeslakken og strammet til svinghjul.
Slakken ble satt til .12mm ved bruk av 2 stk .24mm shims + 1 stk .26mm shim.


* DSC_0220.JPG (33.49 KB. 338x600 - vist 335 ganger.)


Deretter ble scat bolten strammet til rett over 50kg ved hjelp fra den hendige torque meister'n

Siste rest av oljesystemet ble montert, forøvrig nok en morsom detalj med den hjemmelagede filter holderen, og motoren tok så turen over til oppstartsbenken.


* DSC_0225.JPG (28.21 KB. 338x600 - vist 366 ganger.)


Det meste av kjøleblekk ble montert, samt eksos, gassere osv.

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #29 på: mars 16, 2014, 18:12:30 pm »

På søndag trappet jeg opp for å fullføre arbeidet og startet dagen med å gjøre klar til oppstart.
Pluggene ble tatt ut og byttet med nye i tillegg ble det satt på en ny viftereim.
Bruker d6ea plugger etter anbefaling fra jpm.


* P1020077.JPG (49.66 KB. 800x450 - vist 285 ganger.)


Ny olje ble fylt på og de gamle pluggene tatt ut for å byttes med nye. Brukte da anledningen til å dra rundt på starteren for å få oljetrykk.
Da oljetrykket var et faktum startet kobling av bensinslanger og justering av gasserstag.

Motoren fyret ganske umiddelbart, ihvertfall etter at jeg husket ledningen fra kondesator til - på coil, og tenningen ble grovjustert.

Dessverre var det noe tull med høyre gasser så jeg fikk ikke motoren til å gå skikkelig.
Heldigvis er problemet veldig isolert, så fort gasseren er rengjort og gått over håper jeg problemet er ute av verden.

Litt bilder av det endelige resultatet Glad


* P1020085.JPG (14.2 KB. 338x600 - vist 349 ganger.)

* P1020084.JPG (55.79 KB. 800x450 - vist 393 ganger.)

* P1020083.JPG (42.4 KB. 800x450 - vist 437 ganger.)

* P1020082.JPG (31.58 KB. 800x450 - vist 386 ganger.)

* P1020081.JPG (38.45 KB. 338x600 - vist 408 ganger.)
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]





* P1020088.JPG (38.92 KB, 338x600 - vist 397 ganger.)
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!