mars 28, 2024, 12:30:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Old school motorbygging  (Lest 37191 ganger)
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #60 på: oktober 28, 2015, 21:20:39 pm »

Hei
Husker ikke sikkert, men lurer på om det ikke var rundt 25-30psi da jeg brukte de. Øyerulling
Men husk at de er gamle og veldig glatte på vått underlag Blunker

IHar også overtatt stafettpinnen, i form av noen gamle dekk, etter Alf og monterte dette på ansen-felgene.
Fornøyd med looken og dekkene kler felgene helt greit Kult

[ Vedlegg ]
Hei
Ny bil nye muligheter, skal si de dekkene får reist mye Osteaktig Osteaktig
Passer perfekt på Ansen felgene gjør de og Kult
Dette blir bra Anders...

Takk Svein Glad
Dekkene har vært innom et par biler før ja... 
Hvor mange biler har det egentlig blitt opp gjennom? Jeg kommer ihvertfall på 5stk ink min.

Forresten noen av dere tidligere eiere som har forslag til dekktrykk eller om man bør ta spesielt hensyn til noe med disse?
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #61 på: oktober 28, 2015, 22:55:22 pm »

Du trenger ikke tenke så mye på alderen på dekkene, de var akkurat like glatte på vått underlag når de var nye  Gliser
Jeg kjøpte dem nye i 2004 og hadde dem på 57'n et par sesonger. Siden har de vel vært innom bilene til Johnny, Svein og Alf om jeg ikke husker feil.
De er helt greie å kjøre med men krever at du har litt spissing (toe-in) bak og at forstillinga også er på stell.
I underkant av 30 psi burde gjøre susen til gatebruk, noe mer enn det vil slite dem på midten når felgen er såpass smal i forhold til dekket.

Og vi ønsker lykke til!  Kult
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #62 på: november 19, 2015, 17:13:53 pm »

Takk for svar ang dekkene dere! Skal se om jeg ikke får justert de ulike vinklene selv, evt ta en kontroll på egnet verksted.

Har kommer litt lengre med motoren også og ting begynner å falle på plass.
Var en tur hos Erik på tirsdag og hadde en trivelig dag med litt bremsing og justering av motor.

Testet ut to forskjellige eksostyper bla. og fikk ut noen tall jeg er veldig fornøyd med.
Ser ut til å være en kurant gatemotor med maks-effekt på 5.5k og en helt ok momentkurve.

Funnene fra bremsing med de ulike eksostypene (moderne CSP vs old schoold empi/scat) var på ingen måte overraskende og tallene var som følger:

Empi m/reim: 74hk @ 5524rpm (103nm)
CSP m/reim: 79hk @ 5750rpm (108nm)
Empi u/reim: 83hk @ ca 5900rpm (113nm)
CSP u/reim: 93hk @ 6126rpm (128nm)

Konklusjonen er vel at vi er helt på grensen av hva empi-eksosen kan levere og den faller litt igjennom når turtallet økes.
Forskjellen mellom empi vs csp er derfor mer markant når reima taes av og registeret flyttes noe oppover i turtall (5hk forskjell med reim mot 10hk uten).

Kan forøvrig skyte inn at traktene ga 5hk ekstra mot ikke å kjøre noe (hverken filter eller trakt), billige hester med andre ord  Osteaktig

Takk til Erik for en hyggelig dag!


* empi med reim.jpg (51.28 KB, 800x450 - vist 209 ganger.)

* CSP med reim.jpg (53.98 KB, 800x450 - vist 209 ganger.)

* Empi uten reim.jpg (50.41 KB, 800x450 - vist 234 ganger.)

* CSP uten reim.jpg (55.8 KB, 800x450 - vist 244 ganger.)
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #63 på: november 19, 2015, 17:21:08 pm »

Par stemningsbilder fra benken hører med.. (Videosnutt kommer senere)


* DSC_0059.jpg (46.76 KB. 800x450 - vist 341 ganger.)

* DSC_0060.jpg (51.31 KB. 800x450 - vist 374 ganger.)


Ettersom dette var 'mekke-tirsdag' i tillegg kom vi et stykke på vei med montering i bil også  Gliser


* DSC_0064.jpg (62.98 KB. 800x450 - vist 377 ganger.)


Fornøyd med looken!

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #64 på: november 19, 2015, 19:05:08 pm »

Ser bra ut dette ja.

Snart kjørbar  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #65 på: november 20, 2015, 09:48:30 am »

Spennende, kjekt å følge med på.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #66 på: november 20, 2015, 22:40:38 pm »

Ser bra ut dette ja.

Snart kjørbar  Gliser

Jau, må bare få unna noen små issues først! Blunker

Spennende, kjekt å følge med på.

Takk, ble ikke 500hk akkurat, men er mulig å ha mye morro med dette uansett  Osteaktig

Her er forresten et par videoklipp fra bremsingen.



Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #67 på: november 22, 2015, 18:00:26 pm »

Ser veldig tøft ut dette.  Kult
Eneste jeg lurer på ,er det tenkt å bruke luftfilter på de forgasserene/ traktene? Når en har kostet på så mye på motoren så synes ihvertfall jeg at det er synd at den skal dra inn "slipepasta" inn i motoren..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #68 på: november 23, 2015, 08:52:43 am »

Jepp, det er planlagt å ha en type netting over traktene til vanlig.
Vi får tro det holder det verste unna. Glad

Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av de i morgen.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #69 på: november 23, 2015, 13:15:20 pm »

Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #70 på: november 23, 2015, 22:03:15 pm »

Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  Gliser
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #71 på: november 23, 2015, 23:03:45 pm »

Flott tråd!

Hva slags vifte bruker du? Leste at en doghouse-vifte dro 3 hk mer på 3000 rpm enn en 30hk vifte, da den må gi nesten dobbelt så mye luft (6-700l/m mot 350 på 30hk). 34 hk ga 400l/m, tror det lå rundt der på de andre singelportene.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #72 på: november 24, 2015, 06:48:59 am »

Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  Gliser

10 hk forskjell på dette nivået er MYE!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #73 på: november 24, 2015, 09:09:29 am »

Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  Gliser


Var rørdimensjonen lik på disse annleggene? Vanskelig å tro at man kan rote bort 10 hk i selve kollektoren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #74 på: november 24, 2015, 12:43:59 pm »

Og næsten 10 heste mere med CSP eksosen  Sjokkert

Jau, godt å vite at nesten 50år med utvikling har gitt resultater  Gliser


Var rørdimensjonen lik på disse annleggene? Vanskelig å tro at man kan rote bort 10 hk i selve kollektoren.

Nei nei, ikke likt i det hele tatt. CSP er vel 38mm mot empi som er tilsvarende org. (30mm?).
Det vil ha en grei innvirkning på ytelsen og kanskje spesielt ved høyere turtall.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #75 på: november 24, 2015, 12:52:27 pm »

Flott tråd!

Hva slags vifte bruker du? Leste at en doghouse-vifte dro 3 hk mer på 3000 rpm enn en 30hk vifte, da den må gi nesten dobbelt så mye luft (6-700l/m mot 350 på 30hk). 34 hk ga 400l/m, tror det lå rundt der på de andre singelportene.

Takk Kjell Roar Glad

Bruker vifte fra 1300SP (32mm) som gir ca 550l/m ved 4000rpm (gitt bruk av org. reimhjul, jeg bruker power pulley).
Tidligere brukte jeg doghouse-vifte (35mm) og utvidet viftehuset noe for å få plass.

Har ikke gjort dette denne gangen, så vi får se om det blir nok kjøling på toppene.
Kjører dog uten oljekjøler i viftehuset, så det hjelper en del mot sylinder 3/4.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #76 på: november 24, 2015, 16:09:18 pm »

Hvordan blender du av doghouse kjøleren når du kjører uten kjøler?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #77 på: november 24, 2015, 16:29:42 pm »

Hvordan blender du av doghouse kjøleren når du kjører uten kjøler?

Blender ikke av, viftehuset er av den gamle typen uten doghouse. Glad
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #78 på: november 24, 2015, 16:59:42 pm »

Leste "dog" i innlegget og trodde du mente doghouse :-)

Mye godt arbeid her, moro med gamle/nye og egenproduserte trimdeler.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #79 på: desember 06, 2015, 20:10:52 pm »

Kan ikke skryte på meg voldsomme fremskritt her dessverre, men noe har da blitt gjort.

Har montert ett stk triangelstag bak, ikke tidenes patent, men tror det kan holde til denne motoren.


* DSC_0029.jpg (55.72 KB. 800x450 - vist 305 ganger.)


I tillegg er alt av olje- og bensinslanger koblet opp og det nærmer seg oppstart med stormskritt.
( Klubbkamerater bes vennligst om å se bort fra farge og type koblinger på oljeslangene  Osteaktig )


* DSC_0087.jpg (69.79 KB. 800x450 - vist 337 ganger.)


Har sluppet den ned fra bukkene også; og når bakenden setter seg litt tror jeg dette blir veldig snasent.


* DSC_0090.jpg (61.27 KB. 800x450 - vist 309 ganger.)


Satser på oppstart neste mekkekveld! Glad

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #80 på: desember 06, 2015, 20:26:56 pm »

Dette ser snasent ut Anders Kult Kult Kult
Bruker samme triangelstag på min, holder i masse hvis dette.... Osteaktig
Når er neste mekke kveld Øyerulling Øyerulling
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #81 på: desember 06, 2015, 22:15:14 pm »

Takk Svein.  Glad
Håper det blir tid til et par kvelder før jul. Satser hvertfall  på en runde neste tirsdag.
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #82 på: januar 10, 2016, 22:41:18 pm »

Hei og godt nytt år!
Fikk tatt noen runder i garasjen i helgen og kommet et par skritt videre på bilen.
Har fått byttet skrapelista på førerdøra, montert rattet skikkelig og satt inn berg-spak (60% reduksjon).


* DSC_0184-01-1280x720.jpg (56.21 KB. 800x450 - vist 295 ganger.)


I tillegg har filter vært etterspurt tidligere her og dette er foreløpig løsningen jeg går for. Som nevnt holder det nok det meste av småstein ute av motoren.


* DSC_0195-720x1280.jpg (34.81 KB. 338x600 - vist 299 ganger.)


Motoren ble også startet og alt fungerer tilfredsstillende. Det var vanskelig å motstå fristelsen for en prøvetur i finværet, så det ble tidlig sesongstart på bobla i år Glad
Etter litt crusing rundt på området ble det konstantert to ting:
1. Kjørbarheten er virkelig på plass.. Motoren gir et bra skyv fra 1500rpm og oppover og vil gi masse kjøreglede neste sesong.
2. De nye/gamle dekka er ikke spesielt gode på snø Rekker tunge


* DSC_0179-01-1280x720.jpg (62.5 KB. 800x450 - vist 267 ganger.)


Neste blir montering av linelock og skrapelist på passasjersiden, deretter er det bare å ta fatt på den brune bilen og få sveist inn bur mm.

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #83 på: januar 11, 2016, 10:54:54 am »

Bra fremgang!  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #84 på: januar 14, 2016, 13:11:25 pm »

Bra fremgang!  Glad

Takk for det, kommer seg nå Glad

Ble mer eller mindre ferdig med linelock'en på tirsdag også, så nå er det ikke mye igjen før den er klar for sesongen.


* DSC_0197-01.jpg (52.31 KB. 743x417 - vist 237 ganger.)


Fikk tid til nok en luftetur og et par forsøk på burnout i garasjen.
Neste runde blir justering av berg-spak, den er tydeligvis vanskelig å få i 2. gir, da det ble opptil flere burnouts i revers  Øyerulling

Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #85 på: januar 14, 2016, 13:21:59 pm »

Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #86 på: januar 14, 2016, 13:30:17 pm »

Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... Osteaktig

Vel, du måå jo ikke Rekker tunge
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #87 på: januar 14, 2016, 13:32:12 pm »

Må vel nesten legge ut film av de revers-burnisene jeg... Osteaktig

Just do it... som en vintervarmer.  Osteaktig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #88 på: januar 14, 2016, 13:39:21 pm »



Okey da...  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Anders
Seniormedlem
****
Innlegg: 341
Bosted: Oslo


Hårda Tider


Vis profil
« Svar #89 på: januar 14, 2016, 13:40:57 pm »


You guys...  Gliser
Loggført



Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!