mars 28, 2024, 14:03:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skal nå kjøpe min første bil - Og fullføre drømmen om boble :) Spørmål!  (Lest 14058 ganger)
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: mars 05, 2014, 23:12:30 pm »

Siden jeg var 7 har jeg drømt om en VW boble (godt over 25 nå)... Jeg gleder meg så vilt mye at jeg nesten bare kaster meg ut i det og kjøper den billigste jeg finner - Pengene er klare - men, problemet...Jeg er altså ikke flink på bil! - Det hadde jo vært en fin bonus om den fungerte lengere en turen hjem uten at jeg tråkket gjennom gulvet.

Sett på finn.no (og her) i noen år nå, og drømmer meg bort - men kviier meg for jeg er så redd for å bli lurt!

jeg forestiller meg ikke en cabriolet - men en helt standard en - dog kanskje en med buet frontvindu. Og jeg må nesten ha ordentlig nakkestøtte så jeg ikke skulle brekke nakken Glad

1. Hva er fallgruvene ved å kjøpe boble? - hva burte jeg spørre og undersøke om og se etter.
Som f.eks rust under- på "bære bjelkene?"

2. Hvor mye ville det kunne koste å sette nye seter i om bilen jeg kjøper ikke har nakkestøtte? (uten å ramponere utseendet`.)

3. Og kunne dere kanskje hjelpe meg med å identifisere gode kjøp?

Jeg vurderer f.eks disse
a. 1974 - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46792517&searchclickthrough=true
b.  1973 - (ikke nakkestøtte) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46930605
c. 1965 - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45990603 (selger forventer at man kan ta vare på boble - men hvem kan ta vare på en bil bedre en en som har ekte kjærlighet? Glad
d. 1967 - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46763983
e. 1967 - (ikke nakkestøtte) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46970802
f. 1972 - (ikke nakkestøtte, TROR JEG, eller?) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46884745
g. 1967 - (ikke nakkestøtte) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44594954
h. 1958 - (ikke nakkestøtte) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44594954

Jeg har sendt mail til A, her og spurt om NAF test, om rusten er bare kosmetisk og hvordan kvaliteten er på dekkene.

Det er egentlig A, B og C jeg tenderer mot..

4. Og et lite tilleggspørsmål  - hvordan er det med bensin - må den blandes ut? (altså med olje?) En som har eid boble for lenge siden fortalte meg at dette må gjøres for noen år siden, men kanskje han tok feil.

Jeg har også vært inne på å leie en boble, så om det er noe noen her ville vært interresert i det så har jeg ingen betalingsannmerkninger og plettfri vandel.
(men er student, så vil ikke bruke opp alt jeg har spart til boblekjøp, på en skyhøy leie, så leia kan ikke være så mye Blunker

Takk for alle svar ! Jeg befinner meg i Oslo

« Siste redigering: mars 06, 2014, 00:13:13 am av knutzeno » Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: mars 06, 2014, 00:08:35 am »

Sitat
Pengene er klare - men, problemet...Jeg er altså ikke flink på bil!
Først og fremst ville jeg alliert meg med en som er godt kjent med bobler, som kan bli med deg å se på aktuelle biler.
Ville også styrt unna ombygde biler, og funnet en som er så tilnærmet original som mulig. Desto mer ombygd, og med div personlige løsninger, så øker også muligheten for feil og mangler.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: mars 06, 2014, 00:15:48 am »

Sitat
Pengene er klare - men, problemet...Jeg er altså ikke flink på bil!
Først og fremst ville jeg alliert meg med en som er godt kjent med bobler, som kan bli med deg å se på aktuelle biler.
Ville også styrt unna ombygde biler, og funnet en som er så tilnærmet original som mulig. Desto mer ombygd, og med div personlige løsninger, så øker også muligheten for feil og mangler.

Ok, takk for tips! Er dessverre ingen jeg kjenner som har ekspertise på dette tror jeg. Skal spørre litt rundt - men tviler..
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mars 06, 2014, 00:27:23 am »

Sitat
Pengene er klare - men, problemet...Jeg er altså ikke flink på bil!
Først og fremst ville jeg alliert meg med en som er godt kjent med bobler, som kan bli med deg å se på aktuelle biler.
Ville også styrt unna ombygde biler, og funnet en som er så tilnærmet original som mulig. Desto mer ombygd, og med div personlige løsninger, så øker også muligheten for feil og mangler.

Ok, takk for tips! Er dessverre ingen jeg kjenner som har ekspertise på dette tror jeg. Skal spørre litt rundt - men tviler..
Mange i og rundt Oslo som holder på med folkevogn. Sikkert noen her på forumet som kan være behjelpelige.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #4 på: mars 06, 2014, 00:31:35 am »

KONTAKT MILJØET ,BLI KJENDT MED FOLK OG FÅ TIPS.
SÅ VETERANVWKLUBBEN HAR MØTE HOS MØLLER FRYSJA TORSDAG 6 MARS 18.30.
ER IKKE MEDLEM ,MEN REGNER MED DU ER VELKOMMEN DER.
KJØP EN MEST MULIG USKRUDD BIL SÅ FÅR DU SANSYNLIGVIS MINST PROBLEMER.
ER IKKE ALTID DYRESTE BIL ER DEN BESTE......
VILLE IKKE VÆRT SÅ NØYE MED NAKKESTØTTER , ER IKKE DEN TRYGGESTE BILEN Å FRONTE MED UANSETT, MEN FULT MULIG Å SETTE INN SETER MED NAKKESTØTTER
HAR SELV EN 70 MODELL DER DET ER BYTTET SETERYGGER PÅ ORGINALPUTER
ER EN FIN BIL Å LÆRE SEG Å SKRU PÅ DA DET MESTE ER ENKELT MEN SKAFF DEG EN REPARASJONSBOK.
 LYKKE TIL
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mars 06, 2014, 07:32:15 am »

Hei og velkommen til forumet.

Jeg samtykker med svarene du har fått over her men tar meg samtidig tid til å åpne opp for debatt på de to av de tre bilene du selv har som favoritter:

A og B er "moderne" utgaver og jeg garanterer deg at dem har rust. Vær skeptisk! At bilen har ny lakk er ofte ikke en fordel så ikke la deg blende av at bilen er blank.

Mitt tips, kjøp heller en rustfri, bra og ærlig bil til 40 - 60 - 80 000 fremfor en som krever mye innsats, tid og ofte frustrasjon.

PS: det er ikke enkelt å finne en bra bil og de som er bra blir ofte solgt før du får slått siste nummeret på telefonen. Det kan lønne seg å se utover grensene og også reise på treff for å slå til der på rette bilen.

Det er mye bra info her inne på forumet og du kan ta en titt på rustguidene for å se hvilke områder du skal fokusere på når du er ute å titter.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: mars 06, 2014, 09:11:40 am »

1. Hva er fallgruvene ved å kjøpe boble? - hva burte jeg spørre og undersøke om og se etter.
Som f.eks rust under- på "bære bjelkene?"

Du finner en temmelig så bra rustguide her på forum. Bare å lese og lære.

4. Og et lite tilleggspørsmål  - hvordan er det med bensin - må den blandes ut? (altså med olje?) En som har eid boble for lenge siden fortalte meg at dette må gjøres for noen år siden, men kanskje han tok feil.

Denne personen husker åpenbart ikke forskjell på Boble og Saab Glad Bobla har aldri hatt totakter og har derfor aldri trengt olje i bensina.

Anbefaler igrunn at du leser og lærer litt om bilen før du kjøper. Bobla var legendarisk for å være driftsikker og enkel å jobbe med i sin tid, men noen "kjør 15 000 km og sett den på service"-bil er den ikke, og mange av dagens verksteder vet knapt opp og ned på bilen. Derfor lurt å finne ut litt mer generell info på forhånd. Kjøp en bok - det finnes flere - eller les litt her, for eksempel: http://www.thebugshop.org/gotech.htm
Loggført
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mars 06, 2014, 10:03:56 am »

Denne har ikke nakkestøtter eller buet frontrute, men oppfyller ellers mange av kriteriene du er ute etter:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,58752.0.html
Loggført
Marius828
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 06, 2014, 11:03:06 am »

Bilen som Jøran Larssen viser til. Ser ganske fin ut da. Holder til på tonsenhagen  Gliser Bare å skrike ut
Loggført




pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: mars 06, 2014, 13:03:55 pm »

Legg litt penger i en bra bil, Jøran sin er veldig bra, da kan du lære deg mye om bilen ettersom du vedlikeholder, isteden for "dra på seg trøbbel" med en bil der du må gjøre mye . Fort gjort å miste motivasjonen med en bil som trenger mye arbeid hvis det du helst vil gjøre er å kjøre/bruke den !  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: mars 06, 2014, 13:26:22 pm »

Er det helårsbil du skal ha ? Har du garasje ?

Bilen til Jøran er nok det beste kjøpet i den prisklassen du linker til på biler. Men du må ha en vinterbil i tillegg. Kjører du gammel boble på salta vinterveier blir de fort ødelagt, en bil som det er det værd å ta vare på, ikke noe man ødelegger på 3 vintre pga salt og rust. Tror jeg var litt for sein med å ringe på denne bilen den gang Jøran kjøpte den, tror det var en av de som "slapp unna". Er veldig lik i alle fall.
Loggført

1961 T1 - Custom
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #11 på: mars 13, 2014, 23:44:12 pm »

KONTAKT MILJØET ,BLI KJENDT MED FOLK OG FÅ TIPS.
SÅ VETERANVWKLUBBEN HAR MØTE HOS MØLLER FRYSJA TORSDAG 6 MARS 18.30.
ER IKKE MEDLEM ,MEN REGNER MED DU ER VELKOMMEN DER.
KJØP EN MEST MULIG USKRUDD BIL SÅ FÅR DU SANSYNLIGVIS MINST PROBLEMER.
ER IKKE ALTID DYRESTE BIL ER DEN BESTE......
VILLE IKKE VÆRT SÅ NØYE MED NAKKESTØTTER , ER IKKE DEN TRYGGESTE BILEN Å FRONTE MED UANSETT, MEN FULT MULIG Å SETTE INN SETER MED NAKKESTØTTER
HAR SELV EN 70 MODELL DER DET ER BYTTET SETERYGGER PÅ ORGINALPUTER
ER EN FIN BIL Å LÆRE SEG Å SKRU PÅ DA DET MESTE ER ENKELT MEN SKAFF DEG EN REPARASJONSBOK.
 LYKKE TIL

Takk for tips! har endel oppgaver å skrive for tiden, så rekker ikke så mye.
Men - 'tørr' du gjette på prisen på nye seter? 500-2000 ?
Hva med nye dekk og prisen på dette.
Hvordan er det med orginale reservedeler tror dere? - er det veldig vannskelig å finne nye?

- jeg skal søke opp mer informasjon selv også altså, bare ting jeg lurer på nå Blunker

Tror ikke jeg hadde turt kjøre så lang uten nakkestøtte, skulle gjerne hatt kollisjons puter også, hehe !
Får vel kjøre med hjelm Blunker

Hei og velkommen til forumet.

Jeg samtykker med svarene du har fått over her men tar meg samtidig tid til å åpne opp for debatt på de to av de tre bilene du selv har som favoritter:

A og B er "moderne" utgaver og jeg garanterer deg at dem har rust. Vær skeptisk! At bilen har ny lakk er ofte ikke en fordel så ikke la deg blende av at bilen er blank.

Mitt tips, kjøp heller en rustfri, bra og ærlig bil til 40 - 60 - 80 000 fremfor en som krever mye innsats, tid og ofte frustrasjon.

PS: det er ikke enkelt å finne en bra bil og de som er bra blir ofte solgt før du får slått siste nummeret på telefonen. Det kan lønne seg å se utover grensene og også reise på treff for å slå til der på rette bilen.

Det er mye bra info her inne på forumet og du kan ta en titt på rustguidene for å se hvilke områder du skal fokusere på når du er ute å titter.

Mvh
BB

Hei - takk for velkommsten!

Så 1303 s modellene , eller "nyere biler" (etter 1970 da?), har mer problemer med rust? Jeg liker nok 1302 og 1302 modellene mest... men det er jo ikke noe 'must'.
- skal lete opp rustguidene Blunker

Fikk svar fra den i metallic, A. Han sier det mest er kosmetisk rusten på den.

Ja, selve fargen og lakken er ikke så alt for viktig for meg. - litt viktigere for meg at den ser allright ut på innsiden og at den går uten å måtte få den taua hjem 2-3 ganger i mnd Blunker - men forberedt på at det kan bli kluss uansett hva jeg kjøper!

Vurderer to valg - kjøpe en litt dyrer en som du sier, eller en som er billigere og kanskje 'bytte ut' senere med litt tap. Siden det er min første bil, så lener jeg egentlig litt mot den rimeligere varianten. Da kan jeg i hvertfall bli litt kjent med bobla uten å bruke for mye med engang - og kanskje på senere tidspunkt 'oppgradere'.


1. Hva er fallgruvene ved å kjøpe boble? - hva burte jeg spørre og undersøke om og se etter.
Som f.eks rust under- på "bære bjelkene?"

Du finner en temmelig så bra rustguide her på forum. Bare å lese og lære.

4. Og et lite tilleggspørsmål  - hvordan er det med bensin - må den blandes ut? (altså med olje?) En som har eid boble for lenge siden fortalte meg at dette må gjøres for noen år siden, men kanskje han tok feil.

Denne personen husker åpenbart ikke forskjell på Boble og Saab Glad Bobla har aldri hatt totakter og har derfor aldri trengt olje i bensina.

Anbefaler igrunn at du leser og lærer litt om bilen før du kjøper. Bobla var legendarisk for å være driftsikker og enkel å jobbe med i sin tid, men noen "kjør 15 000 km og sett den på service"-bil er den ikke, og mange av dagens verksteder vet knapt opp og ned på bilen. Derfor lurt å finne ut litt mer generell info på forhånd. Kjøp en bok - det finnes flere - eller les litt her, for eksempel: http://www.thebugshop.org/gotech.htm

Takk for oppklaring om bensinen - dette har vært ganske forvirrende for meg en god periode nå; ettersom jeg ikke har funnet informasjon om dette online. Var faktisk 2 personer jeg pratet med, på forskjellige tidspunkt, som mente man måtte blande ut bensinen.

hehe : " People will often want to stop you and tell you about "back when" they had a Beetle", søtt Glad



Denne har ikke nakkestøtter eller buet frontrute, men oppfyller ellers mange av kriteriene du er ute etter:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,58752.0.html

Hei ! Ja, den er kjempe fin!
Det er faktiskt en av de fineste av de jeg har sett i det siste. (lite minus at det ikke er buet frontrute - men har ikke noe krav om det.)
La merke til den for litt siden. Ville vært fryktelig synd å ta ut de fine setene da?

Det er vel noe av grunnen til at jeg slo det litt ifra meg, for jeg tenkte at den faktisk var litt for fin for meg, og at jeg ikke ville ramponere den med mine sikkerhets krav. Det er jo litt finmanspynt den bilen din der synes jeg Glad

Er det over skulder sele eller rundt midtjen i den nå? Dette er to ting jeg må omsider sette inn i så fall, nakkestøtter (omsider til bak også) og seler. Uff, nei, vet ikke omeg jeg hadde fått meg til å gjøre det...

Liker den veldig godt, men er kanskje litt for fin, for en tidvis blakk student.. må fordøye det litt.

Legg litt penger i en bra bil, Jøran sin er veldig bra, da kan du lære deg mye om bilen ettersom du vedlikeholder, isteden for "dra på seg trøbbel" med en bil der du må gjøre mye . Fort gjort å miste motivasjonen med en bil som trenger mye arbeid hvis det du helst vil gjøre er å kjøre/bruke den !  Glad
Godt poeng det, ja. Jeg gleder meg litt til å lære mer om innmaten også - men det er jo fint å ha innmat som ikke er råttent fra starten av Glad


Er det helårsbil du skal ha ? Har du garasje ?

Bilen til Jøran er nok det beste kjøpet i den prisklassen du linker til på biler. Men du må ha en vinterbil i tillegg. Kjører du gammel boble på salta vinterveier blir de fort ødelagt, en bil som det er det værd å ta vare på, ikke noe man ødelegger på 3 vintre pga salt og rust. Tror jeg var litt for sein med å ringe på denne bilen den gang Jøran kjøpte den, tror det var en av de som "slapp unna". Er veldig lik i alle fall.

Jeg har tenkt litt på det du nevner, ikke å ha to biler, men å kjøre den mest i 'varmen' ja.
Dog forestiller meg å bruke den til og fra hele året, selv om den tidvis vil stå i ro. Kjører ikke så mye selv de gangene jeg låner bil av andre.

Har tillgang på garasje, et stykke unna fra der jeg bor, men den jeg omsider skaffer meg vil nok stå noe på asfalten.
Loggført
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #12 på: mars 13, 2014, 23:52:30 pm »

Denne har ikke nakkestøtter eller buet frontrute, men oppfyller ellers mange av kriteriene du er ute etter:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,58752.0.html

Den vokser på meg... bare dette med nakkestøtte og seler.
Og i forhold til dette  som Kjetil L nevner.

Så ville den jo måtte stå ute i noe ruskevær og bli kjørt litt på iblant vinteren.
Loggført
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #13 på: mars 17, 2014, 18:23:46 pm »

Tilbake til bensin - fått høre at Gamle bobler gikk på 98 oktan superbensin? - får man kjøpt dette på bensin stasjoner?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: mars 17, 2014, 21:17:20 pm »

Tilbake til bensin - fått høre at Gamle bobler gikk på 98 oktan superbensin? - får man kjøpt dette på bensin stasjoner?

Det er feil så legg den bekymringen fra deg først som sist.

"Så 1303 s modellene , eller "nyere biler" (etter 1970 da?), har mer problemer med rust? Jeg liker nok 1302 og 1302 modellene mest"

Ja! De ruster langt mer og på andre plasser en andre. Dårligere metallkvalitet er en del av skylden. De tåler rett og slett ikke å bli brukt og norsk vinter kan du bare glemme. Du klarer å holde rusta i sjakk hvis du får tak i en rustfri bil som du vedlikeholder NØYE med tynnstoff og antirust behandling.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #15 på: mars 26, 2014, 12:39:09 pm »

Har nå prøvekjørt 2 bobler. Hatt en av dem på NAF test.

Første http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47223316&searchclickthrough=true

Var grei å kjøre - men det var litt merkelig gir - var veldig 'løst'. Det luktet også bensin i bilen når jeg kjørte. (vet ikke hva dette kan være).. Falt ikke heeelt pladask for denne, men det er kanskje lukta som gjør at jeg er litt negativ ? Hva kan bensinlukt i bilen være tegn på mon tro..

Andre http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47302861&searchclickthrough=true

var veldig god å kjøre, gode seter, sitter litt lavt, føles ut som man har mer 'plass', likte giret. Ikke bensinlukt Blunker Håpet virkelig på denne, føltes ut som jeg hadde "kommet hjem" når jeg kjørte den ! Glad  
...men ... NAF testen viser farlig rust, og mekanikerne (har pratet med 3) kan ikke anslå hvor mye det vil koste - og jeg har ikke peil nok til å ha et restaurerings prosjekt. De trodde ikke den ville bestå neste EU test.

Kjempe synd, for jeg likte den veldig godt.

tenkte jeg skal ta en titt på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46792517&searchclickthrough=true neste. noen som har vært og sett på den?
« Siste redigering: mars 26, 2014, 12:50:32 pm av knutzeno » Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #16 på: mars 26, 2014, 19:31:32 pm »

Kansje en av disse hadde vert noe, Både nakkestøtter og seler både framme og bak.

http://www.blocket.se/jonkoping/VW_bubbla_1302__71_52820029.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Fin_VW_1302___72_52429491.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/bastad/Volkswagen_Bubbla_1303s_50489099.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/VW__Typ_1_Bubbla__1500_Lim_113_AUTOMAT__70_51938142.htm?ca=15&w=3

Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 27, 2014, 00:01:10 am »

Bensinlukt kan være mye. Men det kan være noe så enkelt som en litt morken slange, byttet påfyllingsslangen på min, så var lukta vekk.

På gear kan du evt. montere en gearforkorter, som gjøre gerkassen mer "tight"..



Har nå prøvekjørt 2 bobler. Hatt en av dem på NAF test.

Første http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47223316&searchclickthrough=true

Var grei å kjøre - men det var litt merkelig gir - var veldig 'løst'. Det luktet også bensin i bilen når jeg kjørte. (vet ikke hva dette kan være).. Falt ikke heeelt pladask for denne, men det er kanskje lukta som gjør at jeg er litt negativ ? Hva kan bensinlukt i bilen være tegn på mon tro..

Andre http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47302861&searchclickthrough=true

var veldig god å kjøre, gode seter, sitter litt lavt, føles ut som man har mer 'plass', likte giret. Ikke bensinlukt Blunker Håpet virkelig på denne, føltes ut som jeg hadde "kommet hjem" når jeg kjørte den ! Glad  
...men ... NAF testen viser farlig rust, og mekanikerne (har pratet med 3) kan ikke anslå hvor mye det vil koste - og jeg har ikke peil nok til å ha et restaurerings prosjekt. De trodde ikke den ville bestå neste EU test.

Kjempe synd, for jeg likte den veldig godt.

tenkte jeg skal ta en titt på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46792517&searchclickthrough=true neste. noen som har vært og sett på den?
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 27, 2014, 00:39:19 am »

Her en liten "basic-guide" om du vil begynne å lære litt om gammel VW...

http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php

Vedr sikkerhet... Dette er nesten som for en motorsykkel. Man må tenke seg om når man kjører.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: mars 27, 2014, 04:54:27 am »

Bensinlukt i bilen kan være alt fra bagateller som dårlige påfyllingsslanger på bensintank/morken utluftingsslange/slangeklemmer som ikke tetter godt nok, til at selve bensinrøret inne i midttunnelen er dårlig.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: mars 27, 2014, 06:25:05 am »

Har hatt 4 bobler, fra 1958 til1974. 1303 var den bilen jeg har hatt med mest rust. Kjøpte den, men måtte skrote den etter å tatt ut motor og gir.
Det er kun på tv de klarer å kjøpe en billig bil, fikse den opp, og selge med fortjeneste.
Det billigste du kan gjøre  er å kjøpe en dyr, ikke uvanlig å bruke 100.000 på bil og selge for 50.000.-
Når det gjelder seter kan du gjøre det billig. Kapp av original understellet, gå på hogginga og finn seter du liker, kapp av det du skal på de nye, og sveis på det originale. Du må nok hefte dem og teste et par ganger før du finner rett vinkel og høyde på setebunn, men det er ikke så vanskelig.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: mars 27, 2014, 09:52:05 am »

Det er svært skjelden at prisen på en luftkjølt boble samsvarer med den rustmessige tilstanden. Prisen blir som regel satt etter hvordan bilen ser ut. Dermed må man kjenne til hvor rusten sitter for å finne rette bilen.
Skal man kjøpe en 1302 eller 1303 må man kikke etter rust fra a stolpen og frem. En bra test, hvis bil eier tillater det er å skru ut en av de 17mm som sitter i par på hver side av napoleons hatten foran. Kommer det knaselyder når du skrur bør du kikke videre. Jeg antar det knaser i 60% av bilene i Norge.   
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: mars 27, 2014, 09:55:57 am »

Skal man kjøpe en 1302 eller 1303 må man kikke etter rust fra a stolpen og frem. En bra test, hvis bil eier tillater det er å skru ut en av de 17mm som sitter i par på hver side av napoleons hatten foran. Kommer det knaselyder når du skrur bør du kikke videre. Jeg antar det knaser i 60% av bilene i Norge.   

Jeg øker og sier 90%

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: mars 28, 2014, 21:13:35 pm »

Sitat
enkte jeg skal ta en titt på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46792517&searchclickthrough=true neste. noen som har vært og sett på den?

Denne har mye rust. Du ser at chromen har tatt mye salt, og innerkantene på skjermene er skutt - ogdu vil finne mer bak de skjermene.
     Samt stigtrinnet har mye rust på chromen, så da blir det ikke bedre under.
Bilselger skriver også: "Bilen er grei og fullt kjørbar.". Grei - ikke bra, super, flott.

Hold deg unna denne. 35000,- er en tullete pris for den standen denne er i.
Loggført

KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #24 på: april 27, 2014, 15:17:49 pm »

Hei - takk for alle svar alle sammen - Jeg har (litt for mange eksamener) for tiden på uio, så boble jakten dabbet litt av, men skal snart fortsette Glad
Loggført
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #25 på: juni 03, 2014, 18:49:06 pm »

Da var jakten igang igjen -

Tanker om denne ? Glad
Det er choke på den right ?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48927691
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #26 på: juni 03, 2014, 19:10:36 pm »

ser ut som en fin bil ! Glad men ville absolutt behandla den med noe unnder om du skall bruke på vintern Blunker ja denne har choke, autochoke faktisk Rekker tunge
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #27 på: juni 03, 2014, 19:30:01 pm »

Fancy greier altså Blunker Ja, skal dynke hele bilen i antirust kjærlighet! Eller kanskje bare la den stå. Sendt mail om å få låne den, for å ta den til mekaniker, får vente se hva slags svar man får. Mangler et sidespeil på bildene så jeg nå, men det må vel gå ann å finne et sted.
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #28 på: juni 03, 2014, 19:39:31 pm »

Originalt med bare et sidespeil på denne  Blunker
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
KnutzenN
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #29 på: juni 03, 2014, 19:50:40 pm »

Originalt med bare et sidespeil på denne  Blunker

Oi, ok. Aldri kjørt uten 2 sidespeil Glad - Men det er 'plass' til å montere et? - ser ut som det for meg - men kanskje jeg tar feil og dotten på siden bare er pynt.. Rekker tunge
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!