juni 27, 2022, 12:49:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: SCC bussen 2.0  (Lest 35510 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2573
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #60 på: april 23, 2014, 22:35:38 pm »

Fått forhjula ut også! Da så det bedre ut:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #61 på: april 24, 2014, 08:14:01 am »

I går kom Karl Fredrik for å fortsette med hjørnene og jeg jobbet videre med hjulbuen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #62 på: mai 07, 2014, 18:31:59 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59396.0.html

 Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #63 på: juni 11, 2014, 12:04:40 pm »

I går sveiset Karl Fredrik på nedre del av det venstre hjørnet. Kommer til å gjøre et forsøk på å montert det på bilen snart. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #64 på: juni 11, 2014, 20:25:58 pm »

Ser meget flott ut gutter! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #65 på: august 23, 2014, 10:11:04 am »

Skal luftinntakene bak vinduene og hjulbuene foran tas også? Glad

Dette blir bra!!
Loggført

75 Type 2 sika
64 Type1 "Birger"
73 1303s

Vespa: 69 Rally, 68 50S, 83 PK50
Honda: XBR 500 CR
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #66 på: august 23, 2014, 20:43:32 pm »

Luft intakene bak blir early, men hjulbuene blir custom, i hvertfall bak. Dette er bare en utseendemessig justering, konstruksjonen på det bakenforliggende gjør at en skikkelig ombygging blir for stor. Men det er mer moro enn rustsveising i hvertfall Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #67 på: januar 30, 2015, 16:48:16 pm »

Og der var vi i gang igjen, siden sist har det bygget et varmt rom for å kunne effektivisere jobbingen om vinteren. CSP skivebremser til forstillingen har kommet i hus, og vi fikk kjøpt et NOS bakhjørne av herr Brattås!
Siden sist vi holdt på har bilen blitt grundig studert, konklusjonen er at noe bak der er "ulikt". For å finne ut av det ble det laget en profilmal på en "ekte" early bakende, og den avslørte avviket.
En early bay buer innover mot motoren langs motorlokket, mens en late bay er fullstendig loddrett i samme område.

Det var bare å ta frem vinkelkutteren, med nydelige 0,8mm kutteblader fra Nagel... svupp...

Deretter var måtte den avkappede biten slimmes ca 20 mm i bunnen slik at profilen kunne gjemmes innenfor Early hjørnet.

Og vips passet det nye hjørnet helt gull

Ser ikke helt feil ut... skulle bare hatt ett slikt hjørne til.




« Siste redigering: april 29, 2015, 11:52:13 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #68 på: februar 01, 2015, 08:53:59 am »

ser bra ut gitt Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1836
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #69 på: februar 09, 2015, 09:21:32 am »

Det er nok største grunnen til at earlybay ser så mye bedre ut bak enn en late..  Moro!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #70 på: februar 09, 2015, 10:47:50 am »

Det er jeg helt enig i Gunnar... det rare er at plassen til selve motorene (evt.T4) ikke behøver innskrenkes for å få samme linjer.
Så her tror jeg det bare handlet om å bli kvitt ett gamledags utseende for Volkswagen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #71 på: februar 10, 2015, 11:06:24 am »

Det er jeg helt enig i Gunnar... det rare er at plassen til selve motorene (evt.T4) ikke behøver innskrenkes for å få samme linjer.
Så her tror jeg det bare handlet om å bli kvitt ett gamledags utseende for Volkswagen.

Liker Late Bay bedre jeg da  Blunker Blunker, men flott arbeide på SCC bussen!
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #72 på: mars 12, 2015, 00:49:10 am »

Da har det vært full aktivitet i en ukes tid igjen. Det begynner å hjelpe på den indre strukturen nå.


* image.jpg (56.75 KB, 600x600 - vist 328 ganger.)

* image.jpg (59.69 KB, 600x600 - vist 364 ganger.)

* image.jpg (62.74 KB, 600x600 - vist 350 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #73 på: mars 12, 2015, 11:41:25 am »

Det er nok den fine hammeren som gir deg gode resultatet Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #74 på: april 05, 2015, 22:58:19 pm »

Dette har vært en måned med MANGE timer på bussen.
Det begynte med å gjøre ferdig hjulbuen på førersiden, deretter tok vi passasjersiden:

Så ble det endel jobb med å bygge opp en ny smalere midt seksjon for å få early linjene til å stemme. Laget av 3mm gods som originalen og fortsatt like stort motorrom.

Det måtte bygges i etapper for å få til både låsehake og sveiseflenser for ytterskinn

Deretter ble det gjort en hel masse det ikke finnes bilder av, men slik så det ut rett før syregrunningen gikk på.

Her har den nye late bay hylla fått early profil

Dette er den originale hylla med ny kant.

Her er ytterskinnet sveiset på


Så ble det syregrunning før epoxy grunningen gikk på, alt 2komponent.





Da er det bare resten igjen

« Siste redigering: april 05, 2015, 23:13:19 pm av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #75 på: april 06, 2015, 06:48:09 am »

Maestro!
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #76 på: april 06, 2015, 07:12:11 am »

Imponerende arbeid!
Dette blir bra!  Gliser
Loggført
Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #77 på: april 06, 2015, 20:43:24 pm »

Ser veldig bra ut Glad Men hvordan er det å bruke syregrunning under epoxy? Jeg hadde tenkt å gjøre det samme med early bay'n jeg pusser opp, men fikk streng beskjed fra CC Christoffersen i Skien at dette ikke måtte kombineres. Enten måtte jeg bruke syregrunning eller så måtte jeg bruke epoxy. Disse to sammen KUNNE reagere med hverandre å føre til at lakken slapp over tid.
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #78 på: april 06, 2015, 21:51:13 pm »

Flott arbeid! Glad

Et lite tips. Folk har jo sagt det ikke går å lage avtagbar bakplate på latebay pga rammenr. Jeg jobber også med  en EB-"lookalike", og har løst det på lovlig måte (tror jeg). Blunker

Ved å kutte rundt rammenr, (bare profilen) så kan platebiten bøyes og legges dobbelt med profilen før batterihylla. Ikke kappet/flyttet, bare justert litt. Glad

Jeg valgte den enkle veien, og flyttet baklyktene ut et par cm for å unngå profilen som kommer i veien.  Deres løsning var jo genial! Glad Helt "riktig" blir ikke vår uansett, så jeg lar det være som det er. Glad

Rød linje viser kuttet. Etter de legges dobbelt slik at enden/bretten treffer profilen bak lykta, er det bare å lage en ny profil i toppen. Ser nesten ut som det skal være slik. Glad


* kutt.jpg (67.76 KB. 800x600 - vist 285 ganger.)

« Siste redigering: april 06, 2015, 22:01:11 pm av StarBugs Geir » Loggført

75 Type 2 sika
64 Type1 "Birger"
73 1303s

Vespa: 69 Rally, 68 50S, 83 PK50
Honda: XBR 500 CR
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #79 på: april 07, 2015, 09:17:34 am »

Ser veldig bra ut Glad Men hvordan er det å bruke syregrunning under epoxy? Jeg hadde tenkt å gjøre det samme med early bay'n jeg pusser opp, men fikk streng beskjed fra CC Christoffersen i Skien at dette ikke måtte kombineres. Enten måtte jeg bruke syregrunning eller så måtte jeg bruke epoxy. Disse to sammen KUNNE reagere med hverandre å føre til at lakken slapp over tid.

Hei, etter å ha gått boks og forhandler nærmere etter i sømmene så skjønner jeg at jeg skrev feil, det er ikke en Epoxy grunning, men en vanlig to-komponent grunning.
Jeg har brukt både syre-grunningen og denne vanlige før uten noen problemer. Produktnavnene er Monopol Wash-primer og Nasa 2000 primer  Sjokkert
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #80 på: april 07, 2015, 09:21:30 am »

Flott arbeid! Glad

Et lite tips. Folk har jo sagt det ikke går å lage avtagbar bakplate på latebay pga rammenr. Jeg jobber også med  en EB-"lookalike", og har løst det på lovlig måte (tror jeg). Blunker

Ved å kutte rundt rammenr, (bare profilen) så kan platebiten bøyes og legges dobbelt med profilen før batterihylla. Ikke kappet/flyttet, bare justert litt. Glad

Jeg valgte den enkle veien, og flyttet baklyktene ut et par cm for å unngå profilen som kommer i veien.  Deres løsning var jo genial! Glad Helt "riktig" blir ikke vår uansett, så jeg lar det være som det er. Glad

Rød linje viser kuttet. Etter de legges dobbelt slik at enden/bretten treffer profilen bak lykta, er det bare å lage en ny profil i toppen. Ser nesten ut som det skal være slik. Glad

[ Vedlegg ]

Smart det der, skjønner behovet ved T4 motor... men med type 1 motor er det klar bane.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #81 på: april 13, 2015, 12:05:08 pm »

Da har vi stått på litt til, to kvelder med tilpassing kant i kant, millimeter for millimeter, og en dag med punkt sveising + sliping.







Nå er det bare å tilpasse og sveise det andre hjørnet igjen, pluss en liten tweak på motorluka.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #82 på: april 13, 2015, 13:19:30 pm »

ser meget bra ut Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #83 på: april 14, 2015, 08:22:26 am »

Takk for det Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #84 på: april 14, 2015, 09:03:20 am »

Steike ta, dette er solid og grundig arbeid. Blir knallbra! Gliser
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #85 på: april 14, 2015, 22:36:16 pm »

Takk for det!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #86 på: april 28, 2015, 13:25:29 pm »

En liten oppdatering fra Lokalet, siste hjørnet sveiset på og slipt:






Deretter fikk vi lånt en kombinert punktsveis og bulk napper, og da ble det enkelt å fikse både gamle og nye synder.
Mindre sparkel = bedre nattesøvn.


« Siste redigering: april 29, 2015, 11:22:51 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #87 på: april 29, 2015, 09:59:35 am »

I går var planen å fjerne litt sparkel og sprøyte på syregrunning. Men etter at det datt ut en sparkelkake av kanalen tok kvelden en annen rettning.  Hemmelig

Etterpå var det selvfølgelig rustet hull i C stolpen inne i "veggen" og kanten mot hjulhuset måtte bygges opp på nytt. Her er sakene etter svesing og sliping.

Deretter var det bare å punkte på det ytre skinnet

Her etter sliping

Nå er planen for kvelden er den samme den var i går... fjerne litt sparkel å få på syregrunning  Glad
« Siste redigering: april 29, 2015, 10:04:49 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #88 på: april 29, 2015, 11:18:35 am »

Veldig vakkert arbeid! Så man får lyst til å sveise rust, faktisk  Osteaktig
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5689
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #89 på: april 29, 2015, 17:12:33 pm »

Takk for det, her begynner det å bli nok rust sveising for en stund. Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!