april 19, 2024, 00:11:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 Overhaulin'  (Lest 102569 ganger)
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #240 på: oktober 08, 2015, 22:52:15 pm »



Har hatt bobla på EU kontroll denne uka, og godkjent ble den jaggu der og. Ett hjullager som mest sannsynlig trengs å byttes, men det var det. Så happy happy.

Men, på tur hjem fra verkstedet stoppet bilen uten at jeg kunne si hva årsaken til det var. Heldigvis var Madamen rett rundt hjørnet så hun kom for å slepe meg hjem. Der oppstod det nok et lite problem da jeg ikke har montert slepekrok enda. Så da ble det rundt ene støttfanger feste, fult klar over hva som kan skje når man gjør det. Og det som kan skje, skjer. Støtfangerne blir revet ut av festene og i det så går andre siden av støtfangerne inn i skjermen. En smule frustrert, men når man er så dum så må man bare ha det så godt. Etter mye om og men kom vi oss hjem, med god hjelp fra Patrik og kompisen fikk jeg og skøvet bobla inn i garasjen.  Nå vet jo jeg at tankmåleren ikke er til å stole på, så litt seinere på kvelden etter at batteriet hadde fått ladet litt dro jeg og kjøpte litt bensin og helte på tanken og vips startet bilen igjen.  Er jo egentlig så flaut at jeg burde jo ikke skrive det her, men men må jo ta med nedturene og i en slik prosjekt tråd.






Da fikk jeg plutselig en litt lengre liste over ting som burde fikses i løpet av vinteren.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #241 på: oktober 09, 2015, 07:41:25 am »

Ser du har naglet spoileren fast til støtfanger. Da sliter du om du har glemt å føre slepekroken gjennom spoileren... Kjør på med en virkelig rød "øy" gjennom spoiler så blir det både praktisk og tøft! Lett å si det nå Blunker
Bruker du ikke originale festene for støtfanger?

Good luck!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #242 på: oktober 09, 2015, 14:26:40 pm »

Grattulere med godkjenning , det er bra det er noen som får det til hos tilsynet
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #243 på: oktober 09, 2015, 15:57:47 pm »

Ser du har naglet spoileren fast til støtfanger. Da sliter du om du har glemt å føre slepekroken gjennom spoileren... Kjør på med en virkelig rød "øy" gjennom spoiler så blir det både praktisk og tøft! Lett å si det nå Blunker
Bruker du ikke originale festene for støtfanger?

Good luck!

Ja det stemmer, spoileren er festet i støtfangerne. Jeg tenkte lage hull i spoileren til slepekroken. Har funnet en hos Gundersen motorsport som jeg skal kjøpe, men den er gul, mulig jeg lakker den sort.

Jeg har ikke byttet festene for støtfangerne, så regner med at det er de originale jeg bruker.



Grattulere med godkjenning , det er bra det er noen som får det til hos tilsynet

Takk takk. Ja veldig god følelse og få det godkjent hos dem, for da vet man at det ikke blir no tull om man blir stoppet eller på EU kontrollene.


Men nå er det bare og begynne steg 2 med utbedringer av bilen. Håper jeg får gjort det meste jeg har tenkt på, slik at jeg får brukt bilen mye til neste sesong.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #244 på: oktober 09, 2015, 20:53:02 pm »

Sett fast en mutter ett sted og bruk en tauekrok  fra en ny bil som skrus inn, lett å skjule med for eksempel en svart plastplugg
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #245 på: oktober 10, 2015, 08:16:14 am »

Sett fast en mutter ett sted og bruk en tauekrok  fra en ny bil som skrus inn, lett å skjule med for eksempel en svart plastplugg

Takk for tipset, men tror det blir montering av den typen jeg har tenkt på, en smule enklere for meg.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #246 på: januar 07, 2016, 21:08:02 pm »

Om du skal godkjenne bilen til sommeren med coilovers bak (det er kanskje allerede i boks) så fikk jeg et skriv fra Tyskland etter at jeg hadde samme problem at de ikke ville godkjenne coiloversene bak sammen med de framme som gjorde at de godkjente mine. Jeg mener mine coilovers er de samme som du har. Kan gjerne sende deg en kopi
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #247 på: januar 07, 2016, 21:11:33 pm »

Om du skal godkjenne bilen til sommeren med coilovers bak (det er kanskje allerede i boks) så fikk jeg et skriv fra Tyskland etter at jeg hadde samme problem at de ikke ville godkjenne coiloversene bak sammen med de framme som gjorde at de godkjente mine. Jeg mener mine coilovers er de samme som du har. Kan gjerne sende deg en kopi

Oi, det hørtes jo veldig spennende ut.
Send meg gjerne det skrivet så får jeg sjekket om det er akkurat de samme, hvis det er det så skal jeg jaggu forsøke og få de godkjente jeg og.  Hvor fikk du det godkjent, på en vanlig trafikkstasjon eller hos noen som hadde peiling på ombygging?
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #248 på: januar 07, 2016, 21:16:37 pm »

Send meg epost Add til meg på en personlig melding så kan jeg sende skrivet til deg
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #249 på: januar 21, 2016, 09:34:30 am »

Hvordan gikk det? ble det lykkelig slutt. Gliser Gliser
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #250 på: januar 21, 2016, 15:39:41 pm »

hehe, har ikke kommet meg så langt enda. må få sjekket det ut snart.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #251 på: mai 25, 2016, 22:43:19 pm »



Lenge siden jeg har lagt inn oppdatering nå, men når det er sagt så har det ikke skjedd så veldig mye nytt siden sist gang med bilen. Den har for det meste stått i ro i garasjen.

Noe er blitt gjort, etter den store slepe tabben, fant jeg ut at jeg måtte få meg slepekrok. Andersen Racing fikset det for meg, veldig kjekt. Jeg måtte lage hull i spoileren for kroken, men ble ikke så gærnt da, får se om jeg finner en tropp av ett eller annet slag som jeg kan bruke.




Da jeg blåste pakningen til oljefilteret i vinter, tenkte jeg at det kunne være greit med utlufting fra dekslene. Jeg og Andersen Racing hadde diskutert dette tidligere, så det var på sin plass og få fikset det i vinter.




Jeg har og kjøpt nye csp varmepotter, for å se om jeg får bukt med eksoslukten inne i bilen. Andersen Racing bygde disse om slik at jeg fikk flens på dem og på eksosanlegget.




Jeg har og fått nytt tanklokk fra Sparco, men dette lekker like mye som det gamle. Må nok begynne å se på andre løsninger kanskje det finnes lokk fra motorsykler som fungerer bedre.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #252 på: mai 25, 2016, 23:21:22 pm »

Det sitter vel ikke tilfeldigvis 30 mm oljepumpe i motoren?
Å blåse oljefilter pakningen og ånding av motoren har absolutt ingenting med hverandre å gjøre.

Å ånde ventildekslene er heller ikke noe sjakktrekk, har man så pass overtrykk at man ikke får åndet ut alt fra blokka og begynner å ånde fra toppene så vil du få luft som beveger seg opp gjennom støtstangrørene og hindre olja fra å renne ned. Det kan både ende med at olja ikke returnere fort nok og man vil få perioder uten olje trykk på høyt turtall og det er større fare for olje lekkasjer fra ventildeksler og åndesystemet. Sier ikke at det vil gå gale, men at det kan.
Loggført

Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #253 på: mai 26, 2016, 04:55:30 am »

Det sitter vel ikke tilfeldigvis 30 mm oljepumpe i motoren?
Å blåse oljefilter pakningen og ånding av motoren har absolutt ingenting med hverandre å gjøre.

Å ånde ventildekslene er heller ikke noe sjakktrekk, har man så pass overtrykk at man ikke får åndet ut alt fra blokka og begynner å ånde fra toppene så vil du få luft som beveger seg opp gjennom støtstangrørene og hindre olja fra å renne ned. Det kan både ende med at olja ikke returnere fort nok og man vil få perioder uten olje trykk på høyt turtall og det er større fare for olje lekkasjer fra ventildeksler og åndesystemet. Sier ikke at det vil gå gale, men at det kan.

Godt spørsmål, det vet jeg ikke, men det jeg vet er at det var rimelig kaldt ute når det skjedde om det kan ha noe å si.

Takk for tipset, jeg satser på at det går bra og at Andersen Racing har kontroll på det, for jeg har overhode ikke peiling. I verste fall, så får jeg dem tettet igjen  Rekker tunge
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #254 på: mai 26, 2016, 05:14:55 am »

Hva heter filteret ditt?
Problemet kan fikses med større filter, oljelokk med overtrykksventil, eller tynnere olje. Men sistnevnte er ikke så lurt.
Loggført

Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #255 på: mai 26, 2016, 05:29:10 am »

Hva heter filteret ditt?
Problemet kan fikses med større filter, oljelokk med overtrykksventil, eller tynnere olje. Men sistnevnte er ikke så lurt.

Skal se om jeg finner ut hva det heter. Ahh, kjekt med mange tips, takk takk  Glad
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #256 på: mai 26, 2016, 07:06:14 am »

Å åpne opp ventildekslene har INGENTING med oljefilteret ditt å gjøre. Det er oljetrykket som blåser filteret ditt! Stor (sikkert for stor) oljepumpe, tykk olje (vinter og kaldt) bidro til å blåse ringen på oljefilteret ditt.

Det eneste du oppnår med å åpne ventildekslene dine er å skape nye rømmningsveier for oljen din. Oljen hører hjemme i blokka og ikke i dekslene og slangene opp til den altfor lille ånde"boksen" din.

Rydd opp i motorerommet ditt. Fjern bensinfilter, fjern den håpløse åndeløsningen, fjern 80 talls CNC produkter... og du vil få en motor som står mer i stil med resten av bilen din. Når du har motoren ute kan du like gjerne ta en leak down test. Da får du også svar på tilstanden.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #257 på: mai 26, 2016, 07:32:23 am »

Kan bare si meg enige med "folket" her  Glad
På min store turbomotor har jeg valgt å ikke ha ånding i toppdeksel. Gene Berg 30mm pumpe(I dag hadde jeg valgt 26mm), med CSP oljelokk som bypasser oljen om den kommer over 5 bar.
Men jeg har veldig stor ånding ut fra blokka. (Og internt)
På min 1915 har jeg og også blåst pakningen til HP1 filteret, og hadde alltid problemer med å få motoren tett. På grunn av for stor pumpe og for dårlig/feil ånding.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #258 på: mai 26, 2016, 07:36:26 am »

Vi er kanskje litt krasse i den konstruktive kritikken, men det er veldig godt ment! Blunker
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #259 på: mai 26, 2016, 07:59:52 am »

Vi er kanskje litt krasse i den konstruktive kritikken, men det er veldig godt ment! Blunker

I det minste bruker jeg ikke store bokstaver. I denne virtuelle verden MÅ man kommunisere klinkende klart og gjøre alt for unngå misforståelser.

På min 1915 har jeg og også blåst pakningen til HP1 filteret, og hadde alltid problemer med å få motoren tett. På grunn av for stor pumpe og for dårlig/feil ånding.

Nei, du blåste filteret ene og alene pga for tykk viskose og for stor pumpe.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #260 på: mai 26, 2016, 08:00:25 am »

Ja, dette var krast, spør du meg. Skjønner at det er forskjellige meninger her, og takker mange gode lærerike innspill, som jeg skal ta med meg videre. Jeg får vurdere og finne to vinkorker og sette i hullene, siden dere mener at det var ikke en lur løsning  Rekker tunge

Når det gjelder utseende av motorrommet er jeg glad for at vi alle er forskjellige, jeg liker veldig godt hvordan det har blitt, og hvis ting skulle stått i still med bilen er det nok andre ting, slik som ragtop'n som skulle ha vært fjernet.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #261 på: mai 26, 2016, 08:17:27 am »

Ja, dette var krast, spør du meg. Skjønner at det er forskjellige meninger her, og takker mange gode lærerike innspill, som jeg skal ta med meg videre. Jeg får vurdere og finne to vinkorker og sette i hullene, siden dere mener at det var ikke en lur løsning  Rekker tunge

Når det gjelder utseende av motorrommet er jeg glad for at vi alle er forskjellige, jeg liker veldig godt hvordan det har blitt, og hvis ting skulle stått i still med bilen er det nok andre ting, slik som ragtop'n som skulle ha vært fjernet.

Å ikke ta til seg rådene her er ikke en bra avgjørelse.
Å rydde opp i motor rommet har lite å gjør med utseende osv, det er snakk om sikkerhet.
Mange åndeslanger i et motor rom gir større fare for at en spretter av og begynner å lekke -> brann.
Feil valg av slangeklemmer på bensinslangene slik jeg ser her spiser seg inni slangen og klemmer skjevt -> fare for lekkasje -> brann
Bensinfilter i motor rommet -> flere koblinger -> flere potensielle lekasjer - > større sjanse for brann.

Poenget er, et ryddig motor rom er et oversiktlig motor rom som igjen er et tryggere motor rom, få alt du kan vekk fra motor rommet, bruk skikkelige bensinslange klemmer og skulle du være i tvil så er det bare å spøre om tips.
Om man er usikker på hvem man skal høre på så er et godt tips å se på bilene som tipserne kjører, er det høy kvalitet over arbeidet deres så er det stor sjanse for at de vet litt hva de snakker om.
Tar du en titt i BeetleBug sitt motor rom så skal du se et strøkent oppsett, noe som også vises når han kjører snorbeint ned stripa og det ikke er antydning til host og hark fra motoren.
Loggført

Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #262 på: mai 26, 2016, 08:25:25 am »

Ahh, da tolket jeg det helt feil... Det som er med skrevet kommunikasjon, er at det er så lett å tolke feil.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #263 på: mai 26, 2016, 11:44:01 am »

Ahh, da tolket jeg det helt feil... Det som er med skrevet kommunikasjon, er at det er så lett å tolke feil.

Men for all del, det er jo fint med et minimalistisk og pent motorrom også! Gliser
Loggført

Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #264 på: mai 26, 2016, 12:49:15 pm »

Ja sant det :-)

Med tiden vil jeg nok bytte ut denne motoren med en Type4 motor, tenker jeg på rundt 160HK, siden det er det jeg kan få godkjent med de bremsene som jeg har nå. Da blir det Porsche kjøling som står litt mer i stil til resten av bilen.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #265 på: mai 26, 2016, 13:09:56 pm »

Veldig fin bil! (Må prøve å litt balanse)  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #266 på: mai 26, 2016, 14:52:56 pm »

Stå på Bjørklo, dette blir veldig bra.
Det er bra at det er mange tips å få hær på forumet.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #267 på: mai 28, 2016, 12:34:07 pm »

Veldig fin bil! (Må prøve å litt balanse)  Glad

Takk takk :-)


Stå på Bjørklo, dette blir veldig bra.
Det er bra at det er mange tips å få hær på forumet.

Takk Jb68 :-)
Ja, det er det som e flott med å være medlem her på forumet.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #268 på: mai 28, 2016, 21:43:41 pm »

Ja smaken er som baken er det vel noen som sier, å jeg har lufting i mine deksler også Odd Arne. Riktig nok har jeg ikke bygget disse motorene selv, for det har jeg ikke nok kunnskap om men den ene har ..... bygget å den andre har ...... bygget, å begge to blir beskrevet som mestere ovs innen miljøet å vil nok bli snakket om som legender når den tid kommer for alle kjenner dem  å jeg har vanskelig for å se at de ikke har gjort dette av en årsak , men igjen noen liker rødt og andre grønt ovs og du Odd Arne har en fin blå. Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #269 på: mai 28, 2016, 23:09:12 pm »

Ja smaken er som baken er det vel noen som sier, å jeg har lufting i mine deksler også Odd Arne. Riktig nok har jeg ikke bygget disse motorene selv, for det har jeg ikke nok kunnskap om men den ene har ..... bygget å den andre har ...... bygget, å begge to blir beskrevet som mestere ovs innen miljøet å vil nok bli snakket om som legender når den tid kommer for alle kjenner dem  å jeg har vanskelig for å se at de ikke har gjort dette av en årsak , men igjen noen liker rødt og andre grønt ovs og du Odd Arne har en fin blå. Gliser Gliser Gliser Gliser

Ahh, kanskje dette er en slik klassisk ting hvor de lærde strides.
Takk for det Team Antonsen, jeg er veldig fornøyd med den selv og  Rekker tunge
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!