mars 28, 2024, 21:53:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: E 85 (etanol )  (Lest 5468 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« på: september 08, 2014, 17:52:57 pm »

Hei

Ble plutselig veldig intresert i bensintyper , fuel, hva en motor kan gå på .og savner input og diskusjon rundt emnet .. Hadde vært greit om de som har convertert og vært gjennom dette , kunne delt info..
Finnes 100 vis av sider om dette på nettet , men ikke alle å bli klok av . Hadde også vært konstruktivt
med rein , klar info til medlemmer som spør , exakt hva som må til ..Finnes nå E 85 på nesten alle stasjoner i Sverige og sikkert de fleste i Norge ..

Det lille jeg tror jag vet : E 85 er 85 % etanol + 15 % andre tilsetninger , E 85 holder 104/5 Octan  bilen bruker opp til 30-35 % mer fuel , ikke korrosivt på motoren , dysene med EFI må være opptil 40 % større , tur/returlinjer må ha større ID !!!
Som jeg forstår finnes det flere ulemper og fordeler .. Gjelder sikker vanlig kjøring og dragracing ??
E 85 gir mer effekt , kjøler bedre , annen AFR , suger til seg fuktighet , ECU må omprogrameres , mer miljøvennlig visstnok , kan ha høyere CR ,mm.mm.

Noen visket i øret at Blybensin, ( eks C14 / C16 ) , ikke lenger er tillatt i dragracing .. Har til nå ikke funnet noen som har blitt kontrollert !!! (men det skjer vel snart ).

Hadde vært kjekt om "guruene " på dette hadde delt sin kunnskap , slik at ikke alle må gjennom sammen lesinga ..

På forhånd takk

mvh
« Siste redigering: september 08, 2014, 18:11:19 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: september 08, 2014, 18:01:13 pm »

Kan like godt legge inn første spørsmål selv : Har både Malpassi og Elecktomotive trykkregulatorer ..
er det så at trykket bør opp til ca 70 PSI , (range på FPR 1-5 Bar ) ,??? . Hva avgjør hva som er rett trykk .. (normalt for meg har vært ca 45-50 PSI ) .
Mulig emnet er gjennomdiskutert .. har ikke fått det med meg iaf .  Glad
Har dette medium en kjølende og deved effekthøyende egenskap er det super intressant okke som  Glad
Fler som er intressert , er det jo bare og mase på ..  ser ut til at E 85 er kommet for å bli ..

mvh
« Siste redigering: september 08, 2014, 18:54:04 pm av Sonic » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 08, 2014, 20:09:05 pm »

Jeg har bare brukt E85 denne sesongen og mine erfaringer så langt er forholdsvis positive. Bra effekt, "sikkert" med tanke på tenningsbank (som vi gjerne ikke vil ha på turbomotorer), rimelig (i alle fall en viktig faktor for meg..), kjøler bra. Det negative for min del har vært at motoren er vanskelige å kaldstarte, systemet må tømmes for E85 når bilen skal stå en stund og veldig hyppige oljeskift.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 08, 2014, 20:16:04 pm »

Supert Øyvind .. hvorfor oljeskift ??,  Kalstart problemer har jeg hørt om ...kun i + 5 grader (myte) ??
Snakket med noen svensker som ikke vil ha E 85 på tanken overhodet pga opptaket av fuktighet /vann i systemet .. Jeg vet ikke hva Hæ Skal åpne en slik motor nå i vinter å se hva som event . har skjedd ..


Mvh
« Siste redigering: september 08, 2014, 20:24:15 pm av Sonic » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 08, 2014, 20:29:31 pm »

E85 trekker til seg fuktighet ja, men passer man på å ha full tank, så er det mindre opptak. Uansett så står jo ikke våre biler veldig mye ute i fuktig vær, så problemet er minimalt.
Oljeskift fordi drivstoffet går i olja, og E85 er som sprit. Sprit og olje er en dårlig kombinasjon Blunker
Kjenner E85 lukta på olja etter en race helg. Jeg skifter olje etter en helg med kjøring.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 08, 2014, 20:35:04 pm »

Good info ... Glad Sprit, etanol ,tynner olja osv..

mvh

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: september 08, 2014, 20:41:06 pm »

Jeg har kjørt med E85 i 4 år og har aldri hatt problemer med sprit i min olje. Du koker den lett ut ved ca 84 grader eller så sørger du for at blandingen din er korrekt.

Jeg opplever svært få ulemper med E85. Ved lengre tid uten bruk så kan du med fordel skru ut pluggene og gi sylinderne en dusj med WD40. Bruk kompatibel pumpe, slanger og injectorer. Jeg renser også injectorene mine og gir dem en dusj med WD40 når jeg skal lagre dem over vinteren.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: september 09, 2014, 14:29:45 pm »

Statoil Forus  Gliser

Klarer en få mer en 84 grader på olja med en motorvarmer som monteres i stede for dekselet under oljesilen på Type-1 motor?
Jeg har tatt vare på noen slike for dette formålet  Kult

044 "kopi" pumper som selges.. er de kompatible med E85?
Ser at Swedol har slanger som tåler etanol, noen som har erfaringer med de?

IS-6091   8 mm   14 mm   23.00   >50   17.00   m
IS-6092   10 mm   17 mm   29.00   >50   21.00   m
IS-6093   13 mm   20 mm   39.00   >50   28.00   m
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: september 09, 2014, 15:12:52 pm »

Klarer en få mer en 84 grader på olja med en motorvarmer som monteres i stede for dekselet under oljesilen på Type-1 motor?
Jeg har tatt vare på noen slike for dette formålet  Kult

Ja, det tar bare litt lengre tid. Et alternativ er å benytte et varmeelement fra en varmtvannstank som du modder på plass i sumpen din.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 09, 2014, 15:50:02 pm »

Har lagt inn 2 stk 10 mm ID kobberrør , regner med at det holder til 500 HK ! Hadde ikke tenkt å benytte de ,, men stålomspunne slanger ID 8 mm . Blir det et problem ??

Har også 2 stk 044 pumper m/filter og ventiler ...alt er vel levert av Summit  i koblinger ..
Kalle : du har vel fortsatt DTA styring .., hva må egentlig omprogrameres fra C-16 til E 85 ?
Takker ..

mvh

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: september 09, 2014, 16:00:59 pm »

Har lagt inn 2 stk 10 mm ID kobberrør , regner med at det holder til 500 HK ! Hadde ikke tenkt å benytte de ,, men stålomspunne slanger ID 8 mm . Blir det et problem ??

Har også 2 stk 044 pumper m/filter og ventiler ...alt er vel levert av Summit  i koblinger ..
Kalle : du har vel fortsatt DTA styring .., hva må egentlig omprogrameres fra C-16 til E 85 ?
Takker ..

mvh


2 x 10mm holder lenge til 500hk.
Uansett merke på datasprut så må du mappe motoren helt på nytt når du bytter fuel. Du beholder såklart den gamle C16 mappen din og lager en ny for E85. Da får også sjekket hvor mye som faktisk bor i motoren. Jeg har fortsatt DTA og er fornøyd med det.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: september 09, 2014, 17:25:50 pm »

Har lest mer om E 85 ..og er så langt ikke sugen på dette , (Om det kommer korrosjon på min flotte 84 mm Scat pro drag flens veiv ..blir jeg sur  Gliser Gliser )  Dette kan ikke være eneste godkjente fuelen
man kan kjøre drag med  Glad Kommer uansett til å sette bort mapping til profesjonelle , kan ikke rote med ting jeg ikke kan 100 % ....tanker ??

mvh
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: september 09, 2014, 17:39:53 pm »

Har lest mer om E 85 ..og er så langt ikke sugen på dette , (Om det kommer korrosjon på min flotte 84 mm Scat pro drag flens veiv ..blir jeg sur  Gliser Gliser )  Dette kan ikke være eneste godkjente fuelen
man kan kjøre drag med  Glad Kommer uansett til å sette bort mapping til profesjonelle , kan ikke rote med ting jeg ikke kan 100 % ....tanker ??

mvh

Det er ikke E85`n som lager korroderer men fuktigheten som den suger til seg. Jeg har til dags dato ikke sett en rustflekk på mine veiver. Bruk en olje som duger sammen E85 så slipper du dette. Klart det finnes annet fuel men hvorfor skal man betale skjorta for racefuel når man får kjøpt E85 på den vanlige mackan for under 10`ern for liter`n?

E85 er det beste som har hendt våre motorer og spesielt hvis du kjører turbo!

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: september 09, 2014, 17:44:58 pm »

Takk Kalle

Tenker ikke veldig mye på om det er "Billig " ...Hvor mange 10 liters tanker går det ... Godt å høre at en kan unngå korrosjon iaf ..

mvh
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: september 10, 2014, 07:26:39 am »

Kun kjørt på E85 på bobla denne sesongen, så ikke alt for mye erfaring derfra... Men ikke merket noen ulemper Glad

På Corradoen kjørte jeg dette i et par år før jeg demonterte motoren. Hadde kjørt med "feil" blanding i et par år, og forbrenningskammeret var relativt strøkent allikevel. Null korrosjon noe sted i motoren. Glad
Jeg hadde for små dyser (440cc), så jeg fikk gradvis magrere blanding oppover. Hadde 16:1 AFR på 6'000rpm ved 1+ bar trykk. Jeg dro den regelmessig til 7'000 - og kjørte den på Rudskogen flere ganger. HARDT. Alt var strøkent under demontering da motor skulle selges i deler. Brukte støpte GTI stempler og standard svake GTI råder, litt over 9:1 i kompresjon. Sier litt om hvor bankefast fuelen er vil jeg si..   Sjokkert

Kammere etter et par år med "feil" blanding. Og par titusen km. Fet blanding langt nede, mager langt oppe.
« Siste redigering: september 10, 2014, 07:32:57 am av kb » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 10, 2014, 08:44:34 am »


E85 er det beste som har hendt våre motorer og spesielt hvis du kjører turbo!

-BB-

helt enig , en gudegave!
og e85 elsker kompresjon

par ting som jeg har opplevd er att hvis fuelsystemet tømmes/demonteres lønner det seg å rense/kjøre gjennom med benzin da  dyser kan tette seg når de demonteres uten å rengjøres før lagring
står det med e85 i systemet uten mulighet å fordampe f.eks over vinteren så har det gått fint
også har jeg sett for ett par tre år siden oppbygging av noe sort gumm/tjære lignende seigt stoff i innsuget/innsugsventil rett under der dysene står. som løser seg opp i benzin.
Ford/volvo som leverer flexfuelbiler som kan gå på e85 anbefaler å kjøre gjennom en tank med med benzin innimellom

var i kontakt med en fuel ingeniør på statoil anng dette og de var litt usikre men konklusjonen var muligens tilsetning/fargestoffer i E85 som reagerte på enkelte temperaturer.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: september 10, 2014, 09:16:11 am »

par ting som jeg har opplevd er att hvis fuelsystemet tømmes/demonteres lønner det seg å rense/kjøre gjennom med benzin da  dyser kan tette seg når de demonteres uten å rengjøres før lagring
står det med e85 i systemet uten mulighet å fordampe f.eks over vinteren så har det gått fint
også har jeg sett for ett par tre år siden oppbygging av noe sort gumm/tjære lignende seigt stoff i innsuget/innsugsventil rett under der dysene står. som løser seg opp i benzin.
Ford/volvo som leverer flexfuelbiler som kan gå på e85 anbefaler å kjøre gjennom en tank med med benzin innimellom

var i kontakt med en fuel ingeniør på statoil anng dette og de var litt usikre men konklusjonen var muligens tilsetning/fargestoffer i E85 som reagerte på enkelte temperaturer.

Jeg sammenlikner vedlikeholdet mitt med en vinterservice for båtmotor. De kjører ferskvann igjennom - jeg kjører bensin. Båtmotoren tilfører ekstra olje for å smøre sylindre - jeg bruker WD40 osv.

Når sesongen er over så tømmer jeg tanken for E85 og fyller noen liter med vanlig bensin på tanken som jeg blander med totaktsolje. Deretter lar jeg motoren gå med denne blandingen. Jeg innbiller meg at dette smører pumpe og injectors.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #17 på: september 10, 2014, 13:42:40 pm »

Interessant tråd. Støtter tanken med tilsetning av en skvett 2 taktsolje, men da i E85 fuelen for å motvirke uttørring osv. slik en gjør med noen dieselkjøretøyer på gjevn basis. På dieselkjøretøyer gjøres dette da dieselen er så "tørr" at levetiden på dieselpumper osv forringes betydelig i forhold til hva ståa var for noen år siden.

Finnes jo høykvalitets 2 takt olje som er "fullsyntetisk" men også organisk / plantebasert olje som kansje passer bedre sammen med E85. Begge typer forbrenner meget bra og etterlater veldig lite avleiringer og sot. En hadde fått ekstra smøring til alt som E85`n kom i kontakt med.


mvh
Arild Glad
« Siste redigering: september 10, 2014, 13:46:17 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: september 10, 2014, 15:33:02 pm »

Mange gode innlegg ... Glad  ulemper og event. vedlikehold har mange vært inne på .. Kunne nå videre vært greit å finne ut exact hva som må til for å konvertere .. Er det kun EFI eller gassere også Hæ

Hvordan forholder dragracing-reglene seg . Lovligheten av racefuel kontra  handelsbensin , event E85 ??
(event. i hvilke klasser ?)

Mvh
erich
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 10, 2014, 16:18:32 pm »

E85 er etter hva jeg kan huske lov i alle klasser, men skal være merket godt synlig utvendig på bilen.

Kan fint bruke E85 på gasser også, samme greie at man må dyse om. Opp 30-40%. Hos meg ble det en utfordring da jeg har så store dyser som gasseren tillater. Altså kan jeg ikke lade mer med samme gasser, må ha større greier. Utfordringen med gasser er som nevnt kaldstart, da man helst skulle hatt veldig mye mer fuel inn. Men choke på race gassere er jo ikke så vanlig... Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 10, 2014, 17:51:51 pm »

1/2 sesong på E85 med IDAer så er absolutt ingen kjenner av E85 enda. Men det ser ut til å funke meget bra. Motor går kaldere. Olje kaldere (ikke byttet enda, så får se på den når jeg bytter olje)

Bytter til retur-style fuel-anlegg og går ikke tilbake til bensin med det første!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: september 11, 2014, 09:18:37 am »

Dagens pris på E 85 ;  Hallands Län -syd Sverige 9,49   , Gøteborg ; 9,19  SEK  Gardermoen 9,99 NOK
Prisene varierer etter pris på sukker, majs og korn .. (biomasse)
Diskusjonsforum ;   http://www.etanol.nu/forum/index.php
mvh
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 11, 2014, 09:27:17 am »

Sunoco MaxNos Race Fuel ..... 60,- pr liter.....du kan godt si at pris ikke spiller noen rolle, men kjører du mange race på en sesong er det stoooor forskjell i fuel kostnad...  Sjokkert
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: september 11, 2014, 09:43:19 am »

Har kjørt med E85 i fire år. Bare glede fra min side. Skulle bare ønske det var litt flere pumper som hadde det.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: september 11, 2014, 10:53:17 am »

Sunoco MaxNos Race Fuel ..... 60,- pr liter.....du kan godt si at pris ikke spiller noen rolle, men kjører du mange race på en sesong er det stoooor forskjell i fuel kostnad...  Sjokkert

Helt klart en massiv prisforskjell ja ....
Trond ; blir vel som i Sverige etterhvært .. alle stasjoner i stort har E 85  Glad

mvh
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #25 på: september 11, 2014, 11:07:13 am »

Ang olje forurensningen så er det ikke direkte E85 i olja som er problemet, men all vanndampen som oppstår som forurenser oljen.
Så et veldig bra åndesystem og en fordamping løsning er absolutt å anbefale.

Har forsket litt på dette på nyere TSI motorer og det er denne utvasking av olja som skaper mest hodebry for industrien... Blunker
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!