april 19, 2024, 07:42:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 356 industri motor  (Lest 4381 ganger)
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« på: desember 18, 2007, 15:23:00 pm »

Er det mye som er forskjelig fra en 356 industri motor og en 356 for bil ?
Og hvor mye er en sånn motor vært ?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: desember 18, 2007, 16:35:41 pm »

Det er jo flere industrimotorer da.. men her er en link til infom om den jeg har:
http://www.eckstein-kuebel.de/Porengines.htm

Om tallene for effekt osv stemmer vet jeg ikke...

På min står det et merke på toppen på viftehuset med typenummer.
Bare googlet det jeg.. og fikk den info jeg trengte
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 18, 2007, 22:19:33 pm »

Det er som det sies over her... hvor gammel er motoren?

Disse fulgte så vidt jeg vet, evolusjonen til bilmotorene - de siste pumpemotorene er de beste til å bygge/trimme på også her.

Som du sikkert ser om du kikker på Goliath'en din, så ser du at du har en enkel gasser uten akselerasjonspumpe, scintilla-magnet istedenfor fordeler, mangler coil, mangler oljefilter... det nederste reimhjulet er større på pumpemotoren enn på bil - bedre kjøling men mindre hester...

du må bygge ny eksos, lage stag til doble gassere, ha innsug til doble gassere + gasserne, oljefilter, kjøleblekk...

Innvendig kan de brukes som de er.

På spørsmå om hvor mye den er verdt - kommer an på tilstand og hvor lenge den har gått. Kan du dokumentere lavt timeantall?

Jeg brukte ca 15k på å bygge min -68 pumpemotor om til bruk i en 6V boble med standard 356 1600 super spec. - til sammenligning. 75 ærlige foler og en bil som lett drar i gang på 2. gir... men er ingen stripemotor da...

Skal du trimme mer, behøves 912-deler (Super 90) og da ville jeg kanskje vurdert å starte med en Type 1-blokk isteden..sånn rent kostnadsmessig.. Blunker
« Siste redigering: desember 18, 2007, 22:49:34 pm av Splitboy » Loggført
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #3 på: desember 18, 2007, 22:49:20 pm »

Takker for svarene !
Kan vanlig T1 insug brukes?
Har ikke kjøpt motoren enda .den ene hadde gått 68t en pris på 7000
men han var villig til å gå ned litt
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 18, 2007, 22:53:56 pm »

Du må nok ha egne porsche-innsug, er jeg redd.

Jeg ga omtrent det samme for min pumpemotor, den hadde gått 50t. så prisleiet er vel kanskje ikke helt feil?

Men det er jo uansett lurt å prute så mye som mulig...  Gliser
Loggført
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #5 på: desember 19, 2007, 17:56:58 pm »

Hvorfor må kjølebleket byttes?
synnes det ser veldig likt ut
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: desember 21, 2007, 09:19:38 am »


Viftehus og kjøleblekk over cylindere passer ja..
Men du må jo lage alt det som er rundt mellom selve motoren og bilen...
Du vil ikke ha varm luft opp i motor rommet igjen.. og inn i viften :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #7 på: desember 21, 2007, 10:33:07 am »

Ok ! er det,det som er feil på den jeg har der er det ikke tettet rundt på sidene og bak
motoren har ikke vært helt fornøyd Osteaktig
Loggført
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #8 på: desember 22, 2007, 21:49:06 pm »

ossen går det å bruke dobble 44 gassere på denne motoren???
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #9 på: desember 23, 2007, 12:57:42 pm »

Kommer an på volumet på motor da..
Men er det en 1680 som den jeg har bør det gå bra med rette dyser og halsringer.

I 356 og 912 bruker Porsche doble Solex 40mm gassere, men jeg ser det er mange som memer det er mye klatt med de, og bytter de ut med 40mm weber. Om det er på grunn av at de generelt er dårligere en Weber vet jeg ikke.. tviler vel litt på at de er så mye dårligere. Er vel helst på grunn av at de er utslitt :-) De med delt spjellaksling sites mer, og det blir slark i aksling
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 23, 2007, 18:47:05 pm »

På en 1600 Super (75 Hk) er det originalt med 32 mm Zenith NDIX.
Men det er som det nevnes over her, mye av det du får tak i av Solex (ihvertfall de jeg har sett tilsalgs) er ofte slitt og ukomplett.
Finnes tilgjengelig innsug som passer på weber IDF, og det kan jo ofte være enklere å kjøpe noe som er nytt og garantert ok...

Har selv Zenith'er på min - fra et gammelt Theo Decker kit brukt i en rallyboble en gang på 70-tallet. har ikke sett disse tilsalgs så ofte heller. Men rep-sett er lett (og rimelig) tilgjengelig fra Autozentrum.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 23, 2007, 22:13:38 pm »

Kommer an på volumet på motor da..
Men er det en 1680 som den jeg har bør det gå bra med rette dyser og halsringer.

I 356 og 912 bruker Porsche doble Solex 40mm gassere, men jeg ser det er mange som memer det er mye klatt med de, og bytter de ut med 40mm weber. Om det er på grunn av at de generelt er dårligere en Weber vet jeg ikke.. tviler vel litt på at de er så mye dårligere. Er vel helst på grunn av at de er utslitt :-) De med delt spjellaksling sites mer, og det blir slark i aksling

Har forstått det sånn at de som er tilhengere av Solex 40 PII fremhever disse til "aktiv kurvekjøring"/(bane- og løpskjøring) fordi de holder turtallet bedre enn Weberne, grunnen er at de ikke lider av "skvulping" i flottørkamrene.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: desember 24, 2007, 12:56:35 pm »

40PII gasserne hadde etter hva jeg har forstått dårlig rykte på seg når de var nye også.
Men om det var for at de var dårlige eller for at få skjønte hvordan de skulle justeres vites ikke.
Personlig heller jeg mot det siste. Blunker
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 28, 2007, 08:52:30 am »

Peter Noad har omtalt disse mange ganger i sine vintage race artikler i Volksworld. Han brukte det meste av forskjellige forgassere som ble tilpasset. En av de store utfordringene var nettopp justeringer som var omtrent umulig etter montering i en boble. Så det er nok meget mulig, dette ligger jo mange år tilbake i tid. Solex har vel egentlig aldri laget dårlige forgassere?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!