april 27, 2024, 18:58:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem har norges mest komfortable senkede balljoint bil?  (Lest 13813 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« på: desember 01, 2014, 13:33:53 pm »

Er det noen som har senket en balljointbil (66->) og har klart å bevare kjørekomforten?
Kort og godt, hva er det optimale oppsettet for en slik bil?
Og har noen klart det UTEN å montere senkespindler?

Legg gjerne ut bilder og eventuelt mål/høyder så kan man kanskje finne frem til en metode som kan funke for fler.

Bill.Merk. "I sju stein"
Loggført

Speed is no substitute for direction
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: desember 01, 2014, 17:37:30 pm »

Denne er allerede lagt inn med varsling!

Min første erfaring var å bruke originale olje-dempere. Gass blir for stivt. Har også kjørt uten stab.stag foran. Begge disse to har intet å si for normal cruising. Ikke kjører jeg fort i svinger, og ikke kjører jeg på bane. Her er det på tur på finværsdagene og er mest opptatt av å få komfort på kjøring. Har puma i dag, ikke senkespindler.

Men emnet er interessant, og håper flere deler sine erfaringer.

ghia69
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: desember 01, 2014, 18:25:51 pm »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #3 på: desember 01, 2014, 21:01:18 pm »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Har begge deler liggende, men har litt med å gjøre at da jeg forsøkte andre dempere (les:olje) hadde jeg bare disse i original lengde  Blunker

ghia69
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: desember 01, 2014, 22:29:29 pm »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Fordi dropspindler er en uting  Blunker

En balljoint-bil er såpass høy i snuta originalt at for å få hjulet til å sitte riktig bør de ha litt senk i tillegg til dropspindlene. Bærearmene blir da stående rett bakover med det resultat at hjulet kommer unormalt langt bak i hjulbua og ser dust ut. Originalt står bærearmene litt ned og hjulet på riktig sted, med mye Pumasenk står de oppover og man får den "rette" aggresive looken med hjulet litt forover i hjulbua.
I tillegg synes jeg det er en uting å ha en senket bil med tilnærmet original fjæringsvei og komfort. Senkede biler bør være stivere enn originalt både for å forbedre kjøreegenskaper og hindre subbing, dette gjelder jo når man senker biler generellt, ikke bare bobler. Det hjelper ikke at senkespindlene bygger utover i tillegg..

En kingbolt-bil med Pumasenk fungerer akkurat som jeg vil. Mye stivere enn originalt men fremdeles med fjøring og kan bruke "slappe" originale dempere uten at de bunner.
Balljoint derimot er en annen historie.. Selv kuler med lang vandring og korte dempere som begge skal eliminere at noe "bunner" hjelper ikke, med litt mer enn moderat senk oppleves det dønn stivt. Les stumt.
Det er mange teorier på dette, noe av forklaringen ligger nok i at bærearmene på disse forstillingene ikke er parallelle. De spriker fra hverandre mot spindelen, kortere avstand ved forstillingsrørene. Dette funker nok greit når de står som originalt men beveger man de mye oppover er jeg redd det binder og hindrer bevegelse ganske fort. Heller ikke umulig at en del senkesatser blir sveiset inn i samme vinkel oppe og nede og så justert like mange hakk. Det blir veldig feil med tanke på at armene ikke er parallelle og at de originale midtfestene på forstillinga derfor står i ganske forskjellige vinkler. Det er også synd at det kreves kortere dempere enn originalt for selv de slappeste på markedet er beregnet på biler med motoren foran og er for stive.

Hvem har Norges mest komfortable senkede balljoint bil?

Ikke jeg!

Selv har jeg kjørt Pumasenket '66 med korte dempere og lange kuler i hele sommer. Null behov for stab stag for den bilen har ingen planer om å krenge, langt mindre å fjøre  Øyerulling
Bygger ny forstilling nå og skal forske litt på dette her i vinter. Vil ha bilen like lav men med en viss bevegelse i forstllinga uten dropspindler eller å bytte rammehode..
« Siste redigering: desember 03, 2014, 23:16:53 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: desember 02, 2014, 07:03:43 am »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Fordi dropspindler er en uting  Blunker


Post gjerne bilder slik at medlemmene får se og bedømme selv. Funksjon eller utseende?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: desember 02, 2014, 07:23:50 am »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Jeg har en snikende følelse av at det ikke går uten senkespindler, men om noen har fått det til uten så vil jeg definitivt vite hvordan.
Først og fremst handler det om en fungerende forstilling, uten senkespindler er altså bare en bonus.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 02, 2014, 08:02:13 am »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Fordi dropspindler er en uting  Blunker


Post gjerne bilder slik at medlemmene får se og bedømme selv. Funksjon eller utseende?

Mvh
BB

Helt uenig med deg Rocket!
Med senkespindel får man i mine øyne hjulet perfekt i hjulbuen. Samme kjørekomfort som originalt, og ønsker man litt stivere er det bare å bytte dempere til noe som fungerer slik man ønsker. Bygger litt utover ja, men ikke så mye at det er skjemmende eller et problem. Største problemet er at nedre bærearm kommer veldig nær innsiden av felgen og jeg har måttet file til balanseloddene for å slippe dunking i svinger. Jeg brukte CSP sine spindler og var heldig å få tak i et sett fra den tiden hvor de ble solgt med godkjenningspapirer.

Kan også legge til at denne bilen ble kjørt av alt fra budeier til pensjonister uten en eneste negativ kommentar ang senkingen  Kult


* 69BobleMsenkespindler.jpg (99.52 KB, 800x428 - vist 1049 ganger.)
« Siste redigering: desember 02, 2014, 08:27:36 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #8 på: desember 02, 2014, 08:29:13 am »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Fordi dropspindler er en uting  Blunker


Post gjerne bilder slik at medlemmene får se og bedømme selv. Funksjon eller utseende?

Mvh
BB

Helt uenig med deg Rocket!
Med senkespindel får man i mine øyne hjulet perfekt i hjulbuen. Samme kjørekomfort som originalt, og ønsker man litt stivere er det bare å bytte dempere til noe som fungerer slik man ønsker. Bygger litt utover ja, men ikke så mye at det er skjemmende eller et problem. Største problemet er at nedre bærearm kommer veldig nær innsiden av felgen og jeg har måttet file til balanseloddene for å slippe dunking i svinger. Jeg brukte CSP sine spindler og var heldig å få tak i et sett fra den tiden hvor de ble solgt med godkjenningspapirer.

Kan også legge til at denne bilen ble kjørt av alt fra budeier til pensjonister uten en eneste negativ kommentar ang senkingen  Kult

Da kan det jo hende at en kopi av godkjenningen kunne vært lagt ut på forumet og også sendt til f.eks. meg, så kan jeg og andre se om vi kan bruke dem til å få våre godkjent. Glad

ghia69
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 02, 2014, 08:35:48 am »

Litt nysgjerrig; Hvorfor uten drop-spindler?

Fordi dropspindler er en uting  Blunker


Post gjerne bilder slik at medlemmene får se og bedømme selv. Funksjon eller utseende?

Mvh
BB

Helt uenig med deg Rocket!
Med senkespindel får man i mine øyne hjulet perfekt i hjulbuen. Samme kjørekomfort som originalt, og ønsker man litt stivere er det bare å bytte dempere til noe som fungerer slik man ønsker. Bygger litt utover ja, men ikke så mye at det er skjemmende eller et problem. Største problemet er at nedre bærearm kommer veldig nær innsiden av felgen og jeg har måttet file til balanseloddene for å slippe dunking i svinger. Jeg brukte CSP sine spindler og var heldig å få tak i et sett fra den tiden hvor de ble solgt med godkjenningspapirer.

Kan også legge til at denne bilen ble kjørt av alt fra budeier til pensjonister uten en eneste negativ kommentar ang senkingen  Kult

Da kan det jo hende at en kopi av godkjenningen kunne vært lagt ut på forumet og også sendt til f.eks. meg, så kan jeg og andre se om vi kan bruke dem til å få våre godkjent. Glad

ghia69

Det skal sies at jeg aldri tok jobben med å få det godkjent i vognkortet. Men jeg har TUV papirene i pdf form fortsatt. Men jeg tror ikke det hjelper så mye for i de er det henvisning til et produksjonsnummer som skal være stanset inn baksiden av sentertappen..


* Sentertap.JPG (25.85 KB, 372x552 - vist 248 ganger.)
« Siste redigering: desember 02, 2014, 08:44:36 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 02, 2014, 09:25:31 am »



Denne ser jo helt perfekt ut. Forstår ikke helt problemet med hjulbuene.....Det må evt være om man kjører (mye) lavere. Å gjøre det samtidig som man vil ha god komfort er vel å ønske litt for mye? Blir fjæringsveien kort må nødvendigvis bilen bli vesentlig stivere også, om man ikke godtar å bunne støtt og stadig. Glad

Er noen drop-spindler laget for å fange opp dette (framflyttet senter)? Kan noen poste et bilde som viser hjulbueproblemet?
« Siste redigering: desember 02, 2014, 09:28:52 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: desember 02, 2014, 09:49:06 am »

Enig i at bilen til Berger ha hjulet litt foran senter av skjermen, og det kommer nok av at bærearmene fortsatt peker på skrå nedover.
Her er en bil med bærearmene rett bakover:

Loggført

Speed is no substitute for direction
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: desember 02, 2014, 09:50:43 am »



Bygget om til link-pin? Ser ut som en ok oppskrift. Glad Noen som har testet slamwerks-produktene? Lurer på å bestille det til bay og boble (link-pin).

"Suspension: Slamwerks 5-inch narrowed front beam with Sway-A-Way adjusters, Bugpack link pin Beetle shocks, dropped spindles
Read more at http://www.volksworld.com/features/1972-1300-beetle-best-of-2013/#0R9XRsbg0XLYu0eQ.99"

"“Considering the fact it’s so low, it drives really nicely. The guys at Slamwerks not only make great products, their customer service is
top notch. Read more at http://www.volksworld.com/features/1972-1300-beetle-best-of-2013/#0R9XRsbg0XLYu0eQ.99"
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: desember 02, 2014, 09:53:12 am »

Enig i at bilen til Berger ha hjulet litt foran senter av skjermen, og det kommer nok av at bærearmene fortsatt peker på skrå nedover.
Her er en bil med bærearmene rett bakover:


På dette bildet blir man jo litt lurt siden ikke hjulene peker rett frem.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 02, 2014, 09:58:38 am »

Det med hjulplasseringen tror jeg handler litt om følelser. For oss som har holdt på siden 80-tallet hvor det skulle være sånn at hjulet var litt fremme i hjulbuen når den var senket på maks, synes nok det er uvandt at hjulet står der det skal med senkespindel. Men sett fra et bredere "bilperspektiv" er det vel egentlig mye finere at hjulet står midt i hjulbuen. Samme sak som med camber bak, for noen skal det være sånn, mens for andre ser det ut som bilen har knekt bakstillinga... Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: desember 02, 2014, 10:00:02 am »

Dette er bilen jeg mener har nær perfekt stance:



Balljoint forstilling som er smalt inn med 7cm for å få plass til hjulene. For å forhindre at fjæringen blir for stiv har han fjernet noen av de mindre fjørstavene i forstillingen sammen med CB sine senkespindler.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #16 på: desember 02, 2014, 10:00:10 am »

Greier ikke helt å se hva som er så fantastisk eller aggressivt med å ha hjulet langt fremme i hjulbuen... Bobla er på ingen måte agresiv og en bil ser best ut med hjulet midt i buen.. Nyere vag biler har et lignende problem bak... På vår Newbie ligger bakhjulet for langt frem i buen pga senk. Det ser bare dumt ut og dette er alene årsaken til at bilen skal heises en smule.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: desember 02, 2014, 10:00:29 am »

Enig i at bilen til Berger ha hjulet litt foran senter av skjermen, og det kommer nok av at bærearmene fortsatt peker på skrå nedover.
Her er en bil med bærearmene rett bakover:


På dette bildet blir man jo litt lurt siden ikke hjulene peker rett frem.

For meg ser bilen frontsmelt ut, men med tanke på hvem som bygget og nivået av bygget er nok det meget lite trolig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: desember 02, 2014, 10:03:56 am »

Det med hjulplasseringen tror jeg handler litt om følelser. For oss som har holdt på siden 80-tallet hvor det skulle være sånn at hjulet var litt fremme i hjulbuen når den var senket på maks, synes nok det er uvandt at hjulet står der det skal med senkespindel. Men sett fra et bredere "bilperspektiv" er det vel egentlig mye finere at hjulet står midt i hjulbuen. Samme sak som med camber bak, for noen skal det være sånn, mens for andre ser det ut som bilen har knekt bakstillinga... Blunker

Ja det kan man nok si, men en original boble har hjulet like langt foran i hjulbuen (bare lenger nede). Armene står like mye på skrå ned på en originalboble som de peker på skrå opp med god senk.
Så det er mer enn en tilvendt sak, det er slik bobler ser ut.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 02, 2014, 10:11:27 am »

Det med hjulplasseringen tror jeg handler litt om følelser. For oss som har holdt på siden 80-tallet hvor det skulle være sånn at hjulet var litt fremme i hjulbuen når den var senket på maks, synes nok det er uvandt at hjulet står der det skal med senkespindel. Men sett fra et bredere "bilperspektiv" er det vel egentlig mye finere at hjulet står midt i hjulbuen. Samme sak som med camber bak, for noen skal det være sånn, mens for andre ser det ut som bilen har knekt bakstillinga... Blunker

Ja det kan man nok si, men en original boble har hjulet like langt foran i hjulbuen (bare lenger nede). Armene står like mye på skrå ned på en originalboble som de peker på skrå opp med god senk.
Så det er mer enn en tilvendt sak, det er slik bobler ser ut.

Ja, enig i det. Men på en senket bil synes det mye bedre. På en original bil er det såpass mye luft mellom skjerm og hjul at noe av forskyvingen visuelt spises opp. Og siden fjæringen er såpass myk setter hjulet seg på en mer normal plass med personer og last i bilen.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 02, 2014, 10:47:31 am »

Etter å ha tenkt litt så tror jeg problemet med balljoint forstilling ikke er kuleopphenget, men det at det nedre torsjonsrøret sitter lenger fra/ned det øvre enn hva det gjør på linkpin. Dette gir en brattere vinkel på den nedre bærearmen ved senking, og dermed også en stivere forstilling siden armen har mindre vandringsvei. Er vel ingen easy fiks på dette problemet uten å seriøst bygge om... Bortsett fra senkespindel da..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 02, 2014, 10:56:26 am »

Så lenge armene peker oppover og ikke har sine opprinnelige vinkler tror jeg ikke det er mulig å få både i pose og sekk.
Jeg er så vant til at bilen ikke er godkjent fullt ut at jeg har gitt opp, balljoint bobler er i mine øyne utrivelig når det gjelder senk, komfort og veiholdning på annet enn flat vei.
Har kjørt i 14 år med stiv puma, eneste som fjærer er dekk med høy profil og urethanforinger.

Hadde det ikke vært for min gråe 1300, hadde jeg aldri eid en balljoint bil, men den ble kjøpt mens jeg så på alle bobler mellom 58 og 67 som like.

Men jeg lurer på om jeg er nødt til å kjøpe spindler, har bestemt meg for arkeologi om det blir noe.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #22 på: desember 02, 2014, 12:12:23 pm »

Etter å ha tenkt litt så tror jeg problemet med balljoint forstilling ikke er kuleopphenget, men det at det nedre torsjonsrøret sitter lenger fra/ned det øvre enn hva det gjør på linkpin. Dette gir en brattere vinkel på den nedre bærearmen ved senking, og dermed også en stivere forstilling siden armen har mindre vandringsvei. Er vel ingen easy fiks på dette problemet uten å seriøst bygge om... Bortsett fra senkespindel da..

Tror nok Berger er inne på noe her. Derfor man benytter senkespindler ved kraftig senk for å få lengre vandring på den nedre armen. Men det ryktes at man får bærekuler med lengre vandring slik at man kan benytte orginalspindler.

Selv har jeg kjørt blodsenka balleforstilling et år uten dropspindler hvor bilen var like stiv som en krakk. Ble bedre med senkespindler, men alt er jo relativt når man snakker kjørekomfor på senka boble....
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: desember 02, 2014, 16:54:54 pm »


Fordi dropspindler er en uting  Blunker


Post gjerne bilder slik at medlemmene får se og bedømme selv. Funksjon eller utseende?

Mvh
BB

Legg merke til at det er et "glimt i øyet smiletryne" etter den setningen. Det betyr ikke at jeg ikke mener det, men at det trolig gjelder mer for meg enn den gemene hop. De fleste vil sikkert ha mer glede av senkespindler enn bryderi.
Har ikke tid til å se etter bilder akkurat nå, kommer tilbake til det. Skrev vel litt om både funksjon og utseende. Begge deler for min del. Har vel kanskje litt i overkant bestemte meninger om hvordan jeg vil at ting skal se ut og vanskelig for å vike fra det.. Det handler også om at jeg VIL ha en stiv bil. Gjerne på grensen til ukomfortabel men med en viss bevegelse som hindrer at det klirrer i tenna om man overser et lite hull i asfalten  Gliser
Liker gocart-feelingen den har i svingene nå (uten fjøring..) men ser lett at om jeg treffer ujevn vei i høy fart i en sving er det nok også en fordel om det ikke er stumt og spretter av veien.

Som nevnt skal det forskes litt i vinter, det er absolutt ikke umulig at det medfører at jeg blir å se med senkespindler til våren. Her er alt mulig  Blunker
Det er det et par andre grunner til også, at man kan bruke dempere med standard lengde og vanlige bærekuler som finnes i tysk kvalitet. De med lang vandring er bare å få i Kinavariant..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #24 på: desember 02, 2014, 17:01:57 pm »

Etter å ha tenkt litt så tror jeg problemet med balljoint forstilling ikke er kuleopphenget, men det at det nedre torsjonsrøret sitter lenger fra/ned det øvre enn hva det gjør på linkpin. Dette gir en brattere vinkel på den nedre bærearmen ved senking, og dermed også en stivere forstilling siden armen har mindre vandringsvei. Er vel ingen easy fiks på dette problemet uten å seriøst bygge om... Bortsett fra senkespindel da..

Er det ikke egentlig "motsatt"? På en balljoint forstilling er bærearmene festet nærmere hverandre ved forstillingsrøra enn de er ute ved spindelen. Dvs de spriker fra hverandre mot spindelen og den øvre armen har brattest vinkel oppover. Slik jeg ser det vil den gå tom for vandringsvei før den nedre og dermed hindre bevegelse selv om den nedre armen har mer å gå på. Hadde de vært parallelle hadde det vært mer og friere vandringsvei men dette var selvfølgelig ikke tema i orig høyde..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #25 på: desember 03, 2014, 16:51:08 pm »

Snakket om å spore litt av...  Ei boble blir aldri komfortabel, og det skal den heller ikke bli. Da er sjarmen borte.

Mvh Marius.
Loggført

Mvh

Marius
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #26 på: desember 03, 2014, 17:44:02 pm »

Snakket om å spore litt av...  Ei boble blir aldri komfortabel, og det skal den heller ikke bli. Da er sjarmen borte.

Mvh Marius.

Ei boble er mest komfortabel på Autobahn, på full gass. Det var det den blei lagd for.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 03, 2014, 17:52:57 pm »

Men hvorfor ikke senkespindler?
Ja det blir en kvart tomme breiere spreidde eller noe, og det kan normalt sett ikke godkjennes.
Plasseringen av hjulet kan vel ordnes med castershims og stivhet med dempere. Da er bare godkjenning ett problem eller?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: desember 03, 2014, 18:14:08 pm »

Har kjørt senket Ghia med balljoint noen år nå, og kan jo dele litt av mine erfaringer.

Til å begynne med hadde jeg 3" smalnet puma og senkespindler, og det var veldig behagelig å kjøre med, men jeg likte ikke "trillebår-looken" med hjula langt inne i hjulbrønnen, så jeg byttet den ut allerede første vinteren.

Så de siste sommerne har jeg kjørt std bredde uten dropspindler. Til å begynne med var den ganske høy (dvs "passe" stuk med bakstilling som er senket ett hakk ute) med 185/55 dekk, og da var den meget behagelig med tanke på fjæringskomfort. Det kryr av fartsdumper i området her, og det var aldri noen utfordringer med å ta de i vanlig 30-40 km/t hastighet. Her er bilde fra den perioden:

* ghia 1.jpg (57.24 KB. 720x478 - vist 187 ganger.)


Så byttet jeg fordekk, til 155 Vredestein Sprint Classic, og siden de er "noe" høyere enn 185/55 så måtte jeg justere forstillingen en del for å opprettholde samme stuket, men da er den blitt mye stivere og siden dekkene er høyere subber det ved fullt rattuslag.

Her er et bilde med dette oppsettet:

* ghia 2.jpg (39.47 KB. 800x361 - vist 193 ganger.)


Jeg har hele tiden brukt justerbare dempere fra GAZ, og de er justert veldig mykt, for å beholde litt komfort.

Er jo ikke så lett å sammelikne dette med deres erfaringer på bobla, da både hjulhus og andre ting er ganske forskjellig, men foreløpig så heller jeg mot å sette på dekk med lavere profil for å kunne stille forstillinga opp igjen, så jeg får igjen litt mer fjæringskomfort.

Alternativt vurderer jeg å skaffe en litt smalere forstilling og montere dropspindlene; da vil jeg få litt stivere fjærer (siden de blir litt kortere) og forhåpentligvis opprettholde nogenlunde geometrien i bærearmene.

Som bildene viser er ikke bilen min veldig lav (den er godkjent med den høyden som vises på første bilde) men det stopper seg selv i en Ghia pga problemer med subbing. Skulle jeg "tatt den helt ut" ville jeg ha tatt frem vinkelkutteren og løftet hjulbuen noen cm slik at jeg kunne fått mer klaring.

Vet ikke om dette hjalp nevneverdig, men kort oppsummert kan jeg si at jeg synes ikke det er noen stor utfordring å få til en greit komfortabel balljoint forstilling. Utfordringen for min del er å få til en god kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper, da jeg ønsker å teste litt mer banekjøring. Selvsagt kombinert med bra utseende Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: desember 03, 2014, 19:29:38 pm »

sånn er høyden foran i dag

* ghia 3.jpg (77.85 KB. 600x414 - vist 185 ganger.)

Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!