april 29, 2024, 05:22:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 500hk på T1 -bruke kobberpakning i toppen eller ikke?  (Lest 5051 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: desember 29, 2014, 13:58:57 pm »

Noen som mener noe om å bruke kobberpakning i toppen?
Har 94 boring og 10mm bolter. Ingen powersleeve.
Tenkte at om jeg får kjøleribber på sylinder nærmest mulig toppen så har jeg mest styrke for å motvirke sprekk i sylinder.
Har mye å kappe av på sylinder, så jeg kan legge den veldig nærme.

Men er det best å ikke bruke kobberpakning så jeg får mer sylinderstål inn i forbrenningskammeret?
Eller det så mye bedre tetting med kobber at jeg heller bør bruke det?

Nå har jeg 13,5mm dybde inn i toppen, med 1,5mm pakning vil jeg ha rundt 12mm med sylinderstål inne i forbrenningskammer.

Regner med å måtte kjøre 2-3 bar for å oppnå ønsket effekt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: desember 30, 2014, 07:44:26 am »

Andre ganger mener dere myyye...  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 30, 2014, 09:42:35 am »

Jeg kan ikke si noe definitivt om hva som er best annet enn at jeg er positivt overrasket over kobberpakningene. De motorene jeg har åpnet som har hatt disse har alle vært helt tette mellom sylinder og topp. Det er derimot sjelden jeg har sett på motorer uten pakning, alle har som regel en svetting under en eller annen sylinder.
Rent logisk tenker jeg at det er mer skånsomt for sylinder å ha kobberpakning. Man får mindre av forbrenningen i sylinderen.
WBX har pakning mellom sylinder og topp, sånn til sammenligning. 
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: desember 30, 2014, 09:46:26 am »

Bruker kobberpakning selv (NA høy-komp motor), ikke hatt noe krøll med det. Holdt 100% tett. Skal bruke det igjen når jeg bygger opp motoren. Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: desember 30, 2014, 09:48:49 am »

Fikk og et tips om å dreie en liten fas(snekkerspråk: 45graders liten fresing) på utsiden av sylindertopp, var visst vanlig i tysk bobleturbomotorbygging... Noen som har prøvd det?
Interessant vinkling det med at du får mindre av forbrenningen i sylinderen..
Teorien er da at sylinderen "setter seg" i toppen.
« Siste redigering: desember 30, 2014, 09:57:47 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: desember 30, 2014, 09:56:40 am »

Bruker kobberpakning selv (NA høy-komp motor), ikke hatt noe krøll med det. Holdt 100% tett. Skal bruke det igjen når jeg bygger opp motoren. Glad
Har studert nå en motor med 1,7bar som har sprukket en sylinder, og har brukt kobberpakning. (Har gjerne hatt en peak på 1,9)
Det var da jeg begynte å tenke på om det var en fordel å få sylinderen lengre opp..
Men selve eksplosjonen skjer vel egentlig akkurat etter stempelet har vært på topp, og jeg beregner en vendehøyde på 2,5mm.
Toppen dekker 13mm ned på sylinderen og har trang boring.
Så egentlig skal vel sylindertoppen være godt oppstøttet i forbrenningskammeret uansett om jeg bruker kobberpakning på 1,6mm eller ikke?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: desember 30, 2014, 10:14:22 am »

Jeg tror ikke den sylinderen sprakk pga kobberpakningen så den skal jeg hvertfall fortsette å bruke.
Hvis du tynner ut sylindertoppen så vil vel det i teorien også øke faren for sprekk selv om det kanskje øker tettheten dersom du ikke bruker kobberpakning?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 30, 2014, 10:43:30 am »

Den sylinderen har levd ett hardt, men artig liv. Sånn går det når vi "brenner lyset i begge ender".
Den får hvile i fred til den muligens får besøk av flere  Gliser

Tror jeg bare kjører kobberpakning jeg. Har og fått beskjed "på øret" at det er teoretisk mulig å hente 500hk under 2 bar og.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: desember 30, 2014, 11:23:37 am »

Svenskene lader 3 bar og "voldtar" motorene sine i starten med sin aggressive launch kontroll uten kobberring. Nå ryker dem jo også fler motorer en oss andre men på den andre siden er dem innmari morro å se på  Glad "Trenden" er å launche med lavtrykk for så å lade på utover. Dette sparer motor og drivverk. Dem som virkelig lader på benytter pianotråd. Du må da frese et lite spor i anleggsflaten på hver sylindre som du legger tråden i. Denne vil da tette.

Mvh
-BB-

PS: innmari kult med slike tråder som dette på forumet! Keep'em coming!

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: desember 30, 2014, 11:26:55 am »

PS II:

Ingen lader som Skinne. Hva med å høre med han?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 30, 2014, 16:35:29 pm »



De som bygger 911-motorer med masse trykk på dreier spor i toppen som sylinder går inn i, det skal visstnok være bankers.

Har hørt mye bra om kobberpakninger på NA-motorer, men ikke mye bra om dem på overlada motorer. Noe av problemstillinga kommer frem i videoen over.
(Har selv aldri prøvd kobberpakninger)

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått dreid spor til sylinderene i toppen + "dele toppen i to" , det hjelper mot tetting det oxo.
For de som ikke vet hva det går ut på så kapper du nesten toppene dine i to, på den måten gir toppen seg og hver enkelt sylinder har mindre mulighet for lekkasje i toppen.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: desember 30, 2014, 17:13:11 pm »

Om eg forklarte meg litt dårlig ang fasen så er det en liknende løsning som Kalle nevner med piano tråden.
Men nå diskuteres to forskjellige ting, lekkasje og styrke..
Eg sier tommel opp for piano tråd løsningen, ang styrke er det lite å hente på å ha trange pasningen i toppen fordi det er ikke i nærheten av hva en "power sleeve" hjelper med!   Blunker
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: desember 30, 2014, 23:52:29 pm »

Topper er laget av alu (støpt og så som så kvalitet) Blokka er også av alu (la oss ikke diskutere kvalitet) Hvor produseres varmen? I toppene. Hva skjer? Pinnebolter i stål, sylindre i stål, alu topper osv. Hva skjer? Moment mistes, klaringer forandres...... Motoren ødelegges.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: desember 31, 2014, 10:36:55 am »

Topper er laget av alu (støpt og så som så kvalitet) Blokka er også av alu (la oss ikke diskutere kvalitet) Hvor produseres varmen? I toppene. Hva skjer? Pinnebolter i stål, sylindre i stål, alu topper osv. Hva skjer? Moment mistes, klaringer forandres...... Motoren ødelegges.

-BB-
Har lest innlegget ditt flere ganger, men forstår ikke konklusjonen/hintet ditt jmfr kobber eller ikke..
Men det er jo vesentlig at pinneboltene må strekkes for å motvirke dette.
Målte strekket på 8mm ARP bolter på rådene til 0,15mm på 50lb-ft.
Noen som vet hvor mye jeg kan strekke (moment) disse EMPI 10mm pinneboltene?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: desember 31, 2014, 10:39:02 am »

PS II:

Ingen lader som Skinne. Hva med å høre med han?

Mvh
BB
Vi satser på en mild komp, da er det vel naturlig at effekten kommer litt høyere på registeret. Han har sikkert tenkt litt på dette når han foreslo kam innstilling og.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 31, 2014, 14:58:45 pm »

Topper er laget av alu (støpt og så som så kvalitet) Blokka er også av alu (la oss ikke diskutere kvalitet) Hvor produseres varmen? I toppene. Hva skjer? Pinnebolter i stål, sylindre i stål, alu topper osv. Hva skjer? Moment mistes, klaringer forandres...... Motoren ødelegges.

-BB-
Har lest innlegget ditt flere ganger, men forstår ikke konklusjonen/hintet ditt jmfr kobber eller ikke..
Men det er jo vesentlig at pinneboltene må strekkes for å motvirke dette.
Målte strekket på 8mm ARP bolter på rådene til 0,15mm på 50lb-ft.
Noen som vet hvor mye jeg kan strekke (moment) disse EMPI 10mm pinneboltene?

Det han prøver å forklare er forklart i videoen over her  Blunker

"When the cylinder starts pounding...... osv."
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 31, 2014, 16:02:09 pm »

Jeg hadde droppet kobberring.
Man får flere anleggsflater å tette og man får slik jeg ser det et svakt ledd i fohold til jern som sylinderen er laget av. Skal man ha et mellomlegg for å justere kompressjon noe sted så er det i bunnen av sylinderen mot blokka.

Jeg hadde gått for gas-ring i sylinderen hvis jeg skulle valgt noe.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: desember 31, 2014, 19:34:58 pm »

Hvis man tenker litt på piano tråd konseptet så vil det det være lett å forbedre det på en folkevogn sylinder, der kan man dreie inn en knivrygg i selve sylinderen. Har ikke sett noen som har gjort det, mener Skinne har fortalt at han sliper inn sylindene med pasta mot toppene. Utvidelse og varme øker momentet på toppene siden sylinder boltene holdes forholdsvis kalde.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 31, 2014, 23:23:02 pm »

Gasringer


* _conv_IMG_69550365550362.jpg (49.36 KB, 800x600 - vist 210 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #19 på: januar 01, 2015, 11:43:35 am »

Har ikke sett noen som har gjort det, mener Skinne har fortalt at han sliper inn sylindene med pasta mot toppene.
Vet ikke hvor jeg har lært det, men morro å høre at de med større motorer også gjør det. Blir en fin ring av mikroskopiske riller i toppen som blir skviset som en pakning når det strammes sammen.


* 1.JPG (78.83 KB, 800x531 - vist 210 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: januar 08, 2015, 09:52:26 am »

Da blir resultatet at jeg kjører uten pakning. Slipepasta på sylinder mot toppen blir kun brukt for å sjekke at anleggsflata er riktig maskinert. (Roterer sylinder litt for å sjekke slitasjen av pasta.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 08, 2015, 14:21:35 pm »

Kobber-ring er gull! Og er så og si failsafe om delene er riktig maskinert, og ringene er frie for bulker og riper. Dette gjelder også ventilpasta trikset. Men om borringen i toppen er for stor slik de kommer fra de fleste ferdig-del levrandører da hjelper dirtytriks lite.

Sliper du inn sylinderen mot toppen med en slarkete sylinder. Har du ingen garanti for at den ligger i de innslipte sporene ved endelig montasje. Og denne innslipingen ble mest brukt i gamledager for å virkelig sjekke at anlegget i toppen var plant og tett. Og ikke for å forbedre tettheten.

Kobberringen liker seg best med perfekt fit i topplokket. Slik at den har støtte i ryggen 360 grader rundt. Dette oppnås ved å maskinere rett. For deretter og krympe strekke ringen for å passe. I mitt hode liker også kobberringen at topplokket er frest opp med skjær som ikke gir en perfekt flate. Men ørsmå riper lik dreie-ripene på toppen av sylinderne. Disse biter seg da inn i kobberet. Noe som kan sees ved demontering.

På en motor med høyt sylinder trykk og kobberring anbefaler jeg at kobberringen byttes for hver gang den blir dratt til moment. Nettopp fordi den skal forme seg etter alle maskinerings merker. På normalmotorer har jeg erfart at kobberringene er veldig tilgivelige og tetter nesten uansett hva du har utsatt de for. Så brukte ringer kan fint glødes opp igjen og gjenbrukes til normale applikasjoner.

Forbrenningen starter før stempelet har vært på topp. Så det er øvre del av sylinderen som får mest juling. Og korte ned den delen som stikker inn i toppen til det minimale er kun positivt. Men krever en nøyaktig maskinist.

Når det gjelder pianotråd trikset er dette noe som kommer fra motorer med faste sylindre. Og det ser unektelig kult ut. Men du vil oppnå det samme ved å dreie ^^^^ på tetteflaten på sylinderen. Til en brøkdel av prisen. Men ved begge disse  mulighetene anbefales det planing av toppen hver gang de blir demontert. Slik at pianotråden eller ^^^^ får fresht aluminium og gripe fatt i.

Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: januar 08, 2015, 15:05:46 pm »

På min motor er det "slimfit" både oppe og nede på sylinderen. Det må lirkes med omhu og styrke for å montere og demontere.
Så den delen bør ikke være noe problem. Så på Thesamba at noen mente 1mm var øvre anbefalt grense, tipper hos meg at det er snakk om 0,15mm.
Må ta avgjørelse snart da sylindre skal inn til kapping og vendehøyde er allerede satt. Hørte og at med kobberring kan du risikere utbrenning av kobberet men at uten kunne du i verste fall få en liten lekkasje/svetting.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: januar 08, 2015, 15:07:00 pm »

Jeg tror ikke den sylinderen sprakk pga kobberpakningen så den skal jeg hvertfall fortsette å bruke.
Hvis du tynner ut sylindertoppen så vil vel det i teorien også øke faren for sprekk selv om det kanskje øker tettheten dersom du ikke bruker kobberpakning?
Tenker og på at om du får toppen av sylinderen til å sette seg i toppen, kan du vel dra fordel av toppens strukturelle styrke til å holde den sammen?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 08, 2015, 15:48:53 pm »

Bare for å slenge inn. Vi må huske at Norges sterkeste luftkjølte vw-motor kjører problemfritt med kobber-ringer.  Race proven!!  Gliser
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 08, 2015, 17:19:43 pm »

henger meg på erik her
har sjøl brukt kobberinger på flere av WBX motorene og det holder tett (til pinnebolter gir seg  Øyerulling )
lettvindt og servicevennlig bare å gløde de så er det bare å montere sammen igjen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: januar 09, 2015, 07:44:57 am »

Bare sånn for sikkerhetsskyld.. Hvem selger rett kvalitet kobberringer?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: januar 09, 2015, 07:53:39 am »

Jeg tror ikke den sylinderen sprakk pga kobberpakningen så den skal jeg hvertfall fortsette å bruke.
Hvis du tynner ut sylindertoppen så vil vel det i teorien også øke faren for sprekk selv om det kanskje øker tettheten dersom du ikke bruker kobberpakning?
Tenker og på at om du får toppen av sylinderen til å sette seg i toppen, kan du vel dra fordel av toppens strukturelle styrke til å holde den sammen?

Toppen er av aluminium og mister klemmet mer og mer med varme, det er derfor power-sleves ikke lages av alu.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 09, 2015, 08:25:19 am »

Hadde for meg at pianotråd ikke er nødvendig på så tynnvegga og løse sylindere som vi bruker.
Interessant at det virker så godt med kobberringer. Jeg var i utgangspunktet enig med Dewil...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: januar 09, 2015, 09:25:24 am »

Porsche har alltid kjørt uten.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!