april 25, 2024, 01:28:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min VW 1300S '73  (Lest 40180 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #30 på: august 05, 2015, 15:22:24 pm »

Legg ut bilde Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #31 på: august 05, 2015, 15:26:47 pm »

Legg ut bilde Glad


Jepp får heise opp å knipse litt, har bare en annen bil jeg må få ferdig som tar opp garasjen i et par dager Glad
Må også se litt på pitman armen, da denne stanger i braketten som de 2 justeringskruene til svingradiuses sitter på, kræsjer ca midt på armen så har ekstremt dårlig svingradius til høyre =/
Ser ikke til at jeg får flyttet styresnekka noe mer heller da den er "klint" til karroseri veggen.
« Siste redigering: august 05, 2015, 15:30:24 pm av Concker » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #32 på: august 07, 2015, 19:14:16 pm »

Driver da å skrur / klør meg i hodet om dagen på bobla Osteaktig
Fikk skaffet meg veldig kurant takgrind!
litt demontering så ser det slik ut:



Så prøver jeg meg litt fram med lakk..
Tenker det blir noe slik med svarte detaljer



Ellers var tanken å bytte bremseskiver og klosser.
Fikk banket ut lagrene etc å flyttet over Glad



Fikk dessverre feil klosser, men når får de riktige etterhvert satser jeg på at all piiping og jævelskap er borte Glad

Ellers har jeg og fattern klødd oss i hodet angående forstillingen som ikke ville justere seg noe særlig med tanke på heving..
Men etter litt telefoner og diverse prøving og feiling fikk vi ordnet det.. Satt forstillinga i ønsket høyde før jeg monterte spindlene etc igjen, da ble det riktig Glad
Vet ikke hvorfor det sperret slik det satt når alt er montert på akkurat samme måte.. men samma kan det være, nå fungerer det som det skal Osteaktig





Er vel max 20mm høyere en før, men det hjelper veldig på klaringen under Glad

Så nå gjenstår det å ordne styring, senke bak og få justert hjulvinkler etc Osteaktig
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #33 på: august 11, 2015, 18:55:37 pm »

Da har jeg og fattern de siste dagene klødd oss i hodet og skrudd på bakstillingen Glad
Har med diverse video / forum / guide titting og litt hjelp fikk vi det sånn jeg vil ville til slutt!

Senke 1 spline inne og 1 spline ute, samt bytte av div bolter, og håndsbrekk wire da de som satt der var for lange.

Demontering.







Justering av indre splines.



Kappet av endestopp gummien ca 2cm og begynte montering igjen.



Så etter 4 dagers god jobbing står bilen slik Glad



Nå gjennstår det bare å se litt på styring / pitman arm foran, samt få justert ikke spissing etc foran så skal det være tut å kjør Osteaktig
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #34 på: august 14, 2015, 20:42:20 pm »

Hm, noen tips angående ettermarkeds speil som ser litt mer symmetriske ut som man samtidig faktisk ser noe i? Glad
Mine har en tendens til å ujustere seg å se litt mongo ut kort tid etter justering.. samt skal jeg se noe i høyre speilet synes jeg de ser noe merkelige ut? ^^
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #35 på: august 15, 2015, 15:10:06 pm »

Får vel legge ut litt bedre bilder etter senk er ferdig Glad
Nå blir neste steg å bytte ut mansjetter ved girkasse, bytte girkasse olje samt sette inn tette SKF lagre bak og ferdigstille takgrinden Glad









Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #36 på: august 16, 2015, 17:45:04 pm »

Litt bilder ifra treff i dag Glad







Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #37 på: august 22, 2015, 19:02:13 pm »

Da har jeg fått litt stash ifra over dammen Glad
Komplett nytt trekk til alle stoler, ny skumgummi polstring, etc etc.
Blir artig å prøve få til å trekke om alt interiøret iløpet av vinteren selv Glad

Liten teaser:







Loggført
55luft
Seniormedlem
****
Innlegg: 263
Bosted: sigggerud


Vis profil

« Svar #38 på: august 24, 2015, 20:09:37 pm »

Kul bil.
Loggført

55 mod orginal boble
76 mod orginal buss
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #39 på: august 27, 2015, 16:49:07 pm »

Kul bil.

Tusen takk for det Glad
Synes det har fått litt mer personlig stil nå!
Liker litt eldre detaljer med chrome fangerne etc, ikke minst helt ny bil etter senk!.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ble vist ikke noe bilder av siste økt..
Men 4hjulskontroll er i boks etter litt fram å tilbake med et styrestag som var for langt..
Litt kapping og gjenging på jobb så fikset det seg Glad

Ellers har jeg også fått byttet mansjettene og fylt opp ny gir olje, så nå er det bare tut å kjør med treff til helga Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #40 på: august 27, 2015, 17:56:21 pm »

Liten forsmak / prøve av interiøret som skal inn iløpet av vinteren Glad

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #41 på: august 30, 2015, 17:01:56 pm »

Da var en vellykket treff helg over, med Totenbugs på Raufoss.
Super artig arrangement med cruising og det hele, flott oppmøte også på over 60 biler!

Litt bilder Glad











Vell hjemme i dag så begynte jeg med baksete ryggen.
Ble veldig fornøyd! endelig fri for hull! Osteaktig









Skal modifisere hattehylla i etterkant med nytt stoff og en slags hull/dekor slik at jeg får mer fri luft vei til anlegget baki Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #42 på: september 25, 2015, 18:52:32 pm »

Får bare beklage at det har tatt litt tid å oppdatere her Osteaktig
Men har for en stund siden trukket ferdig setene!

Gikk veldig greit med framsetene, ryggen var egentlig feil, da til seter med nakkestøtte.. men det løste jeg greit med å bare måle meg fram litt å kappe av..
Ellers var det et par fjerer som måtte fikset litt på (Knekt, skarpe)
Rå makt og x antall såre fingre!











Nye foringer til sete justeringen, oppgradert til Golf 2 foringer Blunker



Et sete ferdig, og montert i bil!



Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #43 på: september 25, 2015, 18:57:05 pm »

Så litt ferdig bilder til slutt Glad



Før:



Etter:



Nytt sticker Rekker tunge



Velduftene dame må man jo ha..



Nøkkel knippet trengte også en liten oppgradering.



Er veldig fornøyd med slutt resultatet, ble en helt ny bil å kjøre!
Sitter veldig behagelig på den mye tykkere skumgummien kontra hampen/kokkos håret som var helt ferdig..
Er igjen litt detalje arbeid her å der på trekket, men en så lenge sier jeg meg fornøyd!

Nå gjenstår det å modifisere og bygge ny hattehylle, samt etterhvert bytte ut teppe trekket i gulvet/fotrommet
Så litt farge på de triste hvite felgene, men mindre jeg finner noen bredda felger til salgs Glad

Ellers har det blitt nye skiver, håndsbrekk wire, hjullagre bak er handla inn, klosser ligger klart til henting etc..
Men nå er det snart tid for å fylle full tank, skifte olje og sette den bort for vinteren Trist
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #44 på: oktober 03, 2015, 09:26:33 am »

Da er alle bildene på plass igjen Blunker
Imageshack har hatt litt problemer de siste dagene Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #45 på: oktober 14, 2015, 20:10:44 pm »

Prøve seg fram med ny farge på felgene da Glad



Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #46 på: oktober 21, 2015, 21:51:35 pm »

Ny lakkerte felger og klar for vinterlagring Glad
Bare bytte olje og sil først.



Klarer bare ikke å bestemme meg om jeg skal ha løse chrome ringer eller ikke nå i tillegg..
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #47 på: oktober 27, 2015, 20:05:35 pm »

Da var siste turen før vinteren unnagjort Glad
Tskjorte fungerer fint med intakte varmepotter : haha :

Så da ble det en kose tur og leke litt "proff" fotograf, absolutt veldig mye å lære! Men artig hobby selv med ganske basic utstyr Glad











Det er ihvertfall utrolig deilig med veteran, selv om jeg savner A4'ene litt fra tid til annen glemmes det med engang jeg starter bobla... på kanten til forelsket i lyden fra de rustfrie enderørene når boxeren sveiver igang! Er langt ifra samme comfor såklart, spesielt med tanke på senken men så lenge man smiler bredt hele veien så gir jeg blanke i at fjøringsvei er et fremmedord Osteaktig
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #48 på: oktober 29, 2015, 22:43:41 pm »

Noen til Glad









Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #49 på: oktober 29, 2015, 23:39:42 pm »

Har blitt fin den bilen din! Glad Bra bilder og!  Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #50 på: november 02, 2015, 19:37:33 pm »

Har blitt fin den bilen din! Glad Bra bilder og!  Kult

Takk for det Glad
Forresten noen som vet hvordan det er å bytte bryter til ryggelyset på girkassa?
Er det ganske rett fram eller er det veldig knotete? Har ikke tatt meg tid til å måle noe særlig enda, men alt av ledninger etc i baklyktene er intakt og fint så regner med det er bryteren..
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #51 på: mars 10, 2016, 22:06:49 pm »

Ble et oljeskift og start av motor for noen dager siden Glad
Var ikke helt villig, men litt loctight super clean i mangelen på startgass så kom den med engang, fikk gå seg litt varm for å få tynna ned olja litt.
Fikk også ny oljesil og pakninger i samme slengen.

Greit å få luftet det litt i frisk luft :p Nå kan væren snart komme..



Loggført
Benjamin93
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #52 på: mars 11, 2016, 06:55:18 am »

Ser jævli bra ut!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: mars 11, 2016, 08:50:24 am »

Flott bil  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #54 på: mars 11, 2016, 10:33:35 am »

Det er ikke ofte jeg kunne tenkt meg å bytte ut min GL looker, men denne kunne jeg faktisk kjørt!
Kjempe pen bil!  Glad
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #55 på: mars 15, 2016, 22:38:12 pm »

Virkelig en gjennomført bil. Interiøret var knall!
Ser du også har tatt mange skikkelig fine bilder. Takk for titten og inspirasjon  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #56 på: april 25, 2016, 20:24:38 pm »

Takk for tilbakemeldinger Glad
Setter veldig pris på det!


Da er sesongen snart i gang så har kjørt meg noen runder allerede med bobla Glad
Oppdaget ganske fort at bakdemperne som var dårlige i fjor, var ELENDIGE i år.. bilen spretter nesten av veien..
Så da var det å gå til innkjøp av nye dempere, siden originale dempere ikke er mye å skryte av på disse bilene tok jeg litt telefoner og forhørte meg litt om hva som anbefales.
Spesielt med tanke på at bilen er såpass lav, og gocart hvor jeg gjerne ville ha igjen littegranne comfort.

Valget falt da på GAZ GT dempere, kjøpt etter mål på min bil, slik at jeg får helt riktig arbeidsområdet på demperen.
I tillegg er disse justerbare begge veier (Parallelt med 1 justering skrue) Hvor jeg har hele 36 flytt.
Så disse skulle kunne gå ifra latterlig mykt til helt stivt.
Det koster jo en del ekstra, men skulle være noe av det bedre man fikk til disse bilene.



Begynte med å jekke opp bilen naturligvis å ta av hjulet.



Jeg har sett sikkert 30 episoder med "bilfikserne" de siste ukene, så etter litt inspirasjon ifra ed så ble det skrubbing av all olje og møkk, vask med bremserens før det ble påført Hammerite lakk av typen (direct to rust)
Dette løftet jo hele hjulbuen en god del!



Så er det så enkelt som å demontere 2 bolter og bytte demper.
Gjort på 2min.





Har igjen litt prøv å feil når det kommer til justering, men ifra å begynne på hakk nr 20, ned til 6 så har bilen blitt som ny.
Den er fortsatt naturligvis ganske stiv, men på riksveien i 80kmt over dumper, hull og annet faenskap oppfører bilen seg helt annerledes.
Istedet for å sprette ut av veien glir den langt bedre over, så nå slipper jeg nyrebelte og sjøsyke tabletter før jeg skal ut å kjøre.. kjekt!

Må prøve meg fram litt å finne en god balanse mellom hvor myk å fin den skal være i lav fart på skikkelig dårlig vei, kontra dumper i 80kmt slik at den ikke blir så myk at den slår nedi. Men så langt er jeg VELDIG! fornøyd!

Bilen har gått litt rart etter vinteren så tok grunninnstilling forgasseren som hjalp en del da dette var justert helt bak mål.
Bilen har fått mer en nok bensin ihvertfall!
Så kjøpte meg 4nye plugger av typen NGK BH5S da dette skulle være optimale plugger til disse bilene?

De gamle så da sånn ut..



Ikke veldig pene.. de 2 innerst mot bilen har fått noe olje over gjengepartiet, men konkluderte med at mest sannsynlig har de sitti såpass løst av trøkket har blåst forbi kanskje? Da de ikke satt noe særlig godt fast. Pluggledningen så i grunn fin ut.
Bilen gikk noe penere med nye plugger, så var nok noe å hente her.

Skal også oppgradere til elektronisk tenning ifra accuspark, regner med dette er i postkassen min iløpet av uka.

Videre tok jeg meg en tur innom tess for å kjøpe ny bensinslange til å bytte ut de få korte stompene som sitter på disse bilene.
Betalte vel 100kr for en 3meter stump de hadde igjen med 5.5mm fiberarmert slange.
Slangene er nok byttet i bilen for ikke alt for lenge siden, men tok uansett å byttet alt og sjekket for lekkasjer, greit å være helt sikkert, spesielt i motorom. Må få kjøpt meg et nytt drivstoff filter også så får byttet det.



Mest var dette med tanke på bensinvarmeren som jeg har unngått å brukt da det lukter litt bensin når denne er i bruk, litt mer en hva jeg syntes var greit.
Etter kort tid fant jeg plutselig denne rottne slangen ligge å slenge under varmeren..



Litt usikker på hva denne egentlig er til, men den går ifra under varmeren gjennom et hull under reservehjulet å ut i friluft.
Så må vel være noe utånding eller noe i den duren? Byttet denne og lot brenneren bli skikkelig varm. 0 lukt og veldig god temp!
Så da skulle det meste være i orden på drivstoff siden Glad

Videre har jeg fått byttet ut pyntelisten på bakruta som minnet mer om treverk en chrome.. var helt brun å krakkelert.



Tenkte også å bytte bremsesklosser foran da skiver og alt annet er nytt



Dessverre var calipterne såppas slitne med est ut gummi etc så var ikke sjans i H%&/( å få inn de nye klossene.
Så skal undersøke litt om det enten blir 2 nye caliptere i fra usa muligens eller om jeg overhale de gamle.
Men en så lenge fungerer bremsene godt så er ikke noe krise riktig enda, så har tid til å se på litt alternativer.

Ellers ble håndbrekk strammet opp igjen.
Har videre lagt meg en plan for å prøve å spare opp litt penger nå i sommer slik at jeg kan ta ut hele motoren til vinteren å overhale den.
Tenker i de baner at det blir et 2x34 weber kit, sammen med nye innsug, pakninger samt 1641CC cylinder kit. Samt en oppfreshing av motorommet og muligens noe grøvre eksos må vel til. Får jeg se hvor mye det baller på seg når jeg får ut motoren å får sett skikkelig på den. Glad
Kjenner jeg gleder meg litt allerede.
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #57 på: mai 03, 2016, 19:08:01 pm »

Da har jeg vært å fartet litt Glad
Begynte først med å montere elektronisk tenning ifra accuspark.
Dette var jo ganske så enkelt, skru av, skru på. koble 2 ledninger og justere.


Videre var det da tur til hokksund og treff.
Sto opp 07.00 og ble møtt av dette været..



Men etter å ha sjekket opp div trafikk kamera etc, la jeg meg en rute med en liten omvei som da skulle være fritt for snø.
Skikkelig dritt vær iform av regn, men både jeg og bilen skulle tåle litt vann..
Så etter en 3timers tur nedover var jeg i Hokksund, spylte litt av bilen og der sto jeg.
0 liv når vridde om tenninga, hadde massevis av strøm, lys etc fungerte fint men starteren nektet å gi tegn til liv..

Tok da og fikk dyttet igang bilen på trill, dette gikk jo fint uten problem.
Så da kom jeg meg ned på treff plassen





Fikk tilbud om å sjekke om det var hoppet av noen ledninger på starteren etter treffet, men når jeg satt meg inn i bilen da så startet den med engang..
Så reiste da hjem, og 3 timer senere var bilen i lufta. Var en del dritt etc på ledningene der så rengjorde dette å monterte alt igjen. Siden da har bilen fungert fint.
Så var nok bare en blanding av ekstremt kaldt og fuktig vær sammen med gjørme å dritt som satt seg på det elektriske under der.
Dagen etter var det duket for 1.mai treff på Skreia.
Da er det tradisjon at Toten Bugs klubben kjører i sammen med litt opplegg rundt sammen med mange andre veteraner langs veiene.







Mot slutten av dagen begynte igjen bilen å tulle, fjusket veldig og dro nesten ikke..
Så på Søndag/Mandag ble det bytte av bensinfilter, luftfilter, skjekk av tenning, justering av forgasser etc.
Etter litt om å men, så fikk jeg justert forgasseren slik at alle pluggene ble nøttebrune å fine.
Men den fjusket fremdeles.. Etter litt mer feilsøking kom jeg fram til brudd på ikke mindre en 2 tennkabler..
Ikke rart bilen har vært litt rar i det siste.

Fikk skaffet meg et nytt sett med ledninger ifra Borsch, og jammen meg ble det forskjell!
Nå går bilen stabilt å fint på tomgang og har masse kraft i motbakke går så rent å fint Glad
Så da er det bare å komme sesongen i møte.

Ellers lurer jeg litt på om dagen om jeg skal ha gangster cap'n eller ikke..
klarer ikke å bestemme meg om den kler bilen eller ikke.. hva tror folk?
Er jo veldig kjekk når det er sol da den fungerer som en utmerket solskygge
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #58 på: mai 08, 2016, 19:59:10 pm »

Da er sesongen i gang og jeg har storkost meg i helga med bobla
Først var det duket for VACN treff på Furnes, strålende vær og masse fine biler.
Da kom det veldig uventet en pokal for top 3 classic 
Synes jeg har kommet en godt stykke med bobla men er fremdeles en god del ting jeg vil utbedre før jeg skulle tro at den var verdig en pokal, men utrolig hyggelig da



Videre var det nedover til Ski på Søndag og "VW til tusen" treff.
Utrolig deilig vær, sikkert 25+ og over 100 luftavkjølte biler, hærlig!
Selv om jeg kanskje savnet til AC på vei hjem.. kanskje jeg burde anskaffe meg en sånn trommel sak oppå vinduet etterhvert.. haha!



Bilen fungerer ihvertfall over all forventning selv om starteren av å til ikke vil slå inn.
Fungerer utmerket på motorvei og er ikke noe problem å holde følge med trafikken, Lå veldig stabilt å fint med makset speedometer i nedoverbakke også, litt risting på rattet men det må man vel nesten forvente med en sånn bil.
Må nok klemme inn litt større hjul etterhvert og se litt på muligheten for å kalibrere speedometeret, slik det er nå viser det ca 20km/t for mye med de dekkene jeg har foran.
Kommer nok ikke innenfor kravet på avik ifra rullediameter med min senk, men har plass til en god del mer dekk en jeg har nå, så ihvertfall kommer litt tettere, samt får mer flate å bremse med.
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #59 på: mai 22, 2016, 14:44:28 pm »

Da har jeg fått gjort en jobb jeg har utsatt nesten litt for lenge.
Hadde kjøpt meg tette lager siden original lagrene blir smørt ifra girkassa.
Men siden jeg har såpass med senk, og påfølgende camber er det svært lite smøring som når lagrene under normal kjøring.
Så da ble det montering av tette SKF lagre, samtidig bak bremsene var helt ferdige så ble alt nytt der også, samt alle pakninger etc til lagret.







Så da er det bare tut å kjør Glad
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!