april 28, 2024, 23:31:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mye sot på tennplugger  (Lest 6824 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: mai 04, 2015, 07:50:30 am »

Et kjent og kjært emne som gir rom for ekstremt mye forskning på egen motor. Jada...
Hadde ikke dette problemet i fjor sommer, men har dukket opp nå.  Sint

Motor er 1600 dobbelport, rimelig original, men grenrør, litt porta topper og innsug.

Har renset og justert forgasser, inkludert akspumpe. (34 pict 3)
Har justert stift. (ny i fjor)
Har justert ventiler.
Har justert tenning. (SVDA)
Pluggene er ikke byttet, men var ny i fjor. (Denso)
Kondensator og coil også bare ett år gammel.
Fordelerlokk og pluggledninger er ca to år gamle.


Bilen går som en drøm når pluggene er nyrenset, men soter seg altså til igjen.
Kjør på, hva gjør jeg nå?  Hæ


Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mai 04, 2015, 07:57:18 am »

Du måler AF og ser om den går fett. Sjansen er stor for det.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: mai 04, 2015, 07:57:41 am »

Hvilke plugger har du da?
Kan være pluggene er for kalde og det er litt med å gjør at dem ikke brenner seg rene.
Men det er nok en stor sjanse for at det er litt mye olje fra ventilstyringer eller slitte stempelringer som forårsaker dette.
Men dårlig coil gir også samme utfallet.. Øyerulling
Loggført

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #3 på: mai 04, 2015, 10:50:34 am »

Takker for tips. Oljelekkasjon via ventilstyringer og stempelringer orker vi ikke akkurat nå  Gliser så da tar vi tak i måling av AF og varmere plugger.
Så da lurer jeg bare på en bitte liten ting. Hvordan måler man AF? Lambdasonde? Eller?

(grønn på dette området med målinger, men det er i ferd med å komme seg... Blunker )

Jørn.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 04, 2015, 11:07:31 am »

Jeg har litt av det samme. Pluggene på  syl 3 og 4 er perfekte, mens 1 og 2 er lite mere sotede. Har en enkel gasser på hver side....litt fet på høyre side kan man si...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mai 04, 2015, 11:48:59 am »

Takker for tips. Oljelekkasjon via ventilstyringer og stempelringer orker vi ikke akkurat nå  Gliser så da tar vi tak i måling av AF og varmere plugger.
Så da lurer jeg bare på en bitte liten ting. Hvordan måler man AF? Lambdasonde? Eller?

(grønn på dette området med målinger, men det er i ferd med å komme seg... Blunker )

Jørn.


AFR (air/fuel ratio) måler du med en lambdasonde i eksosen.  Plugg til en slik har du sannsynligvis ikke i din eksos og dermed kan du stikke innom et verksted som har en slik du kan stikke i eksosutløpet og rullende landevei. Den vil da fortelle deg raskt om den får for mye bensin noe som igjen vil sote pluggene dine. Er feks luftfilteret tett så vil det også sote pluggene dine (for lite luft) Viser det seg at AFR ligger der den skal ligge (13:1-14:1) så ligger problemet andre plasser. Feks at den brenner olje.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: mai 04, 2015, 12:01:41 pm »

Hmmm, dette må man jo teste. Luftfilteret var nytt i fjor og er ikke så mye brukt, så jeg tror ikke det er slik at luftfilteret gjør at motoren får for lite luft. Dessuten har jeg litt ekstra hull i lokket på baksiden over filterelementet og har kappa tuten noe så ikke filteret skal være en flaskehals.

* 2014-04-24 18.52.35.jpg (38.42 KB. 640x480 - vist 331 ganger.)


Med takrenne og greier  Gliser

* 2014-04-24 19.06.44.jpg (63.3 KB. 640x480 - vist 349 ganger.)


Men en slik test, ville jo gjøre at man kan justere blandingen skikkelig fint, og ikke bare på måfå og via analyse av (sota) plugger.

Skal høre litt rundt i Elverum og se hvor det er hjelp å få :-)

Takk for svar. Det setter jeg pris på.

Jørn.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2015, 18:22:49 pm »

Refleksjoner fra sofakroken.

Tungt regnvær gjør at det er lite fristende å dra i gang i garasjen med påfølgende prøvekjøring, så da blir det å prøve å lese seg litt opp på emnet "pluggene mine soter" istedenfor  Blunker. Og her finnes det mye artig lesestoff på nettet! (dessverre mye tull).

1. Pluggene mine er tørrsota, ikke våtsota/oljefilm.

* WIN_20150504_190011.jpg (42.04 KB. 484x600 - vist 482 ganger.)

I følge haynes skyldes det "over-rich fuel mixture". - Sjekk forgasser (blandingen), luftfilter, høyde i flottørkammer og choke.


I følge haynes skal pluggene blir våtesota/oljeaktig om man har dårlige stempelringer eller ventilstyringer.  Mine er altså tørre, så da håper jeg vi kan utelukke full motoroverhaling en stund til  Gliser

2. I bentley står det (kap 2, vers 5.1) at om plugger soter opp raskt og man opplever "misfire", kan dette skyldes for høyt trykk på flottørventilen, eller lekkasje fra flottør, eller flottørventilen lukker ikke.

Vel, den er ikke lekk, jeg har nå satt på ny ventil, men å sjekke trykket har jeg ikke utstyr til.

Så da må jeg fikse nye plugger og så hadde det vært artig med en test på verksted som kan måle AF. Har uansett skrudd blandingen inn en halv turn, men mangler altså prøvekjøring. PS Choken slår seg av så snart motoren er varm, ikke noe tull der.

Fra sofaen, Jørn Kristensen, over til studio.




Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 04, 2015, 21:49:04 pm »

eller kanskje for stor hoveddyse?

over....
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #9 på: mai 05, 2015, 07:03:19 am »

Det har jeg ikke tenkt på Squareback. Kjører på 132,5 nå. Kjørte på den i hele fjor sommer og det gikk veldig fint det. MEN, kanskje det er marginale greier, så om jeg setter på 127,5, så kanskje det hele kommer seg litt. Det skal jeg pinadø gjøre.  Osteaktig

Jørn.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: mai 05, 2015, 07:21:56 am »

Jeg vet at det ikke er en enkel jobb å bytte plugger på våre biler men her er en god, gammel racetest du kan prøve.

1) Bytt til nye plugger
2) Start bilen og la den gå på tomgang (god og varm)
3) Stopp og ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på tomgangskretsen

= magre ut tomgangskretsen

4) Er pluggene fine og hvite så setter du dem på plass igjen. Er dem sotete bytter du til nye plugger igjen.
5) Start bilen, kjør og plant gassen i 3de giret. Slå motoren av direkte fra fullgass
6) Ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på fullgassdysa.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #11 på: mai 05, 2015, 09:21:25 am »

HAHA, det var jo en enkel og genial test.  Gliser

Skal kjøpe inn nye plugger og legge ut bilder etter test en og to.

Blir artig  Gliser


Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 05, 2015, 10:33:53 am »

Da skal jeg ta samme test (på høyre side).

skal også før det sjekke at chokespjeldet på høyre forgasseren åpner for fullt på varm motor.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: mai 05, 2015, 10:52:44 am »

Bruk plugger med "powertip", dvs rks NGK BP5HS, gir bedre forbrenning enn B5HS, fordi elektroden stikker lengre ut i forbrenningskammeret. Hvilken varmeverdi kjører du på?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #14 på: mai 05, 2015, 15:05:22 pm »

Har kjørt med Denso W16FS-U (som tilsvarer NGK BR5HS)
Kjørte med NGK B5HS i forfjor (har fortsatt disse liggende som "reserve" på langturer)

tabell: http://www.clubplug.net/bosch_ngk.html

Ser at Bosch WR8AC (som feks Unneberg selger) tilsvarer NGK BR5HS.
 
Betyr ikke den R'en bare at pluggen er støydempet i forhold til radiostøy?

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #15 på: mai 07, 2015, 10:22:54 am »

Da har jeg bestilt BP5HS (NGK) som hentes på mekonomen i morgen, og så blir det testing!
Blir steike artig. Lover å følge opp med bilder, så kanskje andre vil prøve racetesten til Beetlebug  Osteaktig

Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #16 på: mai 09, 2015, 16:23:28 pm »

Første del av testen er utført  Gliser
Kjørte bilen varm, bytta plugger og kjørte den på tomgang i 5 minutter. Plugga så fortsatt ut som om de var ny:

* 20150509_154246.jpg (41.57 KB. 800x600 - vist 335 ganger.)


Skal teste kjøring i morgen.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: mai 09, 2015, 20:38:13 pm »

Godt jobba! Veldig bra at du dokumenterer dette for resten av forumet! Nå kan du, med mindre det stinket bensin av pluggene, utelukke tomgangskretsen din.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 09, 2015, 20:57:28 pm »

Holder det med 5 min tomgangskjøring...?

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #19 på: mai 10, 2015, 18:04:21 pm »

Da er kjøretesten utført. Full gass på tredjegir over et passende strekke, av med motoren og rull inn på busstoppet.  Ut med pluggene: De så slik ut:

* 20150510_173844.jpg (61.09 KB. 800x600 - vist 337 ganger.)


Så konklusjonen ble. Hadde for diger hoveddyse. 127, 5 er nok mer passe. Denne pluggen ser nemlig rimelig perfekt ut.
Takk til BeetleBug og alle andre som bidro. Nå har jeg også bytta olje og er klar for sommeren!

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!