april 16, 2024, 13:19:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bölleracing 1303s - Airforce none  (Lest 26767 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: august 07, 2015, 11:10:18 am »

Man bruker spindelen fra 1303, det er bare støtdemperbeinet fra golfen man setter på, så det blir ingen forskjell fra støtdemperen og ned.

Men om jeg ikke husker feil så går speedowire gjennom en ring som sitter på støtdemperbeinet?
Det stemmer, men det er bare for å holde retningen. Kan sikkert bruke et strips eller noe.
Du må file det nederste av de to hullene 6mm ovalt for at det skal passe. Det gjør du lett med rundfil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #31 på: august 11, 2015, 08:49:23 am »

Fått gjort litt mer med bilen.

Spiller og målere ferdig koblet opp og montert:


Høytalere montert i dører:


Sliter med at turteller lever sitt eget liv og at det skrasler i høytalerne. Har gått over og fikset en del jording og dårlige kabler, men det ble ikke noe bedre.

Satt batteri til lading, mulig lav spenning er det som lager problemene.

Målte rett over 13v med motor i gang og rett under 12v med motor av. Skulle tro ladespenning skulle vært høyere?

Fikk satt på et klistremerke til.



Neste runde blir disse montert, Golf 1 coilovere. Takk for tips!
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #32 på: august 11, 2015, 11:10:55 am »

Kommer sikkert et tips ang. turteller her,,kuren var en motstand av noe slag tror jeg.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #33 på: august 11, 2015, 11:40:32 am »

Problemet med turtelleren er at signalet "fyr fem og tilbake" som nevnt over kan du bruke en motstand.
Jeg ble aldri helt klok på hvilke motstand som bør brukes.
Et annet og kanskje bedre alternativ er å bruke en diode, den sørger for at signalet kun går en vei. Defa bruker en diode i forbindelse med alarmer, alle som selger Defa vil normalt ha denne på lager koster noen små kroner og fungerer gull. Brukte en slik på min og det løste problemet.   
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #34 på: august 11, 2015, 11:51:57 am »

Problemet med turtelleren er at signalet "fyr fem og tilbake" som nevnt over kan du bruke en motstand.
Jeg ble aldri helt klok på hvilke motstand som bør brukes.
Et annet og kanskje bedre alternativ er å bruke en diode, den sørger for at signalet kun går en vei. Defa bruker en diode i forbindelse med alarmer, alle som selger Defa vil normalt ha denne på lager koster noen små kroner og fungerer gull. Brukte en slik på min og det løste problemet.   

Merkelige er at jeg fikk først en måler som det var noe galt med urskiva på (feil på trykken), denne viste rpm helt fint, men feilen kom når jeg byttet til den nye jeg fikk når jeg klagde til selger.

Skal sjekke opp det med dioden. Regner med at denne monteres mellom måler og kabel for signal?

Edit: Sånn du tenker på?

http://www.defa.com/no/automotive/security/accessories/annet/1a_diode_4pk/
« Siste redigering: august 11, 2015, 13:10:10 pm av andtho » Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #35 på: august 11, 2015, 13:32:30 pm »

Kona hadde med bilen på jobb og tok en titt på stereon sammen med en av gutta der (hun jobber på firma som driver med ettermontering av utstyr på bil, bla Defa) og det viser seg at kabler til bakhøytalerne var i kontakt med hverandre. Tenkte ikke på å sjekke dette da de jo ikke var i bruk. Disse ble tapet opp ved montering.

Kjører vi fader frem så funker alt fint.

Typisk at det skulle være en sånn bagatell. Glad
« Siste redigering: august 11, 2015, 13:41:19 pm av andtho » Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #36 på: august 11, 2015, 13:46:17 pm »

Problemet med turtelleren er at signalet "fyr fem og tilbake" som nevnt over kan du bruke en motstand.
Jeg ble aldri helt klok på hvilke motstand som bør brukes.
Et annet og kanskje bedre alternativ er å bruke en diode, den sørger for at signalet kun går en vei. Defa bruker en diode i forbindelse med alarmer, alle som selger Defa vil normalt ha denne på lager koster noen små kroner og fungerer gull. Brukte en slik på min og det løste problemet.   

Merkelige er at jeg fikk først en måler som det var noe galt med urskiva på (feil på trykken), denne viste rpm helt fint, men feilen kom når jeg byttet til den nye jeg fikk når jeg klagde til selger.

Skal sjekke opp det med dioden. Regner med at denne monteres mellom måler og kabel for signal?

Edit: Sånn du tenker på?

http://www.defa.com/no/automotive/security/accessories/annet/1a_diode_4pk/


Du kobler den mellom på signal kabelen ja. Er den jeg mener, bare husk at den er retningsbestemt.
Gamle turtellere fungerer uten problemer, i moderne biler er signalet mye svakere enn på disse gamle bilene, så derfor er de nye tellerene mye mer følsomme og plukker opp støy. Hvorfor den første fungerte er nok mer tilfeldig, den første telleren jeg kjøpte slo helt ut til maks så fort jeg satte på tenninga. Fikk en nye å den fungerte men, viste alt for høy verdi. Så fort jeg fikk på dioden var problemet løst.
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #37 på: august 11, 2015, 13:52:37 pm »

Du kobler den mellom på signal kabelen ja. Er den jeg mener, bare husk at den er retningsbestemt.
Gamle turtellere fungerer uten problemer, i moderne biler er signalet mye svakere enn på disse gamle bilene, så derfor er de nye tellerene mye mer følsomme og plukker opp støy. Hvorfor den første fungerte er nok mer tilfeldig, den første telleren jeg kjøpte slo helt ut til maks så fort jeg satte på tenninga. Fikk en nye å den fungerte men, viste alt for høy verdi. Så fort jeg fikk på dioden var problemet løst.

Stemmer, den forrige som latet til å fungere viste merkelig høyt turtall når jeg tenker på det, så du er nok inne på noe.

Diode er bestillt, så da ordner det seg. Glad

Takk for tips. Glad
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #38 på: august 13, 2015, 13:05:49 pm »

Ny dag ny runde på verkstedet.

Skulle egentlig dra til en kamerat i dag for å få hjelp til å senke den bak. Men når jeg tok av ene framhjulet for å montere coilover la jeg merke til en bensinslange som svettet litt.

For moro skyld tok jeg og filmet når jeg dro i den, tenkte kanskje jeg kunne få den til å dryppe.

Så feil kan man ta..



Dro da og kjøpte 5 mtr bensinslange og div klemmer.

Tok ut tanken for å være sikker på at alt er bytta.



Når bensinproblemet var løst begynte jeg med coilovera.

Ferdig høyre side.





Sånn ble bilen med coilovera foran ferdig montert. Ikke finjustert.





Er mye å gå på på gjengene. Så får prøve oss frem litt når vi får senka den bak.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #39 på: august 13, 2015, 13:16:19 pm »

Så veldig bra ut! Måtte du file 6mm?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #40 på: august 13, 2015, 13:21:31 pm »

Så veldig bra ut! Måtte du file 6mm?

Takk for det. Glad

Dro igjennom et bor som var noe større en hullet, det gjorde susen.

Er ikke mye man må ta av.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #41 på: august 13, 2015, 13:22:21 pm »

Flott, vurderer å gjøre det samme med min. 1302 med 1303 fjærbein.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #42 på: august 14, 2015, 10:27:26 am »

Brukt mye tid i går kveld på verksted til en kamerat, planen var å senke bak og ta en firehjulskontroll.

Bolter i bakstilling hadde en annen ide,  så det ble ikke senk bak denne gang.

Men justert camber og spissing fikk vi gjort.





Fikk også hatt på eksos bandasje for å hindre strålevarme fra bakre eksos og til toppene. Glemte å ta bilde.

Turteller lever fortsatt sitt eget liv, så bytter den i morra.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #43 på: august 14, 2015, 10:29:38 am »

Skilter er hentet på posten og vil bli montert etterpå, da kommer siste merket på døra på og styresnekka skal strammes (regner med at det er det som forårsaker litt slækk i styringa).

DA, er bilen jaggu klar for treff. Glad

Ses på VACN lokallag treff på Frysja i morgen (begynner 11) og så på SCC i morgen kveld. Og tilslutt på VACN lokallag Mjøsa sitt treff på CC Gjøvik søndag. Glad
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #44 på: august 17, 2015, 09:35:33 am »

Brukt bilen en del i helga, fjørene foran har nok satt seg under kjøring for rattutslaget ble litt og litt dårligere, tipper noen stag som møtes under der. Endte opp med å heve den en cm og problemet var løst.

Litt bilder fra treff med Oslo lokallag på Frysja.







Fikk foresten borra opp og lagt netting på hullet i vingen. Må gå over med kosten en runde til senere. Glad



Et par bilder ifra Mjøsa lokallag treff på Gjøvik.





Lånte dem på Facebook siden deres. Glad

Stramme styresnekka hjalp veldig btw. Glad
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #45 på: august 17, 2015, 09:39:51 am »

Tok et par bilder på vei hjem på søndagen, lekte litt i Photoshop. Er litt finpuss igjen på dem, men her er foreløpig resultat.



* IMG_2844_edited_2.jpg (61.22 KB, 800x533 - vist 301 ganger.)

* IMG_2846_edited_4.jpg (60.54 KB, 800x500 - vist 254 ganger.)
« Siste redigering: august 18, 2015, 10:13:58 am av andtho » Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #46 på: august 26, 2015, 08:44:01 am »

Skal ikke være lett å senke boble.



Tror jeg har funnet sweetspot, akkurat lav nok, men styrestaga går ikke i konflikt med noe.



Hadde på rustløser på alt av bolter som må av bak for å senke.


Pimpa dekka.


Fått på et merke til.


Ventet så til neste dag og lot boltene godgjøre seg litt.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #47 på: august 26, 2015, 08:44:59 am »

Neste dag begynte merkelig enkelt med at alt av bolter løsnet lett.



Så brukte jeg laang tid og store deler av det greske alfabetet til å få staget løs fra torsonstaven.



Gikk for to tenner på indre spline, briste eller bære. Det skal såvidt jeg vet bety 2 x 2" som totalt er 96mm senk.  Rekker tunge

Ble bra.






Avstander er nå omtrent likt fra skjerm til bakken foran og bak. Disse skal vel egentlig ha litt stuk for kjørbarhetens skyld. Men er ikke så gira på å heve den bak igjen.
« Siste redigering: august 26, 2015, 09:47:29 am av andtho » Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #48 på: august 26, 2015, 08:47:34 am »

3 indre hakk? Da må vel fjørplata ligge mot støtfangertårna?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #49 på: august 26, 2015, 08:56:30 am »

3 indre hakk? Da må vel fjørplata ligge mot støtfangertårna?

Mvh
BB

Mulig jeg kom ut av tellinga, kan ha vært 2 og. Konsentrerte meg mest om å få det likt på begge sider.

Måtte kappe bumpstop (rød ring).

Bilen har klaring oppover (rød pil).

Ikke testet den enda, mangler å skru til drivvaksler. Skal gjøre dette i dag.


* boble_senk.jpg (29.64 KB, 285x527 - vist 282 ganger.)
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #50 på: august 26, 2015, 09:36:56 am »

2 hakk er også ekstremt men vet at folk kjører rundt slik. Utifra det jeg ser så ser det ut som 2 hakk.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #51 på: august 26, 2015, 09:47:47 am »

2 hakk er også ekstremt men vet at folk kjører rundt slik. Utifra det jeg ser så ser det ut som 2 hakk.

Mvh
BB

Du har nok helt rett, endret posten min nå. Glad
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #52 på: august 26, 2015, 10:22:39 am »

Hvilken dimmensjon har du på bakdekka??Jeg brukte gradvinkel når jeg senka min bak.La den på 17Grader forspenn.


* 20150811_140152.jpg (61.89 KB, 450x600 - vist 329 ganger.)
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #53 på: august 26, 2015, 12:16:12 pm »

Hvilken dimmensjon har du på bakdekka??Jeg brukte gradvinkel når jeg senka min bak.La den på 17Grader forspenn.

Husker ikke, mener det er 205/50-15 eller noe deromkring.

Målte ikke jeg, bare passet på at jeg satt den likt på begge sider.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #54 på: august 26, 2015, 13:23:26 pm »

ok.Har litt dekkstrekk bak du da :DDet ser ut som del blir veldig lav bak.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #55 på: august 26, 2015, 13:32:21 pm »

ok.Har litt dekkstrekk bak du da :DDet ser ut som del blir veldig lav bak.

Høyden fra sideskjørtet og til bakken er helt lik foran og bak. Samme med avstand fra skjermkant og til bakken.

Disse bilene kler nok et litt foroverlent stuk, så må finne på noe der etterhvert.

Skal på hovedtreff til VACN på rudskogen i helga. Så orker ikke begynne på noen nye prosjekter nå. Glad
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #56 på: august 26, 2015, 13:34:54 pm »

Har du kjørt noe med den?

Kommer nok til å sette seg litt mer nedpå bak når du har fått kjørt litt.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #57 på: august 26, 2015, 13:57:38 pm »

Har du kjørt noe med den?

Kommer nok til å sette seg litt mer nedpå bak når du har fått kjørt litt.

Skal skru fast drivvaksler i kveld, tar en test-tur da.

I værste fall må jeg justere den en spline opp..
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #58 på: august 27, 2015, 15:46:48 pm »

La den på 17Grader forspenn.

Hvordan fikk du til det? Man får ikke forspenn før du løfter opp på klakken, har du slipt på klakken da eller?
Loggført

Speed is no substitute for direction
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #59 på: august 28, 2015, 06:21:47 am »

La den på 17Grader forspenn.

Hvordan fikk du til det? Man får ikke forspenn før du løfter opp på klakken, har du slipt på klakken da eller?
Litt feil forklart.Monterte på med 17grader helling på armen før jeg vipper den over "klakken"Orginalt er det 20 eller 21grader.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!