april 29, 2024, 05:54:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor  (Lest 7095 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: august 30, 2015, 00:01:01 am »

Noen som har erfaringer med kjøling av større T1 luftkjølte motorer.

Ser det er flere leverandører av ettermarkeds kjøling, men det er like mange meninger som leverandører.... er interessert i tilbakemeldinger fra noen som har prøvd selv :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: august 30, 2015, 00:39:25 am »

Kort oppsummert, org vw kjøling fungerer veldig bra om du passer på alle tetninger. Porsche vifte ser kult ut og man kan få det til å fungere ok. Jack raby har laget en som funker bra men ser stygg ut, ellers er det meste dårligere enn org.
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: august 30, 2015, 10:16:32 am »

Har kikket litt på denne, har 110amp dynamo og leveres i forskjellige bredder slik at en slipper å kappe og lime for å få plass til større slag.

http://www.bergmannvw.net/Website-New/pages/excellent_engine_cooling.html
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 30, 2015, 11:15:35 am »

Har kjørt med ekstern oljekjøler med vanlig viftehus der den interne kjøleren var tatt ut. Ville ikke bygget det slik selv, men det har fungert på min 2332 motor.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: august 30, 2015, 11:17:39 am »

Om du er villig til å bruke 10-15 tusen på et viftehus fordi det ser kult ut så er det jo bare å handle.
Min erfaring fra 2275 med helt orginalt viftehus og oljekjøler er at det aldri blir for varmt. Glad
Loggført

freakpower
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: august 30, 2015, 11:27:34 am »

Om du er villig til å bruke 10-15 tusen på et viftehus fordi det ser kult ut så er det jo bare å handle.
Min erfaring fra 2275 med helt orginalt viftehus og oljekjøler er at det aldri blir for varmt. Glad

Enig
Hvis man har problem med å få motoren til å gå kaldt, er det sjelden mangelfull kjøling som er årsaken.

Skal man bygge pick up er type 3 kjøling en fin løsning. Kombinert med en bra plassert oljekjøler burde det fungere bra.
Loggført

Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.

Følg oss på Instagram:  #freakpowergarage
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #6 på: august 30, 2015, 11:38:14 am »

Jeg har plass til stående kjøling :-)   
Har gode luftinntak på sidene av planet, og god plass til oljekjøler med termostat og vifte.
Var ikke bare etter utseendet, men også kapasitet.
Det er jo også litt arbeid å få original stående vifte til å se bra ut når bredden på motoren endres, synes ikke 2 metallklosser i enden av viftehuset ser bra ut, men tviler ikke på at det fungerer.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: august 30, 2015, 11:49:59 am »

De aller fleste tupperware (glassfiber) husene har en svært dårlig funksjon og er ikke verdt mer en glassfiberen som er benyttet. Du kan stappe inn den mest effektive Porsche viften du finner og kun oppnå at den stjeler effekt og ser kul ut.

Hvorfor sier jeg dette? Fordi jeg har sett temperatur målinger og flow målinger og dem viser at disse husene utelukkende er laget for utseende og ikke en tanke er er ofret på dirigering av luftflow. Nedenfor ser dere bilde av ett "Porschestyle" hus hvor eieren har tatt aksjon og dirigert lufta slik at alle sylindre får kjøling. Det er ikke mye som ligner på det du ser fra Bergman/CSP og andre for å si det sånn. Raby er vel en annen som har ofret tid på dette temaet og dere ser hvordan hans hus ser ut.




Mvh
BB
« Siste redigering: august 30, 2015, 11:55:02 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: august 31, 2015, 22:55:58 pm »

Finner jeg disse målingene noe sted på nettet?
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #9 på: august 31, 2015, 23:24:01 pm »

Har kikket litt på Bergmann sin siste "Porschekjøling" der er det en indre diffuser som dirigerer luftstrømmen til de forskjellige sylindrene, jeg etterlyser også litt mer fakta....



 http://www.bergmannvw.net/Website-New/pages/high-flow-fan-kits_manufacturing.html
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: september 01, 2015, 04:36:31 am »

Til info så blåser vifta på en doghouse- motor 6-700 liter i minuttet på 4000 rpm, mens de uten doghouse gir ca 400.

Forskjellen skyldes at doghouseløsninga krever mer luft.

Pratet med en som leverte en havarert trimma motor til overhaling hos en kjent norsk motorbygger, han nektet å bygge motoren opp igjen med "Porschekjølinga".
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: september 01, 2015, 07:39:23 am »

Finner jeg disse målingene noe sted på nettet?

Personen som har bygget motoren over er ingeniør og jobber med high performance motorer daglig. Det var han som visste meg målingene.

Her er en enkel test for tvilerne: sett en drill på vifta og spinn den rundt. Hold hånda foran plugghullene og kjenn etter. Du vil med en gang legge merke til at det blåser kraftig fra hullet til nummer 1 og litt fra nummer 2.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: september 01, 2015, 08:52:33 am »

Til info så blåser vifta på en doghouse- motor 6-700 liter i minuttet på 4000 rpm, mens de uten doghouse gir ca 400.

Forskjellen skyldes at doghouseløsninga krever mer luft.

Pratet med en som leverte en havarert trimma motor til overhaling hos en kjent norsk motorbygger, han nektet å bygge motoren opp igjen med "Porschekjølinga".

Og det er derfor vi monterer doghouse vifta i non-dog viftehus. Den går inn med litt massering  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #13 på: september 01, 2015, 11:52:49 am »

Hva med bruken av gamle 36hk viftehus..... ser at de som i dag leveres fra ettermarked er uten innmat, mens de originale har deflektorer inne i viftehuset.
Er alt Kina/Taiwan eller er det andre leverandører med god "original" kvalitet ?

Var innom en kar som hadde ett gammel 36hk doghouse ettermarked fra 80tallet, og det var tykkere i gods og hadde deflektorplater innvendig, men han ville ikke selge ;-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 01, 2015, 11:53:36 am »

Kjøp et gammelt viftehus da vel?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: september 01, 2015, 12:09:05 pm »

Bruker Volkswagens egne viftehus så langt det går.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: september 01, 2015, 12:09:49 pm »

De nye "30hk" viftehus vi har på lager har samme plater indvendig som et standard VW doghouse viftehus.

Hva med bruken av gamle 36hk viftehus..... ser at de som i dag leveres fra ettermarked er uten innmat, mens de originale har deflektorer inne i viftehuset.
Er alt Kina/Taiwan eller er det andre leverandører med god "original" kvalitet ?

Var innom en kar som hadde ett gammel 36hk doghouse ettermarked fra 80tallet, og det var tykkere i gods og hadde deflektorplater innvendig, men han ville ikke selge ;-)
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #17 på: september 01, 2015, 12:16:40 pm »

Kjøp et gammelt viftehus da vel?

Vil gjerne ha uttak til varme.... her på Vestlandet er det til tider litt fuktig, og så vil jeg gjerne bruke de nye CSP 45mm varmepottene jeg kjøpte hos Unneberg :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Støldal
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: september 01, 2015, 12:57:10 pm »

Jeg har liggende sprell nytt 30hk hus fra unneberg med varmeuttak (og plater som org inni) Selges for kostpris. Jeg kjøper nytt uten varmeuttak.
Loggført

72’ 1302 RR
56’ oval prosjekt
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: september 01, 2015, 13:54:58 pm »

De nye "30hk" viftehus vi har på lager har samme plater indvendig som et standard VW doghouse viftehus.

Hva med bruken av gamle 36hk viftehus..... ser at de som i dag leveres fra ettermarked er uten innmat, mens de originale har deflektorer inne i viftehuset.
Er alt Kina/Taiwan eller er det andre leverandører med god "original" kvalitet ?

Var innom en kar som hadde ett gammel 36hk doghouse ettermarked fra 80tallet, og det var tykkere i gods og hadde deflektorplater innvendig, men han ville ikke selge ;-)
Jeg kjøpte dette til min 2332cc fra Unneberg. Fint som snus, med deflektorplater, oljekjøler og uten hull til varmepotter. Men du trenger 3-4sett med spacere om du ikke lager noen selv.
Min motor ble veldig bred, så har ca 25mm åpning på hver side.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: september 01, 2015, 13:55:57 pm »

Jeg har liggende sprell nytt 30hk hus fra unneberg med varmeuttak (og plater som org inni) Selges for kostpris. Jeg kjøper nytt uten varmeuttak.
Det er jo perfekt!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #21 på: september 01, 2015, 15:15:24 pm »

Da er i hvert fall viftehus fra Støldal handlet inn.... får se hva resultatet blir.

Ser at de i England ettermonterer  en ring til å montere bak på viftehuset (nesten slik som på f.eks oval boble).... noen som vet om den har noe effekt?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: september 02, 2015, 14:11:01 pm »

Jeg ville planlagt en eller to luftkanaler fra friluft og inn i viftehuset. Funket knall på turboroadster.
Med det samme temp steg til 100, satte jeg på viftene. 20minutter etter hadde jeg 90.
Du har sikkert mulighet å planlegge det designmessig nå. enten i fra bunn eller sider.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #23 på: september 02, 2015, 14:29:11 pm »

Er allerede innkjøpt T2 lufting som skal sveises inn i sidestykkene på planet.

Luft inn blir ikke ett problem :-) Motorrom er også godt skjermet fra varmen som eksos avgir.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: september 02, 2015, 15:55:34 pm »

Kai jeg ville valgt også T4 kjøler da
du må modifisere litt blikk bak da,men det ordner du fort tro
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #25 på: september 02, 2015, 21:14:52 pm »

Hvis du er en kjip bilprodusent så prøver du å kjøle sylindrene OG oljekjøleren med samme vifte. To fluer i en smekk, og det funker om effekten i motoren er lav.

Har du derimot økt effekten i motoren kraftig så bruker du fort opp de marginene Volkswagen la inn i designen. Viften blir for liten til å kjøle sylindrene med siden den også skal kjøle oljekjøleren. Det er ikke lett å bygge en bredere vifte, men det er lett å flytte oljekjøleren og gi den sin egen vifte... Litt dyrere enn VW ville valgt, men LANGT bedre.

Og husk at viften leverer samme mengde luft selv om du setter inn type4 kjøler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 02, 2015, 22:08:58 pm »

Tar du i såfall vekk "dog houset" da? Beholder den bredere viften, men flat på baksiden (tett hus) slik at all luften på venstre side går ned på 3 og 4?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #27 på: september 02, 2015, 22:10:38 pm »

Gammelt rundt hus trenger maks 10min med hammer for å få plass til stor vifte..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: september 02, 2015, 22:19:58 pm »

Ja, et vanlig ikke-doghouse viftehus gjør jobben helt supert.

En ting til, spacer mellom vifthus og kjøleblekk enden? Jeg skjønner at det føles bra, men lufta treffer ikke så langt ut i toppen som den burde når motoren har blitt så bred. Skikkelige topper har kanaler som lar deg kjøle mellom forbrenningskammerene, men står den kanalen under "spacer-tak" blir den ikke spesielt effektiv. Eier man et sveiseapparat så kan man flare ut de nederste 10 cm av buen på vifthuset og møte opp med blekket som normalt. Husk at luften slynges mest langs ytterkanten i huset.

Eller min favoritt approach... opp med kompen, og inn med stempler med oppflyttet krysspinne = smalere motor.
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #29 på: september 02, 2015, 22:43:10 pm »

Smalere motor blir ikke aktuelt :-)  Har for første gang gjort det jeg ville og "kjøpt" meg stor motor !

Sveiseapparat har jeg, så skal nok greie å flare ut nedre del av viftehuset, det blir sannsynligvis den "minste" sveisejobben på denne bilen.

Oljekjøler blir ekstern med egen vifte og termostat.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!