april 29, 2024, 05:34:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor  (Lest 7094 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: september 03, 2015, 06:46:07 am »

Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #31 på: september 03, 2015, 06:58:54 am »

Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! Blunker

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. Øyerulling
Loggført

kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #32 på: september 03, 2015, 08:04:19 am »


Eller min favoritt approach... opp med kompen, og inn med stempler med oppflyttet krysspinne = smalere motor.

Denne. Min 2332 er ca 2mm bredere per side enn originalt - ikke noe problem å "bøye" til kjøleblekket så det passer perfekt.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #33 på: september 03, 2015, 09:06:25 am »

Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! Blunker

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. Øyerulling

Riktig at den ikke nødvendigvis går varmere under normal belastning... men mange av ettermarkedstoppene er vanskeligere å få kjølt slik man gjør med en originaltopp. Forbrenningsvarmen treffer mest topp og helt øverst i sylinderen så dette er det viktigste område å kjøre luft gjennom. Selve luftstømmen blir også hindret av at sylindrene har blitt større i diameter og, kjøleribbene har blitt tilsvarende mindre.

Det vil alltid lønne seg å bygge en motor som fungerer på vanlig bensin, om man kan. Å kjøre på eksotisk drivstoff for å slippe å kjøpe en ekstern oljekjøler blir noe spesielt.   
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #34 på: september 03, 2015, 09:20:49 am »

Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! Blunker

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. Øyerulling

Riktig at den ikke nødvendigvis går varmere under normal belastning... men mange av ettermarkedstoppene er vanskeligere å få kjølt slik man gjør med en originaltopp. Forbrenningsvarmen treffer mest topp og helt øverst i sylinderen så dette er det viktigste område å kjøre luft gjennom. Selve luftstømmen blir også hindret av at sylindrene har blitt større i diameter og, kjøleribbene har blitt tilsvarende mindre.

Det vil alltid lønne seg å bygge en motor som fungerer på vanlig bensin, om man kan. Å kjøre på eksotisk drivstoff for å slippe å kjøpe en ekstern oljekjøler blir noe spesielt.   

Når ble hjemmebrent eksotisk... ?  Osteaktig Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!