april 24, 2024, 12:12:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekasje.  (Lest 4828 ganger)
Rask
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« på: oktober 25, 2015, 22:31:25 pm »

Har nå hatt ute min 1200 motor 3 ganger grunnet oljelekasje.
Oljen kommer mellom deling motor/gir. Det er ikke fra gearkassen.
Så det er vell simmeringen bak svinghjul som er problemet. Noen som har tips hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet? Stussen på svinghjul ser ok ut.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 25, 2015, 22:39:21 pm »

Bytt simmeringen bak svinghjulet  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 25, 2015, 23:09:11 pm »

Bytt simmeringen bak svinghjulet  Blunker
Kjempeidè!
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 25, 2015, 23:19:30 pm »

Ikke bruk tjukk olje (f.eks 20W50), da den gir høyere oljetrykk på kald motor, og derfor sprenger simmerringer/pakninger fortere.

Sjekk også at pakningene på oljekjøleren ikke lekker.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 26, 2015, 19:54:11 pm »

Bytt simmeringen bak svinghjulet  Blunker
Kjempeidè!
Kult Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Rask
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 27, 2015, 21:50:14 pm »

Må vell skrive det litt klarere. Har byttet simmeringen 3 ganger. Takk Kjell R. for tips. kjører på 10-40 Helix halvsyntet. Problemet er at det begynner å lekke nesten med en gang, å nå nesten renner det Trist Trist : Tenkte å ta ut motoren i vinter å skru den helt sund (deles), å bytte alt av pakninger. Noen tips i forhold til det? Vill ha en tett motor Gråter
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 27, 2015, 22:50:40 pm »

Hvor mye aksialklaring har du når du napper det store reimhjulet (dvs veivakselen frem og tilbake?)

Er det svært lite eller "klonk - klonk"

Er motoren utslitt så er det ikke lett å få tett motor pga "gjennomslag" osv? -

(Du er sikker på at det ikke kommer fra oljekjøler/oljekjølertetninger som det spørres om lengre opp her?)
« Siste redigering: oktober 28, 2015, 01:18:39 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 28, 2015, 07:45:24 am »

Er O-ringen i bunnen av svinghjulet hel/byttet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 28, 2015, 18:28:47 pm »

Er simmringen satt for langt ut?
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 29, 2015, 15:24:59 pm »

Er simmringen satt for langt ut?
  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 29, 2015, 17:06:31 pm »

Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??

 Blunker Blunker Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 29, 2015, 19:56:08 pm »

Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 29, 2015, 21:34:38 pm »

Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??

 Blunker Blunker Blunker

Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg.

Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før...
Men ikke mye å justere på

Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den kommer noe lengre ut eller litt lengre inn for å komme unna et evt "slitt" felt på veiva. 1 mm eller så?

Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett på anleggsflaten mot svinghjulet. Når motoren er gang så vil jo motoroljen smøre...

Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet.

Jeg byttet simmeringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin.

Den gamle ringen var knallhard og sprø...
« Siste redigering: oktober 29, 2015, 23:51:43 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rask
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 29, 2015, 22:07:50 pm »

Takker for svar og tips. Når motet kommer så skal jeg ta en tur i garagen for å sjekke litt. Er ikke sikker på om det kommer fra oljekjøleren, men dråpene kommer midt under delingen på motor/gir. Hvilken olje kjører dere med på en slik motor?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 29, 2015, 23:04:07 pm »

Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..

Det var ikke noe som helst galt med svaret ditt.
Hvis du leser litt ned i tråden til Formula  Vee, så måtte han rive et nybygget monster av en HOLEY MOLEY motor. Bare for å finne ut at simmringen satt for langt ut. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,61575.510.html

Ble bare en intern forum humor greie  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 29, 2015, 23:06:58 pm »

Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??

 Blunker Blunker Blunker

Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg.

Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før...

Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den ikke kommer noe lengre ut eller litt lengre inn.

Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett der Simmringen møter svinghjulet når man setter dette sammen.

Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet.

Jeg byttet simmringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin.

Den gamle ringen var knallhard og sprø...
Du mener veiv og ikke svinghjul eller hurr.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 29, 2015, 23:14:51 pm »

Er simmringen satt for langt ut?
Er det mulig da ??

 Blunker Blunker Blunker

Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg.

Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før...

Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den ikke kommer noe lengre ut eller litt lengre inn.

Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett der Simmringen møter svinghjulet når man setter dette sammen.

Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet.

Jeg byttet simmringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin.

Den gamle ringen var knallhard og sprø...
Du mener veiv og ikke svinghjul eller hurr.

Trodde simmeringen møtte svinghjulet jeg...

Her et bilde fra mitt svinghjulet når jeg byttet...

søkte opp temaet på www.thesamba.com og fant denne tråden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=338052&postdays=0&postorder=asc&start=20

i det tilfellet på thesamba var det for dårlig eller fraværende veivhusventilasjon som gjorde at trykket ble for stort inne blokka....


* .jpg (104.51 KB, 800x536 - vist 133 ganger.)
« Siste redigering: oktober 30, 2015, 00:22:01 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 30, 2015, 07:52:36 am »

Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..

Det var ikke noe som helst galt med svaret ditt.
Hvis du leser litt ned i tråden til Formula  Vee, så måtte han rive et nybygget monster av en HOLEY MOLEY motor. Bare for å finne ut at simmringen satt for langt ut. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,61575.510.html

Ble bare en intern forum humor greie  Glad
Jepp  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 30, 2015, 07:53:04 am »

Seff. Jeg som ikke brukte hue i går kveld   Øyerulling
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 30, 2015, 07:56:26 am »

Veivhus ventilasjon kan aldri bli for bra. Har og slitt med det de siste 8 årene. Men nå er det slutt. Ofte årsak til irriterende oljelekkasjer.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 30, 2015, 10:15:30 am »

Veivhus ventilasjon kan aldri bli for bra. Har og slitt med det de siste 8 årene. Men nå er det slutt. Ofte årsak til irriterende oljelekkasjer.


Høyt trykk i veivhuset kan også være tegn på sylinderlekkasje, dvs slitne sylindere/ringer.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 30, 2015, 11:29:52 am »

Seff. Jeg som ikke brukte hue i går kveld   Øyerulling

....Jeg trodde på deg noen minutter....Helt til jeg begynte å tenke og grave i mine gamle bilder....(rakk til å med endre litt frem og tilbake på innlegget mitt..)


Er nok relativt viktig at simmeringen sitter akkurat passe langt inne ja...

Skal selv gå over veivhusventilasjonen...Det er urørt, men alle slanger, tetninger og innmaten i "tårnet" skal gås over...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 30, 2015, 22:32:18 pm »

På min motor var det i sin tid, før jeg kjøpte bilen, satt inn feil oljetrykksbryter. Det gikk fint merkverdig lenge, men til slutt tøt det olje ut overalt der det kunne tyte, bortimot. Motoren gikk jo med altfor høyt oljetrykk. En kanskje lite sannsynlig, men dog muligvis medskyldig feilkilde. Oljekjøleren bula til alle kanter.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!