mars 28, 2024, 15:28:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp. Sveising/liming  (Lest 6962 ganger)
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« på: desember 11, 2015, 11:21:40 am »

Jeg har to stk U profiler i en eller annen alu, legering /støpegods. Har hatt kontakt med flere proffe sveisere som har prøvd seg på Mig, Tig og noen spesial loddestaver som hvistnok skulle lodde alt uten hell. Det bare koker vekk.Profilene stammer fra et Porsche targa tak som skal være rammen i targa taket i ei 1303 ombygd med targatak. Hæ Jeg skulle gjerne ha sveist/ limt disse sammen men er lens for ideer . Noen som har eller har noen erfaringer om noen trylleprodukter som kunne brukes her Hæ Hæ😩😩😩
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #1 på: desember 11, 2015, 15:48:33 pm »

Veit ikke om det er godt nok; jeg hadde STORE problemer med å lime fast en flat alulist til bakre plaststøtfanger(nei, vi snakker ikke luftkjølt her Øyerulling).
Prøvde med flere typer silikon og tech7 etter grundig vask og rens med både sprit og aceton.
Har endt opp med en limpasta som du får på
http://sugru.no/
Etter flere måneder med møkk, salt, fuktighet og temperatursvingninger sitter lista like godt.  Kult

Loggført
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #2 på: desember 11, 2015, 16:19:42 pm »

Blir denne pastaen helt hard, eller er den elastisk
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #3 på: desember 11, 2015, 16:31:52 pm »

Her er et par bilder av juvelen som skulle vært sveiset .


* 20151211_162356.jpg (76.66 KB, 800x600 - vist 308 ganger.)

* 20151211_162413.jpg (81.03 KB, 800x600 - vist 265 ganger.)

* 20151211_162329.jpg (80.41 KB, 800x600 - vist 268 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4 på: desember 11, 2015, 23:05:50 pm »

Den blir ca som ABS-plast. Legger man på betydelige mengder og oppnår god vedheft blir det ganske sterkt. Om det blir sterkt nok er noe som evt må testes.
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: desember 11, 2015, 23:57:32 pm »

Hvis du skaffer litt mer materiale i samme legering som kan ligge på baksiden som en forsterkning vil det også bli mer gods å sveise i.
Da skal det være mulig å få til en solid sveis, for en som er dreven på alu. sveising.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: desember 12, 2015, 07:59:54 am »

Jeg hadde nok også gått for en alukloss på innsiden, viss det er plass. Skrudd elleer klinket denne fast, siden legeringen kanskje er litt vanskelig å sveise. Gjerne lime med epoksy i tillegg?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 12, 2015, 08:57:52 am »

det pleier vel å stå ett legeringsnummer på en del porsche lettmetalldeler.
da kan man vel finne riktig tilsatstråd og info om hvor sveisbart det er.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #8 på: desember 12, 2015, 21:02:40 pm »

Prøvd å se over delene etter info. Et 911 nr som jeg ville tro er delenr så er det en sirkel hvor det står 73 som jeg ville tro var prudoksjonsår . Så er det nr som ikke sier meg noe Fo 1082


* 20151212_204058.jpg (66.71 KB, 800x600 - vist 210 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 12, 2015, 21:59:57 pm »

Er garantert magnesium. Og kan fint Tig sveiset med rett tilsatstråd. Null stress. Det som er værre er all shiten som nå har blitt prøvd å sveiset på der. Når alt er fjernet vil det mangle en god del av den opprinnelige delen.

Tips. Bruk en roterende fil og få av litt spon på en sted det ikke synes. Prøv så og sett fyr på sponet med propanbrenner. Brenner det med skarpt lysskjær... har jeg rett.
Loggført

Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #10 på: desember 13, 2015, 13:09:26 pm »

Ja Erik spørs om du ikke har rett i det. Skrapte av noe spon å prøvde å fyre det opp , var litt vanskelig pga kraften på flammene ville blåse vekk den lette sponen, men det knitret å lyste som et stjerneskudd å det hadde det vel ikke gjort med alu. Må bare legge meg helt flat for jeg var helt ensporig på at det var alu. Dette viser jo bare hvor fantastisk dette forumet er å hvor mye kunnskap de forskjellige sitter på, helt konge. Tilsatstråd for magnesium er det noe som er hylle vare for sveisebedrifter eller vil det være noe som må best. Krever det noe spesielt fra dem som sveiser dette eller ?
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 13, 2015, 17:04:02 pm »

Sveises med tig på samme måte som på aluminium. Det fine med magnesium er at sveisebadet ikke fester seg til wolfram elektroden. Så den kan legges ned i badet under sveising. Etter sveis må det kjøles ned meget sakte for ikke å sprekke. Rull delen inn i ett godt lag med glava umiddelbart etter sveising. Og la det ligge til dagen etter. (når jeg sveiser topper, riktignok i aluminium, holder toppene ca 80 grader etter 24 timer)

Magnesium tilsats er ikke normalvare på ett sveise verksted. Med kan bestilles i små mengder på f.eks Ebay. http://www.ebay.com/itm/Magnesium-welding-rod-AZ-61a-/121765464039?hash=item1c59c987e7:g:QIYAAOSwv0tVKXsF&vxp=mtr
Så er det bare å håpe på at legeringen du har er ren og fin  Øyerulling

Husk at ALL aluminiumskladding må fjernes helt før det kan sveises.
Loggført

Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #12 på: desember 13, 2015, 20:41:55 pm »

Dette høres veldig bra ut . Da er det bare å ta turen på nette å få heim ein pakke med de pinnene. Forstår eg det rett så er det da bare å bruke samme gass som ved alu. tig å la dem kjøle sakte
 Gliser Gliser
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 14, 2015, 09:52:06 am »

Jupp. ren argon..
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: desember 14, 2015, 10:33:45 am »

Hvis det skjærer seg og du må jukse:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=137
Jeg har fremdeles ikke funnet noe det ikke funker på.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #15 på: desember 15, 2015, 21:04:50 pm »

Var innom landhandelen i dag for å sjekke om de hadde tilsatstråd for magesium ble en smule gira på å få prøvd å tigge juvelene.( går jo fort litt tid før sakene er i postkassa fra ebay )Han kunne fort konstatere at sist han hadde solgt slike pinner var for 18 år siden men ettersom de hadde ansvar for å fylle opp med alt av sveiseprodukter for bedriftene i regionen  ,skulle han sjekke litt i morra om noen hadde noe liggende. Så da er det bare å vente i spenning , om ikke for jeg vel vente til etter jul.   Gliser Gliser Gliser         
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: desember 17, 2015, 08:14:53 am »

Hvis det skjærer seg og du må jukse:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=137
Jeg har fremdeles ikke funnet noe det ikke funker på.
I går fant jeg ut at det ikke holdt på håndklevarmeren på badet hjemme. Prøvde å lime et knekt feste, plast mot stål.  Trist
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #17 på: desember 17, 2015, 12:42:12 pm »

Hei.

Anbefaler også og forvarme delene før sveising. Magnesium har mye spenninger så forvarming får ut en del av dette. Gjør også som jee sier og la den gradvis kjøle, ellers risikerer du at sveisen bare sprekker. Rogaland importservice har dette tilsettet på hylla mener jeg.  Glad
Loggført

1300 - 68mod
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #18 på: desember 19, 2015, 13:03:57 pm »

Takker for alle gode tips men etter x antall forsøk på å få tak på rett tråd  rundt i regionen uten hell må jeg bare smøre meg med tålmodighet å vente på pakken fra ebay med rett tilsatstråd for å komme videre
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #19 på: januar 13, 2016, 12:06:51 pm »

Ja da var endelig pakken med tilsatstråd for magnesium ankommet fra over der, bare å vente til influensa gir seg å formen blir bedre for å komme videre
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #20 på: januar 16, 2016, 00:52:15 am »

du får oppdatere når du har prøvd tråden da.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #21 på: januar 16, 2016, 11:31:24 am »

Det skal dere få,
Må bare beklage at lite skjer med etter flere store operasjoner på CVen blir jeg helt satt ut av de mindre ting. Men regner jeg skal få kommet ut i garasjen ute i uka
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #22 på: januar 23, 2016, 17:51:11 pm »

Endelig noe framdrift på juvelene.
Ja Erik du hadde helt rett , dette var magnesium å gikk fint å sveise.
Begynte med å varme opp delene til ca 250 grader etter at jeg hadde slipt vekk alt grapset fra alu, sveise forsøkene jeg hadde i forkant. Ettersom dette var noe helt nytt for meg valgte jeg å få hjelp fra noen litt mere sveisekyndige en meg selv. Men etterklokskap ville jeg si at å sveise magnesium måtte være lettere en å sveise alu for som Erik nevnte har ble det ikke noe stress om en la wolframen nedi  sveisebadet. Har nå fått sveiset begge armene å ligger akkurat nå i glava for å kjøle seg sakte, å må bare erkjenne at eg e veldig fornøyd. Ble litt vanskelig med noen hardangersøm ettersom jeg var avhengig å slipe en del men det så meget bra ut etter forholdene. Kan legge ut et par bilder etter hvert.
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #23 på: januar 24, 2016, 14:52:16 pm »

Som dere ser forusettningene for å få en fin hadangersøm er ikke akkurat tilstede. Men det viktigeste var å få hel veeeee.


* 20160123_161057.jpg (96.55 KB, 800x600 - vist 197 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #24 på: januar 24, 2016, 15:00:03 pm »

Litt sliping i morgen så regner jeg med at det blir bra


* 20160124_145632.jpg (50.66 KB, 800x600 - vist 201 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #25 på: januar 24, 2016, 19:32:43 pm »

Godt jobba !   

Alt kan fikses (nesten), tar bare litt tid og innsats   Blunker
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 230
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #26 på: januar 28, 2016, 14:23:44 pm »

Da var juvelene ferdig slipt pluss et strøk grunning.


* 20160128_141844.jpg (71 KB, 800x600 - vist 183 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!