april 19, 2024, 22:13:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kamvalg 2110cc oxyboxer  (Lest 4701 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: mars 11, 2016, 12:58:33 pm »

Som kanskje noen har fått med seg i min prosjekttråd, så ble fjorårets besøk på HMR ganske kortvarig, morsomt men dyrt for min del Glad

I tillegg til ny veiv og råder, viser det seg at kammen er "beyond rescue" så da må jeg ut på shoppern igjen.

Jeg bruker den lokale pusheren på Unneberg så ofte jeg kan, så da er det i utgangspunktet Engle sine kammer de har i sitt sortiment.

Kort om motoren

2110cc oxyboxer
9.5:1 i statisk komp
Los Panchitos topper med  40x35,5mm ventiler, skal visstnok fløde 176cfm ved .600 lift (i følge Pat på CB) og ha kanaler som favoriserer gasshastighet noe som skal gi bra egenskaper på lavt turtall
CSP Python eksos
VW Speedshop 38mm Throttle bodies
EFI
Veivpartiet er balansert av Knasten

Bilen er en tung Ghia med IRS kasse som har fått 3.gir flyttet litt nærmere 2.

Skal brukes som daily driver og kanskje en og annen tur på bane/stripe (dersom lommeboka tør å risikere et havari til Glad )

Så over til spørsmålet, eller kanskje vi heller skal begynne med hva jeg selv har tenkt.

Siden toppene visstnok skal ha bra lavfartsegenskaper, tenkte jeg at jeg ikke nødvendigvis trenger en kam som "bare" funker på lav rpm, men kan henge med litt lenger opp i registeret, så kanskje de små TBene og toppenes innsugskanaler sørger for ok lavfartsegenskaper, så da har jeg havnet på FK44 eller 45. De skal være bra opp til 7500-7800 rpm, og jeg bør kanskje begrense meg til det turtallet og ikke ta'n helt ut som jeg gjorde på Varna...

Så er det noen med gode erfaringer rundt et tilsvarende oppsett?
« Siste redigering: mars 11, 2016, 17:14:51 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mars 12, 2016, 12:32:51 pm »

Jøss. Ingen som mener noe om kamvalg?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 12, 2016, 12:44:25 pm »

løftere bør også diskuteres.

Tool steel fra Torsten Piper.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: mars 12, 2016, 12:56:20 pm »

Det har jeg hørt fra andre også. Er det en dårlig idé å gjenbruk løftene fra jpm? Hvis kammen har tatt skade er det vel rimelig å anta at løfterne er skadet også?
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4 på: mars 12, 2016, 13:38:18 pm »

Min erfaring er aldri bruke opp igjen de gamle løfterene..Skade på kam er nesten = skade på en eller flere løftere...
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mars 12, 2016, 14:16:54 pm »

Ikke sant. ..
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #6 på: mars 12, 2016, 15:05:15 pm »

fk 10 er jo ett kjent valg eller fk7
eller webcam 86c Glad
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mars 12, 2016, 18:31:26 pm »

jada kjenner til de, men har ingen real life erfaringer, så kanskje noen kunne bidra med litt mer enn det jeg kan lese meg til av data på de forskjellige.

Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 12, 2016, 20:00:50 pm »

Har du hatt JPM, og vil ikke velge det samme igjen?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: mars 15, 2016, 14:23:38 pm »

Her var det ikke mye info å oppdrive, så da lander jeg på FK45 Glad

Har hatt JPM ja, men når jeg får pitting i løftere og kammen er ødelagt etter bare noen få hundre mil, vurdere jeg å prøve noe annet ja Glad Tror ikke det var noe feil på JPM sine deler; sikkert sjåføren som tok livet av motoren, men jeg har ikke råd til å havarere så grundig hvert år, så da får jeg prøve å holde horna innafor panneluggen så kanskje jeg klarer meg med "vanlige" deler i motoren Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 15, 2016, 14:29:02 pm »

Fk45 er vel en relativt aggressiv kam som ødelegger løftertønner?


Speed-Demon har vel gjort det, men lurer på om det var en FK47.


Kalle?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 15, 2016, 14:30:01 pm »

86C er forøvrig en morsom kam, men krever komp og vipper for å spille ordentlig på lag.

Hva med 86B, Fk87?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: mars 15, 2016, 14:30:41 pm »

Se her ja Blunker

Gjerne litt innspill før bestillingen går Glad

Hva med løftere da? Jeg tar meg ikke råd til TP tool steel løftere i denne omgang...
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 15, 2016, 14:44:05 pm »

Engle gir ingen garanti på sine kammer hvis ikke Engle løftere er brukt. Kanskje ikke verdt så mye en slik garanti men...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: mars 15, 2016, 14:55:11 pm »

tviler på jeg hadde kommet så langt med den i dette tilfellet i alle fall Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: mars 15, 2016, 15:22:18 pm »

Rettelse, ser ut som det blir FK43 Blunker
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #16 på: mars 15, 2016, 16:00:02 pm »

fk 10 og fk 8 er jo utprøvd på 2110ccm.

jeg liker og tenke litt anderledes når det gjelder kam valg i sær på gate motor med tanke på moment i det registeret hvor vi mest bruker motoren på gate.

det gjør motoren mere flexibel og kjøre.

på en samme motor (2110ccm) med Web 109/110 kam og STD vipper. så ble resultatet veldig hyggelig. fint moment over hele registeret

og et resultat på 147hk ved 5200 rpm og 225nm ved 3850 rpm

Mvh

Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: mars 15, 2016, 16:11:43 pm »

Har lest en del, og det virker som FK43-44 er kjent for å være litt tøffe med løfterforinger. Men jeg har løse foringer siden dette er en oxy-blokk, så det er kanskje ikke så viktig.

Ser også noen nevner at FK8 og 86B er mer stillegående; henger vel sammen med rampene og hvor tøffe de er mot løfterforingene.
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #18 på: mars 15, 2016, 16:47:25 pm »

Hei
Jeg bruker den gamle men gode FK87 på min 2332ccm.
Trekker godt fra 1500rpm og opp til 7500rpm. Dette med Steve Tims topper 42x37 og 1-1,4 vipper..10,6 i comp..
Kan tusle rundt i 2 gir i 30-40 km/t uten problemer... + mer en nok på toppen for min del Blunker
Så ja meget fornøyd med den kombinasjonen
« Siste redigering: mars 15, 2016, 17:40:47 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 15, 2016, 16:49:18 pm »

Er jo bare å se på.hvor spiss en FK4X kam er.. Trenger litt fjærtrykk for å holde igjen.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: mars 15, 2016, 18:50:08 pm »

Etter litt mer grubling og sjekking av tilgjengelighet fra leverandør, ser det ut til at det blir FK8.

Kjedelig, men trygt valg Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: mars 15, 2016, 19:16:55 pm »

Etter litt mer grubling og sjekking av tilgjengelighet fra leverandør, ser det ut til at det blir FK8.

Kjedelig, men trygt valg Blunker

FK8 er kanskje litt kjedelig da den har et veldig mykt og fint drag men det er igjen en veldig behagelig motor å kjøre.
Hadde den selv og etter 23 tusen km var det kun litt slitasje etter ventilflyt så vi si at det var en god kamaksel ilag med cb "ultralette" løftere.
Jeg byttet til raptor 808 uten noen andre store endringer og det var en helt annen verden over hele registeret, den ble jo boss etter 3 tusen km men det var nok pga ventilstyringer som var på avveie...

Et lite tips ang ventilfjærer på fk8, cb sine doble som følger med toppene deres er for slappe, dette var i kombinasjon med cromoly stenger så det går kanskje fint med alu stenger, men de er også kjent for å miste fjærtrykket litt fortere enn eks oteva materialet som JPM bruker.

Skjønner godt at du ikke vil ta deg råd til ny raptor eller TP løftere men hadde du sett og løftet et sett med TP løftere hadde du nok ikke klart å unngå handel... Gliser
Og en siste personlig mening: Jeg har ikke noe godt inntrykk av JPM sine løftere, det virker som han bare har sent med noen tilfeldige lavkvalitets løftere, de er ikke fint maskinert og veier et tonn. Øyerulling

Hvis noen er på utkikk etter gode deler og så billig som mulig så anbefaler jeg kam uten løftere fra JPM (ja han selger det om du overtaler han), ventilfjærer fra logmech (han selger oteva75 til bedre pris enn jpm), TP sine 56 grams løftere og dobbelkona alu 7075 T6 støtstenger (ta kontakt med han på Facebook).
Blir ca 10 tusen i deler men det er også de mest kritiske og viktigste i boble motoren!
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: mars 16, 2016, 00:58:56 am »

Takk for innspill.

Har dobbeltkonede alu-stenger, og planen var å kjøpe fjærer fra logmech, ja. Så da får jeg bare forsøke å unngå å ta på et sett TP løftere før neste vinter Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 16, 2016, 20:21:49 pm »

TP løftere er vel den beste investeringen du kan gjøre trur jeg
de kan jo brukes om igjen hvis/når du bytter kam
synd du ikke tar deg råd til det.

TP løftere, webcam , og alustenger f.eks  logmec ,har jeg god veldig erfaring med
og vil velge den kombinasjonen igjen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #24 på: mars 17, 2016, 08:47:08 am »

Er klar over det, Jørn, men verden er dessverre slik at dette er en hobbybil som kommer ganske langt ned på prioriteringslista, og slik situasjonen er nå, har det allerede gått ganske mange høvdinger for å få den tilbake på veien....

Når det er sagt så er det jo ikke slik at "gammeldagse" løftere har sluttet å virke. På min leten etter info her inne på forumet kom jeg over et par sitater fra velrennomerte motor-menn her i Norge :

"Jeg til dags dato kun hatt problemer med en type løftere. Og det er Scat lube-a-lobe. To sett har knekt i øverste oljering. Med blokkhavari som følge.
Ellers har jeg brukt "no brand" Kina, Nye og gamle Bugpack, CB, Engle, Empi og JPM... med stort hell."

og

"Jeg hadde kjørt originale løftere i brunt papir fra unneberg. De (vw) satte standarden for radiusen som resten forsøker å kopiere. Og ca 180 psi i setet + syntetisk."

Jeg tror det går mye på å være bevisst på hva som er begrensningene i motoren sin... Jeg hadde kanskje ikke "top-of-the" line deler i min når den havarerte, men JPM skal jo være bra saker, så jeg har mest tro på at det er ikke kvalitetene på JPM sin kam/løfter som var problemet; heller noe annet i mitt oppsett (for lite fjørtrykk, dårlig oljetrykk) eller kanskje mer en kombinasjon av det og idiotkjøring som tok livet av veiv, råder, kam, løftere...

For ikke å glemme en uerfaren motorbygger...

Prøver man hardt nok kan man ta livet av selv de beste delene.
« Siste redigering: mars 17, 2016, 09:04:17 am av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: mars 17, 2016, 09:20:44 am »

Alle kammer og løftere blir skadet av for lite fjørtrykk uansett pris og merke. Så enkelt er det. En fjørtrykkmåler er en god investering først som sist.

Tar man det for gitt at man har nok fjørtrykk så er det absolutt beste man kan gjøre å kjøpe seg en kam til $99. Da blir fallhøyden mer akseptabel.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 18, 2016, 00:26:50 am »

Skal du ha en kam som holder slik at du slipper å ta opp motoren hvert år så kjøper du en kam fra Schleicher.
Dem har laget kammer siden 40-tallet og har kvalitet som lett overgår mye av taiwan-tullet som du får kjøpt ellers.

Er flere tråder på nettet med folk som har kjørt mellom 20 og 50 tusen km  med kam fra Schleicher og kammen er like fin.

Jeg selv har prøvd kammer fra Web-cam, Scat, Engle og Bugpack. Ingen av disse kommer opp mot Schleicher hva angår kvalitet.
Den 316-graders kammen som dem har drar fint hele veien fra 2500-7000 o/min. Knall gatekam.

Hvorfor flere her til lands ikke bruker kam i fra dette merket er for meg en gåte. Mulig det er fordi den er noe dyrere, men koster alikevel mindre enn JPM-kam.

Ahnendorp selger kammer fra Schelicher : http://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies-38/Schleicher-Camshafts/
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #27 på: mars 18, 2016, 10:01:48 am »

Takker, men nå er FK8 på plass i garasjen, og 400€ pluss moms er ganske mye mer enn hva man betaler for en FK8 Blunker

Oteva fjører er også på vei i posten, så da begynner det å hjelpe på delesankingen. Håper jeg får tid til litt kvalitetstid i garasjen i påsken
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!